Gå til innhold

BK: camper


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er relativt ny innen foto, kjøpte kameraet EOS 600D med to objektiver, typiske nybegynner objektiver. Disse holder mer enn nok for meg akkuratt nå, sånn jeg ser det selv iaf. Nok om det, Ønsker konstruktiv kritikk og gjerne også noen tips til hvordan jeg kan forbedre meg som fotograf :)

 

post-158257-0-82374600-1374008427_thumb.jpg

post-158257-0-68474600-1374008457_thumb.jpg

post-158257-0-87868800-1374008482_thumb.jpg

post-158257-0-19004100-1374008512_thumb.jpg

post-158257-0-05358000-1374008598_thumb.jpg

post-158257-0-82239200-1374008553_thumb.jpg

post-158257-0-73211000-1374010096_thumb.jpg

post-158257-0-41685800-1374010124_thumb.jpg

Endret av Super-Camper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først ville jeg ha plukket ut ett eller maks to bilder (hvis det er en sammenheng mellom bildene) for kritikk, å gi kritikk på 7-8 forskjellige bilder med helt forskjellig motiv er det ikke så mange som gidder. Så ville jeg ha nedskalert bildene slik at det ikke tar så lang tid å laste de ned (sitter for tiden på en ikke alt for kjapp internett-linje.

 

Skeivheten er skrevet om, det er veldig ødeleggende. Det rettes enkelt i et bildebehandlingsprogram.

Bildene virker noe blasse, litt mer kontrast hadde gjort seg. Tipper dette er JPG-filer rett fra kameraet?

Jeg vil anbefale deg først som sist å gå over til RAW.

 

For meg blir de fleste bildene litt kjedelige. Litt mye "rett-på"-bilder av bygninger, ikke alt for interessant.

Men ser du har prøvd deg på litt forskjellige motiver og vinkler, sykkelbildet blir litt for rotete og uskarpt og litt for lyst, men bra du prøver deg på litt annerledes bilder.

 

For meg så er de to siste som har størst potensial. Dessverre ville jeg ha hatt fokus på damen på benken, på det første bildet virker det som fokuset ligger i området ved garasjen. Dessuten ville jeg ha kuttet bort skiltet da det stjeler mye oppmerksomhet og i min mening ikke tilfører bildet noe. Men de kunne blitt virkelig bra med rett fokus og fjerning av skilt. Dessuten virker de bittelitt for lyse.

 

Har tatt meg den friheten å legge ved en kjapp versjon av det siste bildet som er kuttet slik jeg ville ha gjort det. (Fokuset får jeg selvsagt ikke gjort noe med...) Økte også kontrasten noe, skarpet det litt opp og gjorde det en anelse mørkere.

Gi meg beskjed hvis jeg skal slette det igjen.

 

post-38990-0-64952600-1374100003_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, først ville jeg ha plukket ut ett eller maks to bilder (hvis det er en sammenheng mellom bildene) for kritikk, å gi kritikk på 7-8 forskjellige bilder med helt forskjellig motiv er det ikke så mange som gidder. Så ville jeg ha nedskalert bildene slik at det ikke tar så lang tid å laste de ned (sitter for tiden på en ikke alt for kjapp internett-linje.

 

Skeivheten er skrevet om, det er veldig ødeleggende. Det rettes enkelt i et bildebehandlingsprogram.

Bildene virker noe blasse, litt mer kontrast hadde gjort seg. Tipper dette er JPG-filer rett fra kameraet?

Jeg vil anbefale deg først som sist å gå over til RAW.

 

For meg blir de fleste bildene litt kjedelige. Litt mye "rett-på"-bilder av bygninger, ikke alt for interessant.

Men ser du har prøvd deg på litt forskjellige motiver og vinkler, sykkelbildet blir litt for rotete og uskarpt og litt for lyst, men bra du prøver deg på litt annerledes bilder.

 

For meg så er de to siste som har størst potensial. Dessverre ville jeg ha hatt fokus på damen på benken, på det første bildet virker det som fokuset ligger i området ved garasjen. Dessuten ville jeg ha kuttet bort skiltet da det stjeler mye oppmerksomhet og i min mening ikke tilfører bildet noe. Men de kunne blitt virkelig bra med rett fokus og fjerning av skilt. Dessuten virker de bittelitt for lyse.

 

Har tatt meg den friheten å legge ved en kjapp versjon av det siste bildet som er kuttet slik jeg ville ha gjort det. (Fokuset får jeg selvsagt ikke gjort noe med...) Økte også kontrasten noe, skarpet det litt opp og gjorde det en anelse mørkere.

Gi meg beskjed hvis jeg skal slette det igjen.

 

post-38990-0-64952600-1374100003_thumb.jpg

 

Hei, takk for god og konstruktiv kritikk! Det er nok sant som du sier her ovenfor ja, de bildene her er de første jeg tok med kamera så, det er ikke sånn at jeg satt med kryssa fingre og håpet på skryt hehe!:)

 

Tar i mot alle råd og tips med et smil :-)

 

bruker RAW nå forøvrig og gjort det en to uker ca, det er natt og dag kontra å ikke bruke RAW.

Lenke til kommentar

Ønsker konstruktiv kritikk og gjerne også noen tips til hvordan jeg kan forbedre meg som fotograf

 

Hehe, som nevnt tidligere, det er artig hvordan bildene er konsekvent skjeve i samme retning...

 

Videre, så er det åpenlyst at alle bildene dine er tatt fra en stor avstand, så de blir veldig like alle sammen.

Nå som du (i fornuftighetens navn) har gått over til RAW bør du begynne å leke deg litt med fargemetning og "vibrance". Jeg snakker ikke da om å gå full retard og pumpe inn farger, men å putte inn litt mer enn det du har nå. Bruker du photoshop eller liknende programvare? For meg fungerer det som en hovedregel at jeg drar i spakene for å overmette bildet med farge, for deretter å dra spaken sakte nedover, til det punktet da bildet ikke lenger ser galt ut. Det kreves mye trening når det gjelder fargekorrigering, men et godt tips kan være å si til seg selv (når det gjelder hvitbalanse): "Hvilken farge er det jeg egentlig ser (skyer er hvite, men på bildet er jo skyen egentlig blå), og hvilken farge vil jeg egentlig ha?". Når det gjelderfargemetning: "Hvor mye farge kan jeg putte inn i bildet før det ser ut som spy?"

De to spørsmålene syns jeg passer veldig bra til min arbeidsflyt. Hehe.

 

Uansett, det er bra du tør å poste bildene dine her, for å få litt kritikk (konstruktiv, sådan). Andre vil ikke engang tenke tanken på å legge ut bildene et sted der de kan bli kritisert og revet i stykker.

Etter hvert kommer du nok til å komme til punktet de fleste fotografer må igjennom. "Damnit, I suck."

Stå på! Glem alle koselige kommentarer som "Fint", "Nydelig" og "Supert", og ta til deg den konstruktive kritikken:)

 

PS: Det er forøvrig ikke bare fargemetning og hvitbalanse som er forskjellen på .jpeg og RAW, men du kommer nok dit etter hvert.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til den digitale fotverden :)

Den digitale fotoverden åpner for et uendelig hav av muligheter, og det er mange ting du vil oppdage etter hvert.

 

Men før du begynner å tenke på alle de mulighetene som finnes i redigering og etterbehandling, må du først sette deg litt inn i prosessen med å ta bildene.

Ordet fotografi kommer fra gresk og betyr "lystegning" Når vi fotograferer tegne vi med lys.

Derfor er lyset det første du må lære deg å "lese"

 

De første bildene dine bærer preg av å ha blitt knipset midt på dagen, og på en dag med mye sol. Dette er egentlig det mist fordelaktige lyset å fotografere i. På den tiden av døgnet er det mye blåfarge i lyset og fargene i bildet blir påvirket av dette.

Om sommeren tar du de beste bildene før kl.10.00 på formiddagen og etter kl.16.00 på ettermiddagen.

 

Husk også at de mest spennende bildene tar du når det ikke er "fint" vær.

 

For å bli en god fotograf må du også lære deg å kunne behandle kamera ditt manuelt.

Du må lære hvordan blenderåpningen påvirker resultatet av et bilde.

Vil du ha stor dybdeskarphet bruker du en liten blenderåpning, og motsatt hvis du vil ha liten dybdeskarphet.

 

Så må du lære å tenke på at når blenderåpningen bli mindre, trenger du lenger eksponeringstid.

Utfordringen blir da å finne ut hvor langt du kan gå ned på eksponeringtiden, og allikevel unngå at bilde blir uklart.

Da må du vurdere om du eventuelt kan gå opp på ISO verdien.

Men da må du også tenke på at høy ISO kan gi et mer kornet resultat.

 

Hehe - håper ikke jeg har skremt deg med alt for mange detaljer :dribble:

 

Men etter hvert vil dette gå "av seg selv" akkurat som når du kjører bil uten å tenke over om du skal gire eller ikke.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg må bare si at jeg blir litt overvelmet(eller hva det heter:P) over all den konstruktive kritikken og ikke minst alle tipsene jeg har fått så langt! Det øker lysten til å gi gass videre, uten tvil :) Veldig koselig med alt dere kommer med her, er ikke ute etter skryt for det gjør en jo ikke bedre hehe. men alt av tips og kanskje litt slakt er jo det som gjør at jeg kan utvikle meg videre med foto!

 

Per nå har jeg ikke satt meg ned å redigert noe som helst, har vel heller prøvd de forskjellige modusene som er i kameraet. Skal se om jeg ikke får slengt opp noe RAW etter jobb i kveld.

 

Takk igjen! :w00t:

Lenke til kommentar

Horisonten er skjev på nesten alle bildene og dette alene forteller meg at du ikke har planlagt bildene dine og dermed får jeg snapshot assosiasjoner.

 

Hovedproblemet her i mine øyne som går igjen på alle bildene dine er skjev horisont, kjedelig eller ingen etterbehandling, feil komposisjon/bruk av brennvidde, sterkt sollys som gir harde ufine skygger.

 

Jeg kom nettopp fra en bilferie fra Norges vestland og poster i den forbindelse to bilder jeg har tatt. Dette er ikke bilder som er knipset i forbifarten, men jeg hadde en "plan" med bildene. Jeg var på utkikk etter et typisk "idyllisk" sommerbilde fra Geiranger, samt et OK bilde fra Dalsnibba. Sistnevnte finnes det jo i bøtter og spann av så spesielt spennende blir slike bilder aldri, men jeg trengte et slikt i "samlingen" for man kan jo ikke kjøre forbi Dalsnibba uten å ta et slikt bilde.

 

Med "sommer idyll" så tenker jeg rolige omgivelser, med sol og blå himmel, samt motiv som feks. båter som ofte får meg til å tenke sommer. I tillegg skulle bildet vise at det var tatt i Geiranger og ta kom jeg opp med noe slikt:

post-30214-0-10332800-1374662583_thumb.jpg

 

Dalsnibba var kanskje ikke like spennende og det er faktisk vanskelig å få slike bilder til å skille seg ut. Heller ikke denne gangen synes jeg at jeg klarte denne oppgaven, men horisonten er rett og det har blitt gjort en ganske massiv etterredigering for å kontrollere harde skygger og høylys. Uten noe som helst redigering ville jeg ikke vist frem bildet til noen:

post-30214-0-12508600-1374662615_thumb.jpg

 

Ingen av disse bildene er noen kunstneriske mesterverk og dette er ikke bilder som jeg kommer til å flashe på nett. Derimot passer de utmerket inn i det såkalte feriealbumet som man drar frem når svigermor/bestemor etc. kommer på besøk.

 

Skal man ta bilder som faktisk får andre til å måpe så funker det ikke å rusle gjennom Drammen by og knipse bilder på måfå i sterkt sollys med skjeve horisonter. Da kreves det planlegging, og man bør også følge med på vær og vind for at lyset skal gi det inntrykket du vil.

 

Tenkte jeg også kunne legge inn et bilde som jeg faktisk har planlagt. Jeg sto opp tidlig om morgenen og dro ut til et sted like ved her jeg bor for å ta dette bildet. Jeg ville ikke ha et såkalt solskinnsbilde, men ville ta et bilde like før det kom uvær, og ser man på skyene så ble det nettopp et massivt uvær bare en time etter at bildet ble tatt.

 

Bildet er tatt kamera på stativ og det ble brukt et ND filter for å "sløre" ut bølgene litt. Dog ville jeg ikke sløre dem alt for mye da jeg ville ha et inntrykk som viste bølgene.

post-30214-0-86723200-1374663446_thumb.jpg

 

Om andre liker dette bildet er jo en annen sak, men dette har jeg sluttet og bry meg noe om. Det viktisge er at JEG tar et bilde som JEG liker. De som ikke liker det, for la vær og se på det. Jeg vil ikke ta bilder andre liker. Jeg vil ta bilder jeg selv liker. Hvis andre liker det så kommer dette bare som en bonus.

 

Så konklusjonen her er at jeg anbefaler deg å ha en liten plan med bildene dine. Vis frem det som er viktig, og beskjær/komponer bort set som er overflødig. Rett opp horisonten, og kjør en redigering i etterkant. ALLE RAW bilder bør redigeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...