Gå til innhold

Kombinert NAS og Spillserver/div andre småservere


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver fortiden å planlegger en kombinert NAS og Server for annen bruk som spill og andre små prosjekter.

 

Spillene blir Minecraft (FTB), Cubeworld, mulig CS, killing floor og andre Half-life source spill.(alle serverene kommer ikke til å kjøre samtidig.)

 

Itillegg til dette vil jeg kjøre en NAS for backup, nettverks share ol.

 

Maskinen jeg har tenkt til å bruke har følgende specks:

AMD phenom II X4 965

8 GB RAM

nVidia 210gt

Gigabyte GA-870A-USB3 HK

 

Jeg mangler bare diskene til NAS bruk det blir antageligvis 4x2TB WD RED disker om jeg ikke finner et godt tilbud på noen andre NAS disker.

utenom disse diskene kommer jeg til å putte inn en liten HDD eller en 60 GB SSD alt ettersom softwareløsninga som blir valgt.

 

Så kommer det til punktet jeg trenger hjelp til, valg av software. jeg kunne brukt FreeNAS men jeg vet ikke hvordan det er med det å kjøre andre applikasjoner som spill servere på dette. jeg kunne brukt en annen linux distro men noen av spillserverene jeg kjører er bre tilgjengelig for Windows (Cubeworld). da er FreeNAS og andre linux distroer ute og da er det bare Windows igjen. Finnes det NAS software til Win7 som ikke koster skjorta eller er gratis? eventuelt hadde muligheten vert å kjørt Hyper-V serveren man får gratis av MS og lagt inn FreeNAS på en virtuell maskin og win 7 på en annen for å kjøre spillservere.

 

For å kjøre Hyper-V må det antageligvis legges på mer ram men det er ikke noe problem RAM er så billig at man bare dobler mengden.

 

Så hva tror dere at den enkleste løsningen administrativt er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Ikke nødvendigvis, men zfs liker masse minne

Antar det var meg den var rettet til.

 

Hvis du drar over på freenas sin hjemmeside, eller henger litt i irc-kannalen deres så ser du fort hvor mange som klager på ræva ytelse, tregt UI, etc, -- som regel pga. de prøver å kjøre ZFS med lite minne. ZFS spiser alt minne den kan få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...