Gå til innhold

skrapelyd i bakbremsa på ny sykkel


zulo

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny mtb sykkel i går.

Var på første sykkeltur i dag oppover noen ganske bratte fjellveier opp mot fjellet(grusvei). På vei ned igjen gikk det fort og måtte da selvfølgelig for første gang bruke bremsene ganske mye. Det luktet litt svidd på et tidspunkt..når jeg var nede la jeg merke til en "svusj" lyd fra bakbremsa som kommer 1 gang pr omdreining av hjulet..

 

Jeg vil ikke kalle kjøringa mi i dag for hard sykling hverken opp eller ned da denne er beregna på hard trening. Jeg trilla bare nedover og prøvde å holde farten ganske lav ved å bruke bremsene. Ble litt skuffa da jeg kom ned o hørte svusj lyden. Men håper det bare er fordi bremsa er ny.

 

Bror min var også med med sin ganske nye mtb(ikke samme merke) og han hadde merkelig nok en lignende lyd etter turen. Det var første gang han også kjørte ned en slik bakke og brukte bremsene ganske mye.

 

Er dette noe som kan være vanlig på helt nye bremser? Litt rart om jeg må få de justert dagen etter sykkelen er ny. Det er hydrauliske bremser..

Endret av zulo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen bremseskiver er 100% rette, og etter en runde med kraftig bremsing og tilhørende oppvarming kan de slå seg litt ytterligere. Normalt er det uproblematisk med litt skjevhet siden bremseklossene drar inn skiva når du bremser. Men mye skjevhet eller en skjevstilt kalipper kan medføre periodevis subbing slik du beskriver.

 

Inspiser bremseskiva om den er vesentlig skjev. Prøv å sentrere kalipperen (Dette er å regne som normalt vedlikehold og er noe en bør lære seg uansett)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...