Gå til innhold

Kjøpe hund i Sverige


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg og famillien min har bestemt oss får å kjøpe hund. Vi har snakket med andre familier som har hunder og har komt frem til at vi skal kjøpe oss en labrador retriver :) Vi skal til Sverige i sommer og tenker på å kjøpe en hund der. Hvordan er det med papirer osv? Lønner det seg å kjøpe hund i sverige?

Hvordan er det med vaksiner osv? Noe annet vi burde vite ?

 

Takk får svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ekspert på dette, men jeg vet at Sverige og endel andre europeriske land har forekomster av bendelorm som vi så langt er forskånet for i Norge. Det er derfor strenge regler for behandling mot denne av valper og voksne hunder. Det vil si at hvis dere skal kjøpe valpen der borte må dere sørge for (eller få oppdretter til å sørge for) time hos veterinær for behandling senest et døgn før dere reiser til Norge med den. (Det samme gjelder om man tar norske hunder til Sverige på ferie og skal hjem igjen.)

 

I tillegg må den ID-merkes og utstyres med "hundepass".

 

Kilde

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

 

I korte trekk:

Hunden MÅ være chippet.

Den MÅ ha pass.

Den MÅ være behandlet for revens dvergbendelorm minst 24 timer og max 120 timer før ankomst Norge.

 

Den MÅ reise sammen eier.

 

Du MÅ reise direkte fra oppdretter til Norge når du henter valpen.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Bare nysjerrig, har dere alt sette dere ut en bestemt valp eller kanskje en håndfull å velge mellom? Nå er alle valper søte, men vi "vindusshoppet" lenge (spsielt på Finn og hos boxerklubben) før vi fant den valpen vi ville ha, og reiste og så på den.

 

 

Du må også stoppe på rødt i tollen for å betale moms av det hunden koster.

Ja, en renraset valp koster mer enn den momsfrie grensen. Merk at du ikke er garantert å få den svenske momsen tilbake (det blir en sak mellom oppdretter og deg), så du risikerer å betale moms både i Sverige og i Norge.

 

 

Og for guds skyld finn en oppdretter som kan tingene sine alt for mye halvhjerta oppdrettere der ute, spesielt med populære hunderaser.

Ja. Nå har jeg stor sympati med folk som vil adoptere hunder, gjerne bastarder, men skal man først betale for en rasehund så er det greit om oppdretter er godkjent og kan dokumentere foreldrenes helsetilstand. Det er desverre mye arvelige lidelser blant hunder.

 

Ikke glem at en slik hund trenger mye mosjon, både av kropp og intelligens.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, en renraset valp koster mer enn den momsfrie grensen. Merk at du ikke er garantert å få den svenske momsen tilbake (det blir en sak mellom oppdretter og deg), så du risikerer å betale moms både i Sverige og i Norge.

 

Det er ikke moms på hundeoppdrett i Sverige, så man betaler faktisk ikke moms på kjøp av hunden.

Derimot må man betale mva ved import til Norge som du korrekt påpeker.

Siden man ikke betaler svensk moms er det heller ingen moms å få tilbake fra svensk oppdretter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Harley Quinn

Mye fint i Sverige, lønner seg hvis man f.eks skal bruke hunden i avl :) Men husk på at det i de fleste tilfeller ikke blir noe billigere hvis det er en av grunnene til å kjøpe hund der. Min hund koster kun 1000 kr mindre i Sverige enn i Norge og med MVA o.l. blir det altså en god del mer for selve hunden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...