Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

4 hull (tannlege)


Shopaholic

Anbefalte innlegg

Såå. Det som skjedde var at tannlegen kun fikk ta 2 hull. Så nå må jeg pine meg gjennom 1 tannlege-time til.. Jeg som trodde at jeg skulle bli ferdig med det samme, men nei..

 

Fikk litt hrmm nerver, så jeg droppet bedøvelsen. Men fyyy så vondt det gjorde uten bedøvelsen. Så skal vel ta bedøvelsen neste gang. Heldigvis var ikke hullene så dype, men uansett .. Litt traumatisert til neste gang :eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig smertefullt å få sprøytene. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta sprøyte. 1 sprøyte hadde vært ok, men det er mer smertefullt å få 4 sprøyter enn det er å borre.

 

Jada.. sikkert helt jævlig å få noen få stikk. Blir faen meg trist av å lese slikt. Du vet noe har gått galt når folk ikke er tøffe nok til å ta i mot ett par sprøytestikk. Softeste generasjonen ever som lever i 2013.. gro ett par baller og bit deg i det. Om du syns det er smertefullt med ett lite sprøytestikk så har du faen aldri sett ekte smerte før.

Lenke til kommentar

Hvor mange sprøyter du må ta kommer an på hvor hullene sitter. Hvis alle hullene er samlet på ett område kan det hende du bare trenger en sprøyte, men hvis de er på hver sin del av kjeven kan du måtte ta fire. Bedøvelsen er ubehagelig å ta, men ikke spesielt vond

Lenke til kommentar

Mange foretrekker litt smerte framfor å gå rundt og føle seg som en dau pudding i trynet halve dagen etterpå. :p

 

Men som andre har nevt flere ganger. Det værste med sprøyta er det mentale. Lukk øynene eller se på noe annet i taket eller noe.

 

Infantil som jeg er synes jeg det er dritmorro å drikke masse vann etter bedøvelse. :p

 

Tipset om å sprute litt bedøvelse på tannkjøttet før selve stikket fungerer også meget bra etter min erfaring. Følte INGENTING av stikket. Borring uten bedøvelse gjorde jeg til jeg ble 19 og kom til privat tannlege. Hadde tannlegeskrekk før det, men nå går det fint.

 

Hvis du har sprøyteskrekk kan det være en ide å lukke øyene mens det pågår? jeg vet jeg foretrekker å ikke se nåla i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Infantil som jeg er synes jeg det er dritmorro å drikke masse vann etter bedøvelse. :p

 

Tipset om å sprute litt bedøvelse på tannkjøttet før selve stikket fungerer også meget bra etter min erfaring. Følte INGENTING av stikket. Borring uten bedøvelse gjorde jeg til jeg ble 19 og kom til privat tannlege. Hadde tannlegeskrekk før det, men nå går det fint.

 

Hvis du har sprøyteskrekk kan det være en ide å lukke øyene mens det pågår? jeg vet jeg foretrekker å ikke se nåla i alle fall.

 

Bedøvelse jeg fikk (septocain) sølt litt etter innstikk smaker essensen av hoppetau og gymsokk ganger 100. Prøv å hold den unna tunga i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til hva en kan gjøre om en får panikkangst ved sprøyte i kjeft?

 

Når jeg ser sprøyta, så begynner angsten å trenge seg på, og når den er i kjeften, så glemmer jeg nesten å puste, skjelver, kaldsvetter, og når sprøyta er satt og den går lenger og lenger inn, så stopper alt opp litt, også når den nærmer seg dit den skal, så begynner det å bli "forsterka farger", og jeg må som oftest kaste opp, mens kaldsvetta renner som niagarafossen selv, og det føles ut som at magen skal sprenge.

 

Dette er ganske irriterende, skjer noen ganger når jeg tar stikk i armen også.

 

Vet at det ikke er vondt, men er bare sprøyta i seg selv, objektet, hadde de stappa en pinne i kjeften min så hadde jeg sikkert ikke reagert.

 

Kjedelig mtp at jeg burde vært hos tannlegen for over et år siden med en tann. Anonym poster: 79938a65aae67d5292b98289960fec14

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til hva en kan gjøre om en får panikkangst ved sprøyte i kjeft?

 

Når jeg ser sprøyta, så begynner angsten å trenge seg på, og når den er i kjeften, så glemmer jeg nesten å puste, skjelver, kaldsvetter, og når sprøyta er satt og den går lenger og lenger inn, så stopper alt opp litt, også når den nærmer seg dit den skal, så begynner det å bli "forsterka farger", og jeg må som oftest kaste opp, mens kaldsvetta renner som niagarafossen selv, og det føles ut som at magen skal sprenge.

 

Dette er ganske irriterende, skjer noen ganger når jeg tar stikk i armen også.

 

Vet at det ikke er vondt, men er bare sprøyta i seg selv, objektet, hadde de stappa en pinne i kjeften min så hadde jeg sikkert ikke reagert.

 

Kjedelig mtp at jeg burde vært hos tannlegen for over et år siden med en tann. Anonym poster: 79938a65aae67d5292b98289960fec14

 

Lukk øynene og tenk over hvor mange som har det helt forjævlig i forhold til deg. Tenk hvor godt du har det der du ligger i en komfortabel stol. Slutt og tenk på den sprøyta. Tenker du på den og hvor redd du er den så vil det bare gjøre det verre... law of attraction ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så da har jeg altså vært å borret mine 4 hull. Som sagt før, tok jeg 2 hull om gangen. På de første hullene tok jeg ikke bedøvelse, og jeg kan bare si at det var GRUSOMT! Neste gangen valgte jeg å utfordre meg selv og ta bedøvelse, og jeg kjente helt serriøst INGENTING.

 

Anbefaler alle til å ta bedøvelse. Å ikke ta bedøvelse er som tortur, i forhold til å ta bedøvelse. Husk at tannlegene tar bedøvelse på oss pasienter, slik at vi IKKE skal føle "pain".

Lenke til kommentar

Hvor godt en kjenner stikket kommer litt an på tannlegen også. Har hatt en tannlege som gjorde det på den vanlige måten (stakk den rett inn), og det var svært ubehagelig.

 

Den siste gangen jeg var hos tannlegen, var jeg hos en som tydeligvis visste hva hun drev med. Jeg kjente knapt nok stikket grunnet at hun "ristet" i tannkjøttet mens hun satt inn sprøyten. Resten gikk knirkefritt.

 

Uansett, uten bedøvelse kommer du til å kjenne smerten en god stund, avhengig av hvor enkelt det er å komme til og få det overstått.

Lenke til kommentar

Hvor godt en kjenner stikket kommer litt an på tannlegen også. Har hatt en tannlege som gjorde det på den vanlige måten (stakk den rett inn), og det var svært ubehagelig.

 

Den siste gangen jeg var hos tannlegen, var jeg hos en som tydeligvis visste hva hun drev med. Jeg kjente knapt nok stikket grunnet at hun "ristet" i tannkjøttet mens hun satt inn sprøyten. Resten gikk knirkefritt.

 

Uansett, uten bedøvelse kommer du til å kjenne smerten en god stund, avhengig av hvor enkelt det er å komme til og få det overstått.

 

Mhm, det er veldig forskjell på tannlege. Men synes nesten det er bedre å "pine" seg i 2 sek, istedenfor 10-30 min. Er helt enig med deg ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...