Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytting av drivakselmasjett


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Masjettene på corollanen min er gåen å må skiftes. Foreløpig så er det kun ytre mansjett som er sliten på begge sider. Men når jeg først begynner plannlegger jeg å bytte både indre og ytre.

 

Spørsmålet mitt er som følger:

- Hva av utstyr trenger jeg for å bytte?

- Masjettene som biltema selger, er disse å anbefale?

*Ser biltema selger masjettene for 139,-, mens de andre forhandlene tar rundt 350,. per mansjett. Satt å vurderte å bestille fra bilextra.

- Andre tips og triks?

 

Forsto det slikt at når jeg bytter indre drivaksel mansjett, så må giroljen også byttes.

 

s0lberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk orginale mansjetter eller mansjetter fra Mekonomen/Bilextra. Biltema er ikke kjent for spesielt god kvalitet på bildeler.

 

Hvis du bytter indre, må ikke oljen byttes. Den må etterfylles hvis det renner noe ut. Står bilen nogenlunde i vater vil det ikke renne ut så mye.

 

Du trenger ikke noe spesielt utstyr. Du trenger vanlige kopper, skralle, skrujern og fastnøkler. Ganske standard verktøy, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for svar. Snakket med en person på Bilxtra, og vedkommende anbefalte meg ikke å bytte indre mansjett, så langt det ikke va strengt nødvendig. Siden man lett kunne bli plaga under montering.

 

Kontrollerte de indre drivakselmansjettene tidligere idag, og den ene siden ser forsåvidt OK ut. Men den andre siden hadde antydning til slitasje, den var ikke sprukket eller morknet. Men selveste gummien så litt "fuktig" ut.

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å skifte den indre mansjetten samtidig, så lenge du holder styr på delene, sitter en låsering der som holder fast den indre delen. Er bare og legge delene ved siden av hverandre så du har kontroll på hvilken rekkefølge de skal monteres i.

 

Det som kan bli litt ekstra jobb er at du må da demontere drivakslingen for og få skiftet den indre mansjetten og da kommer girolja til og renne ut. Da må du samtidig fylle etter olje på girkassa når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Om drivasklene på Corolla er lik de på Carina E så MÅ du bytte begge samtidig. Grunnen til dette er at toyota har en idiotisk patent på akslingene, som gjør at du ikke kan dele dem på begge sidene. Altså du må løsne, og ta av det indre drivleddet for å få av den indre mansjette, og så den yttre mansjetten.

 

Jeg bytta mansjetter på en Carina E for 2 uker siden, og dette var fremgangsmåten:

 

Først må du tappe av giroljen fra bilen. For når du tar ut akslingen vil den renne ut av hullene om det er olje på den.

 

Det du trenger er da en _stor_ kopp for å fjerne mutteren som holder akslingen på navet. Denne har en splint ytterst, og en krone for å hindre at den går rundt. Splinten er ofte rustet fast, så det kan hende du må bruke varme eller vold på den. Du trenger nok en lang arm for å få nok kraft på hjulmuttren også. på min 626 som jeg skiftet på i fjor måtte jeg ha 2m arm med 80kg på enden for å løsne. For å hindre akslen i å rotere stikker du et skrujern gjennom kalipperen og inn i bremseskiva. Du må også løsne begge boltene i fjærbenet, men dette gjøres når akselmutteren er fjernet.

 

Når akslen er skrudd løs fra navet, og navet er løsnet fra fjærbenet, bøyer du navet utover og bakover. Det skal fremdeles henge fast i styrestaget. Det skal akkurat være nok plass til å dra ut akslingen fra navet. Når den er løsnet på ene siden, så finner du frem et brekkjern (det må være et brekkjern eller tilsvarende for å få løsnet akslingen). Du legger da dette mellom girkassen og der akslinen går inn i kassa og dytter ut akslingen fra kassen.

 

Når akslingen er ute så åpner du det indre drivleddet. der er det en "tripod" med rullende kulelager, om du tørker vekk oljen på tuppen her ute vil du se en O-klips. Denne må du ha spesiel omvendt nebbtang (husker ikke hva den egentlig heter) for å løsne enkelt. Du klarer det også med et skrujern og litt banning. Når denne klipsen er løs må du banke tripoden løs fra akslingen. Denne skal sitte ganske godt fast, så her trengs det vold.

 

Det jeg gjorde da var å legge det ene av lagrene mot en solid trebenk, og slå akslingen ut med en hammer. Dette er en tomansjobb, der en holder og en annen slår med hammeren. Jeg hadde en skralleforlenger mellom hammer og aksel for å treffe skikkelig.

 

Når da denne tripoden er av, kan du dra av den indre mansjetten, og så den yttre. MOntering er i omvendt rekkefølge. Tripoden må bankes inn på akslingen igjen. Da brukte jeg en skralleforlenger og en kopp slik at koppen gikk på utsiden av akslingen, men fremdeles lå mot tripoden.

 

Du trenger sikkert også en spesialtang for å få dratt til klemmene rundt mansjetten skikkelig.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Om man har felger som har et deksel man kan ta av slik at man kommer til muttern som holder drivakselen til navet kan det lønne seg og løsne de mutterne før man jekker opp bilen og tar av hjula. da vil man kunne bruke vekta av bilen for å hindre at nuttern bare går rundt. Eventuelt så kan man ha med seg en person som sitter inne i bilen og bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om drivasklene på Corolla er lik de på Carina E så MÅ du bytte begge samtidig. Grunnen til dette er at toyota har en idiotisk patent på akslingene, som gjør at du ikke kan dele dem på begge sidene. Altså du må løsne, og ta av det indre drivleddet for å få av den indre mansjette, og så den yttre mansjetten.

 

OK. Tenker det kan være greit å få byttet både indre og ytre drivakselmansjett når man først begynner.

 

 

Når akslingen er ute så åpner du det indre drivleddet. der er det en "tripod" med rullende kulelager, om du tørker vekk oljen på tuppen her ute vil du se en O-klips. Denne må du ha spesiel omvendt nebbtang (husker ikke hva den egentlig heter) for å løsne enkelt. Du trenger sikkert også en spesialtang for å få dratt til klemmene rundt mansjetten skikkelig.

 

Heter vel seggeringstang. Men hvilken spesialtang er du sikter til?

 

Hjertlig takk for et langt og godt svar. :)

Lenke til kommentar

Men hvilken spesialtang er du sikter til?

Regner med det er en slik som denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Tang-for-Perma-Quick-191327/

 

 

Tang for montering av slangeklemmer av typen Perma-Quick. Denne typen slangeklemmer brukes ofte på slanger til drivstoffilter, vannpumpe og andre radiatorslanger. Passer også til monteringsbånd på drivakselmansjetter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lett benyttet meg av lim-mansjett på en bil som bare har noen få år igjen (som min 98 A3 med 330' på telleren). Ingenting varer evig!

 

Hadde lett gjort dette selv også... kan jo forsterke med en ny overlappende mansjett også eller tape hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...