Gå til innhold

Nå kan du prøve den nye Torrent-teknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde dette for noen måneder siden og hadde ikke annet enn problemer. Nå ser det derimot ut til at de har fiksa de verste problemene, selv om de fortsatt har en lang vei å gå. For eksempel så er dialogen for å velge fil/katalog helt forferdelig dårlig. Jeg bruker den forøvrig på Linux (Ubuntu) og Android.

Lenke til kommentar

Dette er definitivt en spennende løsning, men når det kommer til synkronisering (som også fungerer som backup for meg) av de viktigste filene så vil jeg at de også skal finnes på en eller annen server ute i "skyen". Jeg bruker dropbox hvor jeg selv krypterer innholdet med encfs. Jeg syns selv det er verdt abonnementsprisen å vite at filene mine er trygge selv om boligen skulle brenne ned eller alle enhetene mine plutselig skulle bli stjålet, bli defekte samtidig eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fungerer dette lokalt også? F.eks 3 maskiner i samme hus: Bruker den da det interne nettet, eller må går trafikken ut på internett også tilbake? :-)

 

Poenget med P2P er at filene skal deles mellom klientene ikke mellom klienter og server. Så om du sitter med alle maskinene på samme nettverk så går ikke informasjonen ut på internett men kun mellom maskinene på nettverket ditt.

Bruker i dag skydrive for sync mellom alle enheter, men dette ser langt mye mer lovende ut når man slipper å mellomlagre på internett.

Lenke til kommentar

Dette er definitivt en spennende løsning, men når det kommer til synkronisering (som også fungerer som backup for meg) av de viktigste filene så vil jeg at de også skal finnes på en eller annen server ute i "skyen". Jeg bruker dropbox hvor jeg selv krypterer innholdet med encfs. Jeg syns selv det er verdt abonnementsprisen å vite at filene mine er trygge selv om boligen skulle brenne ned eller alle enhetene mine plutselig skulle bli stjålet, bli defekte samtidig eller lignende.

Poenget er jo å kunne bruke en venn foran et Amerikansk snokeselskap da. Jeg vil mye heller lagre mine bilder og film hos en kamerat fremfor å lagre det på noen som helst amerikansk skytjeneste. Dette hadde vært perfekt hadde jeg kunne ha råfilene ligge hos meg, og få de lagret som kryptert backup hos en eller flere venner.

Lenke til kommentar

Poenget er jo å kunne bruke en venn foran et Amerikansk snokeselskap da. Jeg vil mye heller lagre mine bilder og film hos en kamerat fremfor å lagre det på noen som helst amerikansk skytjeneste. Dette hadde vært perfekt hadde jeg kunne ha råfilene ligge hos meg, og få de lagret som kryptert backup hos en eller flere venner.

Det er helt sant. Wuala hadde jo tidligere et lignende konsept hvor man fikk gratis plass hvis man lånte bort HDD-plass hos seg selv til andre brukere av tjenesten. Et lignende oppsett som var rent peer-to-peer hadde vært veldig snedig, men jeg vet ikke hvor lett det vil være å unngå juks, samt hvor mange duplikasjoner man trenger for å være nogenlunde sikker på at ikke alle de som har kopier av min data plutselig slutter å bruke tjenesten.

 

Hvis man allierer seg med bekjente så blir det plutselig mer stabilt da, så det hadde vært en veldig interessant tjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Enhver fil som deles mellom to datamaskiner på internett, går via en og oftest flere servere.

Er filene ikke krypterte før de sendes, kan de fort komme på avveie.

Derfor er denne fildelingen/synkroniseringen ikke sikker hvis ikke alt krypteres før det går ut på nettet.

Lenke til kommentar

Poenget er jo å kunne bruke en venn foran et Amerikansk snokeselskap da. Jeg vil mye heller lagre mine bilder og film hos en kamerat fremfor å lagre det på noen som helst amerikansk skytjeneste. Dette hadde vært perfekt hadde jeg kunne ha råfilene ligge hos meg, og få de lagret som kryptert backup hos en eller flere venner.

 

http://crashplan.com gjør akkurat det du er ute etter. Du kan velge egen krypteringsnøkkel og det hele er gratis. Overføringshastigheten er så som så til Crashplans egne servere (betalversjon), men selve løsningen er fantastisk bra gjennomført. Bruker dette på mine egne maskiner og alle serverne på jobb.

 

Vil filene kunne være kryptert ved ren lesing av innholdet i mappen? Sånn at man kan kaste løsninger som Dropbox/TrueCrypt på dynga?

 

Nei. Bittorrent Sync leser filene dine, krypterer og sender. De er ikke kryptert på disk med mindre du ordner det selv.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Et privat synkroniseringsalternativ som BitTorrent Sync kan muligens slå igjennom i disse NSA-tider, hvor det har blitt kjent at amerikanske myndigheter har spionert og kan spionere på IT-selskaper og kundene deres.

 

Nei. Ikke før BT Sync open-sources. For alt man vet kan NSA sitte på deler av kryperingsnøkler allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Installerte det nå, relativt enkelt. Mange mulige sikkerhetsproblemer her. Linux-versjonen har som default et webgrensesnitt på port 8888 og lytter på alle IPv4 adresser (ikke bra feks. på en laptop som tas med til forskjellige steder). Ellers blir det som å kjøre en annen torrent-klient, men jeg stoler ikke helt på sikkerheten i sånn beta-kode, så lagde en annen bruker for BT sync som ikke har tilgang til hjemmeområdet. Det er likevel en oppgradering over SSH-basert sync med FolderSync på mobilen, som jeg brukte før. Holder meg til Unison for laptop-desktop sync, trenger ikke instant sync og det kan jeg stole litt mer på, for det er så enkelt system. Tenkte ikke over at BT sync ikke er open source en gang, gikk liksom utifra at det var det... Håper de gir ut koden, ellers så spørs det om jeg må bytte igjen -- Og spam-nivået er høyt, den sender mange pakker pr sekund bare for lan discovery eller noe... Beta indeed

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...