Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

Nei blir ikke noe problem med vanlige led... (vet ikke med led stripe) men som mitt problem er med 2500 rgb led er at et vanlig Arduino uno brett ikke gir nok data og da må jeg få et større Arduino brett (atamegs 2580 som jeg skal bruke)

 

Jeg liker best å bruke led istedenfor led stripe fordi føler jeg kan gjøre mere med led enn led stripe.... greit p en vegg så kan du jo ikke gjøre så mye annerledes MEN led striper på en vegg vil bli mye dyrere.....

 

Denne veggen hadde komt på rett rundt 50 000 (var ekko dyre og spesielle led striper du må ha... igjaffal for å følge den videoen eg skrev istad...) med led striper men med løse rgb led komme veggen totalt på MAX 10 000... tru jdg reinte grovt rundt 5500 så er jo MYE billigere med led enn led stripe ;-) men med arbeid så er led stripe myd lettere ;-)

 

Regner ikke med du skal begynne på SÅ stort prosjekt som dette? ....

 

Som sagt jeg er ikke en eksperter så skal ikke si noe sikkert ;-) men det bildet du viste istad det blir jo son du kobler en matrix med løse led.... lez stripe blir jo annerledes igjen....

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått individually addressable led strips så baserer de seg på en datalink hvor det det sendes 8-bit data til LED'sene (eller transistorene som er på LED stripen) om hvem som skal være hva.

 

Jeg har nok ikke nok lodde-kompetanse til å drive med single LED's ei heller tålmodighet, men en dag skal jeg lage med LED strips og legge en matt glassplate over :p Ett bord også hadde vært kult i stua.

 

Flytter inn i ny leilighet på Onsdag og tenkte og bruke LED strips til belysning, regner med å bruke 15-20m

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått individually addressable led strips så baserer de seg på en datalink hvor det det sendes 8-bit data til LED'sene (eller transistorene som er på LED stripen) om hvem som skal være hva.

 

Jeg har nok ikke nok lodde-kompetanse til å drive med single LED's ei heller tålmodighet, men en dag skal jeg lage med LED strips og legge en matt glassplate over :p Ett bord også hadde vært kult i stua.

 

Flytter inn i ny leilighet på Onsdag og tenkte og bruke LED strips til belysning, regner med å bruke 15-20m

 

Hehe tege tid å lodde mange led dioder Jepp;-) men skal du lage mønster og sont eller skal det bare lys farger? Hvis det skal bare lyse farger så finnes det jo noen billige led stripe på ebay som jeg har på rommet mitt:-D

 

Son her;-) synes igjaffal det ble kult jeg :-)

Lenke til kommentar

vil bare si at jeg også så på led strips men det kom opp på ca 50 000 bare i utsyr for ca 80x800 :p så det ble det ikke :p

det var den jeg så da :)

 

men det med lyse... hvis du bruker arduino (sikkert ander som fungerer likt) så lyser det ikke!... son jeg forsto på den vidioen jeg såg på en 4x4x4 led cube igår så lyser det ikke mere enn et lys om gangen MEN menneskeøye ser det ikke fordi det går så for :)

[/media]

80 x 800 LEDs!?

For real?

 

Dog, med mindre man skal ha ypperste kvalitet (noe man strengt talt ikke nødvendigvis trenger, da man kan bytte ut ledd) så får jeg prisen til å bli ca:

8000,-kr for 80 stykk 300 LED strips (5m): http://dx.com/p/wate...black-5m-226763

Kjøper du to og to (hvis dollaren faller 2 %), eller en og en, så er det gratis frakt og null toll/MVA.

 

24000 LEDs utvikler jo en del varme (3,84 KW), så et par strømforsyninger bør kjøpes. Klarer man seg med litt billigere (er jo ikke så sensitiv elektornikk) så klarer man vel å få tak i 4 KW til under 4000,-kr.

Og så en hel del MOSFET transistorer for å styre strømmen og slikt smått for kanskje en tusenlapp.

 

Totalt: Ca 15 000kr.

 

Det er jo en del, men med tanke på hvor ekstremt det er med SÅ mange LEDs og så mye strøm, så er det jo veldig mye for penga, og et godt steg fra dine 50 000kr?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått individually addressable led strips så baserer de seg på en datalink hvor det det sendes 8-bit data til LED'sene (eller transistorene som er på LED stripen) om hvem som skal være hva.

 

Jeg har nok ikke nok lodde-kompetanse til å drive med single LED's ei heller tålmodighet, men en dag skal jeg lage med LED strips og legge en matt glassplate over :p Ett bord også hadde vært kult i stua.

 

Flytter inn i ny leilighet på Onsdag og tenkte og bruke LED strips til belysning, regner med å bruke 15-20m

 

Hehe tege tid å lodde mange led dioder Jepp;-) men skal du lage mønster og sont eller skal det bare lys farger? Hvis det skal bare lyse farger så finnes det jo noen billige led stripe på ebay som jeg har på rommet mitt:-D

 

Son her;-) synes igjaffal det ble kult jeg :-)

post-311604-67560_thumb.jpg

post-311604-67609_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

80 x 800 LEDs!?

For real?

 

Dog, med mindre man skal ha ypperste kvalitet (noe man strengt talt ikke nødvendigvis trenger, da man kan bytte ut ledd) så får jeg prisen til å bli ca:

8000,-kr for 80 stykk 300 LED strips (5m): http://dx.com/p/wate...black-5m-226763

Kjøper du to og to (hvis dollaren faller 2 %), eller en og en, så er det gratis frakt og null toll/MVA.

 

24000 LEDs utvikler jo en del varme (3,84 KW), så et par strømforsyninger bør kjøpes. Klarer man seg med litt billigere (er jo ikke så sensitiv elektornikk) så klarer man vel å få tak i 4 KW til under 4000,-kr.

Og så en hel del MOSFET transistorer for å styre strømmen og slikt smått for kanskje en tusenlapp.

 

Totalt: Ca 15 000kr.

 

Det er jo en del, men med tanke på hvor ekstremt det er med SÅ mange LEDs og så mye strøm, så er det jo veldig mye for penga, og et godt steg fra dine 50 000kr?

 

Ja hadde de led stripene funket så ja! Men de funke ikke..... sitter på mobilen Akuratt nå så orker ikke å finne link til koss led striper du må ha men hvis du ser youtube linken jef skrev for litt siden med han som lager veggen så ser du at det er feil led stripe;-)

 

Lenke til kommentar

Ahh, om du skal kontrollere alle 24 000 LEDene individuelt, så blir det nok umulig ja. Men om du har 80 LED strips, så har du de ved siden av hverandre, enten vertikalt eller horisontalt, og kontrollerer hver strip for seg selv. Med litt kjapp modding (kutting på riktig sted så kan du kontrollere 3 og 3. Altså blir 1/3 av 24 000 LEDs kontrollert hver for seg. Det ville blitt utrolig bra det også. ^^ For når du har så mange LEDs så er det kanskje like greit å kontrollere 8000 deler (hvor hver del består av tre RGB dioder)

 

Og det bør forenkle et slikt prosjekt i forhold til enkeltdioder man kjøper. (lettere å håndtere, samt du slipper å tenke på en "uendelig" mengde motstander å lodde.

 

Men ja, om du MÅ ha såpass avansert LED strips, så forstår jeg. :)

Lenke til kommentar

Dæven døtte, du har rett. Hadde aldri trodd jeg skulle se noe så idiotisk "svindel" for å selge RGB-lys.

Kjøpt billig RGB-strips fra DX, men de har alle funket like bra som de til 10 ganger mer i Norge, men det der tar kaka...

 

Du har dog disse http://dx.com/p/jz-5050-waterproof-72w-4300lm-300-smd-5050-led-rgb-light-strip-black-white-228618

 

Koster 30 % mer, og trekker en del mer strøm (men sender følgelig ut mye mer lys også).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Må bare si fyst er ikke jeg som skal båre hull i alle platene, båre hull i alle ping pong ballen eller lodde fast alle ledene;-) det er noen andre som skal det på den store led veggen:-)

Har med meg fire kamerater så de skal gjøre mesteparten av det og jeg skal kose meg me pcb brettene;-)

 

Men du sier at dette prosjektet er umulig å styre hvert led? Hvorfor kommer du frem med det når jeg tror ddr går? Som problemet mitt var i begynnelsen var at et Arduino uno ikke ga nokl data men jeg har løst det probleme nå:-)

Lenke til kommentar

Må bare si fyst er ikke jeg som skal båre hull i alle platene, båre hull i alle ping pong ballen eller lodde fast alle ledene;-) det er noen andre som skal det på den store led veggen:-)

Har med meg fire kamerater så de skal gjøre mesteparten av det og jeg skal kose meg me pcb brettene;-)

 

Men du sier at dette prosjektet er umulig å styre hvert led? Hvorfor kommer du frem med det når jeg tror ddr går? Som problemet mitt var i begynnelsen var at et Arduino uno ikke ga nokl data men jeg har løst det probleme nå:-)

Nei, jeg mente det var umulig å styre hver LED på de stripsene jeg fant.

 

Men hvordan har du tenkt å styre alle LEDene individuelt? Hva slags maskinvare? Og hvordan kobler du det opp, slik at du kan kontrollere 24k leds med langt færre inn og utganger?

 

Ser umiddelbart for meg et "matrix" hvor du kontrollerer horisontal rekke med PWR, og vertikal rekke med å styre jordpotensial. Da går man fra 24000 utganger til 310 inn/utganger.

Lenke til kommentar

 

Men hvordan har du tenkt å styre alle LEDene individuelt? Hva slags maskinvare? Og hvordan kobler du det opp, slik at du kan kontrollere 24k leds med langt færre inn og utganger?

 

 

må bare si fyst at det er 2 500 led ikke 24k ;) er STOR forskjell på det :p

 

jeg kommer til å kjøre emmelig likt som denne her ;)

http://www.solderlab.de/index.php/led-projects/modular-plasma-wall

 

bare med noen små justeringer son det ikke blir ren kopi og litt ber ;) f.esk me strømmen igjennom egne kabler istede for cat6 kablene ;)

 

Ser umiddelbart for meg et "matrix" hvor du kontrollerer horisontal rekke med PWR, og vertikal rekke med å styre jordpotensial. Da går man fra 24000 utganger til 310 inn/utganger.

 

ja blir jo på en måte mange matrix isammen... hvis du tenker 8x8 led (som blir på hver pcb brett) som en matix så kobler du jo bare alle isammen til du kommer til rett antall (hvis du forstår?)

 

 

som det er snakk om på den store (80x800 med 2 500 RGB LED) så blir det 10 moduler på 80x80 (altså 16x16 RGB LED)

Lenke til kommentar

Jeg beklager, men jeg forstår tydeligvis ikke hva du mener med 80x800?!

Når man sier det så mener man jo gjerne 80x800, som jo er 24 000. :hm:

 

Med 2500LEDs så blir det i såfall bare et matrix på 50x50 RG LEDs. Og da tranger man bare 100 inn/utganger. :)

 

Edit: 16x16 RGB = 80x80 ? :confused:

Lenke til kommentar

Han tenker vel på en matrise på 50x50 (men glemte at det var RGB, hvilket vil bli 100 flere - 150 til RGB kolonner/evt rader, og 50 til katodene, eller omvendt dersom man har "common anode" typen RGB LED). Men hver rad (eller kolonne, ettersom hvordan man kopler det opp) vil kun lyse i 1/50-del av tiden. Men kan kompensere litt ved å kjøre mer strøm gjennom, siden lysdiodene bare har 1/50 duty cycle.

 

Her er en fin forklaring på LED matrise (på engelsk).

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer. :)

 

Tenkte på en slik matrise. Kan ikke helt se hvordan et slikt prosjekt blir mulig uten en matrise. 2500 (ganger tre pga RGB = 7500) er utrolig mange innganger og utganger.

 

Telte ikke med RGB, så om du skal ha forskjellige farge (som du sikkert skal ha) , så blir det en matrise på 87 utganger (høy) som styrer vertikale linjer, og 87 innganger (lav) som styrer de horisontale. Totalt 174 inn/utganger. :D

 

Skal du f.eks få lys nr 3.4 (altså posisjon nr 3 vertikalt og 4 horisontalt) så setter du pinnen på mikroprosessoren som setter hele den tredje vertikale raden høy, mens hele den fjerde horisontale raden settes lav.Siden det kun finnes en diode som befinner seg både på vertikal rad nr 3 og horisontal rad nr 4, så er det kun den dioden som lyser. Du kan nå kontrollere en STOR mengde dioder med noen få inn/utganger.

 

Hvordan finner du ut hvor mange inn/utganger du trenger?

 

I ditt eksempel er det 7500 dioder (2500 RGB). Kvadratroten av 7500 = 86,6... Ergo runder vi av opp til nærmeste hele tall og får 87. 87 er antallet du trenger på hver side, og betyr at vi trenger 87x2 = 174 for å dekke vetikal side og horisontal side. Fordelen med matrisemetoden øker eksponensielt (kvadratisk).Med andre ord så tjener du mer jo flere dioder du skal ha.

 

I ditt tilfelle er det veldig mange og du tjener MASSE på å bruke det. Skal du ha ti ganger så mange dioder, så trenger du bare ca 3,3 ganger så mange inn/utganger.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvordan finner du ut hvor mange inn/utganger du trenger?

 

I ditt eksempel er det 7500 dioder (2500 RGB). Kvadratroten av 7500 = 86,6... Ergo runder vi av opp til nærmeste hele tall og får 87. 87 er antallet du trenger på hver side, og betyr at vi trenger 87x2 = 174 for å dekke vetikal side og horisontal side. Fordelen med matrisemetoden øker eksponensielt (kvadratisk).Med andre ord så tjener du mer jo flere dioder du skal ha.

 

I ditt tilfelle er det veldig mange og du tjener MASSE på å bruke det. Skal du ha ti ganger så mange dioder, så trenger du bare ca 3,3 ganger så mange inn/utganger.

 

Forsåvidt riktig, men siden 3 og 3 dioder er sammen pr. kolonne (pga RGB), så blir det ikke 3 ganger så mange dioder fordelt "likt" (kvadratisk, eller hvordan man skal si det) på matrisen. Men man får 3 ganger så mange kolonne-tilkoplinger. Antall tilkoplinger til radene blir det samme. (her 50 stk. rader, og 50 kolonner * 3 farger).

 

I tillegg sparer du mye strøm. Men så lyser "veggen" svakere også (1/50 del som nevnt, men du kan overstyre litt). Men jeg tror dette ville blitt et problem (med mindre du bruker den i et dårlig opplyst rom).

 

Men når ting begynner å bli så stort (selv mye mindre egentlig), er vel egentlig ikke Arduino helt ideélt lenger, spesiellt ikke atmega 328. Selv om SolderLab folkene fikk det til. Men det finnes større atmega'er, og også andre mikrokontrollere som ligner mer og mer på en desktop PC nesten, nå husker jeg ikke navn, Gumstick(?) eller noe slikt som kan kjøre linux og 700-ish MHz , da snakker vi :p (Litt usikker på navn, specs og pris).

 

En annen mer aktuell er kanskje Raspberry Pi.

 

Selv har jeg kun litt erfaring med Arduino med atmega 328 egentlig, selv om jeg har et par atmega 640(eller hva de het) liggende.

 

 

Men jeg sier ikke at det er umulig. Men man må regne med noen begrensninger (i oppdatersingsfrekvens og farger).

 

 

En annen ting er hvordan det er mest effektivt å dele inn 2500 dioder. SolderLabs plasma veggen hadde bare 512 stk, og de delte inn i 8 moduler a 8x8 (64) RGB LED's hver. Shiftregistrene er seriekoplet i rekker på 4, med 4 slike rekker i parallell. En rekke for R, G, B og en for rader.

 

Litt kjapp hoderegning:

4 * 8 bit shiftregistre * 8 rader * 20 FPS = 640 B/s. Høres lite ut, men dette uten å ta hensyn til PWM, jeg regner med det blir ganger 5 (pga 6 nivåer, 0 = av uansett), 3200 Byte/s eller 25600 bit/s.

 

Høres ikke så mye ut på en måte. Men hust at Arduino'en også skal finne frem og / eller kalkulere dataene som skal ut. Jeg vet ikke selv hva grensa er, men ifølge SolderLabs mener de at de er på grensa av hva som er mulig med Arduino'en (med mindre, kanskje, man lærer seg assembler, så kan du få -litt- til ut av den, men jeg tviler på at det er mye å hente. Og så går det an å kjøre de på 20 MHz istedenfor 16).

 

 

 

så med andre ord så burde jeg bare lage alle radene isammen og ikke så mange som de har gjort?

 

så hvis jeg skal lage 10 moduler på 80x80cm (16x16 RGB led) så bruder jeg bare bruke 1 pcb brett istedenfor 4?

 

Det er en mulighet. Men da kan du heller ikke bruke programmet de har laget, ikke direkte ihvertfall (det kunne du sikkert ikke uansett, men kanskje med litt mindre endringer enn om du redesigner hele greia).

 

Men det blir litt lys-svakere, pga 1/16-del duty cycle istedenfor 1/8 (som maks dersom du bruker PWM, eller kun av/på uten å ta hensyn til PWM). Men du sparer jo noen ledninger, så det kan hende det er en lur størrelse på modulene? Uten at jeg skal påstå at jeg vet hva som er best med 2500 LED's... (Prøver bare å belyse et par sider av problemet utfordringen :) )

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Det er en mulighet. Men da kan du heller ikke bruke programmet de har laget, ikke direkte ihvertfall (det kunne du sikkert ikke uansett, men kanskje med litt mindre endringer enn om du redesigner hele greia).

 

Men det blir litt lys-svakere, pga 1/16-del duty cycle istedenfor 1/8 (som maks dersom du bruker PWM, eller kun av/på uten å ta hensyn til PWM). Men du sparer jo noen ledninger, så det kan hende det er en lur størrelse på modulene? Uten at jeg skal påstå at jeg vet hva som er best med 2500 LED's... (Prøver bare å belyse et par sider av problemet utfordringen :) )

 

jeg tror ikke jeg kan bruke programmet (kodene) de har brukt uansett fordi jeg fjerner jo atamega 328 i "hovedkortet" så bli jo flere ledninger inn i arduino brettet...

 

for å si det rett ut så bryr jeg meg ikke om jeg sparer noe eller og det blir mere (ting og arbeid) er ikke jeg som betaler xD og har med meg noen folk (skal jo lage den for en menighet så vil bare ha best resultat)

 

 

Men når ting begynner å bli så stort (selv mye mindre egentlig), er vel egentlig ikke Arduino helt ideélt lenger, spesiellt ikke atmega 328. Selv om SolderLab folkene fikk det til. Men det finnes større atmega'er, og også andre mikrokontrollere som ligner mer og mer på en desktop PC nesten, nå husker jeg ikke navn, Gumstick(?) eller noe slikt som kan kjøre linux og 700-ish MHz , da snakker vi :p (Litt usikker på navn, specs og pris).

 

En annen mer aktuell er kanskje Raspberry Pi.

 

så du mener at andre mikrokontroller kan være bedre å bruke enn arduino? har sett litt på artnet som kan gå på dmx (blir litt letter for lysteknikkeren å styre veggen med alt det andre mi har)

 

post-311604-0-72480500-1375119959_thumb.jpg

 

det er det vi har nå - den svarte scenen... (var rett etter jeg hadde brukt hele påskeferien te hengt opp alle lysene i taket og loddet nye kabler og strekt noen og litt sont :p )

så hvis du ser den panelveggen bak der... der snakket de om å ha den (men vi kan ikke ha den fastmontert) men så kom jeg på at hvis mi lage 10 moduler på 80x80cm så kan mi bare koble de sammen med noen internettkabler også sette de litt hvor lysteknikkeren vil :)

Lenke til kommentar

jeg tror ikke jeg kan bruke programmet (kodene) de har brukt uansett fordi jeg fjerner jo atamega 328 i "hovedkortet" så bli jo flere ledninger inn i arduino brettet...

Så lenge du bruker en større Arduino variant kan du (i prinsippet) bare kompilere samme kildekoden til den som til Atmega 328 (som Arduino Uno). Arduino 2560 har bare flere I/O pinner, og litt annet internt med flere timere, serielle utganger, PWM-pinner, minne osv.

 

Du må bare passe på å kople til de samme "Arduino pinnene", dersom du bruker et program laget til en mindre Arduino. (digital utgang 1,2,3 osv). Stort sett bør det gå (men er jo i og for seg ingen vits, dersom du ikke utnytter mulighetene den større Arduino'en gir deg, annet enn hvis det er den du har eller noe).

 

 

for å si det rett ut så bryr jeg meg ikke om jeg sparer noe eller og det blir mere (ting og arbeid) er ikke jeg som betaler xD og har med meg noen folk (skal jo lage den for en menighet så vil bare ha best resultat)

 

 

så du mener at andre mikrokontroller kan være bedre å bruke enn arduino? har sett litt på artnet som kan gå på dmx (blir litt letter for lysteknikkeren å styre veggen med alt det andre mi har)

Ja og nei.. Fordelen med Arduino er jo at den er så enkel å bruke (at til og med jeg kan lage noe elektronikk programmert fra PC'n ;) ) Har aldri prøvd de andre jeg nevnte, eks. Raspberry Pi, vet ikke pris heller.. (google men orker ikke nå). Har aldri hørt om artnet heller.

 

Men når det gjelder å lage 2500 LED vegg... Stort prosjekt uansett mikrokontroller egentlig, men jeg kan bare tenkte meg at en raskere mikrokontroller må være bedre (såklart).

 

Men igjen - linken du fant frem i første posten viser jo at 512 LED går bra, så det bør være mulig hvis du går litt ned på noen krav - eks antall farger. Det spørs helt på bruksområdet egentlig, skal det være mest stillestående tekst / bilder, kanskje du heller vil gå ned på FPS og beholde flest mulig farger.

 

(Men hvis penger virkelig ikke er noen sak, så er det jo bare å smelle til med en laserprosjektor og PC :p Eller en ferdig tavle. Men det er såklart ikke noe gøy eller lærerikt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...