Gå til innhold

Disk forsvant plutselig, byttet SATA kabel, alt OK...mulig feil på disken likevel?


Anbefalte innlegg

Det er en varm sommerdag i dag, pene 28 grader inne, og det likte tydeligvis ikke stuepcen min i dag. Plutselig datt en 3 TB disk ut. Disken inneholder hele 500 DVD filmer, ca 1/3 av samlingen min.

Restartet pcen et par ganger og disken var fortsatt ute.

Byttet SATA kabel, og da virket disken igjen.

 

Har skannet disken et par ganger, og sjekket S.M.A.R.T - alt ser helt fint ut. Ingen problemer i S.M.A.R.T.

 

Disken har en temperatur på 38 grader, og den er konstant. Litt varmere enn de andre 3 TB diskene, men skiller bare 4 grader mellom de 4 helt like diskene jeg har i pcen.

 

Likevel, skal jeg ta sjansen på at det kun var SATA kabelen som trøblet litt i varmen, eller må jeg bla opp 1000 kroner for en ny disk?

Kjipt å miste 500 DVD filmer liksom...(har backup utenfor huset, men blir mye styr).

 

Hva anbefaler dere med mer peil på slikt enn hva jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bytte tilbake til gammel SATA kabel (eller er den kastet?)?

 

Nå vet jeg ikke hvor mye feilsøking du utførte før du byttet kabel, men en rekke ting kan jo ha løst dette problemet du beskriver (nappet ut strøm, disken fikk kjølt seg ned etc).

Lenke til kommentar

Skal ta å bytte om kabel igjen for å sjekke...ellers ingen ulyder eller noen andre dårlige tegn fra disken.

 

Edit:

Den gamle kabelen fungerer nå helt fint med disken igjen. Alt ser helt topp ut.

Men er likevel litt bekymret om dette bare var et forvarsel.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Faktisk kom den opp i POST under omstart (BIOS), men ikke i OS.

Byttet SATA port da jeg byttet kabel, siden jeg hadde en ledig kabel koblet til en annen port liggende i pcen. Men nå virker den jo på begge portene (og kablene).

Rart. Skjer det igjen bytter jeg ut disken med en gang.

 

Ellers har temperaturen falt fra 38 grader til 32 grader etter jeg satt en bordvifte rett på siden av pcen. Så kan jo ha vært temperaturen.

 

Uansett, litt skremmende å miste 33% av hele filmsamlingen sånn plutselig, til og med jeg har backup av absolutt alt på den disken.

Lenke til kommentar

Opplever tilfeller med min eksterne 4TB disk hvor jeg må fysisk koble ut strømadapter før jeg får den opp i Windows e.l. Selvom disken spinner.

Selvfølgelig litt annereldes når det er en dedikert strømkilde, men blir jo litt samme konseptet.

 

Tviler på at noe er galt med disken siden den fungerer fint nå.

 

Men du kunne jo vurdert en RAID løsning, hvis du er bekymret.

Prisene er jo på god vei ned igjen etter naturkatastrofen som traff fabrikkene.

Lenke til kommentar

tempraturene kan godt ligge en god del høyere uten at det skal gjøre noe særlig til eller fra.

 

Temperatur er nok lite sannsynlig grunnen her.

Kan jo være alt fra driver til os, til hk osv, vanskelig å diagnostisere med infoen vi har her nå.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en halvt år gammel Seagate 1TB standarddisk som falt ut en par ganger - kom tilbake etter omstart - for så slutte å spinne for godt. Den ga ingen forvarsler. Det eneste jeg reagerte på, var en temp på 46C, mens den jeg fikk i bytte nå ikke går høyere enn 39C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...