Gå til innhold

Droppe ut av studie eller fortsette?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Ugh... vært skolelei siden vgs. Nå skal det sies at jeg er flink til å jobbe og har mange gode egenskaper, men å være disiplinert i lesingen er definitivt ikke en av dem.

 

Jeg har gått 1,5 år på bachelor i øk.ad på BI (Oslo), og jeg har havnet noen eksamener bak - både pga sykdom og fordi jeg ikke har rukket å komme gjennom alt.

 

Forrige semester var jeg så sliten av skole at jeg ikke orket mer - tok meg bare en pause. Dette var selvfølgelig helt idiotisk, men det sa bare stopp. Vet ennå ikke hvor jeg er på vei så motivasjonen er på bånn. Ble engasjert i andre ting og jobbet litt. Sa ikke fra til skolen, jeg bare sluttet.

 

Nå må jeg vurdere om jeg skal hoppe på igjen og fullføre eller gjøre noe annet... hvis jeg skal fullføre bachelor regner jeg med at jeg vil klare det på minimum totalt 4 år. Ifjor fikk jeg litt panikkangst fordi jeg trodde at ingen vil ansette noen som surrer så lenge med en bachelor. Men så har jeg hørt at det går fint likevel. Selvom jeg har vært slapp og vil bruke mer tid på å fullføre, så kan jeg i hvert fall vise til helt ok karakterer - foreløpig snittkarakter B.

 

Ja, er det krise å ta litt lenger tid? Eller er det ok så lenge karakterene er gode?

 

Hvor finner jeg motivasjon til å ta meg sammen? Dritlei av lesing! Kanskje noen med lignende utdannelse kan si noe om hvilke muligheter man har etter studie?

 

Jeg begynte på BI pga gode jobbmuligheter og god snittlønn, men dessverre ingen konkrete planer. Var sikker på at dette skulle falle på plass underveis, men det har det altså ikke gjort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Kun droppet ut et halvår/semester, og aldri NAv-et. Ingen planer om det heller. Målet nå er bare å begynne enten med nytt studie eller fullføre det jeg har begynt på. Men iog med at jeg henger litt etter med eksamener kan det ta ca 1 år lengre enn normert studietid.

 

Har sett på andre studier og angrer på at jeg ikke valgte f.eks maskiningeniør. Dette er fag som jeg virkelig interesserer meg for, har ikke noe spesiell interesse for økonomi annet enn at det er greit å kunne og gir ok jobbmuligheter. Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

Lenke til kommentar

Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

 

Og når du er 27 vil du angre på at du ikke byttet studie da du var 24 og fremdeles var ung. Som 30-åring vil du se tilbake og ikke skjønne at du følte det var for sent som 27-åring. Men nå er det selvsagt for sent, ingen 30-åringer starter på nytt studium ...

 

Vel, så feil kan man ta, og mange gjør det. Slutt å tenk at det er for sent, for det er det alltid når du tenker sånn. I realiteten er det aldri for sent. Gjør valget du ønsker nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kun droppet ut et halvår/semester, og aldri NAv-et. Ingen planer om det heller. Målet nå er bare å begynne enten med nytt studie eller fullføre det jeg har begynt på. Men iog med at jeg henger litt etter med eksamener kan det ta ca 1 år lengre enn normert studietid.

 

Har sett på andre studier og angrer på at jeg ikke valgte f.eks maskiningeniør. Dette er fag som jeg virkelig interesserer meg for, har ikke noe spesiell interesse for økonomi annet enn at det er greit å kunne og gir ok jobbmuligheter. Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

 

Jeg er nesten 30 og går snart inn på mitt andre år på bachelor, nå skal det sies at jeg ikke jobber med det jeg utdannet meg til. Så holder på å utdanne meg til det jeg jobber med nå. Det er ikke for sent, men skjønner at det fort kan føles sånn når man er 24 år gammel og har gått på skolen "hele livet"

 

Jeg utdannet meg til noe jeg ikke ville fortsette med når jeg var 18, ferdig utdannet med fagbrev når jeg var 20, planen var aldri å jobbe med det. Men unger etc. gjorde at jeg valgte å fortsette i jobben. (Hei, det betalte vanvittig mye mer enn å gå på skolen, samt jeg var forferdelig skolelei) hadde flaks og fikk en IT jobb etter noen år og har jobbet med IT siden da, når jeg fikk mulighet, så bestemte jeg meg for å fortsette på skolen. Det er ikke noe problem å bytte studie, men det føles tungt i begynnelsen. Det er bedre å ha en utdannelse du trives med enn å gjøre ferdig en utdannelse du i bunn og grunn vet at du ikke kommer til å jobbe mange år med....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på andre studier og angrer på at jeg ikke valgte f.eks maskiningeniør. Dette er fag som jeg virkelig interesserer meg for, har ikke noe spesiell interesse for økonomi annet enn at det er greit å kunne og gir ok jobbmuligheter. Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

 

Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål i det avsnittet der, begynn på det du interesserer deg for! Det er aldri for sent.

Lenke til kommentar

Har sett på andre studier og angrer på at jeg ikke valgte f.eks maskiningeniør. Dette er fag som jeg virkelig interesserer meg for, har ikke noe spesiell interesse for økonomi annet enn at det er greit å kunne og gir ok jobbmuligheter. Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

Jeg selv skal bytte studie til neste år, jeg går et økadm fag (internasjonal markedsføring) og det er gøy og interessant, men ikke noe jeg kunne tenke meg å jobbe med. Jeg blir 22 dette året år så jeg starter da på en ny bachelor når jeg er 23. Det er nå i 20 årene at du setter rammene for hvordan du skal leve livet ditt videre, jeg skulle gjerne byttet i år jeg, men tenker at den bacheloren jeg tar nå sikkert kan komme til nytte uansett.

Lenke til kommentar

Har sett på andre studier og angrer på at jeg ikke valgte f.eks maskiningeniør. Dette er fag som jeg virkelig interesserer meg for, har ikke noe spesiell interesse for økonomi annet enn at det er greit å kunne og gir ok jobbmuligheter. Er 24 så føler det er altfor sent å bytte studie... :/

 

Jeg byttet over til siv.ing i fjor når jeg var 24. Jeg gikk hele den sommeren å gruet meg, tenkte jeg kom til å føle meg som den dinosaur blant alle 19 åringene. Men jeg viste det var dette ville innerst inn, så bare bet det i meg å startet. Og det gikk helt fint! 24 er virkelig ikke så gammelt, selv om det kanskje føles slikt når enkelte venner rundt deg begynner og få familie og unger. Men det er bedre å gjøre noe med det nå, enn å gå å angre resten av live. For det veldig veldig mange år med arbeid igjen :)!

Endret av Trulso
Lenke til kommentar

Kan jo bare si at det var først i år at jeg fant ut at en av mine beste venner på høgskolen faktisk var 28, og flere av de jeg studerer sammen med er gift og har unger. En av de jeg virkelig kom i god prat med var 57. Når du er så gammel at du går på høgskole betyr ikke alder så mye lenger. I allefall ikke for meg.

Lenke til kommentar
Jeg begynte på BI pga gode jobbmuligheter og god snittlønn, men dessverre ingen konkrete planer. Var sikker på at dette skulle falle på plass underveis, men det har det altså ikke gjort...

 

Da bør du bytte over til noe annet. Å studere noe du egentlig ikke vil for å få gode jobbmuligheter og har en jobb i sikte (som å studere juss fremfor statsvitenskap for å få et fortrinn i bl.a. offentlig forvaltning), krever mye disiplin, men å studere noe du egentlig ikke vil uten å ha et spesielt yrke i sikte, må være såpass slitsomt og stressende at det ikke kan være godt for noen.

 

Finn noe du liker, husk at du skal jobbe med dette til du blir gammel, og at trivsel, riktig valg av yrke o.l. er mye viktigere enn status og lønn. Og ikke se på de to årene som bortkastede - du har jo tross alt halvannet år med økonomi og administrasjon bak deg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

1) Om du har gode karakterer og velger å fullføre graden din, tviler jeg på det har praktiske betydninger at du har brukt 4 år, så sant du greier å 'selge deg selv' på et jobbintervju.

 

Min kamerat som er siviløkonom strøk som et strykejern i flere fag første året, rett og slett fordi han ikke var klar for å begynne å studere og var ikke motivert. Han brukte 4 år på bachelorgraden og gjorde det ekstremt bra, både på skole og senere i jobb (tok master først).

 

Faktisk har jeg en annet kamerat som også ble siviløkonom som hadde et lignende strykår, før han jobbet i noen år, fikk skole litt på avstand før han begynte på igjen og gjorde det veldig bra.

 

Svært mange er nok ikke klare for å gå rett til høyere utdanning etter VGS.

 

2) Om du virkelig ikke har noen interesse av dette, så bør du slutte med en gang. Jeg er 29 og begynner på utdannelse nå til høsten. Så en i avisen som var over 40 som begynte nå.

 

Det er aldri for sent, skjønt det kan føles sånn. Skulle virkelig ønske jeg hadde utdannet meg i yngre år selv, men det får man ikke gjort noe med uansett.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...