Gå til innhold

Ny optisk lagringsløsning gir ekstrem kapasitet og «evig» holdbarhet


Anbefalte innlegg

Evig varighet på glass?Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?Selv om det visstnok tar millioner av år for en utflytning å skje ... så kan det skje og da kan man vel ikke snakke om evig ...?
http://io9.com/the-glass-is-a-liquid-myth-has-finally-been-destroyed-496190894

 

Takk, mer interessant lesing ... men glass har fremdeles samme ustrukturerte atomoppbygging som væske ... at det ikke har beveg seg på 20 mill år betyr vel bare at det er ekstremt seigtflytende ... hehe ... men jeg har aldri sagt at det ikke holder seg, bare at det kan bevege seg ... at vitenskapsmenn fremdeles diskuterer hvis og om ... betyr for meg at det fremdeles er usikkerheter rundt dette ... ps. jeg er bare en legmann og tenker mitt om forskere som er uenige ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, mer interessant lesing ... men glass har fremdeles samme ustrukturerte atomoppbygging som væske ... at det ikke har beveg seg på 20 mill år betyr vel bare at det er ekstremt seigtflytende ... hehe ... men jeg har aldri sagt at det ikke holder seg, bare at det kan bevege seg ... at vitenskapsmenn fremdeles diskuterer hvis og om ... betyr for meg at det fremdeles er usikkerheter rundt dette ... ps. jeg er bare en legmann og tenker mitt om forskere som er uenige ...

 

Glass er ett merkelig stoff, og man kan finne argumenter for at det er en slags væske, selv om det har mer til felles med ett fast stoff. Man kan godt si det er usikkerheter, det man ikke kan si er det du sa: "Glass er en væske ... punktum finale"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man drar det så lang , kunne man da ikke like god si at det er fast stoff som har noen av de samme egenskapene som flytende stoffer ?

 

Nå heller jeg mot at glass er mere et fast stoff en flytende nettop på grunn av det markante egenskapene, samt at man ikke hat klar å bevise påstanden om at glaset skal være seigflytende

 

Uansett hvordan vil dette arte seg om holdbarheten på en rund glas plate alla DVD og BD ?

Lenke til kommentar

Kan vel trekke linjer mellom glass og lys da de begge har egenskapene til vidt forskjellige ting (lys har både partikkel- og bølgeegenskaper).

 

Tror nok det er litt sannhet i at det vil ta veldig lang tid for produsentene å gå med på å lage disse diskene da det vil ta knekken på salget av alt annet de har av lagringsprodukter.

Lenke til kommentar

Kan vel trekke linjer mellom glass og lys da de begge har egenskapene til vidt forskjellige ting (lys har både partikkel- og bølgeegenskaper). Tror nok det er litt sannhet i at det vil ta veldig lang tid for produsentene å gå med på å lage disse diskene da det vil ta knekken på salget av alt annet de har av lagringsprodukter.

 

Det spørs, spør du meg.. Før datamaskinens (MB/GB/TB-enes tid), var informasjon begrenset til bøker (og før det papyrus, steintavler, fjellvegger, etc). Etter at vi fikk mulighet til å lagre vanvittige mye mer informasjon, har vi også begynt å lagre vanvittige mye mer informasjon.

 

Enkelt sagt, jeg fint det mulighet for å lagre mye informasjon enda.

 

For eks hadde det vært kult å kunne logge seg inn på en server med X antall slike disker i seg, og scope seg gjennom galaksen vår / universet vårt... Just saying..

 

Edit: Må også legge til at det virkelig kult at man begynner å prate om femto-deler i computing sammenheng. Tenk om de får brukt en slik type teknologi i andre deler datamaskinen?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Evig varighet på glass?Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?Selv om det visstnok tar millioner av år for en utflytning å skje ... så kan det skje og da kan man vel ikke snakke om evig ...?

 

Glass ? Væske

 

Urban myte

 

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/Glass/glass.html

 

Andre krefter vil likevel ødelegge den med tiden, så evig er den ikke uansett da.

Lenke til kommentar

Da det for litt over et år siden ble skrevet om ny datalagring skrev jeg at det i Atlantis ble lagret data i krystaller. En krystall en kan hold ei hånden kan lagre det mangedoble av innholdet på alle harddisker som finnes, men riktig teknologi, for over 15000 år siden.Nå ser det endelig ut til at noen hat tatt dette sporet og forsøkt å nærme seg. Gleder meg til å få meg en glass disk !

 

Så nå er det ikke lenge til man kan lese informasjonen i krystallhodeskallene som indianerjonas lette etter?

 

Ellers tror jeg det blir som med lyspærene. Det blir lagt inn en failsafe for at de SKAL slutte å funke etterhvert, slik at vi MÅ kjøpe nye.

 

Forbrukersamfundet fortsetter..............

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Glass ? Væske

 

Urban myte

 

http://math.ucr.edu/...lass/glass.html

 

Andre krefter vil likevel ødelegge den med tiden, så evig er den ikke uansett da.

 

Det er ingen "urban myte" i denne konklusjonen, de sier klart og tydelig at det ikke er noe sikkert svar, men at det på "vanlig fornuft" bør ses på som fast stoff ... eller at det bør ses på som (min forståelse av det som skrives og den kan være feil) en annen form enn væske eller fast form ...

 

Sitat: Conclusion

There is no clear answer to the question "Is glass solid or liquid?". In terms of molecular dynamics and thermodynamics it is possible to justify various different views that it is a highly viscous liquid, an amorphous solid, or simply that glass is another state of matter that is neither liquid nor solid. The difference is semantic. In terms of its material properties we can do little better. There is no clear definition of the distinction between solids and highly viscous liquids. All such phases or states of matter are idealisations of real material properties. Nevertheless, from a more common sense point of view, glass should be considered a solid since it is rigid according to everyday experience. The use of the term "supercooled liquid" to describe glass still persists, but is considered by many to be an unfortunate misnomer that should be avoided. In any case, claims that glass panes in old windows have deformed due to glass flow have never been substantiated. Examples of Roman glassware and calculations based on measurements of glass visco-properties indicate that these claims cannot be true. The observed features are more easily explained as a result of the imperfect methods used to make glass window panes before the float glass process was invented.

 

 

 

---- men tusen takk for mer interesant lesning ... og jeg vil herved trekke tilbake min litt bombastiske punktum finale da dere har vest at norske kunnskapsmagasin ikke alltid er helt sikre, selv om disse linkene heller ikke sier klart at glass er en "fast form" ... jeg endrer meningen min til å tenke at glass er noe som fremdeles diskuteres, at de fleste myter om gammelt vindusglass ikke stemmer, men at det fremdeles ikke er en klar definisjon på glass, at en glasslegering kan krystalliseres er jo ikke noe underlig, det er som at forskjellige herdinger eller legeringer av metall har forskjellig egenskaper ...

 

Vi kan i hvert fall være enig om at vi er uenige og at jeg har fått noen minutter med nyttig lesing ...

 

Og uansett så ville jeg mer enn gjerne hatt en server med noen av disse platene på plass, gjerne i form av selvskrevne plater, men drømmen måtte jo vært om disse kunne gjøres overskrivbare ...

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...