Gå til innhold

Kommunegrenser


Anbefalte innlegg

Halloen, er en geo geek og bryr meg en del om hvilket fylke enn er i og kommune. Ikke bare det men grensene, fylke og kommune. Vær gang familien min skal til stranden kjører vi fra Sandefjord kommune til Larvik kommune. Og legger merke til ved vær eneste (der jeg har kjørt) kommuneskilt finnes disse:

F2LS9Ow.jpg

 

Ser ut som små elver eller utgravinger. Er det noen som vet om dette er de offisiele markeringene?

 

Bildet er fra google streetview, copyright til dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, er bare å ta en titt på Texas - Mexico grense, (nesten) hele grensen er langs elver.

 

Akuratt rundt Sandefjord kommune har jeg lagt merke til dette ellers lurer jeg fælt på hvordan kommunene ellers finner ut hvilke områder de har mot grensene. Evnt no kart de har. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Texas-Mexico-grensen er definert i en avtale mellom USA og Mexico, Guadalupe-Hidalgo-avtalen. I avtalen står det at grensen skal gå i Rio Grande.

 

På samme måter er gamle kommune- og fylkesgrenser ofte beregnet etter landemerker. Nå til dags er kommunegrensene tegnet inn på detaljerte kart i Kommunal- og regionaldepartementet, se lov om fastsetjing og inndeling av kommune- og fylkesgrenser.

 

10. mai 1967 besluttet Regjeringen å endre grensen mellom Porsgrunn og Skien. Endringen ble vedtatt slik:

 

Med virkning fra 1. januar 1968 foretas en grenseregulering mellom Porsgrunn og Skien kommuner i Telemark fylke ved at området sør for følgende nye grenselinje overføres fra Skien til Porsgrunn kommune:

På vestsiden av Skienselva:

Grensen trekkes fra Skienselva langs eiendommen Knappnærings sørgrense, videre langs bratt nordvendt fjellskrent til østgrensen for Knardal koplingsstasjon, følger derfra østsiden av 132 kV kraftlinje (linje til Hauen sekundærstasjon) til kryss med 10 kV kraftlinje sør for Kverndammen, videre i rett linje til østenden av Kverndammen og langs bekken ned til kryss med forlengelse av 10 kV kraftlinjer over Klyve koplingskiosk, videre langs 10 kV kraftlinje i nordøstlig retning til grense mellom Skien Tomteselskaps eiendom (tidl. Viges eiendom gnr. 21 bnr. 73) og Porsgrunn Elktrometallurgiske A/S, eiendom (tidl. Bjørndalen gård), videre rett østover i delet mellom eiendommene fram til Porsgrunnsvegen, derfra nordover langs Porsgrunnsvegen til Stadionvegen og langs Stadionvegen mot øst i rett linje fram til Skienselva.

På østsiden av Skienselva (jfr. foregående beskrivelse) langs Borgestadjordets søndre kant fram til Gunnar Knudsens veg, derfra i nordøstlig retning vest for bebyggelsen i Breidablikkområdet fram til sørsiden av kirkegården ved Borgestad kapell, derfra mot øst i grensen mellom gnr. 73 og gnr. 75 og opp til sørøstre hjørne av eiendommen gnr. bnr. 8 (lærer Ødegårds eiendom), videre mot sørøst i mest mulig rett linje over Borgeåsen til trigonometrisk punkt ovenfor Borge skole (kote 97), derfra nordøstover langs likanten, mellom eiendommene Sanni og Austad videre på nordsiden av eiendommen Høgset og fram til nåværende kommunegrense.

2. Kostnader ved gjennomføringen av grensereguleringen dekkes av den kommune som har hatt kostnadene.

3. Ved kommunevalget i 1967 regnes med hensyn til manntallsføring, stemmerett, valgbarhet, stemmegivning, forhåndsstemmegivning og klagerett som om grensereguleringen allerede er gjennomført.

4. Denne resolusjon trer i kraft straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...