Gå til innhold

Augustfest 2013 – aspirant – Manual mode


Anbefalte innlegg

Bruker: aspirant

Deltakernivå: Kandidat

Tema: Manual mode

Utstyr: Canon 650D, 18-55mm kit + Tamron 70-300mm VC, Speedlite 430 EXII, softbox, polafilter, tripod.

 

Siden jeg vil være fersking i en god stund fremover, men samtidig har fått meg noe mer utstyr i det siste, så tror jeg at jeg kunne lære mye av å bruke manuelle innstillinger, med unntak av fokus som nok vil være på auto på en del bilder. Målet er å opparbeide meg kunnskap og forståelse for det utstyret jeg har til disposisjon, samt få en innsikt i hvilke innstillinger som passer i forskjellige settinger for å få fanget det bildet jeg ser for meg før utløseren går helt ned.

 

Siste nyanskaffelse er Speedlite 430 EXII som også skal brukes med manuelle innstillinger. Denne har jeg også en softbox/diffuser til som skal testes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg må innrømme at jeg ikke fikk bildet jeg hadde håpet på i dag. Jeg bestemte meg for å prøve å få et skikkelig flybilde etter jobben (jobber 5 min fra Torp lufthavn i Sandefjord), men den gang ei. Feil vindretning gjorde at jeg ikke rakk å finne høvelig vinkel for å få det til. Men, man tager hva man haver.

 

Dag 1:

 

post-296600-0-75019900-1375376531_thumb.jpg

 

Utstyr:

 

Hus: EOS 650D

Objektiv: Tamron SP DI VC 70-300MM @ 175mm

ISO: 400

Lukker: 1/250s

Blender: F/8

Håndholdt

Justert litt i Adobe Camera Raw og slengt på vannmerke.

Bildet er ikke croppet, men "as shot"

Endret av aspirant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommentarer kommer gjerne litt utover har jeg inntrykk av fra tidligere.

 

Uansett, veldig flott bilde du leverer her. Fin komposisjon, spennende motiv, skarpt med flotte farger.

Litt mystikk har du tilført ved å kutte høyresiden. Er det noe vi ikke ser, eller vanner de gresset :hmm:

Jeg så forresten denne doningen på Torp for et par uker siden. Rimelig fin bil.

Lenke til kommentar

Ok. Det er fine farger. Brannbil og flyplass er spennende. Synes det er bra at du har plassert brannbilen i et av bildets brennpunkter. Det er et skarpt lys som ikke er så enkelt å få bra til, men her er det faktisk litt til hjelp for deg da du får skyggen av vannsølen. Jeg kunne tenkt meg og sett hvor langt vannet gikk, men da hadde kanskje brannbilen blitt litt liten. Du har fått med fin dybde med ting av interesse i forgrunnen, flystripa i midten og skogen i bakgrunn.

Lenke til kommentar

Kommentarer kommer gjerne litt utover har jeg inntrykk av fra tidligere.

 

Uansett, veldig flott bilde du leverer her. Fin komposisjon, spennende motiv, skarpt med flotte farger.

Litt mystikk har du tilført ved å kutte høyresiden. Er det noe vi ikke ser, eller vanner de gresset :hmm:

Jeg så forresten denne doningen på Torp for et par uker siden. Rimelig fin bil.

 

Takk for tilbakemelding. Mente ikke å stresse folk til å skrive noe, bare å meddele at tips om ting som kan gjøres bedre er like velkomne. :)

 

Ja, det er faktisk noe dere ikke ser, men det er på venstre siden. Der er det nemlig en annen brannbil på vei inn for å ødelegge frame'n min. På høyresiden er det bare en ørliten del av vannsøylen som befinner seg (en del vind mot venstre i bildet som du ser), samt en kilometer med tom rullebane og mere skog).

Ok. Det er fine farger. Brannbil og flyplass er spennende. Synes det er bra at du har plassert brannbilen i et av bildets brennpunkter. Det er et skarpt lys som ikke er så enkelt å få bra til, men her er det faktisk litt til hjelp for deg da du får skyggen av vannsølen. Jeg kunne tenkt meg og sett hvor langt vannet gikk, men da hadde kanskje brannbilen blitt litt liten. Du har fått med fin dybde med ting av interesse i forgrunnen, flystripa i midten og skogen i bakgrunn.

 

Enig med deg da jeg gikk igjennom utvalget av bilder fra den snaue timen jeg fikk stå der på flyplassen. Det var det beste bildet (etter min mening), men jeg skulle ønske jeg fikk med hele vannsøylen. Det ble som det ble fordi at mindre en 2 sekunder senere var det en annen brannbil i bildet. Jeg valgte dette bildet fordi jeg likte fargene, komposisjonen og det at vannsøylen deler bildet diagonalt, uten at jeg har gjort noe med frame'n, som cropping, tilting etc.

Lenke til kommentar

Takk for det, HelenaN.

 

Det ser ut for at jeg må melde pass allerede andre dagen... Veldig tung dag for meg. Var ute med utstyret, men gikk raskt tilbake igjen. Klarer ikke å fokusere på bilder akkurat nå. Satser på å komme tilbake i morgen...

Lenke til kommentar

Når jeg åpnet bilde så det ut som brannbilen prøvde å slukke noe i øverste hjørne av bilde, på skjermen min.

Av en eller annen grunn synes jeg vannstrålen får det til å se mye flatere ut (at strålen faktisk går diagonalt med bilde, og ikke innover i bildet og fremover fra brannbilen) Men samtidig så gjør skyggen det motsatte, skaper mer dybde. Mulig det bare er jeg som har jobbet for mye og sovet for lite. Men dette ble innmari stilig! :w00t:

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende tilbakemeldinger!

 

Bestemte meg for å likevel bruke et av de to eksponeringene som jeg tok i går, så får jeg fylt kvoten så lenge. Bilde fra i dag får vente litt.

 

Dag 2:

 

post-296600-0-19327600-1375531983_thumb.jpg

 

Utstyr:

Hus: EOS 650D

Objektiv: EF-S 18-55mm IS II @ 18mm

ISO: 100

Lukker: 1/125s

Blender: F/13

Håndholdt

Konvertert til s/h i Adobe Camera Raw, oppskarpet, og slengt på vannmerke i PS.

Bildet er ikke croppet, men "as shot"

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

Lurte først på å gå nærmere og sløyfe det slitte skiltet, men fant ut at jeg ville ha med de lange skyggene som et motstykke til himmelen for bedre symmetri. Fikk det ikke helt så skarpt som jeg ville, og motivet ble heller klisjé og lite originalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...