Gå til innhold

www.oakleysalg.com er ikke ekte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har fjernet ett innlegg fra denne tråden som inneholdt en lenke til en norsk person sin Facebook-profil. Jeg fjernet også lenken til den personen sin firmainformasjon. Personen og firmaet som ble nevnt står ikke bak svindelforsøkene.

 

Hvis man tar en whois på domenene solbrillershops og oakleysalg vil man se at domenene er registrert på kinesiske navn. Det kan være referanser til norske personer eller firmaer på svindelsidene nevnt over, men dette er altså en del av svindelen.

 

I tillegg til dette er de to lenkede sidene her listet opp hos forbrukerombudet sin oversikt over falske nettbutikker: http://forbrukerombu...2/04/11042251.0

 

Som ett generelt råd vil jeg be alle være svært varsomme med å stole på sider som utgir seg for å være norske, mens de samtidig holder seg på ett .com/.net/.co.uk-domene. Utover dette bør man alltid rådføre seg med andre og undersøke ved hjelp av f.eks Google og ett søk på nettbutikken dersom man ønsker handle på en nettbutikk man ikke har hørt om før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har slått meg et par ganger etter at jeg "kjøpte" et par solbriller derfra og det har tatt dem 2 uker å få de utsendt, ordren står fortsatt på status "Pending". SYKT KJIPT.

 

Tenkte at siden skulle være ekte medtanke på at siden ble annonsert i gjennom Facebook.

Men hvis du ser på Facebook-annonsene deres, så er linkene navngitt alt annet enn det de fører til. Jeg driver og kontakter Facebook nå og Forbrukerrådet. Facebook har plikt til å fjerne slik annonsering, ettersom de driver i Norge.

 

Norske forbrukere er til tider skremmende naive.

Ikke mye naivitet i å kjøpe derfra, jeg utvikler slike sider - denne er gjort så ekte som det går an. Hvorfor skulle man IKKE tro dette var en ekte butikk...?

Lenke til kommentar

Ikke mye naivitet i å kjøpe derfra, jeg utvikler slike sider - denne er gjort så ekte som det går an. Hvorfor skulle man IKKE tro dette var en ekte butikk...?

 

I 90% av sakene i media som omtaler folk som har blitt lurt av falske sider finner du en eller annen variant av setningen: "jeg burde skjønt det var noe lureri når prisene var så lave", og det er her poenget mitt ligger. Det er naivt å ta for god fisk at en butikk selger en så populær brille som Oakley Frogskins til 399,-

 

Som TSP sier i posten over din finnes det flere småting som burde sette i gang et lite varsel om at det kan være greit å sjekke opp litt ekstra rundt butikken før man faktisk gir dem betalingsinformasjonen.

Lenke til kommentar

I 90% av sakene i media som omtaler folk som har blitt lurt av falske sider finner du en eller annen variant av setningen: "jeg burde skjønt det var noe lureri når prisene var så lave", og det er her poenget mitt ligger. Det er naivt å ta for god fisk at en butikk selger en så populær brille som Oakley Frogskins til 399,-

 

Som TSP sier i posten over din finnes det flere småting som burde sette i gang et lite varsel om at det kan være greit å sjekke opp litt ekstra rundt butikken før man faktisk gir dem betalingsinformasjonen.

 

Om du er en normal kunde som aldri har blitt svindlet på denne måten før er ikke akkurat det, det første man tenker på. Jeg visste ikke orginalprisen for brillene jeg kjøpte fordi jeg ikke er så spesielt interessert i å ha de heftigste solbrillene, men tenkte jeg trengte et par solbriller og de virket rimelige. RayBan fant jeg ikke ut hva faktiskt var før i dag. Salget deres virket også ganske normalt for meg, å selge den første varen billig, men resten for priser som gir de litt mer profitt er faktiskt ganske normalt i Norge og over hele verden.

 

Når butikken virker fortrolig, salget virker fortrolig, du er ikke helt sikker på hva slags vare du kjøper og du ikke er så skeptiskt til slik handel fordi du aldri har blitt svindlet på denne måten før - så nei, da er du ikke mye naiv når du kjøper fra dem.

 

En annen ting hadde vært hvis du lette overalt på internett etter de billigste RayBan solbrillene fordi du så hadde lyst på et par merke-solbriller, men ikke hadde råd til å kjøpe fra kjente butikker. Og du visste at orginalprisen for et par RayBan-solbriller ligger på et par tusen kroner, og du likevel hadde kjøpt de derfra uten å skjekke opp ting først - da hadde du vært litt mer naiv.

 

Det var ikke tilfelle mitt.

Lenke til kommentar

Eh jo, du kan lage deg selv en regel med en gang siden du er så naiv, hvis du trykker på "kontakt oss" og det ikke kommer opp en dritt, ikke kjøp noe derfra.

 

Enig ikke kjøp noe derfra, hvorfor skal du når du vet du bare gir svindlerne penger.

Men en ting, lniivayzrsy3tndcrex.png

Hva var det du mente med at det ikke kom opp noe der?

 

Når du skal kjøpe noe fra en nettbutikk pleier man som regel ikke å ta kontakt med butikken først. Vet ikke om du pleier å gjøre det, i så fall tar det deg en stund å kjøpe ting derfra. 300 kr svir ikke så hardt at jeg venter lenge og vurderer lenge før jeg kjøper det. Hadde vært noe annet hvis jeg skulle kjøpe en Mac for eksempel.

Lenke til kommentar

Ingen navn, ingen telefonummer, ingen besøksadresser. Du er meget naiv om du går på den.

Har ikke noe å si om du skal ta kontakt eller ikke, men kan alltids være greit å bare trykke på "Kontakt oss"-knappen. Tar deg max 10 sekunder.

 

Og hvorfor ikke dobbeltsjekke litt før man kjøper, uavhengig hvor interessert du er i solbriller? Et enkelt søk på Oakley "modellnavn" ville gitt masse info og mange andre priser.

I tillegg må man forstå at INGEN seriøse sider har salg på nesten absolutt ALT, som disse sidene her har. Hvis brillene koster 800, men det står "Din pris - 300 kroner!", burde det ringe noen bjeller. Hvordan skal butikken klare å tjene noe da?

 

Man lærer jo på skolen at man alltid skal dobbeltsjekke kilder og informasjon.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ingen navn, ingen telefonummer, ingen besøksadresser. Du er meget naiv om du går på den.

Har ikke noe å si om du skal ta kontakt eller ikke, men kan alltids være greit å bare trykke på "Kontakt oss"-knappen. Tar deg max 10 sekunder.

 

Og hvorfor ikke dobbeltsjekke litt før man kjøper, uavhengig hvor interessert du er i solbriller? Et enkelt søk på Oakley "modellnavn" ville gitt masse info og mange andre priser.

I tillegg må man forstå at INGEN seriøse sider har salg på nesten absolutt ALT, som disse sidene her har. Hvis brillene koster 800, men det står "Din pris - 300 kroner!", burde det ringe noen bjeller. Hvordan skal butikken klare å tjene noe da?

 

Man lærer jo på skolen at man alltid skal dobbeltsjekke kilder og informasjon.

 

Salget deres er, 359,- for det første paret. 1059 for alle andre etter det første. Om solbrillene orginalt koster 800,- da, så vil de tjene på om jeg feks. ødelagte et par, kjøpte et nytt fra samme butikk fordi jeg synes prisene deres var så rimelige, ødelagte det nye paret og kjøpte enda et nytt fra samme butikk. Det er ganske vanlig å ha slike salg på ting som fort går i stykker, som feks solbriller. (Dette er da om de faktistk hadde drevet ordentlig butikk.)

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng å bli fiendtlig. Er du som har gått på en "smell" her.

Når man ser i media hvor mange som blir lurt på nett via slike sider, skulle det bare mangle at man gjorde litt research før kjøp. Etter min mening er det idiotisk og godtroende å ikke gjøre noe annet.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Som jeg sa 300,- svir ikke så hardt at jeg funderer i feks noen timer før jeg kjøper den tingen jeg kjøper. En helt annen ting hadde vært om du kjøpte noe med en litt større verdi.

 

Skepsis eier du kanskje etter at du har blitt svindlet en gang før eller hørt om venner eller andre som har blitt svindlet før. Men selv om jeg driver det meste av mine kjøp over internett, er dette første gang jeg er blitt svindlet - så jeg har bare hatt god erfaring med handel over nett. At jeg ikke eier skepsis for netthandel før nå er ikke den smule rart.

 

Og i hvilken sammenheng har sunn fornuft med dette å gjøre, definisjonen av "common sense", sunn fornuft på engelsk er: "Sound judgment not based on specialized knowledge; native good judgment."

 

I dette tilfelle er ikke dette basert på spesiell erfaring - ettersom erfaringen min over netthandel har vært god og jeg ikke har hørt om andre med dårlig erfaring.

Endret av Latias
Fjernet off-topic.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...