Gå til innhold

Studentbudsjett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I august får turen til Bergen for å begynne på NHH eller UiB. I den anledning lurer jeg på om noen med litt mer erfaring kan hjelpe meg med å anta hvor mye som er normalt å bruke på slik som mat, klær og andre utgifter i studentlivet? Etter å ha regnet på lånekassen og fast innekt fra jobb ligger jeg an til å få rundt kr 11 621,00 i mnd, mens leie ex. strøm er på kr 3 900,00 i mnd.

 

I tillegg så lurer jeg på om det er noen som har meninger på om det er økonomisk "forsvarlig" å ha bil som student?

 

Takk,

Camorra.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Eg er også student i Bergen - har bil og leilighet. Du har allerede gjort det smarteste du kan gjere, nemlig å estimere ein fast sum pr mnd. Lånekasse betalar ut ein mykje større sum i August og Januar, og alt for mange blåser bort heile summen den mnd og sitter igjen med mykje mindre resten av semesteret.

 

Mitt budsjett er som følger:

  • Boliglån, strøm, internett etc. 6200,-
  • Bil: 700,- (forsikring og årsavgift) + drivstoff
  • Mobil: 890,- (fri bruk + nedbetaling av mobiltelefon)
  • Mat og annet: 750,- pr veke. (Dette dekker alt annet, har ein fast sum som på 750,- som blir overført til min brukskonto pr veke. Dette skal dekke alt av mat, øl, klede etc. )

Totalt blir det ca 11.000,- pr mnd.

 

Det er kanskje litt meir enn dei fleste studenter bruker, men har man ekstrainntekt som jobb går det veldig greit.

 

Ting som kjem i tillegg:

Semesteravgift

Skulebøker

Skysskort

Trening

Lenke til kommentar

Det store problemet med bil som student er ikke de månedlige utgiftene til veiavgift og forsikring, men vedlikeholdskostnader. En tur på verksted svir fort i lommeboken, og det er gjerne vanskelig å anslå akkurat hvor mye du må sette av for reparasjoner i løpet av året, så man risikerer å gå på en liten smell.

 

Ellers tror jeg du kommer til å ha en ganske romslig studentøkonomi, spesielt mtp. at du har såpass lav leie. Selv budsjetterer jeg med 3000 kroner måneden til innkjøp av mat og husholdningsprodukter, og bruker vel 400 kroner i måneden på busskort. Det er gjerne en del andre månedlige kostnader du godt bør regne med, f.eks. går det en god femtilapp til Netflix og Unblock Us for meg. Abbonement på DN koster 200 kroner i måneden, vaskeriregningen min ender gjerne på 150 kroner. Mobilabbonement og linseabbonement er jeg så heldig at jeg ikke betaler selv, men det blir noen hundrelapper på hver av de.

Hva man har av faste, månedlige utgifter vil naturligvis være svært individuelt, men dette er ihvertfall noen av de jeg har.

 

Ellers er det en del småting som er greit å ha litt rom for i budsjettet, enten det er medlemsskap i ulike organisajoner (Tekna/Nito, Econa, Akademikerne, Samfunnsviterne et al), taxi hjem fra byen, flybilletter, fritidsunderholdning, lege og tannlege osv. Det er kort og godt ganske mange småutgifter som til sammen blir en del på månedsbasis, så mitt beste tips er å ha en liten buffer hver måned på omkring, som du bruker der det er nødvendig. Jeg har ihvertfall ikke alltid like god oversikt over hvilke slike diverse-ting jeg må betale, og mange av dem er gjerne ting som betales en gang i året.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. :) Kjekt å få litt tilbakemeldinger. Jeg har nå lagt ut min bil på Finn.no, da jeg ser med hva dere skriver og mine egne kalkulasjoner at de årlige driftskostnadene ved bil vil ligge på 30-40k (Bare drivstoff + forsikring utgjør 2300,- per mnd).

 

Ellers så har jeg satt opp et utkast til budsjett. Noen som har noen kommentarer på mulige manglende poster, noen jeg har satt litt mye på eller motsatt? Har prøvd å sett tilbake i nettbanken for å få et visst inntrykk, men det er ganske så vanskelig nå man ikke er vant til å bo alene. :)

post-307737-0-01940700-1373826244_thumb.png

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Ellers så har jeg satt opp et utkast til budsjett. Noen som har noen kommentarer på mulige manglende poster, noen jeg har satt litt mye på eller motsatt? Har prøvd å sett tilbake i nettbanken for å få et visst inntrykk, men det er ganske så vanskelig nå man ikke er vant til å bo alene. :)

1500 kr på klær per måned :eek:. De siste 9 månedene har jeg brukt i gjenomsnitt 300 kr på klær, og jeg syns jeg har brukt mye i det siste pga. garderobeoppgradering i forbindelse med ny jobb. Men så lener jeg også ellers mot å kun bytte når hullene begynner å bli for store i de gamle klærne, så her er det rom til litt forskjell fra person til person :p.

 

Ellers så er det jo et ganske nøkternt budsjett. Fra min egen erfaring ville jeg vært skeptisk til kun 400 kr på annet-posten. Der skal jo både spill, bøker, musikk, forsikringer (som student kan det være veldig fornuftig å vurdere en uføreforsikring), kino-besøk, osv. inn.

 

Ellers så er mitt råd å føre en månedlig logg på hva du faktisk bruker pengene på. Dette har jeg gjort 9 måneder bak i tid, og det er ekstremt kjekt å faktisk se hva man bruker penger på. Hvis du bruker bankkort/VISA til alt så er det stort sett en kjapp sak å gå gjennom månedlige bankutskrifter. Det er også slik jeg ser at for meg så ville 400 kr per måned på "annet" vært ekstremt stramt.

Lenke til kommentar

Enig med siste taler - 400 kroner på annet virker lite, avhengig av hva som går inn i den. Jeg pleier å legge inn alle kjøp i MoneyWell (finnes vel bare til Mac), og kategoriserer det der - da ser jeg fort hvor mye penger jeg bruker, og på hva.

 

Ville også økt skoleposten med en tusenlapp eller to i januar/februar, for da skal gjerne semesteravgift betales (750 kroner?) og bøker bør kjøpes inn. Du får muligens noe tilbake hvis du selger de gamle bøkene dine, men jeg har selv beholdt en del av bøkene fordi de har vært svært gode og andre fag har bygd videre på dem, så det er kjekt å ha som oppslagsverk.

 

Ellers er ikke 1500 kroner per måned altfor ille på klær. Hvis jeg tar gjennomsnittet for det siste året ligger jeg nok på en veldig god tusenlapp i måneden, men det har vært i forbindelse med en del store kjøp - f.eks. en pen frakk, masse skjorter, basisklær, en skulderveske og litt diverse annet. Har sluppet unna med såpass lite fordi jeg har hatt en god del kvalitetsklær fra før som har holdt i lang tid. (Var egentlig en liten overraskelse når jeg sjekket dette, for jeg har ikke kjøpt jevnlig - har gjerne blitt en del store innkjøp, typisk 7-8 skjorter om gangen ifbm. med lønninger.)

Likevel, dersom man ikke har en stor garderobe, og må opparbeide seg dette, er det absolutt ikke usannsynlig å bruke såpass per måned.

 

Poenge til dravisher om forsikring er godt! If Start (innbo, reise, ulykke) koster omtrent 2000 i året, så det blir vel 165 kroner i måneden. Dersom dette går ut av annet-posten din syns jeg den virker liten. Spørs som sagt på hva du legger i den, og hva du er forberedt på å ta av månedens overskudd og ikke vil budsjettere med.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden så jeg slipper å opprette en helt lignende tråd.

 

Skal denne høsten endelig flytte for meg selv og begynne å studere, så dette vil være mitt første budsjett, så jeg lurer på om man kunne fått tilbakemelding på hvor realistisk det jeg har snekret sammen er.

Forslag til budsjett studieår.xlsx

 

En annen ting jeg lurer på er om man bruker halve middagen sin på som varmlunsj neste dag, altså at man steker opp 400g kjøttdeig og bruker 200 av dem til middag og 200 til lunsj + tilbehør. Vil dette da bli økonomisk lønnsomt fremfor å bruke den tradisjonelle matpakka med 4-5 brødskiver?

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på er om man bruker halve middagen sin på som varmlunsj neste dag, altså at man steker opp 400g kjøttdeig og bruker 200 av dem til middag og 200 til lunsj + tilbehør. Vil dette da bli økonomisk lønnsomt fremfor å bruke den tradisjonelle matpakka med 4-5 brødskiver?

Det høres jo for det første ikke spesielt sunt ut med kjøttdeig, men sånn generelt er det jo greit å bruke rester til lunsj. Selv så pleier jeg å lage opp mange middager av samme rett, og så fryse ned mesteparten. På den måten har jeg diverse retter klar, og kan tine dem i kjøleskapet over natta. Noe kan brukes som lunsj, men om det er lønnsomt i forhold til brødskiver? Sannsynligvis ikke, med mindre du bruker mye penger på pålegg. Selve brødet kan du forresten få ganske billig, og veldig godt, om du baker selv. En billig kjøkkenmaskin kan være en god investering om man baker en del.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden så jeg slipper å opprette en helt lignende tråd.

 

Skal denne høsten endelig flytte for meg selv og begynne å studere, så dette vil være mitt første budsjett, så jeg lurer på om man kunne fått tilbakemelding på hvor realistisk det jeg har snekret sammen er.

Forslag til budsjett studieår.xlsx

 

En annen ting jeg lurer på er om man bruker halve middagen sin på som varmlunsj neste dag, altså at man steker opp 400g kjøttdeig og bruker 200 av dem til middag og 200 til lunsj + tilbehør. Vil dette da bli økonomisk lønnsomt fremfor å bruke den tradisjonelle matpakka med 4-5 brødskiver?

 

Bor du i Trondheim tremger ikke det å være ulønnsomt da Bunnpris har billig middastilbud hver dag og fredager er det kjøttdeig til 24 kr.

 

Man får også gratis buss frem og tilbake for å handle over grensen!

Lenke til kommentar

Det høres jo for det første ikke spesielt sunt ut med kjøttdeig, men sånn generelt er det jo greit å bruke rester til lunsj. Selv så pleier jeg å lage opp mange middager av samme rett, og så fryse ned mesteparten. På den måten har jeg diverse retter klar, og kan tine dem i kjøleskapet over natta. Noe kan brukes som lunsj, men om det er lønnsomt i forhold til brødskiver? Sannsynligvis ikke, med mindre du bruker mye penger på pålegg. Selve brødet kan du forresten få ganske billig, og veldig godt, om du baker selv. En billig kjøkkenmaskin kan være en god investering om man baker en del.

 

For se hva jeg finner på tilbud, men kjøttdeig blir nok hovedmåltidet siden det er såpass billig å steke opp 200g, samt noe ris/grønnsaker til.

 

Bor du i Trondheim tremger ikke det å være ulønnsomt da Bunnpris har billig middastilbud hver dag og fredager er det kjøttdeig til 24 kr.

 

Man får også gratis buss frem og tilbake for å handle over grensen!

 

Skal studere i Narvik, og tanken om harryhandel med kompiser har slått meg. Ellers har Narvik Ica og Rema som er i nærheten der jeg skal bo.

 

Husk at du også får reisestipend, du som la ut budsjett etter meg. Er en kalkulator på lånekassen sine sider hvor du kan regne ut hvor mye du får i støtte, hvor også dette blir regnet med.

 

Er fult klar over reisestipendet, men er ikke hver helg jeg orker å sitte 6 timer på en buss for å komme meg hjem, og så vite at om to dager må jeg sitte 6 timer på buss tilbake igjen og.. :S

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk får utbetalt over 11k i måneden og betaler den husleien, så kommer du garantert til å klare deg bra.

 

Jeg har studert i fem år, og det største pengesluket er selvfølgelig sosiale aktiviteter med alkohol inne i bildet. Mat brukte jeg også overraskende mye penger på, fant jeg ut. Klær, mobil, data og sånne ting har man kontroll på - for jeg tenker på det som litt større innkjøp, og jeg var alltid bevisst på pengebruken rundt slike ting.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...