Gå til innhold

Nå kommer de mer «folkelige» 4K-TV-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan de ikke komme med helt enkle modeller uten alt det smart-tv-tullet? Hvem bruker egentlig app'er på en tv? Min erfaring er at alt går supertregt og det er tungvindt å bruke fjernkontrolleren. Og stemmekontroll er en helt unødvendig gimmick som jeg tviler blir å bli brukt mye utenom den første uka tv-en er i hus.

De kunne i hvert fall gitt ut et par modeller i toppsjiktet uten all den ekstra unødvendige ressurskrevende programvaren til en rimeligere penge og sett om det slo an.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke komme med helt enkle modeller uten alt det smart-tv-tullet? Hvem bruker egentlig app'er på en tv? Min erfaring er at alt går supertregt og det er tungvindt å bruke fjernkontrolleren. Og stemmekontroll er en helt unødvendig gimmick som jeg tviler blir å bli brukt mye utenom den første uka tv-en er i hus. De kunne i hvert fall gitt ut et par modeller i toppsjiktet uten all den ekstra unødvendige ressurskrevende programvaren til en rimeligere penge og sett om det slo an.

 

Helt enig, hvor lenge gidder leverandøren å stå for oppdateringer av Smart-TV? Mye bedre å ha en "ren" TV, så kan man velge hvilken smart-dings man kobler til selv. Er ikke akkurat mangel på små dingser som er langt smartere enn TV-produsentens software.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke software som drar opp prisen, så de funksjonene er ikke prisdriverne

 

Men de bruker ressurser på å utforme software, dermed stiger prisen på grunn av at utviklerne skal ha lønning. Jeg vil si at en stemmestyrt tv fort koster 1000 kroner mer enn en som ikke er det. Det samme med peive-med-hendene-tv-er. Det koster å utvikle det, dermed må forbrukerne betale for utviklingen. Gir de oss en ren tv som kun er skjerm og tilkoblinger vil prisen synke en god del, kanskje nok til at flere kan kjøpe tv-er oftere som fører til at prisen vil synke enda mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Jeg vil si at en stemmestyrt tv fort koster 1000 kroner mer enn en som ikke er det. ...

Javel... Jeg vil si at månen er en gul ost :-)

 

Jeg kjøpte en Sony-tv med godt spesifisert bilde. Da fikk jeg med USB webcam (for skype) + et integrert kamera (for headtracking), høyttalere, rikelig med i/o, webbrowser, apps, nett-tv-streaming og dype menyer med unødige valg ("skin-tone enhancement???"). Ingenting av dette brukes. I tillegg fikk jeg med to aktive 3D-briller som jeg har brukt litt men som langt fra er kritisk viktig.

 

Det er vanskelig å vurdere hvordan dette påvirker prisen. Men for en som egentlig vil ha en "dum" monitor med best mulig video-kvalitet på en enkelt HDMI-input så er det i det minste uelegant. Det blir ikke noe bedre av at Sony tv-en og Onkyo receiveren sammen med Oppo Bluray-spilleren (alle HDMI1.4) ikke greier å kommunisere latency rett slik at jeg manuelt må estimere en ekstra audio-delay på ca 100ms for å unngå dubbet-jackie-chan-effekten. Hvor mange brukere er i stand til å gjøre noe slikt, og hvor mye mer betyr ikke det for opplevelsen enn en ubrukelig web-browser??

 

Bransjen er plaget av jaget på "det neste nye", enten det er apps, 3D, 4k eller noe annet. I stedetfor å løse de primære utfordringene (hvordan få godt bilde uten kluss, noe som rett nok er krevende og kostbart) så prøver de å finne egenskaper som lar dem klistre flere klistremerker på fronten som selgerene kan skryte av. Dvs det motsatte av det Apple tross alt har hatt ganske god suksess med.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske mange som bruker Smart TV funksjonaliteten i TV'ene...

 

Selv er jeg ekstremt fornøyd med Plex appen til Samsung TV, den kan streame 1080p 3D materiale fra serveren på kontoret helt problemfritt. Også veldig bra og enkelt brukergrensesnitt for styring med fjernkontroll.

 

Jeg synes også den nye Samsung YouTube app'en begynner å bli bra nå, den velger automatisk 1080p og holder god oversikt over mine abonnementer.

 

Spotify fungerer også veldig greit nå, spesielt når man har fest.

 

Totalt betyr dette at jeg slipper helt unna å ha en HTPC koblet til TVen og dermed særdeles få kabler osv.

Endret av GA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke komme med helt enkle modeller uten alt det smart-tv-tullet? Hvem bruker egentlig app'er på en tv? Min erfaring er at alt går supertregt og det er tungvindt å bruke fjernkontrolleren. Og stemmekontroll er en helt unødvendig gimmick som jeg tviler blir å bli brukt mye utenom den første uka tv-en er i hus.

De kunne i hvert fall gitt ut et par modeller i toppsjiktet uten all den ekstra unødvendige ressurskrevende programvaren til en rimeligere penge og sett om det slo an.

 

Prisen av disse funkjonene er liten i forhold til utsalgsprisen.

 

AtW

 

Interessant artikkel om hvorfor frame rate kan være viktigere en antall pixler:

 

http://www.theregist...e_eyes_have_it/

 

Vet ikke om jeg er helt enig, men håper disse TVene klarer mer enn 24 fps

 

Finnes det TVer som ikke talker 60 fps? Har egentlig ikke vært borti noen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Finnes det TVer som ikke talker 60 fps? Har egentlig ikke vært borti noen.

Gamle CRT-tver beregnet på Europa og andre land med 50Hz strømforsyning.

 

Normen i dag er å kunne vise 1920x1080@50/60p og nedover (1280x720, 24p/25p/30p/50i/60i). For kino-film så er vi dog vanligvis begrenset til 24p, evt pakket inn i ymse knotete formater (25p, 50i, 60i via 3:2 kadens etc) med mer eller mindre forstyrrende distorsjon eller kompleks utpakking.

 

Såkalte "120Hz" (eller i mitt tilfelle 960Hz) tv-er er dessverre fremdeles begrenset til 60p input :-(

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Gamle CRT-tver beregnet på Europa og andre land med 50Hz strømforsyning.

 

Normen i dag er å kunne vise 1920x1080@50/60p og nedover (1280x720, 24p/25p/30p/50i/60i). For kino-film så er vi dog vanligvis begrenset til 24p, evt pakket inn i ymse knotete formater (25p, 50i, 60i via 3:2 kadens etc) med mer eller mindre forstyrrende distorsjon eller kompleks utpakking.

 

Såkalte "120Hz" (eller i mitt tilfelle 960Hz) tv-er er dessverre fremdeles begrenset til 60p input :-(

 

-k

 

Jeg trodde det var underforstått at jeg snakket om delvis moderne TVer, men greit nok :) Jeg snakket ihvertfall om delvis moderne TVer, de jeg har vært borti virker som du sier til å støtte 60p og nedover (selv om endel er merket som 50p/100 Hz i europa, mens de i realiteten også støtter 60p og 120 Hz)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Omgangskretsen min er en herlig blanding av teknologer og andre. Mange av disse har kjøpt flatskjerm de siste par åra, jeg kjenner ingen som har prøvd Smart TV-funksjonaliteten.

 

-k

Det synes jeg høres særdeles merkelig ut, man er ikke mye "teknolog" om man ikke engang prøver en ny funksjon. :-)

 

Hvis man aldri har testet f.eks. Plex eller Youtube, så forstår jeg selvsagt at man ikke forstår poenget med det. Internettleseren er for eksempel helt katastrofalt ubrukelig.

 

Alle mine venner("teknologer" og andre) som har sett hvordan jeg bruker Plex på mine Samsung Smart TVer har umiddelbart lurt på hvordan de kan få satt opp det samme. De fleste av dem som har kompatible TVer har også gjort det og bruker det nå aktivt.

 

Som AtW også har helt rett i, så er den faktiske merkostnaden på dette også særdels liten i forhold til TVens totalpris.

Lenke til kommentar

Sony sin modell har i hvert fall klare begreningser på 4k oppløsning og antall bilder i sekundet.:

Video Signal : 3840x2160/24p ; 3840x2160/25p ; 3840x2160/30p ; 4096x2160/24p ; 1080/24p (HDMI only) ; 1080/60i ; 1080/60p(HDMI / Component) ; 480/60i ; 480/60p ; 720/60p ; 1080/30p (HDMI only) ; 720/30p (HDMI only) ; 720/24p (HDMI only)
Lenke til kommentar

Det synes jeg høres særdeles merkelig ut, man er ikke mye "teknolog" om man ikke engang prøver en ny funksjon. :-)

Vaskemaskinen min har også en "cowboymodus" som visstnok er dansk for jeans. Har ikke prøvd den heller.

 

Livet har bare så mange timer, og teknologi som ikke angår meg har jeg lite tid å bruke på.

 

-k

Lenke til kommentar

Vaskemaskinen min har også en "cowboymodus" som visstnok er dansk for jeans. Har ikke prøvd den heller.

 

Livet har bare så mange timer, og teknologi som ikke angår meg har jeg lite tid å bruke på.

 

-k

Helt greit det, men av prinsipp bør man ikke uttale seg om noe man ikke har testet... Hverken positivt eller negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke komme med helt enkle modeller uten alt det smart-tv-tullet? Hvem bruker egentlig app'er på en tv? Min erfaring er at alt går supertregt og det er tungvindt å bruke fjernkontrolleren. Og stemmekontroll er en helt unødvendig gimmick som jeg tviler blir å bli brukt mye utenom den første uka tv-en er i hus.

De kunne i hvert fall gitt ut et par modeller i toppsjiktet uten all den ekstra unødvendige ressurskrevende programvaren til en rimeligere penge og sett om det slo an.

 

Kunne ikke sagt meg mer enig. Det ble kjøpt en Samsung Smart TV her i huset for noen måneder siden og stemmekontrollen ble deaktivert etter noen dager og det samme med bevegelses tullet, hvem sitter å vinker til TVen når det går 3 ganger så fort å bruke fjernkontrollen til å skru ned lyden? Filmleie er en fin ting, men funksjonene Smart Hub tilbyr blir rett og slett ikke brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...