Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men eventulet den andre hvor tykk må kablene være da?

 

Det kommer jo an på hvor mye strøm hver modul bruker. Om du bruker SolderLabs sin 8x8, er det ikke så mye, så da kan du nesten bruke så tynne kabler du vil (vel, nesten ;) ). Tjukkere kabel er selvsagt bedre (mindre spenningstap, spesiellt om de blir lange). Du hadde mange meter 1.5mm2 liggende? Funker fint.

Lenke til kommentar

trodde dere sa at de ikke ville funke hvis du går innom alle pcb brettet med den ledningen? (altså bare en frem og en tilbake)

Stemmer. Du kan ikke gjøre det, med mindre du hadde en veldig tykk kabel (10-15kvmm) og deretter gikk mindre og mindre. Hold deg til stjerneløsningen du. ;) Det er også desidert mest praktisk om du skal gjøre justeringer, og ikke minst montere opp.

Lenke til kommentar

trodde dere sa at de ikke ville funke hvis du går innom alle pcb brettet med den ledningen? (altså bare en frem og en tilbake)

 

Nei hvis den skal ha all strømmen til alle til sammen, så blir det litt verre, da må du ha et par-3 i parallell. Men en sånn til hver modul (type stjernefordeling ovenfor) så går det med veldig bra margin.

 

EDIT: eller fler, er fortsatt noe usikker på hvilken løsning du går for men såvidt jeg har forstått er det SolderLabs? Eller noe annet med dmx?

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

men eventulet den andre hvor tykk må kablene være da?

For like lite spenningstap/samme sikkerhetsmargin så måtte den første kabelen være 15mm^2, den neste måtte vært ca 13,5mm^2, den tredje 12mm^2, den fjerde 10,5mm^2 osv.......og den siste 1,5mm^2 (samme tykkelse som du har tilgjengelig)

 

Mener jeg det blir. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

tenge bare på solderlabs også kansje prøve å gjøre den om til dmx:) hvis det ikke er SÅ SYKT mye anderledes jeg må gjøre... eller hadde jo vært litt gøyere for lysfyren å styre ifra dmx kansje :p veid ikke eg....

men tror jeg går for solderlabs :)

 

menne funker denne kablen da? (va me pappa på jobb å fant denne :) tror igjaffal den skal være tykk nok? :p

 

post-311604-0-68929400-1375459058_thumb.jpg

 

(og nei har ikke så små hender som gjør at ledningen blir stor :p hehe

Lenke til kommentar

jepp :) men er det egentlig noe annet jeg trenger å tenke på?

 

størmmen er jo grei nå :p

 

også må jeg bruke atamega 2560...

 

men med hovedkortet hvordan gjør jeg det da? skal jeg ha den mega328 eller droppe den og kjøre ledningene ifra internetkablene rett inn i arduino brettet?

Lenke til kommentar

jaja :p men er det nå noe anna jeg må gjøre anderledes?

 

snakka ikke du eller va det en annen en at jeg måtte ha noe på shiftregisorene?

 

Jepp, "avkopplingskondensatorer" (norsk?). Litt info på engelsk her: De-coupling. Du bør ha en 100 nF kondensator pr. shiftregister, men dette er ikke nødvendigvis et must. Du kan sikkert klare deg med en pr. 2 skitregister, eller kanskje mindre.

 

Uten de kan du få "mystiske feil" pga støy, spesiellt når du skal bruke så mange skiftregistre.

 

Hvordan SolderLabs veggen slapp unna uten problemer er jeg ikke sikker på, mulig det er endel kapasitans i de cat-6 kablene?

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/100x-Miniature-De-Coupling-Capacitors-0-1uF-104-100nF-50v-Ex-Mil-Axial-Ceramic-/141025647501?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item20d5c89b8d slike? :)

hvor kobler jeg dem da? :) og hva kobler jeg dem til?

 

så jeg har en stoooor handleliste til denne veggen :)

 

så jeg må gjøre det med strømmen

droppe "hovedkortet" å ta ledningene rett inn i arduino brettet

må bruke de-coupling

bruke atamega 2560

 

noe annet?

 

må vel ha en syyykt stor strømforsyning? hva er ca kravene på den?

bruker jo en 3,7a 5v nå på min med 512 led dioder...

Lenke til kommentar

Sykt og sykt, det blir jo litt størrelse såklart. Man kan bruke de fleste former for PC-strømforsyning om man har det liggende. De har som regel en passelig størrelse på 5-V railen. (vanlig er mellom 25-35A)

Og siden du bare trenger noe rundt 20A, så går nok det fint.

 

Ellers får du tak i en dedikert sak som dette: http://dx.com/p/5v-20a-iron-case-power-supply-silver-ac-110-220v-124499

Crap kvalitet, men bør funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...