Gå til innhold

Hva bør man kjøpe i USA og hvilke butikker bør man besøke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ei jente på 14 som reiser til USA til høsten. Lurte bare på om det er noen spesielle ting jeg bør kjøpe i USA som er billigere der enn her? Jeg vet at en del kosmetikk, klær, sko og parfymer er en del billigere, men hvilke butikker bør jeg være innom for å få mest mulig ut av pengene? Lurte også på om det er lurt å kjøpe seg en MAC der?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra innom Bestbuy for elektronikk. Kan gjøre kupp der, men det lønner seg å bestemme seg for et eller flere produkter før du reiser, slik at du ikke kjøper noe bare for at det virker billig.

 

Stikker du innom hvilket som helst kjøpesenter finner man utrolig mange morsomme butikker, uansett hva du skulle ønske deg.

 

Hva som angår mac, så ville jeg kjøpt i Norge. På grunn av garanti, serviceavtale og ikke minst, norsk oppsett med norsk tastatur.

I og med du er 14, ville jeg uansett ventet med å køpe mac i et par år, slik at du har en ny og fin maskin til du skal begynne videregående skole. Spar heller pengene til noe fornuftig :)

 

God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du handler noe dyrt, bør du være i en stat som har ingen (eller lav) sales tax, oversikt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States . Som du ser er det kun Delaware og New Hampshire som har 0, mens det er mange som har over 10 %. Dette kommer altså i tillegg til prislappen.

 

Tipset om å finne en outlet er bra, det finnes masse outlets. Vær obs på at noen er veldig små, mens andre kan ha 150-200 butikker, sjekk på nettet før du/dere reiser dit.

 

Dersom du handler klær på Macy's, kan du gå til kundeservice og si at du er utenlandsk (ta med pass), så får du en kupong med en strekkode som gir 10% på alt du handler (gjelder på alle Macy's).

 

Ellers er vesker fra for eks Michael Kors en del rimeligere der enn her hjemme. Det finnes egne MK-butikker, og mange Macy's har også godt utvalg i MK.

 

Dersom du skal kjøpe Mac, må du forhåndsbestille denne for å få med norsk tastatur. Du kan bestille den på http://store.apple.com/us og oppgi hvor du vil ha den levert, leveringstiden er vanligvis 5-8 dager. Du kan ikke betale med kredittkort som ikke er amerikansk, men dette kan du omgå ved å kjøpe US gavekort på en fysisk Apple Store på det beløpet du skal handle for, og betale med dette på nettet. Når du skal oppgi hentested, bør dette også være i en stat med 0 sales tax, ellers kommer dette i tillegg. Du må kjøpe en overgang fra US til EU kontakt, dette koster ikke mange $ på Radio Shack. Du mister også 5 års reklamasjonsrett og norske forbrukerrettigheter, og vil kanskje får problemer ved ev. feil på produktet.

 

Du kan også spare litt på iPhone 5, den kan du kjøpe i en Apple Store uten forhåndsbestilling. Jeg kjøpte en 16 GB, prisen ble ca 4100, som er 1100 lavere enn i Norge. Pass på at du kjøper en ulåst Verizon-modell, ikke den vanlige ulåste amerikanske iPhone 5, den vil ikke fungere på LTE/4G i Norge.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Dersom du reiser utenlands, husk at det er en beløpsgrense på hvor mye du har adgang til å ta med deg inn i landet uten å måtte skatte av verdien. Denne beløpsgrensen er for tiden 6000,- kr per person (beløpet kan ikke deles på flere personer og man kan ikke bruke flere personers beløpsgrense på én vare) for opphold i utlandet i mer enn 24 timer. Vareverdien beregnes etter kvittering (omregnet til norske kroner), hvis du ikke har kvittering beregnes vareverdien etter norsk pris på samme vare.

 

Siden du er under 15 kan du ikke straffes for smugling, men varene vil kunne bli inndratt.

Lenke til kommentar

Dersom du reiser utenlands, husk at det er en beløpsgrense på hvor mye du har adgang til å ta med deg inn i landet uten å måtte skatte av verdien. Denne beløpsgrensen er for tiden 6000,- kr per person (beløpet kan ikke deles på flere personer og man kan ikke bruke flere personers beløpsgrense på én vare) for opphold i utlandet i mer enn 24 timer. Vareverdien beregnes etter kvittering (omregnet til norske kroner), hvis du ikke har kvittering beregnes vareverdien etter norsk pris på samme vare.

 

Siden du er under 15 kan du ikke straffes for smugling, men varene vil kunne bli inndratt.

 

En oppfordring til krikkert: Hvis du med "skatte av" mener tollklarering samt betaling av (evt:) toll, mva (og evt. andre avgifter), så si det, med de ordene.

 

Og hvis du mener "skatte av" i den betydningen dette vanligvis brukes om, så bør du forklare meget nærmere, siden du da opererer med info som er totalt ukjent for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt kontrollert eller spurt om dette ved innreise til Norge (og jeg reiser MYE), og det er ikke noe problem dersom man kaster esker etc, og har tatt produktet i bruk. Ved kontroll kan man hevde at produktet er anskaffet i Norge, det er ingen krav til dokumentasjon etc for dette. Litt verre er det dersom man blir kontrollert og har med seg en ny MacBook Pro toppmodell til ca 20.000, og den ligger ubrukt i esken med amerikansk Quick Start Guide og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Reist 3 ganger på presseventer og ferier i USA og Canada de siste 16 månedene. Har heller aldri hatt problemer med mye klær. Brukte minst 10 000 på klær når jeg var i USA på ferie i høst. Og enda par tusen på noe annet dyrt headset, comics o.s.v. Trolig over 18000 ihvertfall. Fikk ikke noe problemer med det.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Hei. Jeg regner med at du mente MAC som sminkemerket. Det anbefaler jeg deg å kjøpe i statene ja! Mye billigere og mye større utvalg :-) De får også mange andre kolleksjoner der som vi ikke får hit. Jeg hamstrer alltid øyeskygger når jeg er i USA. De har så mange fine!

 

God tur :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg regner med at du mente MAC som sminkemerket. Det anbefaler jeg deg å kjøpe i statene ja! Mye billigere og mye større utvalg :-) De får også mange andre kolleksjoner der som vi ikke får hit. Jeg hamstrer alltid øyeskygger når jeg er i USA. De har så mange

 

God tur :)

 

Curiousgirl:

Haha, nei, jeg mente en MacBook ;P men bra at du minner meg på MAC sminke! Takk for det!

Endret av Curiousgirl
Lenke til kommentar

En oppfordring til krikkert: Hvis du med "skatte av" mener tollklarering samt betaling av (evt:) toll, mva (og evt. andre avgifter), så si det, med de ordene.

 

Og hvis du mener "skatte av" i den betydningen dette vanligvis brukes om, så bør du forklare meget nærmere, siden du da opererer med info som er totalt ukjent for meg.

 

Toll er en underkategori av skatt. Men jeg ser oppfordringen din til å være mer presis. Det er tollbehandling jeg mener.

 

Jeg har aldri blitt kontrollert eller spurt om dette ved innreise til Norge (og jeg reiser MYE), og det er ikke noe problem dersom man kaster esker etc, og har tatt produktet i bruk. Ved kontroll kan man hevde at produktet er anskaffet i Norge, det er ingen krav til dokumentasjon etc for dette. Litt verre er det dersom man blir kontrollert og har med seg en ny MacBook Pro toppmodell til ca 20.000, og den ligger ubrukt i esken med amerikansk Quick Start Guide og strømforsyning.

 

Du vet de skiltene med rød og grønn sone når man går gjennom tollbehandlingen? De er spørsmålet om du har noe som skal klareres. Har du det skal du gå på rødt.

 

Det du oppfordrer til nå er toll- og momsunndragelse. Det er straffbart. Sånn som et tips.

Lenke til kommentar

Anbefaler å stikke innom walmart. Der har de absolutt alt og det er veldig billig! Spessielt kosmetikkhyllene der. Noen sminkeprodukter er 75% billigere der enn de er i norge. Så mye penger å spare på å kjøpe med seg et lass hjem ;)

 

Som nevnt har også outletene og macy's mye kult.

Endret av knottsau
Lenke til kommentar

Du vet de skiltene med rød og grønn sone når man går gjennom tollbehandlingen? De er spørsmålet om du har noe som skal klareres. Har du det skal du gå på rødt. Det du oppfordrer til nå er toll- og momsunndragelse. Det er straffbart. Sånn som et tips.

Ser den, og jeg oppfordrer ingen til å bryte loven. Jeg fant nyttig info her: http://toll.no/templ...;epslanguage=no

 

Et lite spørsmål i den forbindelse: Dersom man kjøper en brukt PC mens man er i utlandet, og den koster 4.000, slipper man å betale moms (og ev. toll) på den (forutsatt at man samlet ikke overstiger 6000 for alt man har kjøpt). Dersom man kjøper en ny PC til 7.000, og bruker denne mens man er i utlandet, blir verdigrunnlaget ved innførsel satt til verdi for den "brukte" gjenstanden eller må man betale moms av kjøpsprisen som ny? En PC til 7000 er kanskje ikke verdt mer enn 4.000 når den er pakket ut og brukt?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål i den forbindelse: Dersom man kjøper en brukt PC mens man er i utlandet, og den koster 4.000, slipper man å betale moms (og ev. toll) på den (forutsatt at man samlet ikke overstiger 6000 for alt man har kjøpt). Dersom man kjøper en ny PC til 7.000, og bruker denne mens man er i utlandet, blir verdigrunnlaget ved innførsel satt til verdi for den "brukte" gjenstanden eller må man betale moms av kjøpsprisen som ny? En PC til 7000 er kanskje ikke verdt mer enn 4.000 når den er pakket ut og brukt?

 

Når man skal fastsette toll- og avgiftsgrunnlaget er det varens tollverdi som er utgangspunktet. Dette er fastslått ved forskrift som "detaljpris i innkjøpslandet", det vil si hva du kjøpte den for, jfr. tollforskriften pgf 5-1-6. Hvis detaljprisen er forfalsket eller ukjent kan tollvesenet fastsette tollverdien ved skjønn ut fra hvor mye varen koster i innkjøpslandet - eller hvor mye varen koster i Norge (eks.mva).

 

Det tas med andre ord ikke hensyn til verditap i perioden fra innkjøp til innreise til Norge, en løsning som har ganske rimelige grunner for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...