Gå til innhold

Et kamera som har ALT...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge bruker tilbudene på netonnet å vare? Heller mot å kjøpe d5100 med 18-105 mm VR til 4.000 kroner (samt kjøpe til en Tamron 70-300 mm VC til 2.700 et annet sted). Kjipt hvis tilbudet blir dyrere, før jeg bestemmer meg endelig. Har nå fått sjekket ut en lignende Pentax som K30, og likte den dårligere enn min d80 (som jeg disponerer, ikke eier). Sistnevnte har blant annet et bedre grep, som jeg liker. Før jeg kjøper Nikonen, vil jeg derimot se Lumix G5-kameraet i butikk, og holde/prøve det. Siden jeg må vente til neste helg, så håper jeg netonnet ikke svikter meg før den tid.

Lenke til kommentar

Hvor lenge tilbud varer er aldri godt å si. Noen ganger treffer man på et godt tilbud, andre ganger bommer man. Og det er som regel egen ubesluttsomhet og venting som gjør at man bommer...

 

Kjøp til den prisen som gjelder ved kjøpstidspunktet, glem hva den har kostet og hva den kan komme til å koste...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Ett siste spørsmål... I morges bestemte jeg meg omsider, etter gode innspill herfra. Jeg ville gå for d5100 med 18-105 VR og Tamron 70-300 VC. Samlet pris 6.700 kroner (evt. returnert demovare til 500,- i avslag). Men så... fikk jeg tips om en steinbra fujifilm kompakt. Den var litt for dyr, men så rotet jeg rundt litt videre... Og nå har jeg et nytt alternativ til bittelitt dyrere pris (7.500 kroner): Sony NEX-6 med 16-50 mm og 55-210 mm. Jeg føler at d5100 er hakket bedre, men NEX-6 er jo enormt mye mer praktisk, spes når jeg reiser mye. I tillegg har den innebygd wifi. Noen innspill på sistnevnte, sett opp mot d5100?

Lenke til kommentar

Greia med Nex-6...

 

Nex-6 har færre direktekontroller enn Nikon D5100 for vanlige innstillinger du kan ønske å justere på. Noen har klaget over at menysystemet er rotete, noe også dpreview bemerker og som gjør at det trekkes ned fra "gold award", til "silver award". Bildekvaliteten er nok forholdsvis lik, så det er en avveining mellom hva du synes er viktigst av størrelse/vekt kontra gode kontroller (samt om du har noen preferanser ift elektronisk eller optisk søker).

 

Det er vel uansett så enkelt eller vanskelig at du velger det du synes virker mest appelerende.

Lenke til kommentar

Jeg har NEX-6 som nr 2 kamera og er veldig fornøyd med det. Det er et lite kamera og dermed noe reduserte kontroller sammenlignet med speilrefleks, men det viktigste er der. Som jeg ser det har NEX-6 mange fordeler som APS-C sensor (god i dårlig lys), god søker ( jeg har briller og den fungerer flott), god ergonomi (størrelsen tatt i betraktning) og innebygget blits og mer. Har også hipster features som , WI-FI, app-store osv. men dette gir ikke i seg selv bedre bilder :-). Ulempen med NEX serien er tilgangen på objektiver. Det begynner å hjelpe litt, men fremdeles er det litt tynt synes jeg. Kit objektivet 16-50 er ok men ikke noe mer ( den store fordelen er at det er svært kompakt ). Det finnes endel gode fastobjektiver som feks 35mm/1.8 og enda bedre Zeiss objektiver.

Lenke til kommentar

Ett siste spørsmål...

Den store forskjellen er IMO at D5100 er bedre på actionbilder pga bedre følgefokus. D5100 er sikkert litt bedre på batterikapasitet, ergonomi og betjening også, men NEX-6 er helt OK og det blir en prioriteringssak med liten størrelse vs noe bedre betjening.

 

NEX-6 pakken gir deg også litt mindre zoomområde og sannsynligvis noe dårligere optisk ytelse på normalzoomen, men hvis du ikke er spesielt interessert i actionbilder synes jeg NEX-6 er et vel så bra alternativ med tanke på din priortering av størrelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gode innspill, takk. Pentax K30 virker også interessant, får den til 5.700 kroner med DAL 18-55 og 50-200 mm (pixmania). Synd at den ikke har vribar skjerm. I tillegg må jeg sjekke ut hvorvidt brennviddene er praktiske, siden jeg i dag bruker 18-135 mm. Kjedelig å må bytte objektiv på stedet, spes hvis motivene endrer seg raskt. Det samme gjelder for Lumixen sine objektiv. I så måte er Nikons 18-105 å foretrekke, med bredere spenn.

 

Jeg tar for øvrig tidvis bilder i varierende vær, og er gjerne utendørs. Det taler for Pentaxen. Spørsmålet er hvor holdbare de andre kameraene er i regn og kulde. Men har hørt om kameraer som har sviktet på grunn av ytre forhold.

 

Ser ut til at jeg må velge mellom vribar skjerm og værtetting... Ellers er vel både K30 og d5100 gode kjøp, hvis jeg kan leve med mer begrenset brennvidde på førstnevnte. I tillegg liker jeg de lette objektivene på Pentaxen. Men så var det Lumixen også da... Innspill herfra har gjort meg mer positiv på den, mtp at bildekvaliteten ikke er veldig mye dårligere enn d5100. Skal oppsøke en fotobutikk en dag og sjekke ut alternativene i hånda. Det går mot en av de tre alternativene over.

Du får jo også en værtett 18-135 linse fra Pentax hvis du heller vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg er nå eier av en Sony NEX-6, fikk den i går. To objektiv. Førsteinntrykket er bra, kameraet er svært praktisk. Samtidig savner jeg litt følelsen av et "fotoapparat", mtp søker og bildtaking. Men det er vel mest tilvenning. Jeg tror jeg har gjort et godt kjøp, og satser på at jeg blir fornøyd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...