Gå til innhold

Hvordan være trygg på dataforbruket mitt?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg antar at jeg opprinnelig puttet dette innlegget under feil kategori. Derfor legger jeg det inn her og håper på hjelp.

 

Bær over med en som frykter å miste oversikt og kontroll med telefonregninga. Frykt henger sammen med uvitenhet, utvilsomt. Jeg har en Samsung Galaxy SIII. Det oppleves litt bortkastet med en slik telefon, hvis man bare bruker den til ringing og sms. Frem til nå har jeg hatt tele2 champion. Siden dette abonnementet ikke inkluderer noe databruk, har jeg vegret meg mot databruk i frykt for at kostnadene skulle fare avsted til himmels. Nå har jeg byttet til Tele2 Fastpris Medium, i håp om at jeg bekymringsløst skal kunne ha litt oppsyn med med været, epost, facebook, wimp en nettavis og litt finn.no i ledige stunder. Noen storforbruker er jeg absolutt ikke. Vel hjemme går det ikke lang tid før jeg er like usikker som tidligere. Det er for mange valg som jeg ikke kjenner konsekvensen av i menyene. Om noen spesifikt kjenner oppsettet på en telefon som min, skulle jeg svært gjerne hatt brukerhjelp i forhold til hva jeg kan ha påslått og bør ha avslått, for å forsikre meg om at databruken ikke er ute av min kontroll, praktisk eller økonomisk. Hvordan vet jeg f.eks at telefonen primært benytter wi-fi når dette er tilgjengelig? Hvordan vet jeg når grensa for databruk inkludert i abonnementet er nådd? Hvordan vet jeg at den ikke forbruker internett når jeg legger fra meg telefonen, bruker den til quizbattle, skjermsparer`n går på eller når jeg går ut av en nettavis jeg har lest? Hva skal være slått "på", og hva må være slått "av"? Er det ting som roaming eller mobildata, som må skrus av og på i menyen for hver gang jeg skal på nett?

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min mobil (ikke S3) er det to brytere under settings

Wifi og Mobildata (Roaming). Jeg tror det er såpass enkelt nå for de fleste mobiler. Det vanlige er vel at så lenge du er koplet til et aktivt Wifi-nett brukes ikke data over Mobildata. Det har jeg fått bekreftet når internett forsvinner og jeg er på Wifi, da får jeg ikke kontakt med internett selv om mobildata er på. Så lenge du er på Wifi skal du altså ikke behøve å være redd for at data belastes ditt abonnement.

 

For å holde oversikt over hvor mye du bruker kan du laste ned en app som holder øye med ditt forbruk. Noen operatører har også en slik teller, min operatør har en slik en.

En slik teller-app er nok ikke 100% nøyaktig, men bør gi deg forholdsvis god oversikt.

Lenke til kommentar

Hei, ja, jeg fant et slikt program på samsungen. Så sendte jeg "Pakke" til 02000(tele2), der fikk jeg vite at jeg har 2048Mb inklusive/gjenstående frem til 06. august. Dette sier meg ikke stort når det kommer til hvor mye jeg kan være på. Om jeg må skru av eller på mobildata og roamingfunksjonen, om jeg kan la telefonen ta ned epost automatisk eller om det er slikt som medfører mye forbruk. Denne forbruks-app`en kunne stilles inn visuelt, til å varsle ved ett gitt forbruk. Derfor stilte jeg den på 2Gb. Blir det riktig?

 

Takk for svar, takket være dere er jeg nok i ferd med å bli litt klokere ...

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar

S3 har en funksjon der du kan sette en grense for hvor mye du kan bruke og når du kan få advarsel når du nærmer deg maksgrensen. Den finner du ved å gå på Instillinger > Databruk.

 

Du ser også forskjellen på om du bruker Wifi eller 3g. Når du bruker Wifi står Wifi-ikonet øverst i høyre hjørne, og når du bruker 3G kommer 3g ikonet i samme hjørne som Wifi.

Lenke til kommentar

På min mobil (ikke S3) er det to brytere under settings

Wifi og Mobildata (Roaming)

 

Roaming er vel når du er utenfor din operatørs nett og må leie data av en annen operatør. Jeg har Dataroaming slått av permanent, siden det er svindyrt å bruke nett i utlandet, og man trenger ikke dataroaming slått på i Norge, bare Mobildata.

 

Selv har jeg Djuice og jeg har deres faktura app som sier sånn ca. hvor mye jeg har brukt. Når den er rundt 980 MB av 1024 MB sender telenor meg en sms, jeg pleier å skru av data til neste månede da.. (Kan også kjøpe 1000 MB ekstra av Djuice/Telenor for 79 kroner).

 

Til TS: Tror ikke du skal være redd for å bruke 2 GB med data. Så lenge du ikke streamer spotify/youtube på beste kvalitet ofte. Bra å være obs, men 2 GB er ganske mye for en average surfer. :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Roaming er vel når du er utenfor din operatørs nett og må leie data av en annen operatør. Jeg har Dataroaming slått av permanent, siden det er svindyrt å bruke nett i utlandet, og man trenger ikke dataroaming slått på i Norge, bare Mobildata.

 

Selv har jeg Djuice og jeg har deres faktura app som sier sånn ca. hvor mye jeg har brukt. Når den er rundt 980 MB av 1024 MB sender telenor meg en sms, jeg pleier å skru av data til neste månede da.. (Kan også kjøpe 1000 MB ekstra av Djuice/Telenor for 79 kroner).

 

Til TS: Tror ikke du skal være redd for å bruke 2 GB med data. Så lenge du ikke streamer spotify/youtube på beste kvalitet ofte. Bra å være obs, men 2 GB er ganske mye for en average surfer. :)

 

Roaming ble vel brukt feil av meg, roaming er vel som du sier leie av annen operatørs nett, samtidig er vel problemet der med data - ikke ringing el SMS.

Setting for "Roaming" finner ikke jeg på min HTC med android 4.1.1, der er det kun setting for Wifi og for mobildata.

På min gamle Desire med android 2.3 var det en egen setting for Roaming.

 

Ellers sier trådstarter i sitt 1. innlegg at han har Samsung S3.

Lenke til kommentar

Er egen setting for det på din ( er det one x du har?) android 4.1.1: Trykk på innstillinger og så tapper du der det står mobildata, ikke på siden der hvor man skrur on/off men liksom på skriften. Da kommer du inn på roaming innstillinger.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Nei, det er Desire X. (Sikkert eneste i Norge som har denne ;) Fikk ikke tak i One S uten operatørlås på verken Elkjøp eller Expert..)

jeg fant nå en setting som ligger under Innstillinger>Mer>Trådløst og nettverk>Forbruk>Meny som heter "begrens bakgrunnsdata". Mulig det er den?

Ellers er det en setting under Innstillinger>Mer>Trådløst og nettverk>Forbruk "Begrens forbruk av data på mobil".

Ser ut som dette er bedre tekstet på Samsung, jeg synes disse var uklare på HTC..

Litt forvirrende :)

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å endre til engelsk språk og menyvalgene sa ingenting om Roaming.

Så det blir ikke helt lik det som er på videoen.

På min er det en setting for Begrensning som setter stopp hvis jeg legger inn en grense (det var den jeg ikke forsto, men som egentlig er selvforklarende - hadde jeg bare tenkt meg litt om.)

Den andre setting er for Mobil databruk

Så er det en tredje som er gjemt litt bort og heter Bakgrunnsdata - dette er vel Roaming da. Når jeg setter "systemspråk" til engelsk, heter denne "Restrict background data".

Takk for engasjement og hjelp :) Ontopic ;)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å endre til engelsk språk og menyvalgene sa ingenting om Roaming.

Så det blir ikke helt lik det som er på videoen.

På min er det en setting for Begrensning som setter stopp hvis jeg legger inn en grense (det var den jeg ikke forsto, men som egentlig er selvforklarende - hadde jeg bare tenkt meg litt om.)

Den andre setting er for Mobil databruk

Så er det en tredje som er gjemt litt bort og heter Bakgrunnsdata - dette er vel Roaming da. Når jeg setter "systemspråk" til engelsk, heter denne "Restrict background data".

Takk for engasjement og hjelp :) Ontopic ;)

 

Det er 2 forskjellige ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...