Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

Hehe eg som he lese vå skrive vanske så tok dette lang tid å lese igjennom xD

 

Men du som snakket om DMX? (Sitter på mobilen så blir vanskelig å ta å lage sonne bokser pg se navnene) eg tengte også på DMX.... men fant ingen ting om artnet og hvordan hardwaren skal se ut.... menne du må bare flytte ner te sør norge å hjelpe meg :-)

 

Dere sier jeg må begynne me noe mindre enn 2500RGB LED og det er jeg enig i :-) har laget en matrise på 24x8 med blåe led :-) også holder jeg på å programmere (skrive ting p veggen med lysene :-P) også har jeg bestilt alt til den led veggen med 512 led, men skal lage noe med 64 led eller noe sont:-) kansje ein 8x8 led matrise? :-)

 

 

Men det med strømmen.... jeg føler de ledningene jeg har er litt tykkere eller like tykke som i et hus.... (kan være jeg sa feil når jeg sa 1, 5mm) men er de da store nok? Jeg tenker jo at jeg bruker cat 6 kabel som data og de til strøm mellom hver pcb brett som dekker 8x8 rbg led....

 

Det med TV skjermene er keg veldig enig med at blir lettere men er ikke noe eg kan skryte te hele verden på youtube;-) nei men son seriøst... hadde vært mye lettere men ikke noe kult..... det blir ikke det samme å si til folk qr mi henger opp noen tv skjermer å bruker tiø mønster når jeg kan si at jeg har laget en led vegg med ca 2500 RGB LED....

 

 

 

Synes egentlig alle dere skulle å flytter til Sørlandet å hjelpe meg:-) Hehe.... men setter igjaffal utrolig mye pris på den hjelpen dere gir meg! Lærere noe nytt for hver gang dere skriver noe her! :-) tru heile prosjektet hadde gått te hekkfjell hvis jeg hadde begynt uten å spørre om ting:-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke artnet, trenger du en ethernetkontroller, da artnet i praksis er N DMX-univers pakket inn i ethernetpakker.

Dmx derimot, følger en serialstandard (RS-485) som arduinoen allerede har mulighet til å snakke direkte (med litt ekstern elektronikk for å sette rett spenningsnivåer mm.), og er derfor lettere å bruke.

 

I hus er kabler ofte 1,5mm2 eller 2,5mm2, Disse kan hhv tåle 10 eller 16A. For å finne ut effekten (w) som du kan sende gjennom de, ganger du strømmen (A) med spenningen (V). Problemet med strøm, etter en strømforsyning, er at spenningen blir fryktelig mye lavere, og for å få en gitt effekt gjennom kablene trengs det da mer strøm, og dermed tjukkere kabler. Av denne grunn ville jeg laget en strømforsyning per modul (og gjerne større moduler enn 8x8, slik du begrenser kostnadene litt...), så slipper du så lange tykke kabler, da du har minst mulig kabel som leder 5V.

Konklusjon; Dess lavere spenning, dess mer strøm (og dermed tjukkere kabler) trengs for å overføre en gitt effekt.

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

Okay tror du at du kunne hjulpet meg med hardwaren til artnet? Eller lager du bare Akuratt det samme som de gjorde også kjører Internett kabel inn i Arduino brettet? Ifea artnet?

 

 

8X8 er det en åcb brett tar (igjaffal som de gjore...) men vi snakker om 4 slike pcb brett i hver modul (altså 16x16 led)

 

Men har jo 400-500 meter med sonne ledninger liggendei skapet her hjemme:-) hadde det gått å tatt f.eks fire ledninger istedenfor 2? Og eventuelt kossen strømforsyning trenger jeg i hver modul? Eller hvist jeg bruker en hvilken mæ jeg ha d?

Lenke til kommentar

1. Ja du kan bruke flere par ledninger for å doble hvor mye strøm som kan gå gjennom dem. Ps: Husk at de bør være like i lengde om du skal regne slik, da for at det skal gå like mye gjennom hver.

 

Det er som sagt vanskelig å gjette oss til om det funker eller ei. Da det fortsatt er en del variabler som du MÅ bestemme deg for først. Worst case er som sagt 150A, og dette er 15 ganger så mye strøm som dine kabler er laget for å levere. Du vil derfor i worst case trenge 15 slike par, og selv da så vil du fortsatt slite med høytspenningsfall.

 

2. Men som vi har kommet frem i tråden så tyder det på at du bør gå for moduler, og så bruke matriseskanning på hver av disse modulene? er det en 16x16 modul så går det altså ca 15,4 Ampere (kommer jo selvsagt ann på dioden) i worst case. Går vi ut fra matriseskanning så blir vel dette maks bare 1/16-del av dette, og da snakker vi om rundt 1 Ampere.

 

Har du da en strømforsyning pr.modul så er det null problem å bruke de kablene du har fra før, som da tåler 10A. Fordelen med å bare kjøre 1A gjennom dem er at spenningsfallet blir mye mindre, som igjen betyr at du ikke "mister" noe spenning på veien, og diodene blir ikke svakere.

 

3. Har du ti slike moduler så blir det ca 10A totalt, som akkurat går å bruke dine kabler på. Men da blir spenningsfallet så høyt at det vil kunne bli et problem. På 230V-systemer så er et par volt spenningsfall null problem. Når vi opererer med 3-5V så er det derimot et kjempeproblem, så det er derfor vi ikke bare kan gå ut fra maks strømstyrken kabelen kan overføre.

 

Så om du skal ha EN sentral strømforsyning til alt utstyret så ville jeg nok hatt minst et par slike 1,5kvmm kabler som du har. Hadde du f.eks hatt en 1,5 kvmm kabel (frem og tilbake) til hver modul så går det helt fint. :)

 

Obs: Dette forutsetter en RGB diode som trekker 60mA (3x20mA) og linjeskanning på 16 rader/kolonner. Selvsagt med en god sikkerhetsmargin. :dremel:

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/100-pcs-5mm-RGB-LED-4000mcd-Common-Cathode-Free-R-/330651196533?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cfc58dc75

disse led diodene skal jeg bruke ;)

 

så altså eg kan ta 10 ledninger (frem og tilbake) ifra størmfosyningen også bare gå rett igjennom alle modulene til den kommer til den modulen den skal gi strøm til?

 

så si modul fem... så den går bare rett igjennom 1-4 også stopper en i modul 5? og det går den inn i pcb brettet og det?

Lenke til kommentar

Nå antar jeg at hver modul i seg selv er individuell med sin egen forsterkerkrets/effekttransistor/kontroller, slik at hver modul trenger sin egen 5V-tilkobling.

 

Du kan sende et par (en frem og en tilbake) til hver modul, eller så kan du ha ti par som alle går gjennom alle modulene. Førstenevnte er i denne sammenhengen det desidert mest praktiske og krever at alle modulene er direkte koblet til PSU. Hadde du kun hatt EN tykk kabel (i stede for mange små) så kunne sistnevnte metode vært mer praktisk.

 

Du kan IKKE ha et par som går fra PSU til modul 1, og så et par fra modul 1 til modul 2, et par fra modul 2 til modul 3 osv.... Denne metoden går ikke, fordi den første kabelen vil måtte levere ALL strømmen til de andre, mens den siste bare vil lede en liten del.

 

På linken din så hadde diodene 20mA med to spørsmålstegn, så det visstes tydeligvis ikke helt hva maks strømtrekk er på dem, men om vi sier at det er 20mA pr farge, så blir det altså slik jeg beregnet i mitt forrige innlegg ja. :)

Lenke til kommentar

Var litt sent ute med skissen, men det Andrull snakker om:

 

post-134673-0-40453200-1375453633_thumb.jpg

 

Jeg ville kalt det siste en stjerne fordeling.

 

okay :) men den siste vil den funke? :) tengte bare hvis jeg tar 10 ledninger inn i den fyste modulen også stopper den ene i den 1. modulen så kommer den 9 ledninger inn i den 2. modulen også forsette bare sonn? at det blir en mindre ledning i hver modul?

Lenke til kommentar

okay :) men den siste vil den funke? :) tengte bare hvis jeg tar 10 ledninger inn i den fyste modulen også stopper den ene i den 1. modulen så kommer den 9 ledninger inn i den 2. modulen også forsette bare sonn? at det blir en mindre ledning i hver modul?

Ja det fungerer helt fint det også. ;) Det blir en litt mer komplisert versjon av beskrivelsen min hvor jeg nevnte at du tok ti kabler som alle var koblet i hver modul. Ikke at jeg skjønner hvorfor man vil gjøre det så komplisert, da du må lodde/koble mange ganger så mange ledninger. :p

Lenke til kommentar

må jo ikke det?

 

du tar 10 ledninger ifra strømforsyninga...

1. ledningen inn i 1. mudul til alle pcb brettene i den

2. ledningen inn i 2. modul til alle pcb brettene i den

osv osv... blir jo noen koblinger mellom hver modul ja... men det skal jeg alltids finne ekko grei løsning på :)

Lenke til kommentar

Slik du beskrev det nå så fikk jeg inntrykk av at du mente stjernefordeling som z0rglub tegnet. Og det fungerer selvsagt suverent det også, og er den letteste måten. :)

 

Fra andre innlegget så trodde jeg du mente 10 ledninger inn i modul nr1, og så 9 ledninger fra modul nr1 til modul nr2. og så 8 ledninger fra modul nr2 til modul nr3. osv.. Det ville jo blitt noe rundt regnet 50-60 kabler. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

ja blir jo p ein måde den metoden bare at de går igjennom modulene uten å kobles inn i nos så sleppe mi alle løse ledninger på scenen (som lydfyr så e d viktig for meg at scenen ser fin å ryddig ut med kabler)

Ahh, ja hvor kabelføringen går er for oss så og si helt ubetydelig, så trodde automatisk du snakker om selve koblingene. ;)(er jo DC, og med mindre man skal gå heeelt ned i dybden på støy så har det nada å si)

Lenke til kommentar

ja blir jo p ein måde den metoden bare at de går igjennom modulene uten å kobles inn i nos så sleppe mi alle løse ledninger på scenen (som lydfyr så e d viktig for meg at scenen ser fin å ryddig ut med kabler)

 

Men om du vil ha all strømmen gjennom modulene, bør du se litt på tykkelsen til PCB kobbersporene som fører strømmen. spesiellt de første PCB'ene, men det lønner seg vel å bygge alle på samme måte (så de kan byttes ut overalt).

Lenke til kommentar

Men om du vil ha all strømmen gjennom modulene, bør du se litt på tykkelsen til PCB kobbersporene som fører strømmen. spesiellt de første PCB'ene, men det lønner seg vel å bygge alle på samme måte (så de kan byttes ut overalt).

Tolket det slik at han bare strekker kablene forbi modulene. Altså, han kobler dem ikke til PCBene, han bare legger kablene langs en linje som går forbi modulene. ;)

Det er altså akkurat koblet som på stjernetegningen din, bare at han fysisk ikke legger ut kablene slik.

Lenke til kommentar

Men om du vil ha all strømmen gjennom modulene, bør du se litt på tykkelsen til PCB kobbersporene som fører strømmen. spesiellt de første PCB'ene, men det lønner seg vel å bygge alle på samme måte (så de kan byttes ut overalt).

 

okay :p menne blir jo et problem med at alle må ligge akuratt son de ble lagtet etter hverandre... og da blir det litt problem å flytte de rundt? må jo plutselig ha maaange ledninger itillet til cat 6 kablen...

 

Tolket det slik at han bare strekker kablene forbi modulene. Altså, han kobler dem ikke til PCBene, han bare legger kablene langs en linje som går forbi modulene. ;)

Det er altså akkurat koblet som på stjernetegningen din, bare at han fysisk ikke legger ut kablene slik.

 

jepp du har rett! :)

 

men eventulet den andre hvor tykk må kablene være da?

Lenke til kommentar

Tolket det slik at han bare strekker kablene forbi modulene. Altså, han kobler dem ikke til PCBene, han bare legger kablene langs en linje som går forbi modulene. ;)

Det er altså akkurat koblet som på stjernetegningen din, bare at han fysisk ikke legger ut kablene slik.

 

Ah ok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...