Gå til innhold

Gud må be oss om tilgivelse!


Anbefalte innlegg

Hvor mange av kostorgene var kun religiøst motivert, og hvor mange var for å f.ex. gjenerobre tapte landemasser?

du det vet jeg ikke, men google kan sikkert hjelpe deg?

Når disse indianerne ble slaktet; ble det gjort i Jesus navn - eller var det også annen ideologi, politikk, makt, whatever inne i bildet?

Nå har jeg faktisk lært her idag at gud og jesus er en og samme person, så for meg spiller det egentlig ingen rolle om man kaller seg kristen, jøde, katolikk eller muslim. For meg er dette en og samme gud, der alle krangler om den rette veien til frelse og de strekker seg, som historien har vist, langt for å overtale andre om det... Kristendommen er vel kanskje den mest difuse av dem alle da de tillater, mer enn andre, en mer personlig tro basert på individuell skjønn...

 

igjen så må jeg minne om at denne tråden handler om hvor vidt gud er moralsk og etisk god og jeg mener han ikke kan være helt klar over hva han har stelt i stand og burde komme med en god unnskyldning om jeg må ta heisen ned... heldigvis for han, finnes han ikke...

 

om du vil, kan du sikkert få lov til å starte en historisk tråd her inne på forumet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når alt kommer til alt, så sier du (som Adam) at Gud har skylda, mens Gud sier at du har skylda. Veien ut av dette, er at du innrømmer din skyld og Gud tilgir deg. Det at alle kan bli tilgitt uansett hva de har gjort, er rettferdig og et utslag av Guds rettferdighet.

 

Denne "tilgivelses"-greia er engetlig litt rar... f. eks... hvis en mann, Hitler, Breivik, Mussolini f. eks., utfører en terrorhandling, så kan han bli tilgitt? Da henger buddhismens karma mer på greip, ved at man blir straffet for det man gjør, tilsvarende den skaden man har påført andre. (?)

 

du det vet jeg ikke, men google kan sikkert hjelpe deg?

 

Nå har jeg faktisk lært her idag at gud og jesus er en og samme person, så for meg spiller det egentlig ingen rolle om man kaller seg kristen, jøde, katolikk eller muslim. For meg er dette en og samme gud, der alle krangler om den rette veien til frelse og de strekker seg, som historien har vist, langt for å overtale andre om det... Kristendommen er vel kanskje den mest difuse av dem alle da de tillater, mer enn andre, en mer personlig tro basert på individuell skjønn...

 

igjen så må jeg minne om at denne tråden handler om hvor vidt gud er moralsk og etisk god og jeg mener han ikke kan være helt klar over hva han har stelt i stand og burde komme med en god unnskyldning om jeg må ta heisen ned... heldigvis for han, finnes han ikke...

 

om du vil, kan du sikkert få lov til å starte en historisk tråd her inne på forumet

 

Er ikke en kristen en katolikk? Blir litt rart å benekte det...

Lenke til kommentar

Først en kuriositet, på Jesu tid drev jødene med akkurat det samme du her driver med, fant på lure historier for å gripe Jesus Kristus i ord :)

Svaret her er at absolutt alle møter Jesus Kristus på en eller annen måte før eller siden, akkurat som alle møter djevelen på en eller annen måte før eller siden. Noe scenarioet ditt ikke har tatt høyde for.

Hvordan da? Møte jesus? Med mindre jeg kommer til å lide av schizofreni om noen år, så tror jeg ikke at jeg kommer til å se jesus.

Akkurat som de som møtte Jesus Kristus, møtte Gud Faderen i ham, møter de som møter en kristen, Jesus Kristus i den kristne :) Også et møte med et ekte menneske er et møte med Jesus Kristus, siden han er et ekte menneske. Slik møter hele verden før eller siden mennesket Jesus Kristus og Gud Faderen i ham :)

 

Ifølge Bibelen, hvor på kloden lå Edens hage?

Fortellingen om Edens hage er et metafor ikke et fysisk sted på kloden.

Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt, så sier du (som Adam) at Gud har skylda, mens Gud sier at du har skylda. Veien ut av dette, er at du innrømmer din skyld og Gud tilgir deg. Det at alle kan bli tilgitt uansett hva de har gjort, er rettferdig og et utslag av Guds rettferdighet.

Denne "tilgivelses"-greia er engetlig litt rar... f. eks... hvis en mann, Hitler, Breivik, Mussolini f. eks., utfører en terrorhandling, så kan han bli tilgitt? Da henger buddhismens karma mer på greip, ved at man blir straffet for det man gjør, tilsvarende den skaden man har påført andre. (?)

I følge kristendommen (Jesus Kristus) har alle gjort seg fortjent til helvetes straff.

Lenke til kommentar

Ok, my bad. Glemte helt den treenigheten, men da hvorfor spurte jesus gud på dødsleie om det var andre muligheter? Burde han ikke ha visst

bedre?

 

Jesus hadde både en gudommelig og menneskelig natur. Han visste nok hva han måtte gjennom. Han hadde visst om det lenge, men hans menneskelige natur grep om ham de siste minuttene før han ble tatt til fange, fordi han visste hva han måtte gjennomgå. Men det finnes likevel ting kun Faderen vet som ikke sønnen vet:

"Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. Men den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen." Markus 13:31-32

 

Derfor er treenigheten noe det ikke er full enighet omkring i kristen tro. Vi klarer bare ikke helt å forstå dette tror jeg, men jeg hørte en analogi som jeg finner interessant. I gresk mytologi er det en hund kalt Kerberos. Denne hunden er en hund, men har 3 hoder, så det er mulig å se for seg den treenige Gud på lignende måte mener jeg.

 

Hvis bibelen klarte å profetere dette, burde kanskje Gud også ha klart dette og derfor spart sønnen sin? Hva var meningen hvis alt skulle

gå til helvette likevel?

 

Igjen går du utifra kun 1 tolkning, at Gud kan se alt i fremtiden. Det må ikke være sånn (selv om jeg tror du har rett), men jeg tror også igjen du glemmer at Gud ikke bare ofret sin sønn, men også seg selv.

Jeg er kanskje ikke så flink til å forklare disse tingene, men jeg tror det du sikter til er hva William Lane Craig svarer på her:

http://www.youtube.com/watch?v=v1Yhab36Y0I

 

Tørr jeg minne deg på hvordan kristendommen fikk sin fremvekst? Lite nestekjærlighet og elskverd i hvertfall

 

Bildet er nok ikke så svartmalende som du forsøker å fremstille det. Ja, noen oppigjennom historien tok til sverd for å frelse, men det er stikk i strid med hva Jesus befalte selvfølgelig. Likevel gjorde de det, kanskje til og med i god tro - fordi de trodde de gjorde det riktige, men hadde nok ikke fått dette fra Gud, og tok heller saken i egne hender. Det blir bare ikke riktig å beklandre noen som helst tro, religion eller ideologi for hva mennesker finner på selv utav egen fri vilje, når handlingene ikke engang er støttet av troen, religionen eller ideologien. Jeg mener også du totalt ser bortifra djevelen som en del av teologien her, som en som gjør hva som helst for å lure, lokke og liste seg innpå for å lyve, forvrenge, tilsløre og også drepe.

De tidligste kristne f.eks. benyttet seg av Jesu ord, og demonstrerte til og med Guds kraft for ikke troende gjennom helbredelser f.eks. Aplogetikk og filosofisk argumentasjon ble også brukt.

 

En handling av nåde?! Jeg skaper deg ut av intet så du kan lide og testes så jeg kan se om du er verdig et liv hos meg? Det mest etiske

riktige ville ha vært å ikke skape oss i begynnelsen.

 

Igjen vil jeg henvende deg til videoen jeg postet.

 

Problemet med troende er at alle lager sin egen versjon. Alt blir på en måte "lov" så lenge man har gud i ryggen. Derfor er det også

vanskelig å ta dere på alvor. Det finnes jo hardbarka kristne som mener jorda er ca 5000 år gammel? Hva med de? Tolker de feil og kommer

ikke inn i himmelen pga alt kaos og hat de skaper?

 

Ja, det er mange sekter og mange forskjellige tolkninger. Jeg mener at alle som tror at Jesus har beseiret døden for vår skyld, og ber om tilgivelse for sine synder vil kommme til himmelen. Dette er Jesu lovnad, og hva stort sett alle kristne tror, uavhengig av om man tror at jorden er 1, 5000, eller rundt 4,5 milliarder år gammel.

 

Fordi vi er skapt dyr, med drifter og behov som opplever mye forskjellig rart, noe som gjør at noen mennesker får mer dritt enn andre.

Hvordan kan han dømme en barnesoldat fra kenya som ble røvet fra familien som 8åring?

 

Gud defineres som det maksimalt største vesen, hvilket også må bety maksimal rettferdighet. Han vil dømme alle individuelt 100 % rettferdig, og må gjøre det dersom Han er det maksimalt største vesen. Og Han holder oss ansvarlig for våre valg og vår samvittighet, gitt våre forutsetninger. Jesus viser alltid størst barmhjertighet overfor de aller minste og svakeste, og er hardere mot dem som sitter på sine høye hester.

 

Seriøst? Kristendommen har som du sier forandret seg oppgjennom tidene. Ta kvinnesynet for eksempel. Hva er kristedommens sanne moral

egentlig? Den på 1500 tallet eller den om 200 år?

 

Gjennom Jesus ser du kristendommens sanne moral. Du kan bare lese hva Jesus sa og gjorde. Kristendommen har forandret seg i den form at vi forsøker så godt vi kan å forstå Bibelen og Jesu ord best mulig. Hva han sa og hva det var han egentlig mente med det han sa. På samme måte som Jesus måtte forklare de øverste lærde på hans tid den egentlige betydningen av GT, så tror jeg ikke vi heller idag har forstått alt 100 % i den betydningen Jesus mente. Og vi snakker om Gud her. Et vesen som overgår mennesket fullstendig på alle mulige måter. Er det så rart at vi ikke forstår alt da? Så det er en søken etter forståelse, og ikke forsøk på å skape mest mulig forvirring.

Mye av det Jesus sa og gjorde ble oppfattet som opprørsk fordi det ikke stemte med datidas tankesett. Jesus var en person som gikk i strid med datidas kultur, f.eks. når det gjaldt kvinneundertrykkelse. Han var en moralsk autoritet som mange så på som en befrier.

 

Så hvorfor plassere treet der i det hele tatt?

 

Uten muligheten til å gjøre mot Guds vilje så er ikke viljen lenger fri. Gud ønsket ikke roboter som fulgte hans vilje fordi de måtte, men frie mennesker som fulgte Ham fordi de valgte det selv. Gud ønsket ekte kjærlighet, ikke roboter, for Gud er kjærlighet.

 

Han gav de et krav han visste de kom til å bryte, slik at han kunne sende guttungen sin ned for å frelse oss, noe som førte til en ekspansjon av troen på han med øks og sverd over hele verden. Ikke nok med det, hans versjon 1 av fri vilje var så latterlig dårlig at han bestemte seg for å gi oss menneskene helt fri vilje med alle de fristelsene og syndene ,man kan tenke seg... Ja, noen bør gi den mannen en blomst...

 

Enten har du fri vilje, eller så har du det ikke, men du må ha et valg mellom minst 2 ting for at viljen er fri. Ellers er den ikke fri. Det var mennesket som brøt denne ene tingen Gud hadde forbudt dem, og også sagt hvorfor. Og igjen mener jeg William Lane Craig besvarer dette på en god måte i videoen jeg linket til.

 

Aller sist før jeg køyer må jeg bare spørre deg diskusjon_no. Hvorfor er du kristen? Kan det ha noe med hvor du er født? Hadde du hatt den

samme troen om du hadde vært født i India og hadde ikke det vært rimelig kjipt å bli født inn i et miljø som overhode ikke tror på

frelseren din?

 

Først, er det jo bare ikke tilfelle at dersom man født i India så kan man ikke bli kristen (mange indere blir kristne), og kristendommen er den største og mest utbredte religionen. Kristne sier jo også at hvis det finnes en Gud som vi kan ha et meningsfullt forhold til så vil vi forvente at alle har en form for religiøs impuls inbygget i dem. Som Per Lagerqvist sa det; "Vem er du som uppfyller mitt hjerta med din frånvaro? Som uppfyller hela världen med din frånvaro?". Men når man sammenligner religioner så finner man også noe interessant. At de inneholder mening og betydning som deles på tvers av dem. Si at man står ved et fjell og på toppen av fjellet er Gud, men ingen kan se Ham. Du har små elver av kunskap som renner ned langs fjellsiden. Noen elver er større enn andre, og man kan se på diverse religioner som menneskeskapte forsøk på å forstå den samme virkeligheten. De vil være uenige på diverse områder, men være enige i mange elementære ting. Jeg ser derfor ikke nødvendigvis alle religioner enn kristendommen som "å være på bærtur", men jeg tror selvsagt som kristen at Jesus er eneste veien til frelse. Og jeg ser en samlet menneskemasse som forsøker å forklare hva det er å være menneske og forstå virkeligheten utenfor det som kan empirisk bevises. Men jeg tror samtidig også djevelen forpester hvor enn han kan.

 

Hvorfor jeg tror har jeg besvart så mange ganger i så mange tråder... Du kan se her eller du kan se her, eller du kan se her: http://meningen-med-livet.com

Kort kan jeg igjen si meg enig med C.S. Lewis:

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

 

Til slutt; jeg mener aldeles ikke å sitte på alle fasitsvarene. Jeg vandrer på livets veg like mye som alle andre, og lærer nye ting hver eneste dag :-)

Lenke til kommentar

Dette er noe kirke fedrene fant opp i senere tid, for å skjerme guden fra spørsmål en gang for alle liksom. Hvis du leser bibelen så fraktet jødene YAHWE rundt i et lite skrin og det står ingenting i bibelen om at gud er utenfor rom og tid, dette har de funnet opp etterpå fordi, som jeg sa, de ville fjerne guden deres vekk fra nysgjerrige spørsmål (Les: Spørsmål de ikke kunne svare på)

Problemet med å hevde dette er at det ikke gir noen svar, kun nye spørsmål... For hvor kom gud i fra? Hvis han er evig, hva hinsrer universet fra å være evig i så fall? Hvorfor er kristne og andre religiøse så kjappe med å gi deres gud egenskaper de nekter alt annet å inneha?

 

Det kan nevnes at mange av de samme kirkefedrene også er blandt de store historiske filosofene, og som også står bak mye av grunnlaget for vitenskapen idag. Men ikke bare kirkefedrene, for nå var vel ikke Aristoteles f.eks. kristen. Hvis du kjenner til første-årsak og den ubevegede beveger argumentasjonen, så er det ingen poeng i å spørre hva som kom før den første årsak. Det er et ulogisk spørsmål å spørre hva som skapte det som ikke er skapt. Universet er ikke evig dersom du skal høre på dagens vitenskap, så universet kan det ikke være. Har du andre forslag til hva som kan være evig og universets årsak?

Lenke til kommentar

Han kunne tvunget alle til frelse ja, men det er ikke kjærlighet. Gud ønsker at du frivillig skal ta imot Ham. Du oppnår ikke ekte kjærlighet ved tvang. Det er umulig å tvinge noen til å elske.

Men hvis du ikke elsker eller tar imot gud så blir du dømt til evig pine og død. Det er tvang.

Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt, så sier du (som Adam) at Gud har skylda, mens Gud sier at du har skylda. Veien ut av dette, er at du innrømmer din skyld og Gud tilgir deg. Det at alle kan bli tilgitt uansett hva de har gjort, er rettferdig og et utslag av Guds rettferdighet.

Denne "tilgivelses"-greia er engetlig litt rar... f. eks... hvis en mann, Hitler, Breivik, Mussolini f. eks., utfører en terrorhandling, så kan han bli tilgitt? Da henger buddhismens karma mer på greip, ved at man blir straffet for det man gjør, tilsvarende den skaden man har påført andre. (?)

I følge kristendommen (Jesus Kristus) har alle gjort seg fortjent til helvetes straff.

alle fortjener en helvettes straff fordi gud har skapt oss

 

men husk: du kan stole på jesus kristus :rofl:

Nei, fordi absolutt alle kontinuerlig synder og ja Jesus Kristus er veien ut av dette problemet, gjennom ham kan du bli syndfri og slippe helvetes straff som du har fortjent.

 

Jesus Kristus > Dere har hørt det er sagt: Du skal ikke bryte ekteskapet.? Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt 5,27-30)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, fordi absolutt alle kontinuerlig synder og ja Jesus Kristus er veien ut av dette problemet, gjennom ham kan du bli syndfri og slippe helvetes straff som du har fortjent.

Alt dette hadde jeg sluppet å ta i betraktning om gud ikke hadde skapt meg i utgangtpunktet

 

Jesus Kristus > Dere har hørt det er sagt: Du skal ikke bryte ekteskapet.? Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt 5,27-30)

 

Igjen kommer du med disse sitatene. - hvorfor? slik at jeg skal feiltolke? Burde jeg hugget av meg hodet jeg da, hver gang jeg tenker på andre damer? Vanskelig å la vær, spesiellt nå på sommeren, om du skjønner hva jeg mener...

eller... nei forresten... Jeg velger å fortsette som før jeg. Kan faktisk utvide mine begjær, å inngå skikkelig ekteskapsbrudd - man har jo tross alt mulighet til å be om tilgivelse om en stund... Så hvorfor all denne formaningen?? Spiller jo absolutt ingen rolle for verken gud eller jesus hvordan jeg lever livet mitt, så lenge jeg omfavner de tilslutt. Kanskje mitt medlemskap skal opp til revurdering etter ragnarok, men pytt pytt, gud vet jo alt om meg og jeg er ganske sikker på han skjønner hvorfor jeg begjærte disse damene... jesus er jo tross alt halvt menneske med sine begjær...

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Jesus hadde både en gudommelig og menneskelig natur. Han visste nok hva han måtte gjennom. Han hadde visst om det lenge, men hans menneskelige natur grep om ham de siste minuttene før han ble tatt til fange, fordi han visste hva han måtte gjennomgå. Men det finnes likevel ting kun Faderen vet som ikke sønnen vet:

"Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. Men den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen." Markus 13:31-32

 

greit, han brukte kanskje sine menneskelige egenskaper på tidspunktet. men det forrandrer ikke det faktum at faren hans burde ha skjønnt hva som kom til å skje, før han i det hele tatt sendte han ned til oss for å på en måte begrense skadene han hadde forårsaket

 

 

Derfor er treenigheten noe det ikke er full enighet omkring i kristen tro. Vi klarer bare ikke helt å forstå dette tror jeg, men jeg hørte en analogi som jeg finner interessant. I gresk mytologi er det en hund kalt Kerberos. Denne hunden er en hund, men har 3 hoder, så det er mulig å se for seg den treenige Gud på lignende måte mener jeg.

 

ja jeg vet mennesker kan strekke seg langt for å opprettholde sin egen oppfattning. og her er vi også inne på grunnen til at jeg faktisk er mer tvilende til kristendommen, enn andre religioner. dere kan jo vri og vende på alt mulig og fortsatt erklære dere for kristen. de andre, som deler guden din, har jo tross alt rettningslinjer for hva man kan tro eller ikke...

 

Igjen går du utifra kun 1 tolkning, at Gud kan se alt i fremtiden. Det må ikke være sånn (selv om jeg tror du har rett), men jeg tror også igjen du glemmer at Gud ikke bare ofret sin sønn, men også seg selv.

Jeg er kanskje ikke så flink til å forklare disse tingene, men jeg tror det du sikter til er hva William Lane Craig svarer på her:

http://www.youtube.com/watch?v=v1Yhab36Y0I

 

vel, det er ikke jeg som har sagt at gud er allmektig... og Craig svarer heller ikke på spørsmålet... han sier jo bare hvorfor de som kommer til å snu ryggen til gud skal ødelegge for alle andre? om de ikke hadde eksistert, så hva hadde de ødelagt? før vi ble skapt, trengte vi ikke frelse, gud trengte ikke oss som du sier selv, så hvorfor lage scenarioet i det hele tatt? de som ikke eksiterte, men som kom til å omfavne gud, viste ikke hva de gikk glipp av... de som ikke eksisterte, men som kom til å snu ryggen til gud, ville nok ha

foretrukket å ikke eksistere

 

Bildet er nok ikke så svartmalende som du forsøker å fremstille det. Ja, noen oppigjennom historien tok til sverd for å frelse, men det er stikk i strid med hva Jesus befalte selvfølgelig. Likevel gjorde de det, kanskje til og med i god tro - fordi de trodde de gjorde det riktige, men hadde nok ikke fått dette fra Gud, og tok heller saken i egne hender. Det blir bare ikke riktig å beklandre noen som helst tro, religion eller ideologi for hva mennesker finner på selv utav egen fri vilje, når handlingene ikke engang er støttet av troen, religionen eller ideologien. Jeg mener også du totalt ser bortifra djevelen som en del av teologien her, som en som gjør hva som helst for å lure, lokke og liste seg innpå for å lyve, forvrenge, tilsløre og også drepe.

De tidligste kristne f.eks. benyttet seg av Jesu ord, og demonstrerte til og med Guds kraft for ikke troende gjennom helbredelser f.eks. Aplogetikk og filosofisk argumentasjon ble også brukt.

 

nei, jeg ser ikke bort ifra djevelen, men sier at gud skapte han også. ihvertfall når man tenker på at om gud ikke hadde skapt oss, edens hage, kunnskapens tre og alt det der, så hadde heller ikke djevelen vært til. det er guds feil at folk feiltolker skriftene og det er guds feil at folk må pines til evig tid, fri vilje eller ikke - det er han som har satt de i denne posisjonen

 

Gud defineres som det maksimalt største vesen, hvilket også må bety maksimal rettferdighet. Han vil dømme alle individuelt 100 % rettferdig, og må gjøre det dersom Han er det maksimalt største vesen. Og Han holder oss ansvarlig for våre valg og vår samvittighet, gitt våre forutsetninger. Jesus viser alltid størst barmhjertighet overfor de aller minste og svakeste, og er hardere mot dem som sitter på sine høye hester.

 

ikke så mange kristne som kommer til himmelen altså

 

Gjennom Jesus ser du kristendommens sanne moral. Du kan bare lese hva Jesus sa og gjorde. Kristendommen har forandret seg i den form at vi forsøker så godt vi kan å forstå Bibelen og Jesu ord best mulig. Hva han sa og hva det var han egentlig mente med det han sa. På samme måte som Jesus måtte forklare de øverste lærde på hans tid den egentlige betydningen av GT, så tror jeg ikke vi heller idag har forstått alt 100 % i den betydningen Jesus mente. Og vi snakker om Gud her. Et vesen som overgår mennesket fullstendig på alle mulige måter. Er det så rart at vi ikke forstår alt da? Så det er en søken etter forståelse, og ikke forsøk på å skape mest mulig forvirring.

Mye av det Jesus sa og gjorde ble oppfattet som opprørsk fordi det ikke stemte med datidas tankesett. Jesus var en person som gikk i strid med datidas kultur, f.eks. når det gjaldt kvinneundertrykkelse. Han var en moralsk autoritet som mange så på som en befrier.

 

Hva med homofili? Og hvorfor finnes det blandt andre dyr? Og hvorfor skrive en bok som tillater så utrolig mange forskjellige tolkninger? For meg så legger gud og jesus opp til at folk skal feile...

 

Uten muligheten til å gjøre mot Guds vilje så er ikke viljen lenger fri. Gud ønsket ikke roboter som fulgte hans vilje fordi de måtte, men frie mennesker som fulgte Ham fordi de valgte det selv. Gud ønsket ekte kjærlighet, ikke roboter, for Gud er kjærlighet.

 

Enten har du fri vilje, eller så har du det ikke, men du må ha et valg mellom minst 2 ting for at viljen er fri. Ellers er den ikke fri. Det var mennesket som brøt denne ene tingen Gud hadde forbudt dem, og også sagt hvorfor. Og igjen mener jeg William Lane Craig besvarer dette på en god måte i videoen jeg linket til.

 

Men er ikke dette en selvmotsigelse? Gud ville ikke ha roboter, men de kunne ikke spise av kunnskapens tre? Hva skulle adam og eva gjøre da da? gå rundt som roboter og tilbe gud? han burde jo ha vist at menesket han skapte var nysgjerrig på kunnskap... han skapte to mennesker og gav de to valg, spis eplet eller ikke. de spiste eplet, han ble forbannet, og skapte derfor 7 milliarder mennesker til, med 500 trillioner valg og håpte på det skulle gå bedre denne gangen?!

 

Først, er det jo bare ikke tilfelle at dersom man født i India så kan man ikke bli kristen (mange indere blir kristne), og kristendommen er den største og mest utbredte religionen. Kristne sier jo også at hvis det finnes en Gud som vi kan ha et meningsfullt forhold til så vil vi forvente at alle har en form for religiøs impuls inbygget i dem. Som Per Lagerqvist sa det; "Vem er du som uppfyller mitt hjerta med din frånvaro? Som uppfyller hela världen med din frånvaro?". Men når man sammenligner religioner så finner man også noe interessant. At de inneholder mening og betydning som deles på tvers av dem. Si at man står ved et fjell og på toppen av fjellet er Gud, men ingen kan se Ham. Du har små elver av kunskap som renner ned langs fjellsiden. Noen elver er større enn andre, og man kan se på diverse religioner som menneskeskapte forsøk på å forstå den samme virkeligheten. De vil være uenige på diverse områder, men være enige i mange elementære ting. Jeg ser derfor ikke nødvendigvis alle religioner enn kristendommen som "å være på bærtur", men jeg tror selvsagt som kristen at Jesus er eneste veien til frelse. Og jeg ser en samlet menneskemasse som forsøker å forklare hva det er å være menneske og forstå virkeligheten utenfor det som kan empirisk bevises. Men jeg tror samtidig også djevelen forpester hvor enn han kan.

 

Det mest fornuftige jeg har sett deg skreve... men så mistet du meg igjen i neste øyeblikk. jesus er ikke eneste veien fordi boken din sier det er det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ifølge kristendommen er homser dårlig så ikke si at kristendommen er fantastisk er du snill. Jeg har hørt at det til og med står i bibelen at man kan ta kvinner som slave og at man skal få barn med sin far.

 

Har du nokon gong tenkt på å sjekke dette? Ingen ting av det du skriver her står der.

 

Jesus er heller ikke den eneste gode personen full av kjærlighet som har vært på denne kloden, det er faktisk flere som har kommet til mer nytte for kjærligheten enn jesus. For eksempel Mahatma Gandhi, Nelson Mandela og Martin Luther King Jr er eksempler.

 

Ingen av desse du nevner under har vert fult gode. Sjølv om Mahatma Gandhi og Martin Luther King Jr sine handlingar har ført til gode ting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mange mennesker har bedt gud om tilgivelse for at de enten har stjålet, bruukt vold eller vært ignorante. Dette er ikke store saken i forhold til hva gud har satt oss ut for.

Jeg tror det er på tide at gud ber oss mennesker og dyr om tilgivelse for den smerte han i lengden har påført oss. Mennesker lider av sykdommer, fattigdom, vold og ignoranse. Store mengder dyr blir slaktet hver dag. Jeg tror det er på tide at denne gud for en gangs skyld ber oss om tilgivelse

 

Dette er resultat av mennesker sine handlingar og ikkje Gud. Om folk slaktar dyr, skal ikkje Gud be om tilgivelse fra mennesker, men mennesker skal be Gud om tilgivelse for sine handlingar. Det samme gjelder det at folk utsetter kvarandre for vonde ting. Sjukdommar er også ein nødvendighet for å holde befolkningen nede for at større mengder ikkje skal dø. Når dyr og mennesker ikkje vil holde nummera sine nede er dette einaste utvegen for Gud, for sjølv det vonde kan ende godt. Så mennesker bør eigentleg be Gud om sin tilgivelse for at han må gjør vonde ting for å gjør oss godt, og for vonde handlingar. Eigentleg bør vi nok be han om tilgivelse for å ikkje holde nummera våre nede slik at han måtte skape sjukdommar.

Lenke til kommentar

Nei, fordi absolutt alle kontinuerlig synder og ja Jesus Kristus er veien ut av dette problemet, gjennom ham kan du bli syndfri og slippe helvetes straff som du har fortjent.

Jesus Kristus > Dere har hørt det er sagt: Du skal ikke bryte ekteskapet.? Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt 5,27-30)

Igjen kommer du med disse sitatene. - hvorfor? slik at jeg skal feiltolke? Burde jeg hugget av meg hodet jeg da, hver gang jeg tenker på andre damer? ...

Nei, kun for å vise hva Jesus Kristus sa om helvete (metafor) og synd. At du straks missforstod det han sa, er riktig :) Han ønsker ikke at noen skal hugge av seg noe eller havne i helvete, det han sier er at den minste lille synd fører til helvete og at du derfor straks trenger hans hjelp.

Lenke til kommentar

For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete

 

hvordan gir denne setningen din konklusjon? og hvorfor skaper han meg, hvis det er slik at jeg trenger hans hjelp gjennom individuell tolkning? :hmm:

 

og hvis du prøver å hjelpe meg på veien, som en god kristen, hvorfor legger du da ut disse sitatene, som du vet jeg kommer til å tolke feil? :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...