Gå til innhold

Slik hjalp Microsoft NSA med å overvåke deg


Anbefalte innlegg

Han har varslet om et påstått systematisk overgrep på privatlivet til vestlige (og sikkert flere enn bare vestlige og), en vesentlig forskjell. Hva du driter, eventuelt ikke driter i, er totalt urelevant for skyldspørsmålet.

 

Ikke misforstå, jeg har ingen problemer med å akseptere Snowdens påstander, men da må han backe det opp med noe fakta. Hvis han virkelig vil alles beste med å avsløre dette, så kunne han vel ha frigitt dokumentene da, på samme måte som tidligere Wikileaks skandaler. Han har ikke så mye å tape på det..

 

Alt jeg har sett sålang er en vag powerpoint presentasjon som i beste fall ser amatørmessig ut, frigitt av en person ingen kjenner hverken agenda eller psykisk tilstand til. For å hoppe på tidenes største overvåkningsskandale trenger jeg mer håndfaste bevis enn det

 

Tror kanskje mange misforstår hva det er snakk om. Snowden varslet at NSA har full tilgang til hva de måtte ønske, dokumentert delvis gjennom powerpoints og hva mannen sier selv. Nå har jo både Apple, Google og Microsoft bekreftet at dette er riktig. Her er hva Microsoft selv skriver:

 

Here is what the data shows: For the six months ended December 31, 2012, Microsoft received between 6,000 and 7,000 criminal and national security warrants, subpoenas and orders affecting between 31,000 and 32,000 consumer accounts from U.S. governmental entities (including local, state and federal). This only impacts a tiny fraction of Microsoft’s global customer base.

https://blogs.techne...Redirected=true

 

I løpet av de siste 6 måneder har NSA hentet ut data fra ca 32000 brukerkontoer, gjennom ca 6-7000 rettskjennelser. Google og Apple bekrefter omtrent de samme tallene. Tenker en seg litt om så er tallene så høye at det neppe er snakk om langvarige rettsprosesser for å få ut disse dataene. NSA har med andre ord mulighet til å meget raskt hente ut komplette brukerdata fra hvem som helst, uten særlig anstrengelse.

 

Rent teknisk er ikke muligheten til å kunne skaffe seg brukerdata fra hvem det måtte være det samme som at alle brukerdata blir lagret hos NSA før de når Microsoft sine servere, men rent praktisk er forskjellen liten. NSA har, som Snowden hevder og Apple, Google og Micrsooft bekrefter, mulighet til å skaffe seg brukerdata fra hvem det måtte være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Rent teknisk er ikke muligheten til å kunne skaffe seg brukerdata fra hvem det måtte være det samme som at alle brukerdata blir lagret hos NSA før de når Microsoft sine servere, men rent praktisk er forskjellen liten. NSA har, som Snowden hevder og Apple, Google og Micrsooft bekrefter, mulighet til å skaffe seg brukerdata fra hvem det måtte være.

 

Forskjellen er ganske stor. På den ene siden har vi Snowden som hevder at NSA har full ubegrenset tilgang til alle data uten innblanding av parter som Microsoft eller Google, og på den andre siden har vi de involverte partene som hardnakket benekter dette.

 

Dette er noe helt annet enn utlevering av data gjennom rettslige kjennelser. At etterforsknings byråene har tilgang til data gjennom rettslige kjennelser er da ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt og er almennt kjent. Den muligheten har jo politiet i Norge også..

Det er trossalt en vesentlig forskjell på å få utlevert data på mistanke om kriminell virksomhet eller forsvinningsaker enn å ha tilgang til å scanne all inkommende epost på jakt etter den samme infoen.

 

Jeg har forøvrig ingen formening om tallene på utleverte data er høy eller ikke, det er trossalt snakk om flere innbygere der borte, men dette er tall som ikke har noe med denne skandalen å gjøre. Hvis det hadde vært tilfelle, så skjønner jeg rett og slett ikke hva vi diskuterer for noe.

 

Det jeg finner merkelig i denne saken, som ATWindsor også påpekte, er hvordan partene i denne saken håndterer påstandene. De eneste som har den "forventede" reaksjonen på disse påstandene er vel de komersielle aktørene Microsoft, Google og Apple, som benekter påstandene. NSA på sin side bekrefter overvåkningen, men ikke omfanget av den, noe som er vanskelig å tolke. Snowden på sin side har servert udokumenterte påstander, og har av en eller annen merkelig grunn ikke noe behov for frigjøre dokumentasjonen slik at alle diskusjoner kan legges død. Kanskje han ikke trenger å frigjøre noe siden alle tilsynelatende har slukt alt rått allikevel, men jeg finner det uansett svært merkelig. All denne merkelige bevisførselen og påstander fra begge sider gjør at jeg føler det er mer ugler i mosen her, og dermed avventer jeg til flere sider av saken er kartlagt før jeg dømmer USA nord og ned..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Forklar gjerne hvordan Snowden skal få tak i denne dokumentasjonen fra NSA.

 

Vi lever heldigvis i et samfunn der man må bevise sine påstander, eller ville du heller hatt et samfunn der man kan bli dømt utfra mistanker og anklager ?

 

Dokumentene har Snowden hentet fra sin tidligere arbeidsgiver, hvor han hadde tilgang til disse, noe du strengt tatt burde vite om du har lest litt om saken.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Når alle parter er enige om at det har foregått systematisk overvåkning, så er det irrelevant hva du mener. USA har bekreftet dette, NSA har bekreftet dette, Snowden har bekreftet dette, USA har branda Snowden som en forræder og spion (LOL) og fratatt han passet.

 

http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/06/24/edward-snowden-nsa-leaker-russia-cuba-flight-asylum-ecuador/2451403/

 

"I did not release them earlier because I don't want to simply dump huge amounts of documents without regard to their content," he said. "I have to screen everything before releasing it to journalists."

 

Du er bare vanskelig nå. Eventuelt er Snowden verdenshistoriens mest episke troll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Når alle parter er enige om at det har foregått systematisk overvåkning, så er det irrelevant hva du mener. USA har bekreftet dette, NSA har bekreftet dette, Snowden har bekreftet dette, USA har branda Snowden som en forræder og spion (LOL) og fratatt han passet.

 

http://www.usatoday....cuador/2451403/

 

Hva skal den videoen der liksom vise ?

 

Hva jeg mener er irrelevant ja, derfor forholder jeg meg til fakta og beviser, noe som enda ikke eksisterer. Ingen har forøvrig bekreftet alle Snowdens påstander, USA/NSA har bekreftet at de driver med overvåkning som i og for seg ikke bør være overraskende, men de har ikke bekreftet omfanget av Snowdens påstander som er ganske vesentlig i denne saken. Den tredje parten som du fint overser i argumentet ditt er de høyst berørte komersielle aktørene (Google, Microsoft, etc.) som har gjort alt annet enn å bekrefte dette. Jeg synest forøvrig at de er merkelig hardnakket ved å avvise disse anklagene, hvis sanne, ikke vil gjøre annet enn å skade selskapenes omdømme enda mer.

 

Og jeg ser virkelig ikke hva som er mistenkelig med at han er anklaget for spionasje. Han setter USAs omdømme på spill ved å lekke høyst hemmelighets gradert informasjon (sett at han faktisk har dette), og i lys av hans stilling og tilgang til hemmelig informasjon og tydelige ønske om å publisere dette, har han antakeligvis mulighet til å ødelegge enda mer for USA. Uavhengig av innholdet i hva han har tilgang til, vil jeg tro dette er meget straffbart, og det vil jeg tro gjelder de fleste land.

 

Du er bare vanskelig nå. Eventuelt er Snowden verdenshistoriens mest episke troll.

 

Så jeg er vanskelig fordi jeg ikke innehar samme synspunkter som deg ? Jeg har prøvd å argumentere for synspunktene mine, men det er tydeligvis ikke nok. Vi kan godt ende med å si at vi er uenig, det er fult lov på et diskusjonsforum.

 

Uansett hvordan denne saken ender, så blir det nok sikkert en "overvåknings skandale" av ett eller annet slag, men at hele konspirasjonen er satt sammen slik Snowden fremlegger det, kjøper jeg ikke før han kan dokumentere det. Og hvis han har tenkt å gjøre det, kjempegreier, da aksepterer jeg dette her uten problemer, men det har altså ikke skjedd enda. Hele denne skandalen er jo bygget helt og holdent på at alle Snowdes påstander stemmer, uten å lytte til de motstridende partene. Hvis alt stemmer, så spiller ihvertfall MS, Google og de involverte aktørene et alvorlig høyt PR stunt som ikke kommer til å gjøre annet enn å slå tilbake på de. Ikke at det finnes en god måte å komme seg ut av den knipa på..

 

Snowden ville isåfall ikke vært verdens første troll. Hva var nå det uttrykket igjen, "ikke selg skinnet før bjørnen er skutt", eller i dette tilfellet, "ikke kjøp skinnet før du vet at bjørnen er dau".. ;-)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Problemet med spekulasjoner er at det kun er det vi sitter igjen med. Altså kan man spekulere i hva som helst, og det finnes utallige rare forklaringer på mye rart, og det er ikke alltid at det mest sannsynlige er riktig, samme hvor banalt det måtte høres ut i denne diskusjonen. Jeg mente ikke å legge så mye fokus på Snowdens mulige motiver utenfor det å være en pliktoppfyllende borger, men heller det at slik situasjonen er nå så vet man ikke noe konkret om hverken omfanget og dybden av denne saken.Vi har Snowden på den ene siden som sier at NSA hadde full åpning inn, og MS på den andre som hardbarket, til tross for disse klare bevisene, påstår at NSA ikke hadde en slik åpning. Og at det kun er snakk om avtaler for utlevering av spesifikke data. Hvorfor skulle MS fortsette å knive så hardt på dette om saken uansett var avgjort.Og så har vi alle mulighetene for at sannheten kan være noe i mellom. Vi kan forsøke å analysere vage uttalelser, men de kan i realiteten bety hva som helst.Jeg var egentlig ikke ute etter å kverulere om ditt eller datt, men etterspør mer data. Jeg går ikke verbalt i strupen på MS, Apple, Google eller noen av de andre involverte før jeg vet noe mer hva som faktisk har foregått. Når det er klart må man også vurdere hvilke valg disse selskapene faktisk hadde.
Åpne koden og dokumentasjonen = absolutt svar.

Publisering av kode har ingen effekt. Vi har ingen garranti for at den publiserte koden faktisk er det som har resultert i binærfilene som vi kjører lokalt (eller som Microsoft kjører i skyen).

 

Lenke til kommentar

Det må ligge noe i det, siden USA har tatt fra han statsborgerskapet sitt, ugyldiggjort passet hans, og driver ulovlig jakt etter han, merk også hva Amnesty International sier: http://www.amnesty.o...wden-2013-07-02

 

Hadde det Snowden sa bare vært svada, hadde USA vært så gira på å stoppe han?

For alt du vet så kan Snowden være dobbeltagent i NSA sin tjeneste. Selv om det kanskje kanskje er litt søkt. Så hender det at det plantes ut en mildere lakkmustest i media for å kjenne litt etter på stemningen i befolkningen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...