Gå til innhold

Overclocking av minne / RAM


Anbefalte innlegg

Hei.

 

EDIT: ordnet litt i posten for å gi litt meir mening, samt kort fortalt om kva som gikk galt.

 

 

Lurer litt på kva som er anbefalt spenning til minnebrikker, vet det mye som spiller inn på kva som er maks, siden det er så mangen forskjellige brikker mm.

 

Tenker speielt på "low profie" 1.35v.

 

Etter å tatt livet av eit sett på ganske så kort tid (~40 min) så føler eg ikkje heilt att eg har kontroll på minne overclocking.

 

Var riktignok oppe i ~1.87v, noe som er ca 40% øking i spenning. Men hadde forventet en mykje lenger levetid enn kva eg hadde. Nå får eg bluescreen i windows loading på orginal frekvens og spenning, så rekner med det settet ikkje er mer.

 

 

Dette overclockings forsøket kom etter en tur innom extremesystems ( :p ), var riktignok ikkje heilt samme brikkene det dreide seg om, de brukte 4gb versjonen og eg 8, samt dei hadde betre sorterte brikker.

 

Da de klarte over 2800mhz, og mine ikkje kom over 2133. Men nok om det!

 

Kva kan eg med sikkerhet bruke som maks spenning på rambrikker av typen "low voltage"

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770216 Dette er brikkene det er snakk om.

 

 

RJ45

Endret av RJ45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid lurt, er det store forskjeller med raske rambrikker? Vil jeg merke noe forskjell på World of warcraft, DayZ, BF3 etc hvis jeg bytter fra 1600mhz til 2400mhz type ram?

 

Forskjell er det sikkert men hvor mye snakker vi om? er det noe man legger merke på? eller er det bare noe man ser på benchmark tests?

 

Beklager, låner tråden din, *bump* i samme slengen.

Lenke til kommentar

Har alltid lurt, er det store forskjeller med raske rambrikker? Vil jeg merke noe forskjell på World of warcraft, DayZ, BF3 etc hvis jeg bytter fra 1600mhz til 2400mhz type ram?

 

Forskjell er det sikkert men hvor mye snakker vi om? er det noe man legger merke på? eller er det bare noe man ser på benchmark tests?

 

Beklager, låner tråden din, *bump* i samme slengen.

 

Kort fortalt, nei. Det kan argumenteres for at du potensielt kan oppleve en pitteliten ytelsesforbedring ved å gå fra 1600 til 2400MHZ, men jeg tviler på det er noe du som person merker. Hva spill gjelder, så slutter som regel merkbar ytelsesgevinst på 1600MHZ CL9. Om du driver med mye tyngre oppgaver enn spill, eller du bare vil ha ultimate benchtall, så ja. Til spilling, nei.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

1.5V er standarden for DDR3, og opp til 1.65V skal kunne kjøres. Hadde aldri kjørt mer enn 1.65V for 24/7, og for LPDDR3-brikker ville jeg holdt meg under 1.5V. Skal du overklokke RAM kjøper du ikke 1.35V-brikker med mindre du er sikker på at ICene er ekstremt godt binnede 1.5V-ICer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Takker for svar arni90,

 

Har aldri klart å overclocke minnet eg har kjøpt, Dominator brikkene eg har hatt (fleire sett) har jo knapt nok kjørt stock frekvens. Og sjelden vert noko å clocke på. og er stort sett 1.65v fra fabrikk.

 

De brikkene eg drepte denne gangen var kanskje ikkje med de beste å clocke, men klarte fint å boote og kjøre en kjapp benchmark ved 2133 8-9-9-30 (fikk ikkje sjekka stabilitet) noe eg synest er litt imponerande.

 

Er jo mangen sett som kjører med 1.65v fra fabrikk. (spesielt ved 2400mhz)

Kommer vel også an på hvilken chips som er bak varmesprederen, noen klarer vel fint meir enn 1.5?

 

RJ45

Lenke til kommentar

Er jo mangen sett som kjører med 1.65v fra fabrikk. (spesielt ved 2400mhz)

Kommer vel også an på hvilken chips som er bak varmesprederen, noen klarer vel fint meir enn 1.5?

De aller flere ICer takler mer enn 1.5V ja, men det er 1.35V-ICer som ikke takler mer enn 1.5V

Mer enn 1.65V vil jeg uansett være skeptisk til, mange av Intels minnekontrollere tar skade av mer enn 1.65V

Lenke til kommentar

Så IMC blir påvirket av dram spenning?, trudde virkelig denne kom direkte fra HK, og ikkje ble styrt av cpu.

 

Eg har kun endra på dram spnning, mulig det er feil, og att eg også skulle justert andre spenninger også.

 

Men slik som du skriver arni , så er vel det beste å fjerne varmesprederene å sjekke hvilken ICer som er under, da skal det vel vere mulig å sjekke om desse blir brukt for eksempel i 1.65v kits eller noko. (da burde det vel gå greit med den spenninga?)

 

Takker for svar igjen :) alltid noko nytt å lære.

Lenke til kommentar

Så IMC blir påvirket av dram spenning?, trudde virkelig denne kom direkte fra HK, og ikkje ble styrt av cpu.

 

Eg har kun endra på dram spnning, mulig det er feil, og att eg også skulle justert andre spenninger også.

 

Men slik som du skriver arni , så er vel det beste å fjerne varmesprederene å sjekke hvilken ICer som er under, da skal det vel vere mulig å sjekke om desse blir brukt for eksempel i 1.65v kits eller noko. (da burde det vel gå greit med den spenninga?)

IMC blir påvirket av DRAM-spenningen ja, men jeg er usikker på hva grensene er i dag, 1.7V og oppover er likevel noe jeg hadde holdt meg unna over tid.

Om du burde endre på noe annet enn DRAM-spenning aner jeg ikke, godt mulig noe vil påvirkes av dette.

Det er nok en god idé å sjekke ICene under om du skal overklokke ja, alternativt kjøpe en serie du er 100% sikker på er gode overklokkere.

Lenke til kommentar

Iok en god idé å sjekke ICene under om du skal overklokke ja, alternativt kjøpe en serie du er 100% sikker på er gode overklokkere.

 

De seriene koster stort sett over det dobbelte av desse, men kan jo vere mulig å klare 2133 ved cl8 med mindre spenning på desse, eg SKULLE klare boot ved 2400, men det gikk ikkje sjølv med løs timing (cl 12) og nesten 1.9v.

 

Vet desse har xmp på 1.5v så da burde nok det vere innafor kva produsenten meinar brikkene er gode for.

Lenke til kommentar

Husker fortsatt at det ble litt hysteri når Intel fikk integrert minnekontroller og de som overvoltet minnet fikk ødelagt maskinen sin en etter en, og det var ikke lenge etter lansering. Opp til 1.65V var det eneste som var trygt.

 

Det er nå en stund siden, og vet ikke om det er like ille i dag. Dog, 40 % overvolting er jo EKSTREMT da. Spesielt på en komponent som ikke har temp-sensor, eller systemer for å slukke systemet om temperaturen går ut av kontroll.

 

Tror det er få komponenter som liker det. (samme som å øke CPUen fra 1,25V til 1,75V, noe som egentlig bare er aktuelt for de som bruker flytende nitrogen)

 

Og spesielt om du ikke fikser skikkelig kjøling. Bare voltøkningen vil tilsvare over en dobling av effekt. Tar man å øker frekvensen så øker effektforbruket/varmeutviklingen enda mer. ;)

Med en betraktelig økning i temp så øker lekkasjestrømmen, som igjen fører til enda høyere temperaturer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det er overraskende hvor mye ddr3 minnebrikker tåler nå for tiden. En del på Xtremesystems kjører 2+ volt på luft uten problemer. Tilogmed 2,3v har jeg sett uten at det har tatt skade av det. Dette er ofte med superpi 32m benchmark, men uansett :)

 

Selv liker jeg å være under 1.75 volt. En annen ting som vel er nevnt her også, er at de forskjellige minnebrikkene skalerer forskjellig med volt. Noen stopper å skalere ved 1.7#volt, mens andre liker seg helt opp til 2.3v+

 

Her kan trådstarter leke seg med de store gutta:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?286315-SuperPi32m-5GHz-amp-4GHz-Haswell-All-Out-Challenge!

 

Eksempel:

All Air tryout: Samsung and PSC, room temp 26?C

HiCookie 7:18:985 - 38x105.3 - 1474.2MHz 9-12-12-21-112-1 - GIGABYTE Z87X-OC - Corsair 2666 C10 2x4GB(Samsung) - 2.3v - Air/Air

 

7_2950c9.jpg

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Kort fortalt, nei. Det kan argumenteres for at du potensielt kan oppleve en pitteliten ytelsesforbedring ved å gå fra 1600 til 2400MHZ, men jeg tviler på det er noe du som person merker. Hva spill gjelder, så slutter som regel merkbar ytelsesgevinst på 1600MHZ CL9. Om du driver med mye tyngre oppgaver enn spill, eller du bare vil ha ultimate benchtall, så ja. Til spilling, nei.

 

Testet litt for gøy jeg i Bf3:

 

Litt real world bench:

Bf3 på ultrasettings og står på toppen av hotellet på "sharqi" og ser utover byen rett ved helikopteret.

 

4770k @ 4800mhz og 1333mhz på minnet cl 9-9-9 ca 82fps

4770k @4800mhz og 2666mhz på minnet cl 10-12-12 ca 93 fps

Trodde jammen med ikkje det var så forskjell på ved bare å ha en god del høyere minnehastighet.

 

Glemte å nevne at jeg puttet på 2xtitan sånn i tilfelle...

 

:eek:

 

Får vel quadruppelteste resultatet nå ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Fantastisk Nizzen! Du MÅ kjøre flere slike tester. Gjerne f.eks ta en gjennomsnittsperiode etc.. og gjerne flere spill, selv om BF3, selvsagt er det viktigste. :p

 

De fleste av minnetestene du ser kjører gjerne en elendig CPU/Stock CPU, eller elendig skjermkort. Å se hvor mye minnet har å si på et skikkelig High-End oppsett er sjelden vare! Keep up the good work! :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Minne har alltid litt å seie, men er noen spill / programmer der det ikkje skalerer overhode fra 1600 til 2400Mhz, sjølv med bra OC på cpu.

 

Dette er tråden som fikk meg til å kjøpe settet, håpet komplett hadde eldre stock, men fikk en annen binning enn den eg ville ha.

 

Har sett litt på desse Samsung brikkene, men kan ikkje seie eg finner en nettbutikk som selger dei her til lands, har da sjekka med prisguide og prisjakt, men fant kun so-dimm.

 

Men vist noen veit om en nettbutikk som har dei, så er det berre å seie ifra :)

 

Nizzen, kor langt trur du eg kan gå med DRAM spenning uten å ødelegge IMC i løpet av nermeste framtid (for 24/7) Har en eldre i7 2600K.

 

 

 

EDIT: Testa brikkene en gang til før eg tar de med på jobben å sender de i retur, og nå bootet dei! (why?)

 

Da eg hadde holdt på klarte dei ikkje å boote med alt av timing, volt ol. satt på auto, og XMP profil med stock frekvens og timing. (fikk konstant BSOD ved loading av windows.)

 

Men eg er ikkje lei meg av den grunn, er litt glad, og litt flau over å hevde att eg hadde tatt livet av desse, noko eg ikkje har tydelig vis.

 

Noen som har en god forklaring på dette?

 

 

Etter litt kjapp OC nå, så har eg kommet fram til att 8-9-8-27 t1 er best for super pi 1M, og ikkje 8-9-8-25 t1.

Får betre tid med høgare T'ras

 

Så endelig OC for 24/7 ser ut til å bli 8-9-8-27 v1, noko som ikkje er så verst. kjørte 1.7v ved den benchen, skal prøve med litt lavere og litt meir for å sjekke om det har noko utslag.

 

RJ45

Endret av RJ45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...