Gå til innhold

Den 3D-skrevne riflen blir farligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

men altså, hjelper ikke hvor avansert våpen du har printet ut, og hvor mange skudd det kan avfyre og hvor nøyaktig det er så lenge du ikke har ammo... Du trenger uansett kuler som du må ha våpentilatelse for å kjøpe. Er du i stand til å skaffe kuler(lovelig eller ulovelig) hadde du jo også vert i stand til å skaffe ekte våpen...

De selger kuler på Wal-Mart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker litt etter, så vet du jo at store mengder med våpen allerede har vært, er og i hendene på folk som ikke burde ha våpen. Forsvaret har flere tusen våpen som har blitt stjålet fra lagere, det er store mengder våpen på det illegale markedet. Og de som har litt snøring, vet meget godt hvor enkelt det er å lage et våpen ut fra metall og vanlige mekaniske produkter til slags i helt vanlige jernvarebutikker.

Det er vel enda enklere å støpe seg en kanon, enn all det tekniske som skal til for å få lagd seg rifle, pistol eventuellt automatvåpen.

Skrevet
men altså, hjelper ikke hvor avansert våpen du har printet ut, og hvor mange skudd det kan avfyre og hvor nøyaktig det er så lenge du ikke har ammo... Du trenger uansett kuler som du må ha våpentilatelse for å kjøpe. Er du i stand til å skaffe kuler(lovelig eller ulovelig) hadde du jo også vert i stand til å skaffe ekte våpen...
De selger kuler på Wal-Mart.

De selger våpen over disk på en rekke steder i USA. Litt tungvindt da, siden du får problemer med å frakte det inn i Norge.

3D-prntede våpen er leketøy som er mere farlig for den som lager de, enn omgivelsene, så lenge de ikke får 3D-printere som benytter flytende metall som tåler litt varme og friksjon over tid.

tror jeg ville være mere bekymret for de som klarer å lage seg ninjastjerner og kniver eller sverd på disse skriverne, som er skarpe i bladet. Plast kan bli ganske skarpt, og slike våpen er lette å produsere og frakte med seg.

Skrevet

De selger våpen over disk på en rekke steder i USA. Litt tungvindt da, siden du får problemer med å frakte det inn i Norge.

3D-prntede våpen er leketøy som er mere farlig for den som lager de, enn omgivelsene, så lenge de ikke får 3D-printere som benytter flytende metall som tåler litt varme og friksjon over tid.

tror jeg ville være mere bekymret for de som klarer å lage seg ninjastjerner og kniver eller sverd på disse skriverne, som er skarpe i bladet. Plast kan bli ganske skarpt, og slike våpen er lette å produsere og frakte med seg.

Ikke noe værre enn hva som gjordes på sløyden når jeg var yngre uansett. Tar ikke lange tiden å lage hverken kniv eller kastestjerner av tre.

Skrevet
Er jo hakket lettere å få tak i ammo da...dessuten dreier det seg ikke om om det er mulig å få tak i våpen eller ikke. Det har med å gjøre hvor lett det er å få tak i våpen.Masse barn dør hvert år fordi de tilfeldigvis kommer over våpen. Flere våpen i omløp betyr enda større sjanse for uhell.

Ikke for å krangle, men det lages nok flere våpen industrielt enn det alle verdens 3d-skrivere kan få til i samme tidsrom.

De som absolutt vil anskaffe seg et våpen uten å kjøpe det finner nok oppskrifter på mye enklere og langt mer dødelige saker på nettet. Ta den klassiske ANFO, f.eks.

Jeg sammenligner dette hysteriet med det som var rundt Anarchists Cookbook en gang i tiden. "Alle" kunne lage bomber om de ville... men ingen gidda. Dette er mest en kuriositet.

Skrevet

Ikke for å krangle, men det lages nok flere våpen industrielt enn det alle verdens 3d-skrivere kan få til i samme tidsrom.

De som absolutt vil anskaffe seg et våpen uten å kjøpe det finner nok oppskrifter på mye enklere og langt mer dødelige saker på nettet. Ta den klassiske ANFO, f.eks.

Jeg sammenligner dette hysteriet med det som var rundt Anarchists Cookbook en gang i tiden. "Alle" kunne lage bomber om de ville... men ingen gidda. Dette er mest en kuriositet.

Ja, ingen gadd fordi man faktisk måtte gjøre en innsats og det krevde noe av deg selv for å følge de oppskriftene i AC. Nå er det nok at man laster ned en fil og sender den til printeren. Den eneste innsatsen som kreves er å få tak i ammo og det er ikke det vanskeligste i verden akkurat, selv som som ung tenåring.
Skrevet (endret)

Ikke noe værre enn hva som gjordes på sløyden når jeg var yngre uansett. Tar ikke lange tiden å lage hverken kniv eller kastestjerner av tre.

Absolutt ikke. En trekniv skal du dog slite litt med å få like skarp som en plastkniv, uten å lage spor for å montere inn et barberblad eller lignende.

Endret av Snowleopard
Skrevet

Det å kjøpe ammunisjon krever godkjent våpenkort, og man får da kun ammunisjon som tilsvarer kaliberet til det våpenet man allerede har. Man må også vise legitimasjon.

Så hvor direkte enkelt det er å skaffe ammunisjon, kan diskuteres. Enklere enn våpen? Ja. Enklere enn melk i butikken? Nei.

Skrevet

Er heller ingen som påstår at det er like enkelt som å kjøpe melk å få tak i ammo her i Norge. Men de fleste klarer å få tak i noe dersom man er litt ivrig via kontaktnettet sitt. I USA derimot er det like enkelt som å kjøpe melk.

Skrevet

Konklusjonen din er som prikken over i'en. Det er mye vemmelig man kan gjøre med de rette tingene. I gamle dager, dvs. for ca. 12-20 år siden drev man fortsatt å lærte opp norske soldater i minelegging, og alsken minefeller samt veibomber kraftige nok til å sprenge stridvogner i lufta. Mye av dett er, enkelt sagt, veldig "enkel" teknologi, gitt at du får forståelsen av hvordan ting virker. Jeg hadde blitt langt mer bekymret over at en såkalt "Claymore" hadde forsvunnet i Forsvaret (ja, de finnes, og klassifiseres ikke som miner! men sektorvirkende våpen) -nettopp fordi jeg hadde begynt å lure på hva man skulle bruke det til?

Skrevet

Konklusjonen din er som prikken over i'en. Det er mye vemmelig man kan gjøre med de rette tingene. I gamle dager, dvs. for ca. 12-20 år siden drev man fortsatt å lærte opp norske soldater i minelegging, og alsken minefeller samt veibomber kraftige nok til å sprenge stridvogner i lufta. Mye av dett er, enkelt sagt, veldig "enkel" teknologi, gitt at du får forståelsen av hvordan ting virker. Jeg hadde blitt langt mer bekymret over at en såkalt "Claymore" hadde forsvunnet i Forsvaret (ja, de finnes, og klassifiseres ikke som miner! men sektorvirkende våpen) -nettopp fordi jeg hadde begynt å lure på hva man skulle bruke det til?

Joda, enkel teknologi som de fleste oppegående personer kan mestre, men det er en enormt stor terskelforskjell mellom det å nærmest bare trykke på en knapp for å få et våpen og faktisk manuelt lage miner eller maskinere enkle skytevåpen.
Skrevet (endret)

Joda, enkel teknologi som de fleste oppegående personer kan mestre, men det er en enormt stor terskelforskjell mellom det å nærmest bare trykke på en knapp for å få et våpen og faktisk manuelt lage miner eller maskinere enkle skytevåpen.

Det forutsetter jo at man har en knapp å trykke på. Jeg antar også at det er et visst etterarbeid etter at denne knappen er trykket, for ikke snakke om forarbeid med å researche 3d-skrivere og hvilke materialer man må bruke, osv. Det er nok ikke snakk om å bare trykke på en knapp. 3d-skrivere er langt fra allemannseie. Det kan såklart bli det en gang i fremtiden, men man kan også argumentere for at det trolig finnes langt flere våpen både på det lovlige og ulovlige marked i fremtiden.

Jeg tror et scenario hvor noen kjøper seg en 3d-skriver for å lage skytevåpen er uhyre lite trolig.

Du setter det nok litt på spissen når du snakker om miner og maskinering av skytevåpen. Det kan gjøres så langt enklere enn som så. Det kompliserte i et skytevåpen er lademekanismer for å kunne fyre av mer enn ett skudd innen rimelighetens tid. Noe også disse 3d-printa skytevåpnene mangler. Nettopp derfor blir de trolig lite verdsatt av de som ønsker å ta livet av noen.

De som er trolige til å bruke slikt for å ta livet av noen, er like trolige til å gjøre det med et balltre. Eller kniv. Eller ulovlig anskaffede skytevåpen. Osv... Jeg tviler på at 3d-printere kommer til å påvirke antall drap. Og det er vel det vi ønsker å begrense, ikke hvordan det foregår?

Endret av Dummst
Skrevet

*snip*

Ja, men som jeg også skrev tidligere: Jeg tror ikke dette nødvendigvis vil føre til flere drap men derimot potensielt flere ulykker blant idioter.

Skrevet

Må si de er utrolig flinke med å prøve å få 3D-printing bannlyst

Som vanlig er det noen få idioter som ødelegger for flertallet. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...