Gå til innhold

Hvordan koble sammen GPU og PSU? Hjelp med kabling og riktig inntak bak på PSUen.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg regner med dette er et passe dumt spørsmål, og har full forståelse om du sukker og smatter for deg selv i det stille :)

 

Det har seg altså slik at jeg har kjøpt en ferdibygd PC fra Komplett, men graffikkort fra et annet sted, og må derfor koble dette til strømforsyninga selv. Det er tre ledige inntak bak på PSUen å velge i mellom, og det fulgte med en klynge med kabler ved siden av (modular PSU). Jeg har fått kobla sammen graffikkortet med PSUen via en 6+2-pin PCI-E (?) i skjermkortet og en 8-pin Type 3 (?) i strømforsyninga over der det står 6+2 PCI-E & 4+4 CPU. Dette har jeg imidlertid fått til ved å ukritisk lete etter en kabel som både kan passe i kortet og i en av de ledige inntakene på strømforsyninga (på et eller annet vis), jeg aner ikke om det sitter på riktig sted. Jeg har helst ikke lyst til å grille det nye anlegget det første jeg gjør, så jeg lurer på om det er noen som kan gi en thumbs up eller down for hvordan jeg har mekka det til? Eventuelt hva jeg må gjøre annerledes?

 

Jeg legger ved bilder av oppsettet, og av de andre kablene som fulgte med.

 

Tusen takk!

 

post-177073-0-32085700-1373833686_thumb.jpgpost-177073-0-05188000-1373833730_thumb.jpgpost-177073-0-48217700-1373833748_thumb.jpgpost-177073-0-00304100-1373833796_thumb.jpgpost-177073-0-66538300-1373833812_thumb.jpgpost-177073-0-77126800-1373833841_thumb.jpgpost-177073-0-69981400-1373833884_thumb.jpgpost-177073-0-16609500-1373833911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, folkens!

 

Jeg har starta maskina uten å oppleve lokale tordenbyger, så det ser lovende ut. Jeg var litt skeptisk siden denne rakkeren:

post-177073-0-94901700-1373912501_thumb.jpg

har åtte pins, og er i én kloss, altså ikke 6+2, og det står "Type 3" på den, ikke PCI-E. Det står også 6+2 PCI-E & 4+4 CPU under det sporet på PSUen hvor den er kobla til, det står ikke noe om "8-pin". Men så lenge kortet fungerer og maskina fortsatt er inntakt, så er det vel ikke så galt det kan få blitt, eller?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe problem nei.

Hvis du ser på kabelen som er koblet ved siden av på PSU (der du skrev: Brukt av komplett) så er det vel en 8-pin kloss som det kanskje også står type 3 e.l på?

 

Morn igjen!

 

Den ved siden av som var brukt av Komplett når jeg fikk maskina er 6-pins, og under det inntaket så står det "Peripheral & Sata". Det er kun den koblinga jeg har gjort hvor det benyttes en 8-pins. Det er forøvrig to sånne 8-pins-inntak, det jeg har brukt og ett til rett under der igjen (som står ledig).

 

Men du har nok helt rett, det ser ut til å fungere, og siden skjermen funker (er koblet i graffikkortet) så regner jeg med at kortet får strøm (og heller ikke for mye av det :) ?

Lenke til kommentar

Morn igjen!

 

Den ved siden av som var brukt av Komplett når jeg fikk maskina er 6-pins, og under det inntaket så står det "Peripheral & Sata". Det er kun den koblinga jeg har gjort hvor det benyttes en 8-pins. Det er forøvrig to sånne 8-pins-inntak, det jeg har brukt og ett til rett under der igjen (som står ledig).

 

Men du har nok helt rett, det ser ut til å fungere, og siden skjermen funker (er koblet i graffikkortet) så regner jeg med at kortet får strøm (og heller ikke for mye av det :) ?

 

Heisann,

Ser nå at det er 6-pin ja :)

Da har du nok gjort alt riktig ja, dette er uansett designet for å unngå slike feil.

 

Den siste 8-pin kontakten er f.eks hvis du har 2 skjermkort i SLI eller CrossFireX.

 

Gratulerer med ny PC da! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann,

Ser nå at det er 6-pin ja :)

Da har du nok gjort alt riktig ja, dette er uansett designet for å unngå slike feil.

 

Den siste 8-pin kontakten er f.eks hvis du har 2 skjermkort i SLI eller CrossFireX.

 

Gratulerer med ny PC da! :)

 

Mange takk for det, var lenge siden forrige! :D

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...