Gå til innhold

Oppgradere PC: SSD og Windows 7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 5 år gammel stasjonær PC som jeg har lyst til å kjøpe SSD og windows 7 til, men har ikke all verdens greie på dette og tenkte derfor å spørre om noen råd her.

 

Maskina kjører i dag 32-biters versjonen av Windows Vista, men under ytelsesinformasjon står det at den støtter 64-bit. Kan jeg da installere 64-biters versjonen av Windows 7 eller bør jeg holde meg til 32-biters versjonen da den originalt kom med det? Evt. hvorfor?

 

Tenkte også å kjøpe en SSD og har sett på den i linken under, noen erfaringer? Sånn som jeg har forstått det er den eneste merkbare forskjellen mellom SSDene stabilitet? Erfaringer med denne?

 

Windows 7: http://www.komplett....sku=630907#info

 

SSD: http://www.komplett....aspx?sku=765976

 

På forhånd takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg oppgraderte min 5 år gamle pc med ny ssd samt fra vista 32-bit til w7 64-bit akkurat som du tenker på.

 

Det funket helt fantastisk for meg, jeg fikk en maskin som gikk langt raskere (skyldes nok minst like mye oppgradering fra vista til w7 som hdd til ssd) og maskinen.

Etter noen uker oppgraderte jeg også fra 4 til 8 Gb ram, det angrer jeg ikke på.

 

2-3 mnd senere byttet også kjølepastaen mellom prossessor og kjølevifta da denne var knusk tørr og kunne blåses av omtrent. Dette gjorde maskinen min mer stabil da den holdt en mer stabil temp.

Lenke til kommentar

Hei.

 

- For å kjøre Windows x64 må du ha en 64-bits prosessor, så sjekk at prosessoren faktisk er 64-bit før du kjøper denne Windows 7 versjonen. 64-bits versjonen utnytter HW bedre hvis du har 64-bits prosessor. En flerkjerneprosessor er ikke nødvendigvis synonymt med 64-bits arkitektur.

 

- Samsung sine SSDer er generelt gode, så du gjør nok en trygg handel der.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar :-)

 

Har denne prosessoren:

Intel® Core™2 Duo CPU E8400 @ 3.00Ghz

 

Ifølge Komplett kan den håndtere 64-bits databehandling:

http://www.komplett....ku=344772#extra

 

Jeg ser for meg at jeg kommer til å oppgradere PC-en mer etterhvert, og tenker derfor at det er dumt å kjøpe en 32-bit versjon nå som eventuelt ender opp som flaskehals etter at resten har fått seg en oppgradering?

Endret av E36
Lenke til kommentar
- For å kjøre Windows x64 må du ha en 64-bits prosessor, så sjekk at prosessoren faktisk er 64-bit før du kjøper denne Windows 7 versjonen. 64-bits versjonen utnytter HW bedre hvis du har 64-bits prosessor. En flerkjerneprosessor er ikke nødvendigvis synonymt med 64-bits arkitektur.

64 bit x86 kom i 2003 eller 2004 og ble standard i nesten alle nye prosessorer fra ca 2006. Hans maskin er fra 2008 og han sier eksplisitt at den støtter 64 bit, så det bør ikke være noe problem.

 

E36: Vurder også mer ram. Det er rimelig og hjelper ofte godt på.

Lenke til kommentar

Takk for svar, da går jeg for 64-bit versjonen :-)

 

Har vært inne på tanken å kjøpe mer ram, men er som sakt ganske grønn når det gjelder å bygge PC. Vil ulike rambrikker passe om hverandre? Har fra før av 2x2GB Apacer, noe jeg ikke fant på nettbutikken til Komplett. Har enda to ubrukte spor, så kan jeg kjøpe en annen type og montere her? Noen som har anbefalinger?

Endret av E36
Lenke til kommentar

Ikke oppgrader minne før du trenger det. Ditt hovedkort støtter DDR2, mens nyere hovedkort støtter DDR3. DDR2 er ikke spesielt rimelig, og det kan derfor være lurt å vente med minneutvidelse til du eventuelt skifter hovedkort og CPU. 4 GB duger fortsatt til det meste. Hvis du likevel skal oppgradere, vil disse mest sannsynlig passe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074#extra

Lenke til kommentar

Forresten, ett siste spørsmål angående windows 7:

 

Kan noen forklare meg litt nermere hva OEM egetnlig betyr? Ut i fra det jeg kan forstå kan dette bare installeres en gang? Dersom jeg kjøper windows 7 vil jeg jo ha muligheten til å bruke det flere ganger, ikke at jeg kommer til å bruke det på flere PC-er, men vil gjerne ha muligheten til å gjennopprette systemet. Hva er egentlig forskjellen på OEM-versjonen og den nesten dobbelt så dyre versjonen som kan flyttes fra PC til PC?

Lenke til kommentar

har vel 4 eller 8 Gb DDR2 rambrikker du kan få for en billig penge :)

 

Hvor mye hadde du tenkt deg? :-)

 

Oem fungerer slik etter det jeg har forstått:

 

Det er et telleverk som teller ned fra en max verdi. Du blir tellt ned når du bytter ram, cpu etc. Når denne når null så blir det ikke mulig å bytte ut flere komponenter. HK skal vist ikke være mulig å bytte.

 

Vil gjerne ha Windows 7 permanent hvis jeg først skal kjøpe det, så da går jeg får den andre versjonen.Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...