Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios problemer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var inne i Bios og surra, så klarte jeg selvfølgelig å slette en ting. Det het noe med "launch EFI", denne klarer ikke maskinen å finne igjen. Dette resulterte i at maskinen ikke klarer å laste inn windows ved oppstart.Er det mulig å gjennoprette slike ting, eller må den sendes inn ti Asus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har rotet til bios og det ikke retter seg ved reset to default kan du sjekke følgende.

På nyere HK har du en 2 veis bryter på kortet, 1/2

Dette er i tilfelle du roter til biosen din, da kan du bytte til bios nr 2 for eks :)

Når du gjør dette skal biosen være som vanlig og du skal kunne boote som normalt.

Lenke til kommentar

Om du har rotet til bios og det ikke retter seg ved reset to default kan du sjekke følgende.

På nyere HK har du en 2 veis bryter på kortet, 1/2

Dette er i tilfelle du roter til biosen din, da kan du bytte til bios nr 2 for eks :)

Når du gjør dette skal biosen være som vanlig og du skal kunne boote som normalt.

 

Det var godt å høre. Ja det er en halvt år gammel Asus bærbar. Hvor får jeg prøvd "reset to default"?

Begynne med det kanskje....

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Da kjørte jeg en "reset to default", å jaggu starta ikke maskina igjen, Tusen takk for hjelpa!! Ble litt stressa, hehe....

Men den fila ser fortsatt ut til å mangle, og når jeg trykker på den slik at den skal prøve å finne den, får jeg bare beskjed om at den ikke klarer å finne den. Men det spiller kanskje ikke noe rolle?

Hva gjaldt den "EFI Shell" fila for noe egnetlig?

 

Nei mulig jeg forvirrer deg litt, har vel hatt spm om både den bærbar og den stasjonære :ohmy:

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Klikk på denne linken og velg OS. Om du er usikker på hvordan man oppgraderer bios, kan det være lurt å få noen som kan dette til å gjøre det for deg.

Om du vil prøve selv se på noen videoer før du velger å hoppe i det.

En ødelagt bios er en død maskin som oftest :)

 

**All biosoppdatering foregår på eget ansvar** :D

Lenke til kommentar

Ok, takk for det. (Tror i kke linken fungerte). Da er det kanskje tryggest å få noen til å gjøre det. Men om en gjør det så skal alt være i den skjønneste orden?

 

Men som sagt når jeg tok den "restore", så starter den opp:-) Legger ved et par bilder her så kan du se om du skjønner om denne fila som mangler er skummel eller ikke.....

 

 

W4lRE30.jpg?1

 

USi0mrN.jpg?1

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

Skal prøve dette. Forstår jeg det rett at jeg skal laste ned denne filen,legge den på minnepinn og trykke på launc knappen i bios så skal den finne den?

 

Forstår du hva denne filen innebærer?

Litt rart at det var mulighet for å slette den?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Dette forklarer hva det er:

 

Extensible firmware interface (EFI) brings new flexibility and opportunities to users by allowing them to work in the layer between their OS and BIOS, without altering either one. This paper explains how to use EFI shell commands, create a script file and set up the boot menu with shells and scripts. In addition, this paper demonstrates dual boot selection for the 64-bit Red Hat Linux* 7.1 and 64-bit Microsoft Windows* XP Professional operating systems.

 

 

Hvor du finner usb-disable vet jeg ikke i din bios. Søk litt så finner du det nok

Lenke til kommentar

Takk for det!

 

Skal gi et nytt forsøk i kveld, har en liten krabat her, så ikke lett å få arbeidsro :)

 

Om jeg nå ikke skulle få dette til, Vil dette egentlig ha noen innvirkning på min pc og mitt "amatør bruk"? Dette virket kanskje som en mulighet de litt mer drevene kunne benytte seg av, eller vil mangel på denne filen skape problemer for meg? Ettersom jeg hadde mulighet til å slette den, er den kanskje ikke helt nødvendig?

hva tror du?

 

(jeg har uannsett planer om å innstalere win 7 istedet for 8, om det har noe å si)

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for at du gidder å engasjere deg :)

 

har hatt support med Asus nå, og han mente jeg burde ha denne filen etter som, slik jeg forstod, skulle filen gjøre at OS og Bios kommuniserte.....vet ikke hva du tenker om det er rett...?

 

Det kunne jeg løse ved å flashe biosen som du foreslo. Jeg lastet derfor ned flashprogrammet fra asus samt bios. Men ettersom bios ikke hadde kommet med en ny versjon ville ikke programmet flashe. Den var avhengig av at jeg skulle bruke en nyere versjon. Så da er jeg like lagt :eek:

 

Så får vel sjekke litt jevnlig om det har kommet en ny versjon.

 

Hva tror du om hans teori om at denne filen nærmest var en nødvendighet?

 

Eller kan en kalle den bios fila noe annet for og lure programmet?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...