Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte uten forsikring. Ryker lappen?


robbery

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Hadde nettopp vært og hentet prøveskilter, som varte fra Torsdag til Fredag. I dag var jeg ute og kjørte (uten lovlige skilt), kom ned på Rema 1000 (hadde kjørt kanskje 300 meter), parkerte, og der kom en politimann, tilsynelatende ikke i aktiv tjeneste, i og med at han var ikke uniformert, og skiltet hang på innesiden av skjorta.

 

Han sa at jeg måtte parkere bilen der, å spasere hjem, og at forholdet ville bli anmeldt, og jeg skulle forvente en telefon eller brev i posten vedrørende dette.

 

Er fortsatt under prøveperioden på sertifikatet. Lett å være etterpåsmart, men ser jo nå hvor vanvittig dumt der var å skulle ned å handle en pizza på butikken uten lovlige skilt.

 

Noen som har peiling på hva jeg kan forvente i straff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300 meter? LOL :p

 

En venn av meg ble stoppet uten forsikring på moped for en god del år siden, han var 19 år da (ca 35 nå).

 

Ble avskilta, tror ikke han fikk bot en gang men vet ikke om reglene er endret eller om det er strengere for bil, er egentlig ikke 100% sikker på at han ikke fikk bot heller men tror ikke det.

Lenke til kommentar

For å få inndratt førerkort for lovbrudd må hensynet til trafikksikkerheten eller andre allmenne hensyn tale for det, jfr. vegtrafikkloven pgf 33 nummer 1. Brudd på forsikringsplikten alene har imidlertid såvidt jeg kan se fra rettspraksis aldri ført til påstand om inndragning av førerkort.

 

Hvorvidt kjøretøyet er forsikret eller ikke har ingenting med hvorvidt det er i forskriftsmessig stand å gjøre, Priim. Nå sauser du sammen to forskjellige forhold.

 

NB: Mitt tidligere innlegg forutsetter da at det eneste som faktisk er galt med bilen er at den er uforsikret. At bilen er uregistrert kan også tillegges vekt som separat punkt, men heller ikke dette har såvidt jeg kan se av rettspraksis ført til tap av førerkort.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Begrepet "forskriftsmessig stand" har en ganske nøyaktig definisjon i vegtrafikkretten. Det henspeiler på kjøretøyets tekniske tilstand. Forskriftsmessig stand er ofte en forutsetning for at man skal få kjøretøyet forsikret, men forsikring er ikke en del av den tekniske tilstand.

 

Betalt årsavgift er også en forutsetning for å få skilter, og uten betalt årsavgift bilen "ikke kjøreberettig". Men du skal være rimelig bak mål for å hevde at ubetalt årsavgift innebærer at bilen ikke er i forskriftsmessig stand.

Lenke til kommentar

Førerkortforskriftens § 4-2, prøveperiode for førerett i klasse B:

 

• Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

 

• Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...