Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

testosteron/hormonnivå


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er en 31år gammel mann som var å sjekket noen hormonnivåer hos legen. Hadde håpet det var noen her inne som kunne kommet med noen synspunkter på disse:

 

Fri Testosteron (2,3-9,9): 2,7

Ft3 (3,5-6,5): 6,5

Ft4 (11-23) : 17,3

LH (<12) : 3

SHBG (8-60) : 44

Testosteron (8-35) : 12

TSH (0,2-4) : 1,6

 

 

Sliter med dårlig motivasjon, tiltakløs, nedsatt sexlyst, små deprimert til tider, glemsk, nærtagen, hissig.

 

Kan vel komme med litt mere info viss det er noen som kommer med noen synspunkter her.

 

- Takk! Anonym poster: 619a95b36ffa7966151d903c1a229eb0 Anonym poster: 619a95b36ffa7966151d903c1a229eb0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spørre legen om mulighetene for å få utskrevet testosteron med han, og begynne på TRT? Nå er jeg ingen ekspert, men etter en kur der man normalt sett skal være helt shutta down har jeg vært på omtrent det nivået du er på/litt over og vet hvordan det føles. Forstår ikke at du klarer å leve med ett slikt nivå hele tiden.. det skal sies at du ikke har prøvd å leve med ett normalt nivå, så det blir nok litt annerledes for din del. Ta å hør med legen om mulighetene sier nå jeg :)

Endret av Henholland1
Lenke til kommentar

Alle resultatene er innenfor normalområdet, så en vanlig lege vil neppe gjøre noe som helst. Problemet med slike "normalområder" er at de er laget etter et gjennomsnitt av befolkningen, men det trenger ikke nødvendigvis være ditt normalområde. Det beste hadde vært å sammenlignet med prøveresultater tatt før du merket symptomene du har, noe de færreste naturlig nok har tilgjengelig. Hvis normalnivået ditt av testo f.eks. egentlig er 40, så er 12 alarmerende lavt for deg, selv om det er innenfor normalen i befolkningen. På den andre siden, hvis ditt normalnivå er 12, så betyr ikke det at du er halvparten så mye mann som en som har 24, det er virkningen i kroppen som har betydning, og den kan være høyere for deg.

 

Hva sier legen da?

Lenke til kommentar

Du kan jo spørre legen om mulighetene for å få utskrevet testosteron med han, og begynne på TRT? Nå er jeg ingen ekspert, men etter en kur der man normalt sett skal være helt shutta down har jeg vært på omtrent det nivået du er på/litt over og vet hvordan det føles. Forstår ikke at du klarer å leve med ett slikt nivå hele tiden.. det skal sies at du ikke har prøvd å leve med ett normalt nivå, så det blir nok litt annerledes for din del. Ta å hør med legen om mulighetene sier nå jeg :)

 

Håper du for din egen del har satt deg godt inn i TRT. Det å bare tilføre det utenfra er som regel en regulatorisk ganske dårlig ide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Henholland1: Så dette er virkelig lavt med andre ord ja? Er vel spesielt den Frie testosteronen som virkelig er lav tenkte jeg. Så en lab som hadde litt mere oppdelte normalverdier i forhold til alder, og den var jeg under.

Vet jo ikke hvor lenge jeg har levd med så lave verdier, men har nok aldri vært noen testosteron-tønne.

Har jo lest en del om trt den siste tiden, men har ikke funnet ut hvor vanlig dette er her i Norge. Har du noen greie på dette? Stor bransje i USA har jeg fått med meg i hvert fall.

 

Horten Market: Ja det at dette er innenfor normalverdiene er jo hva legen min sa også. Vi har da foreløpig blitt enig om at vi skulle ta en ny test etter et par mnd. Har bare ikke lyst til å gå rundt å ha det sånn som nå så mye lengre.

 

 

 

Dette med TRT, er det noe man må ga på permanent? Går ann å få det over en kortere periode for å komme opp på et høyere nivå, for så å bli liggende der?

 

Anonym poster: 619a95b36ffa7966151d903c1a229eb0

Lenke til kommentar

Vel, som en som har gått igjennom samme drittet med en lege som ikke gidder å tenke over referanseverdier, så kan jeg videreformidle det en endokrinolog sa til meg. Jeg er 37 forøvrig, så innenfor samme aldersgruppe som deg. En mann i min alder burde iallefall ligge over 20 i testosteron.

 

En annen ting som kan være greit å vite er at verdien SBHG påvirker hvor effektivt testosteronet er. SBHG binder opp testosteron, så om denne verdien er høy, så blir mer av det testosteronet bundet opp. Altså mindre fritt testosteron, som er det som gir effekt.

 

Om ikke legen hører på deg, be om henvisining til spesialist (endokrinolog)

Lenke til kommentar
Dette med TRT, er det noe man må ga på permanent? Går ann å få det over en kortere periode for å komme opp på et høyere nivå, for så å bli liggende der?

 

Jeg er som sagt ingen ekspert, og har bare erfaringer fra mindre perioder med testosteron injeksjoner, men du vil nok neppe kunne klare å høyne nivåene av å gå på trt, men ved en mild dose tviler jeg også på at det vil synke noe særlig. Før du eventuelt skulle gå den veien så er det viktig at du leser mye om det, slik at du vet hva det går ut på. Finnes mye informasjon ute på nettet.

 

Og om du ikke allerede gjør det, så begynn å trene. Det kan høyne testosteron-nivået ditt drastisk og fort være det som skal til for å forbedre hverdagen din :)

Lenke til kommentar

Vidor: Hvordan da mener du? Noen tips?

 

 

Argentum: Takker for tipset, får se litt ann hva legen sier etter den neste testen jeg skal ta i slutten av måneden. Er du på TRT? Erfaring før og etter?

 

 

Henholland1: Skal selvfølgelig sette meg skikkelig inn i dette. Holder allerede på å trene. Gått i vekttrening/styrke i 8-9 år, og i tillegg utholdenhetstrening det siste halvåret.

Bra kosthold, spiser sunt. Er kokk, lager stort sett alt fra grunnen, sunne oljer, rene produkter, masse grønnsaker, grove produkter, lette produkter.

 

 

Er en del faktorer i livet mitt som nok har satt sine spor på hormonproduksjonen. Siste er at jeg var utsatt for en yrkesskade for 1år siden og har gått sykemeldt siden da. Gikk frem til nå i sommer på morfinbaserte smertestillende, og dette kan ha hatt mye å si. Samtidig så har jeg vel aldri trent så mye som jeg har gjort det siste året heller.

 

Andre faktorer:

- Drevet med en del narko opp gjennom årene fra 16-17års alderen, stort sett i fest sammenheng. Hasj, Ecstasy, kokain, amfetamin, og div legemiddler. Roet ned dette bare mer og mer med årene, la fra meg dette for 3-4 år siden.

 

- Ekstremt stressende jobb i perioder over flere år, fysisk og mentalt.

 

- Gikk på lykkepiller i to perioder i 20-22 års alderen pga depresjon/angst. (dette hadde jo med andre ting å gjøre i livet mitt på den tiden)

 

- Treg pupbertet og utvikling, veide vel like over 55kg (70-72kg i dag) når jeg starta å trene med vekter i en alder av 22-23år. Er 170 høy, ikke så mye fett på kroppen.

 

- Hatt gynomasti i begge brystene, naturlig, i en alder av 25-26 år. Fikk de operert bort. Fikk ikke store bitch tits. Kun klumpen under brystvortene, men i det siste så synes jeg at jeg har lagt på meg noe mere fett på brystet (og magen).

 

 

 

 

Anonym poster: 619a95b36ffa7966151d903c1a229eb0

Lenke til kommentar

Argentum: Takker for tipset, får se litt ann hva legen sier etter den neste testen jeg skal ta i slutten av måneden. Er du på TRT? Erfaring før og etter?

 

Uten at jeg er ekspert på området, baserer meg kun på egne observasjoner:

 

Mener legen mest ser på total testosteron, SBHG og fri testosteron. Min erfaring er at almennleger ikke kan så mye om emnet og er avhenging av informasjon fra spesialister for å fatte vurderinger. Eller virker det som de forholder seg til referanserverdier uten å tenke stort over det. Er du over 10 i testosteron, så er du per definisjon innenfor normalområdet. Gikk slik i over 3 år før en annen lege våknet og ga meg behandling.

 

Er på TRT behandling med et stoff som heter Nebido. Litt varierende effekt, men når det funker så funker det veldig bra. Fortsatt ikke oppnådd en stabil "formkurve". Når det ikke funker så har jeg symptomer som: tiltaksløshet, konsentrasjonsvansker, depresjonsfølelse og tåler ikke så mye inntrykk før jeg kjenner jeg har fått nok. Fra jeg får en sprøyte som funker til symptomene er borte går det som regel bare et par timer på det meste.

 

Har vært heldig mht til bivirkninger. Blitt litt tenåring igjen med tanke på at jeg plutselig har fått kviser igjen :p Lar seg greit behandle og er ikke noe stort problem.

 

Det skal forøvrig tas blodprøver tett de første 6 måneder av slik behandling, noe de ikke gjorde hos meg. Måtte selv be om å få ta blodprøver.

Lenke til kommentar

Det er bra å ha lite testosteron. De med lavt testo nivå har best utseendet, også slipper man risikoen med hårtap.

 

Etter å ha sett igjennom dine poster her inne kan man lett konkludere med at du er av typen med veldig lite testosteron i kroppen. Dårlig selvtilit og angst for latterlige ting er tegn på dette. Jeg forstår at det kan føles tungt for deg, men å prøve å overbevise deg selv og andre om at problemet ditt med for lite testo er en fordel blir bare for dumt.

 

Hvor har du det i fra at man mister hår av testosteron? En mann i sin beste alder der man produserer mest testosteron mister svært sjeldent noe hår. Man begynner som regel å miste hår når man er bikka 40, testo-nivåene er på det laveste og østrogen-nivåene på det høyeste ;)

 

Jeg injeserer for tiden 500-750mg testosteron ew, ca 10 ganger så mye som hva en mann i sin beste alder produserer, og føler meg bedre enn noensinne. Jeg ser bedre ut på alle måter, jeg er hardere og er mer vaskulær enn jeg var før jeg begynte for 5 uker siden, til tross for at jeg har lagt på meg 10kg. Jeg synes synd på slike som deg som aldri får oppleve ett liv som jeg har akkurat nå, men slutt å viderformidle myter please. De fleste ser og føler seg bedre jo mer test de har i blodet, og man mister ikke hår av testo.

Lenke til kommentar

"it’s not testosterone that causes hair loss, but rather a derivative of testosterone known as dihydrotestosterone (DHT)."

 

Som KAN økes om testonivået økes. Selfølgelig finnes det bivirkninger. Alt som har en medisinsk virkning har også bivirkninger, sånn er det bare. Når det er sagt, er hårtap det siste jeg hadde vært bekymret for om jeg skulle gå på trt. Du vil veldig sjeldent oppleve noe hårtap.

 

Om man ser bort i fra det faktum at hårtap er en veldig sjelden bivirkning, kan jo vi sette opp en pro og con's liste.

 

Pro's:

- Bedre livskvalitet

- Bedre sexliv

- Økt selvtilit

- Bedre utseende

- Bedre form

 

Con's:

I svært sjeldne tilfeller, kan man oppleve hårtap.

Lenke til kommentar

"it’s not testosterone that causes hair loss, but rather a derivative of testosterone known as dihydrotestosterone (DHT)."

 

Som KAN økes om testonivået økes. Selfølgelig finnes det bivirkninger. Alt som har en medisinsk virkning har også bivirkninger, sånn er det bare. Når det er sagt, er hårtap det siste jeg hadde vært bekymret for om jeg skulle gå på trt. Du vil veldig sjeldent oppleve noe hårtap.

 

Om man ser bort i fra det faktum at hårtap er en veldig sjelden bivirkning, kan jo vi sette opp en pro og con's liste.

 

Pro's:

- Bedre livskvalitet

- Bedre sexliv

- Økt selvtilit

- Bedre utseende

- Bedre form

 

Con's:

I svært sjeldne tilfeller, kan man oppleve hårtap.

 

Vi ser jo at det fungerer, men er du sikker på at con's lista er så kort ?

Lenke til kommentar
Vi ser jo at det fungerer, men er du sikker på at con's lista er så kort ?

 

Det spørs jo litt hva man snakker om her det. For meg med 750mg test ukentlig? Nei, absolutt ikke. Av andre bivirkninger er der mange.. gyno (som jeg forhindrer ved å bruke arimidex, som igjen gir bivirkninger) kviser kan forekomme i større grad, blodtrykket kan øke, kolestrolet kan øke, man kan oppleve større hårvekst osv osv. Det finnes ett hav av potensielt mulige bivirkninger, så langt har ikke jeg opplevd noen.

 

For en som går på en mild dose test TRT (125-150mg EW) vil ikke jeg si at con listen er så mye lengre. Man går tilbake til nivået av testosteron man hadde som ungdom, så den vanligste bivirkningen for en på TRT er nok kviser.

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hva man snakker om her det. For meg med 750mg test ukentlig? Nei, absolutt ikke. Av andre bivirkninger er der mange.. gyno (som jeg forhindrer ved å bruke arimidex, som igjen gir bivirkninger) kviser kan forekomme i større grad, blodtrykket kan øke, kolestrolet kan øke, man kan oppleve større hårvekst osv osv. Det finnes ett hav av potensielt mulige bivirkninger, så langt har ikke jeg opplevd noen.

 

For en som går på en mild dose test TRT (125-150mg EW) vil ikke jeg si at con listen er så mye lengre. Man går tilbake til nivået av testosteron man hadde som ungdom, så den vanligste bivirkningen for en på TRT er nok kviser.

 

Viktig å være klart over slike ting. Som regel finner du ikke noe som bare er utelukkende positivt. Alt må være i en viss balanse. Når du tilfører noe utenfra tilpasser kroppen seg det i et svært komplekst selvreguleringssystem, så man interfererer med ganske mye, men så lenge fordelene oppveier for ulempene også på lang sikt, så er det vel forsvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...