Gå til innhold

Gud må be oss om tilgivelse!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nja... om han var såpass allmektig kunne han nok nøye seg med å ofre et tre eller en finger og fått samme resultat?... ikke nødvendigvis ofre sønnen sin?

 

Du kan jo få spekulere i det, men iflg Bibelen så måtte Jesus ofres for menneskets skyld, og nå var det vel Bibelen det var snakk om her. Jesus ba til Gud like før han ble fanget om å få slippe dersom det var mulig å gjøre dette på andre måter. Han visste hvilket helvete han måtte igjennom, men ønsket likevel Guds vilje foran sin egen. Hva som skal til for å beseire arvesynden og djevelens list vet vi ingenting om, bortsett fra hva vi har fra Bibelen.

 

hvor var forresten moren og hva hadde hun å si til alt dette her?

 

Det vet jeg ikke, men hun visste hvertfall at Jesus var det barnet hun skulle få gitt av Gud, kommet for å frelse verden.

 

problemet til gud er at uskyldige liv blir født inn i miljø som man ikke råder over... han skapte en verden, som ikke erkjennte han, ofret sønnen sin for å få oss til å våkne opp, men dette førte bare til at disse "kristne" fikk altfor mye makt, misbrukte makten sin og skapte større skille mellom troende og ikke troende.. er det ikke på tide at han skrinlegger hele prosjektet sitt og innrømmer failure? Han burde komme ned selv, ikke sende sendebud, si unnskyld for at så mange uskyldige har lidd fordi han skapte de for å tilbe seg selv...

 

Gud sees på som det største tenkelige vesen, komplett i seg selv, uten behov for noe. Så at Gud skapte mennesket for å tilbe seg selv kan ikke stemme, og gjør det heller ikke ihht kristen teologi.

Noen som kaller seg kristne misbruker makten sin ja, likesom noen gjør i alle sammenhenger. Det blir derimot galt å dra alle over en kam på den måten. Jeg kan si det samme om samfunn med et ateistisk livssyn, men selvfølgelig blir det galt å si at fordi noen gjør ditt så gjør alle som følger det livssynet datt på samme måten. Hva jeg kan si derimot er at det ateistiske livssynet ikke engang gir håp til uskyldige liv som blir født i miljø de ikke rår over. De lider, de dør, og det er det. Det spiller ingen rolle om man lever som en Stalin eller en mor Teresa. Det finnes ingen rettferdighet, ingen håp. Mens kristendommen gir en håp og rettferdighet. Dersom også belønningen kan gjøre opp for lidelsen så ser jeg ikke problemet du skisserer. Jeg er heller ikke så sikker på at om Gud skulle kommet ned selv, at flere ville oppnådd frivillig frelse. Det kan like gjerne være stikk motsatt. Han skapte verden, og gav verden fri vilje til å fritt velge Ham eller la være. Gud er ansvarlig for faktumet av fri vilje, men mennesket er ansvarlig for forvaltningen av den. Og med den frie vilje kan man også undersøke nærmere selv. Som Jesus sier; "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham"

Lenke til kommentar

Du kan jo få spekulere i det, men iflg Bibelen så måtte Jesus ofres for menneskets skyld, og nå var det vel Bibelen det var snakk om her.

 

jeg bare tenkte at i og med gud er allmektig så skapte han både jesus og den hellige ånde, og sånn som alt av lys, trær, steiner... ja du skjønner hva jeg mener... så hvorfor er jesus mer verdt for gud enn noe annet? har denne sønneøfringen ført til verdensfrelse der alle lever i sus og dus? nei, dessverre... det har ført ingenstedshen i guds øyne og jesus døde forgjeves. bibelen sier han døde for våre synder, men vet du va? mennesker synder som aldri før og flere havner i lucifers hender på grunn av hans korsfestelse og deretter tilbedelse.

 

Jesus ba til Gud like før han ble fanget om å få slippe dersom det var mulig å gjøre dette på andre måter. Han visste hvilket helvete han måtte igjennom, men ønsket likevel Guds vilje foran sin egen. Hva som skal til for å beseire arvesynden og djevelens list vet vi ingenting om, bortsett fra hva vi har fra Bibelen.

 

som sagt ser det ikke ut til at det går så bra i forhold til beseiring av arvesynd og som sjef over tid og rom, burde gud ha forutsett dette, noe som gjør denne sønneofringen enda mer suspekt (i forhold til en elskverdig gud).

 

Gud sees på som det største tenkelige vesen, komplett i seg selv, uten behov for noe. Så at Gud skapte mennesket for å tilbe seg selv kan ikke stemme, og gjør det heller ikke ihht kristen teologi.

 

vent nå litt... er ikke hele universet skapt for oss menneskene? det er jo kun vi som kommer inn i himmelen, om vi tar inn jesus selvfølgelig. en apekatts nesten-like-gener-som-oss er jo ikke noe annet enn en et instrument for å teste vår tro? Han skapte oss i sitt bilde, og vi får ikke evig liv om vi ikke tror på han? Grei nok avtale (skjønner at han ikke slipper inn noen som ikke er fan), men han kan jo ikke redde menneskene fra fortapelse om vi ikke hadde blitt skapt? Til og med din egen bibel forteller oss at vi er skapt for tilbedelse... se paulus brev til efeserne 1:12 "Slik skulle vi være til lov og pris

for hans herlighet,"

 

Noen som kaller seg kristne misbruker makten sin ja, likesom noen gjør i alle sammenhenger. Det blir derimot galt å dra alle over en kam på den måten. Jeg kan si det samme om samfunn med et ateistisk livssyn, men selvfølgelig blir det galt å si at fordi noen gjør ditt så gjør alle som følger det livssynet datt på samme måten.

Irrelevant. Om du ser på tittelen på denne tråden handler det om at han skylder oss en unnskyldning for å skape en verden der nettopp alle disse menneskene (uavhengig av tro og tilhørighet) danner såpass mye lidelse at mange mennesker heller kunne tenke seg å ikke bli født i det hele tatt...

 

Hva jeg kan si derimot er at det ateistiske livssynet ikke engang gir håp til uskyldige liv som blir født i miljø de ikke rår over. De lider, de dør, og det er det. Det spiller ingen rolle om man lever som en Stalin eller en mor Teresa. Det finnes ingen rettferdighet, ingen håp. Mens kristendommen gir en håp og rettferdighet. Dersom også belønningen kan gjøre opp for lidelsen så ser jeg ikke problemet du skisserer. Jeg er heller ikke så sikker på at om Gud skulle kommet ned selv, at flere ville oppnådd frivillig frelse. Det kan like gjerne være stikk motsatt. Han skapte verden, og gav verden fri vilje til å fritt velge Ham eller la være. Gud er ansvarlig for faktumet av fri vilje, men mennesket er ansvarlig for forvaltningen av den. Og med den frie vilje kan man også undersøke nærmere selv. Som Jesus sier; "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham"

 

faktisk er jeg overbevist om at hvis alle 7 milliarder menneskene på jorden hadde samme overbevisning for at det var ingenting etter døden - kun èn sjanse, og det var det - hadde mange flere tatt mer hensyn til hverandre. Istedenfor velger noen å tro på en gud som laget èn vei til frelse samtidig som han skapte fri vilje til å tro på noen annet. I mine øyne krever det en forklaring og en sabla god unnskyldning....

Lenke til kommentar

Hvis dere skal forstå mer, så les apokryfiske skrifter, spesielt 4. Esras brev, så skjønner dere alt. Her skal jeg forklare kort: "Alle dine dager har du unngått sannheten når du dømte.", "En konge som ingen vil ha, skal herske over jorden. Selv fuglene vil dra bort.", "Du har overgitt oss til våre verste fiender, opprørere mot din lov, og til en ond konge, den verste på hele jorden."

Lenke til kommentar

Hvis dere skal forstå mer, så les apokryfiske skrifter, spesielt 4. Esras brev, så skjønner dere alt. Her skal jeg forklare kort: "Alle dine dager har du unngått sannheten når du dømte.", "En konge som ingen vil ha, skal herske over jorden. Selv fuglene vil dra bort.", "Du har overgitt oss til våre verste fiender, opprørere mot din lov, og til en ond konge, den verste på hele jorden."

Her er det mer. Abraham, Isak, og Jakob er tre onde ånder som skapte Gud som deres Sønn som den verste skapning. Hvis du leser mer om Mary K. Baxter. Tre onde ånder er Far, Sønn, og Den Hellige Ånd. Det er de tre personer som er treenig. Jeg sier dere at helvete finnes, men jeg har ikke lyst å snakke om den. De skapte Gud i deres bilde. Gud er evig trofast fordi han vet hvem som skapte Han. I virkelighet svever dere. Jesus sa at dere blir gjenfødt igjen, og da kan det hende at dere havner til helvete før eller senere. Derfor Jesus har betalt prisen at dere får komme til himmelen.

Endret av Force
Lenke til kommentar

jeg bare tenkte at i og med gud er allmektig så skapte han både jesus og den hellige ånde, og sånn som alt av lys, trær, steiner... ja du skjønner hva jeg mener... så hvorfor er jesus mer verdt for gud enn noe annet?

Ifølge Bibelen skapte ikke Gud seg selv. Han er den "første årsak", den "ubevegede beveger", som alltid har eksistert. Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er ett (treenige Gud) i kristen tro. Tydeliggjort av både Jesus selv, men også av Johannes kapittel 1: "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.....Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet...."

har denne sønneøfringen ført til verdensfrelse der alle lever i sus og dus? nei, dessverre... det har ført ingenstedshen i guds øyne og jesus døde forgjeves. bibelen sier han døde for våre synder, men vet du va? mennesker synder som aldri før og flere havner i lucifers hender på grunn av hans korsfestelse og deretter tilbedelse.

Det har beviselig ført til at milliarder av mennesker tror, men Gud kan ikke tvinge dem som ikke ønsker å ta imot Ham inn i himmelen. Ja, mennesker synder som aldri før, akkurat slik Bibelen profeterer, men det har ikke noe med at tilbudet er endret å gjøre. Det har med menneskets eget valg å gjøre, samt i kristen tro med djevelen å gjøre. Han gjør hva som helst for å vri og vrenge på ting, slik at mennesket skal gå bort fra Gud. Akkurat som Han gjorde i begynnelsen i Edens hage. En veldig interessant bok om dette temaet er "Djevelen dypper pennen" (http://no.wikipedia....n_dypper_pennen) av C.S. Lewis om du er interessert.

som sagt ser det ikke ut til at det går så bra i forhold til beseiring av arvesynd og som sjef over tid og rom, burde gud ha forutsett dette, noe som gjør denne sønneofringen enda mer suspekt (i forhold til en elskverdig gud).

Men bra har det jo gått. Det er jo den enorme fremveksten av kristendommen etter Jesu beseiring et historisk bevis på.

Ifht Guds forutseende egenskaper finnes det forskellige syn. Noen mener Gud ikke forutser alt, andre mener at Gud forutser alt og til og med har determinert alt, mens andre ligger og vipper på forskjellige punkter mellom disse. Jeg ligger nok selv et sted imellom her, men har ikke et soleklart standpunkt. Det er et vanskelig spørsmål som vi også har vanskelig med å helt forstå, og selv aksepterer jeg at jeg ikke forstår alt fullt ut.

Uansett, mener jeg slike spørsmål er riktigere å stille seg når man har tatt førsteskrittene. Det første at Gud eksisterer, deretter at Jesus gjorde opp for sine synder. Da har man trått inn i entrëen (og er egentlig alt som kreves), men man har bare enda ikke valgt hvilken dør man skal fortsette inn i (hvilken sekt man ønsker å tilhøre).

vent nå litt... er ikke hele universet skapt for oss menneskene?

Det synes som om universet er skapt mtp liv jo, men Gud kan ikke ha skapt det fordi Han trengte det. Skapelsen, da, må være en handling av nåde, noe som ikke er for Guds skyld, men av hensyn til de som er skapt, nemlig, at de er gitt anledningen til å være personlig knyttet til stedet og kilden til uendelig godhet og kjærlighet. Vi ble gjort kjent med Gud, og dette er, i lys av sitt objekt, et virkelig fantastisk privilegium når man tenker over det.

det er jo kun vi som kommer inn i himmelen, om vi tar inn jesus selvfølgelig. en apekatts nesten-like-gener-som-oss er jo ikke noe annet enn en et instrument for å teste vår tro?

Vi kan komme inn i himmelen. Hvem andre som kommer inn vet jeg ikke, men at evolusjon er et instrument for å teste vår tro har jeg ingen tro på. Jeg er ingen evolusjons-fornekter hvis det var det du tenkte på? Mange kristne som tror på evolusjon. Du kan lese om noen av disse her om du vil (www.biologos.org), hvilket ikke betyr at jeg nødvendigvis er enig i alt de sier selvsagt :-)

Han skapte oss i sitt bilde, og vi får ikke evig liv om vi ikke tror på han? Grei nok avtale (skjønner at han ikke slipper inn noen som ikke er fan)

Hehe. Det var jo også en måte å si det på :-)

men han kan jo ikke redde menneskene fra fortapelse om vi ikke hadde blitt skapt? Til og med din egen bibel forteller oss at vi er skapt for tilbedelse... se paulus brev til efeserne 1:12 "Slik skulle vi være til lov og pris for hans herlighet,"

Jeg tror du trekker litt raske slutninger. I kristen tro er vi skapt for å tjene Ham – ved å forvalte hans skaperverk, elske vår neste i samsvar med hans bud og motta frelse til evig liv, men ikke for at Gud hadde behovet for noen som kunne tilbe Ham.

Irrelevant. Om du ser på tittelen på denne tråden handler det om at han skylder oss en unnskyldning for å skape en verden der nettopp alle disse menneskene (uavhengig av tro og tilhørighet) danner såpass mye lidelse at mange mennesker heller kunne tenke seg å ikke bli født i det hele tatt...

Ok, men hvorfor skal de som avviser Gud frivillig trumfe Guds ønske for alle som ønsker å følge Ham? Sorry, jeg ser ikke dette problemet. Avviser man Gud frivillig kan man ikke bebreide Gud, man har kun seg selv å takke.

faktisk er jeg overbevist om at hvis alle 7 milliarder menneskene på jorden hadde samme overbevisning for at det var ingenting etter døden - kun èn sjanse, og det var det - hadde mange flere tatt mer hensyn til hverandre.

Det er jo en fin tanke for all del, men det kjøper ikke jeg. Kristendommen har på mange måter forbedret moralen i samfunn den har blitt introdusert i oppigjennom historien.

Istedenfor velger noen å tro på en gud som laget èn vei til frelse samtidig som han skapte fri vilje til å tro på noen annet. I mine øyne krever det en forklaring og en sabla god unnskyldning....

Opprinnelig var valget kun å ikke spise av kunskapens tre. Det var det eneste Gud gav beskjed om til Adam og Eva at de ikke skulle gjøre, og det eneste frie valget de egentlig hadde som ikke var Guds vilje. Likevel gjorde de mot Guds vilje, og med arvesynden kom også kunskapen om all mulig annen synd.

Så veien til frelse fantes ikke før dette, vi var der allerede med Gud. Det var etter dette at Gud tilbød oss frelse gjennom Jesus for å gjenopprette forholdet med Ham. Derfor skal vi være både ydmyke og takknemlige for Guds nåde.

Lenke til kommentar

Ifølge Bibelen skapte ikke Gud seg selv. Han er den "første årsak", den "ubevegede beveger", som alltid har eksistert. Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er ett (treenige Gud) i kristen tro. Tydeliggjort av både Jesus selv, men også av Johannes kapittel 1: "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.....Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet...."

Ok, my bad. Glemte helt den treenigheten, men da hvorfor spurte jesus gud på dødsleie om det var andre muligheter? Burde han ikke ha visst bedre?

 

Det har beviselig ført til at milliarder av mennesker tror, men Gud kan ikke tvinge dem som ikke ønsker å ta imot Ham inn i himmelen. Ja, mennesker synder som aldri før, akkurat slik Bibelen profeterer, men det har ikke noe med at tilbudet er endret å gjøre. Det har med menneskets eget valg å gjøre, samt i kristen tro med djevelen å gjøre. Han gjør hva som helst for å vri og vrenge på ting, slik at mennesket skal gå bort fra Gud. Akkurat som Han gjorde i begynnelsen i Edens hage. En veldig interessant bok om dette temaet er "Djevelen dypper pennen" (http://no.wikipedia....n_dypper_pennen) av C.S. Lewis om du er interessert.

Hvis bibelen klarte å profetere dette, burde kanskje Gud også ha klart dette og derfor spart sønnen sin? Hva var meningen hvis alt skulle gå til helvette likevel?

 

Men bra har det jo gått. Det er jo den enorme fremveksten av kristendommen etter Jesu beseiring et historisk bevis på.

Ifht Guds forutseende egenskaper finnes det forskellige syn. Noen mener Gud ikke forutser alt, andre mener at Gud forutser alt og til og med har determinert alt, mens andre ligger og vipper på forskjellige punkter mellom disse. Jeg ligger nok selv et sted imellom her, men har ikke et soleklart standpunkt. Det er et vanskelig spørsmål som vi også har vanskelig med å helt forstå, og selv aksepterer jeg at jeg ikke forstår alt fullt ut.

Uansett, mener jeg slike spørsmål er riktigere å stille seg når man har tatt førsteskrittene. Det første at Gud eksisterer, deretter at Jesus gjorde opp for sine synder. Da har man trått inn i entrëen (og er egentlig alt som kreves), men man har bare enda ikke valgt hvilken dør man skal fortsette inn i (hvilken sekt man ønsker å tilhøre).

Tørr jeg minne deg på hvordan kristendommen fikk sin fremvekst? Lite nestekjærlighet og elskverd i hvertfall

 

Det synes som om universet er skapt mtp liv jo, men Gud kan ikke ha skapt det fordi Han trengte det. Skapelsen, da, må være en handling av nåde, noe som ikke er for Guds skyld, men av hensyn til de som er skapt, nemlig, at de er gitt anledningen til å være personlig knyttet til stedet og kilden til uendelig godhet og kjærlighet. Vi ble gjort kjent med Gud, og dette er, i lys av sitt objekt, et virkelig fantastisk privilegium når man tenker over det.

 

Vi kan komme inn i himmelen. Hvem andre som kommer inn vet jeg ikke, men at evolusjon er et instrument for å teste vår tro har jeg ingen tro på. Jeg er ingen evolusjons-fornekter hvis det var det du tenkte på? Mange kristne som tror på evolusjon. Du kan lese om noen av disse her om du vil (www.biologos.org), hvilket ikke betyr at jeg nødvendigvis er enig i alt de sier selvsagt :-)

 

En handling av nåde?! Jeg skaper deg ut av intet så du kan lide og testes så jeg kan se om du er verdig et liv hos meg? Det mest etiske riktige ville ha vært å ikke skape oss i begynnelsen. Problemet med troende er at alle lager sin egen versjon. Alt blir på en måte "lov" så lenge man har gud i ryggen. Derfor er det også vanskelig å ta dere på alvor. Det finnes jo hardbarka kristne som mener jorda er ca 5000 år gammel? Hva med de? Tolker de feil og kommer ikke inn i himmelen pga alt kaos og hat de skaper?

 

Ok, men hvorfor skal de som avviser Gud frivillig trumfe Guds ønske for alle som ønsker å følge Ham? Sorry, jeg ser ikke dette problemet. Avviser man Gud frivillig kan man ikke bebreide Gud, man har kun seg selv å takke.

Fordi vi er skapt dyr, med drifter og behov som opplever mye forskjellig rart, noe som gjør at noen mennesker får mer dritt enn andre. Hvordan kan han dømme en barnesoldat fra kenya som ble røvet fra familien som 8åring?

 

Det er jo en fin tanke for all del, men det kjøper ikke jeg. Kristendommen har på mange måter forbedret moralen i samfunn den har blitt introdusert i oppigjennom historien.

Seriøst? Kristendommen har som du sier forandret seg oppgjennom tidene. Ta kvinnesynet for eksempel. Hva er kristedommens sanne moral egentlig? Den på 1500 tallet eller den om 200 år?

 

Opprinnelig var valget kun å ikke spise av kunskapens tre. Det var det eneste Gud gav beskjed om til Adam og Eva at de ikke skulle gjøre, og det eneste frie valget de egentlig hadde som ikke var Guds vilje. Likevel gjorde de mot Guds vilje, og med arvesynden kom også kunskapen om all mulig annen synd.

Så veien til frelse fantes ikke før dette, vi var der allerede med Gud. Det var etter dette at Gud tilbød oss frelse gjennom Jesus for å gjenopprette forholdet med Ham. Derfor skal vi være både ydmyke og takknemlige for Guds nåde.

 

Så hvorfor plassere treet der i det hele tatt? Han gav de et krav han visste de kom til å bryte, slik at han kunne sende guttungen sin ned for å frelse oss, noe som førte til en ekspansjon av troen på han med øks og sverd over hele verden. Ikke nok med det, hans versjon 1 av fri vilje var så latterlig dårlig at han bestemte seg for å gi oss menneskene helt fri vilje med alle de fristelsene og syndene ,man kan tenke seg... Ja, noen bør gi den mannen en blomst...

 

Aller sist før jeg køyer må jeg bare spørre deg diskusjon_no. Hvorfor er du kristen? Kan det ha noe med hvor du er født? Hadde du hatt den samme troen om du hadde vært født i India og hadde ikke det vært rimelig kjipt å bli født inn i et miljø som overhode ikke tror på frelseren din?

Lenke til kommentar

Ifølge Bibelen skapte ikke Gud seg selv. Han er den "første årsak", den "ubevegede beveger", som alltid har eksistert.

Dette er noe kirke fedrene fant opp i senere tid, for å skjerme guden fra spørsmål en gang for alle liksom. Hvis du leser bibelen så fraktet jødene YAHWE rundt i et lite skrin og det står ingenting i bibelen om at gud er utenfor rom og tid, dette har de funnet opp etterpå fordi, som jeg sa, de ville fjerne guden deres vekk fra nysgjerrige spørsmål (Les: Spørsmål de ikke kunne svare på)

 

Problemet med å hevde dette er at det ikke gir noen svar, kun nye spørsmål... For hvor kom gud i fra? Hvis han er evig, hva hinsrer universet fra å være evig i så fall? Hvorfor er kristne og andre religiøse så kjappe med å gi deres gud egenskaper de nekter alt annet å inneha?

Lenke til kommentar

Ok, my bad. Glemte helt den treenigheten, men da hvorfor spurte jesus gud på dødsleie om det var andre muligheter? Burde han ikke ha visst bedre?

Har noe sagt at Jesus Kristus viste alt ?

 

Et annet eksempel er Mark 13:32 "den dagen eller timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen"

Lenke til kommentar

Fordi han er like mye gud som faderen selv?

Joh 14:28 "Far er større enn jeg"

 

1 Kor 15:27 "For alt la han under hans føtter. Når det står alt, er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som legger alt under ham. Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg Gud, som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Joh 21:17 ”Så sier han for tredje gang: "Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?" Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: "Herre, du vet alt; du vet at jeg har deg kjær." Jesus sier til ham: "Fø mine sauer!”

 

grei bok den der bibelen... man finner jo alt man vil finne :hmm:

Lenke til kommentar

Ok, my bad. Glemte helt den treenigheten, men da hvorfor spurte jesus gud på dødsleie om det var andre muligheter? Burde han ikke ha visst bedre?

Har noe sagt at Jesus Kristus viste alt ?

Et annet eksempel er Mark 13:32 "den dagen eller timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen"

Joh 21:17 ”Så sier han for tredje gang: "Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?" Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: "Herre, du vet alt; du vet at jeg har deg kjær." Jesus sier til ham: "Fø mine sauer!”

 

grei bok den der bibelen... man finner jo alt man vil finne :hmm:

Men, Gunnar når Peter sier "du vet alt" mener han ikke alt om alt, men alt om Peter, spørsmålet var bare "har du meg kjær" noe selvfølgelig Jesus viste.

Lenke til kommentar

Hva vet du om det? Mange i dine kretser som tolker det i den retningen...

Når du leser disse skriftstedene som er nevnt over, så må du gjøre det med skjønn, det er ikke slik et det ene er feil mens det andre er rett, du må få med deg sammenhengen i det som sies eller skrives, ofte er det bare metaforer ol. Å ta disse tingene bokstavelig som du og et par andre gjør (les RWS og O3K), blir bare tull.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

hvem sitt skjønn? mitt, ditt eller andres? det er jo du som trekker frem det ene sitatet etter det andre og bruker set som argument i diskusjonen, men når det blir brukt mot deg så fungerer det ikke på samme måte? stakkars usikkre mann... ser tydelig at kristedommen trengte vold for å få fotfeste i verden...

 

uansett... denne tråden handler om hvorfor deres gud skylder oss en unnskyldning hvis det er slik at han skal ha skapt oss, ikke hvor vidt jesus var altvitende eller ikke... hele troen deres er basert på en bok, full av motsigelser og som du selv sier, alt har rom for individuell tolkning - ser du ikke selv hvorfor det ikke henger på greip?

Lenke til kommentar

hvem sitt skjønn? mitt, ditt eller andres? det er jo du som trekker frem det ene sitatet etter det andre og bruker set som argument i diskusjonen, men når det blir brukt mot deg så fungerer det ikke på samme måte? ....

Det er fordi du ikke forstår skriften, også djevelen siterte skriften i sin samtale med Jesus Kristus i ørkenen, heller ikke djevelen forstår skriften.

Lenke til kommentar

Rom. 14:1-5 Dere skal ta dere av den som er svak i troen, men dere skal ikke sette dere til doms over forskjellige meninger. For den enes tro gjør at han kan spise alt, men den som er svak spiser bare grønnsaker. Den som spiser må ikke forrakte ham som ikke spiser! Og den som ikke spiser må ikke forrakte den som spiser! For Gud har tatt imot ham. Hvem er så du som dømmer en annens tjener? Han står eller faller for sin egen herre. Sannelig, han skal bli stående, for Gud er mektig til å holde ham oppe. Ett menneske setter en dag høyere enn en annen, et annet menneske holder alle dager for å være like. Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!”

Den var jo rimelig rett frem, eller? Ser ikke ut som det blir noe paradis på deg, gitt... eller andre troende for den saks skyld...

Lenke til kommentar

Rom. 14:1-5 Dere skal ta dere av den som er svak i troen, men dere skal ikke sette dere til doms over forskjellige meninger. For den enes tro gjør at han kan spise alt, men den som er svak spiser bare grønnsaker. Den som spiser må ikke forrakte ham som ikke spiser! Og den som ikke spiser må ikke forrakte den som spiser! For Gud har tatt imot ham. Hvem er så du som dømmer en annens tjener? Han står eller faller for sin egen herre. Sannelig, han skal bli stående, for Gud er mektig til å holde ham oppe. Ett menneske setter en dag høyere enn en annen, et annet menneske holder alle dager for å være like. Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!”

Den var jo rimelig rett frem, eller? Ser ikke ut som det blir noe paradis på deg, gitt... eller andre troende for den saks skyld...

Paradis eller noe lignede ble ikke nevnt med et eneste ord, så hvor fikk du det i fra ?

 

PS: Det er ikke slik at de som ikke synder, kommer til paradis ! Det er de som innrømmer at de synder som er på vei til paradis ! De andre er på vei til helvete, det har Gud sagt og slik er det.

 

Husker du ham på korset ved siden av Jesus Kristus, som innrømmer at han har fortjent den straffen han fikk ? Jesus Kristus sier til ham "i dag skal du være med meg i paradis"

 

Hadde han fortjent det ? Nei, men han erkjente sin skyld, dette er noe alle mennesker som vil til paradiset må gjøre også du Gunnar.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...