Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir registerreim byttet når motoren byttes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet forskjellen på dynamoreim og registerreim så sliter du i denne diskusjonen...

 

Hvis du ikke skjønte jeg mente dynamoreim sliter du enda mer!!

 

For å gjøre sammenligningen mer tydelig for deg da... man trenger ikke skifte dynamoreim for å skifte dynamo, hvorfor må man da skifte registerreim for å skifte motor?

 

Ble det klart nok for deg nå :)

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, dagens kommentar ;)

 

Registerreim driver som ordet sier registeret i motoren. Eller timing, kamakslinger - "synkroniseringen av stempler/ventiler" om du vil. Den sitter bak deksler, montert mellom motorblokka og toppen. På mange biler driver den også vannpumpe og diverse. Alt dette sitter altså fast, og kan ikke sammenlignes med en drivreim til dynamo.

 

Byttet du komplett motor på 70.000, satt det garantert en rem på motoren du byttet til - det er ikke vanlig/praktisk/lurt å ta den av uten å sette på en ny. Uten registerrem på plass kan ventiler kollidere med stempelhodene, det er også derfor man låser eller holder fast kamakslene når man jobber i dette området.

 

Men: Byttet du hele motoren? Til en ny eller brukt motor? Om motoren du har nå var helt ny, og dermed kun har gått 50.000 - burde det ikke være nødvendig å bytte den ennå. Men som ordtaket sier, bedre føre var enn etter snar.

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, dagens kommentar ;)

 

Registerreim driver som ordet sier registeret i motoren. Eller timing, kamakslinger - "synkroniseringen av stempler/ventiler" om du vil. På mange biler driver den også vannpumpe og diverse. Alt dette sitter som oftest montert på motoren. Byttet du komplett motor på 70.000, satt det garantert en rem på motoren du byttet til - det er ikke vanlig å ta den av uten å sette på en ny.

 

Men: Byttet du hele motoren? Til en ny eller brukt motor? Om motoren du har nå var helt ny, og dermed kun har gått 50.000 - burde det ikke være nødvendig å bytte den ennå. Men som ordtaket sier, bedre føre var enn etter snar.

 

Vet det er tilfelle på de fleste modeller, problemet er at TS ikke opplyser hvilken bil det er så da må jo svaret gjelde ALLE biler og modeller på markedet, tviler på at det er tilfelle.

 

Å derfor svare slikt generelt kan gjøre at TS kanskje må bytte motor igjen på grunn av ett IDIOTISK svar som man fikk på diskusjon.no

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg redigerte innlegget mitt litt før jeg så at du hadde quotet det. Les delen med hvorfor det ikke er vanlig å ta av registerremma på en motor uten å sette på en ny med det samme.

 

Hvordan mitt innlegg er mer "idiotisk" enn ditt ser jeg sannelig ikke...

Endret av magnusalex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det jo ikke verre enn å ringe til de som utførte motorbyttet og spørre om det ble satt på en ny registerreim, men jeg kan aldri tenke meg at de setter en gammel reim på en ny motor.

 

Kanskje det var det rådet du i utgangspunktet burde gitt!

Lenke til kommentar

Men: Byttet du hele motoren? Til en ny eller brukt motor? Om motoren du har nå var helt ny, og dermed kun har gått 50.000 - burde det ikke være nødvendig å bytte den ennå. Men som ordtaket sier, bedre føre var enn etter snar.

Hvilken nytte har det å bytte en helt god regreim som har ca halve sin forventet levetid igjen?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønte jeg mente dynamoreim sliter du enda mer!!

 

For å gjøre sammenligningen mer tydelig for deg da... man trenger ikke skifte dynamoreim for å skifte dynamo, hvorfor må man da skifte registerreim for å skifte motor?

 

Ble det klart nok for deg nå :)

 

Jeg skjønte at du mente dynamoreim, men med måten du skrev det på oppfattet jeg som at du blandet reimene... Men da er jo det oppklart.

Lenke til kommentar

Hvilken nytte har det å bytte en helt god regreim som har ca halve sin forventet levetid igjen?

 

Egentlig ingen. Men om det er usikkert om regreima er ny eller ikke - og det ikke lar seg gjøre å finne ut av, er det bedre å bytte den før den nye motoren har rullet intervallen på 120.000, enn etter.

 

Har den bare gått 50.000, og dette er sikkert - hadde jeg ventet. Bare husk å bytte den før 170.000, så :)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Sikker på at det gjelder alle motorer og bilmodeller, skiftet ikke reim sist jeg skiftet dynamo selv om den satt på.

Forskjellen er at du er nødt til å demontere og montere (ny eller gammel) dynamoreim for å bytte dynamo, mens det ikke er noen som helst grunn til å demontere registerreima i forbindelse med motorbytte, og om man bytter til en fabrikkny (komplett) motor leveres den ferdig med (ny) registerreim montert. Om man bare bytter såkalt "short-block" eller "long-block" og gjenbruker en rekke av delene, inkludert registeret, fra den gamle motoren, eller man bytter til en "ny" brukt motor, så blir imidlertid saken en annen. Bytter man til en brukt motor man ikke kjenner service-historikken på, så bør reima byttes med en gang for å være på den sikre siden.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at du er nødt til å demontere og montere (ny eller gammel) dynamoreim for å bytte dynamo, mens det ikke er noen som helst grunn til å demontere registerreima i forbindelse med motorbytte, og om man bytter til en fabrikkny (komplett) motor leveres den ferdig med (ny) registerreim montert. Om man bare bytter såkalt "short-block" eller "long-block" og gjenbruker en rekke av delene, inkludert registeret, fra den gamle motoren, eller man bytter til en "ny" brukt motor, så blir imidlertid saken en annen. Bytter man til en brukt motor man ikke kjenner service-historikken på, så bør reima byttes med en gang for å være på den sikre siden.

 

Det er selvsagt alltid noen som ikke skjønner når jeg setter ting på spissen!! :p

Lenke til kommentar

Forskjellen er at du er nødt til å demontere og montere (ny eller gammel) dynamoreim for å bytte dynamo, mens det ikke er noen som helst grunn til å demontere registerreima i forbindelse med motorbytte, og om man bytter til en fabrikkny (komplett) motor leveres den ferdig med (ny) registerreim montert. Om man bare bytter såkalt "short-block" eller "long-block" og gjenbruker en rekke av delene, inkludert registeret, fra den gamle motoren, eller man bytter til en "ny" brukt motor, så blir imidlertid saken en annen. Bytter man til en brukt motor man ikke kjenner service-historikken på, så bør reima byttes med en gang for å være på den sikre siden.

 

*applauderer for et bra innlegg*

 

Det er selvsagt alltid noen som ikke skjønner når jeg setter ting på spissen!! :p

 

Vel, siden så mange ikke forstår det - kanskje du forklarer deg selv dårlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, siden så mange ikke forstår det - kanskje du forklarer deg selv dårlig?

 

En til? Ja da er det 2 ihvertfall men er det mange :)

 

Det er vel bare slik at ting soå sette ting på spissen, ironi og sarkasme mister litt av meningen hvis det forklares... men skal legge til en forklaring fra nå av for din skyld :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...