Gå til innhold

Stenging av torrent-sider har økt delingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, en teori som jeg ikke baserer på stort mye enn min egen fantasi:

 

Hvis man hadde benytta denne skyen alle snakker om til å gjøre deler av prosesseringen (slik som Microsoft ser for seg) på spill (og da snakker jeg kun spill da) for enkelte ting som ville gjort spillet ubrukelig uten, f.eks menysystemet eller kunstig intelligens, eller lydfiler, eller hva som helst, ville ikke det gjort enhver piratversjon ubrukelig ? Kan jo liksom ikke få startet et spill uten menyer ?

 

Piratproblemet på spill var dermed løst

Som betyr 100 problemer for kundene når serveren får problemer, bugs e.l. I tillegg vil dette ikke hindre en cracker som virkelig går inn for det ved og emulere nevnte server. For ikke å glemme at hvis dette blir mainstream DRM vil programmer skrives som gjør mye av jobben til en cracker automatisk, slik at utgivelse skjer raskere.

Forferdelig dårlig løsning, og vil kun øke antall pirater. Løsningen er ikke å gjøre det mer komplisert med flere ledd som kan ryke for sluttbruker, derimot det stikk motsatte. Ingen drm, og tilby bruker en bedre tjeneste enn hva piratene gjør, med flere frynsegoder.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Som betyr 100 problemer for kundene når serveren får problemer, bugs e.l. I tillegg vil dette ikke hindre en cracker som virkelig går inn for det ved og emulere nevnte server. For ikke å glemme at hvis dette blir mainstream DRM vil programmer skrives som gjør mye av jobben til en cracker automatisk, slik at utgivelse skjer raskere.

Forferdelig dårlig løsning, og vil kun øke antall pirater. Løsningen er ikke å gjøre det mer komplisert med flere ledd som kan ryke for sluttbruker, derimot det stikk motsatte. Ingen drm, og tilby bruker en bedre tjeneste enn hva piratene gjør, med flere frynsegoder.

 

Vel, det var ikke en teori som utelukkende baserte seg på fordeler for sluttkunden ;)

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke skjønne hvordan en "cracker" skal klare å emulere dynamisk innhold som han ikke har noen forutsetninger for å beregne, som f.eks AI. Jeg holder fortsatt en knapp på at dette hadde tatt knekken på piratkopiering (så kan det heller bli en annen diskusjon om det hadde tatt knekken på selskapene og). Jeg er også av oppfatningen at kundeflukten ikke nødvendigvis hadde blitt så stor som alle her inne vil ha det til. Litt grining og syting i starten, men det hadde nok gått seg til etterhvert når alle innser at de vil ha spillene allikevel ;)

 

Alle klager over hvor gammeldags og lite tilpasningsdyktig utviklerne er, men det samme kan vel sies om forbrukerne også ;)

Lenke til kommentar

Vel, det var ikke en teori som utelukkende baserte seg på fordeler for sluttkunden ;)

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke skjønne hvordan en "cracker" skal klare å emulere dynamisk innhold som han ikke har noen forutsetninger for å beregne, som f.eks AI. Jeg holder fortsatt en knapp på at dette hadde tatt knekken på piratkopiering (så kan det heller bli en annen diskusjon om det hadde tatt knekken på selskapene og). Jeg er også av oppfatningen at kundeflukten ikke nødvendigvis hadde blitt så stor som alle her inne vil ha det til. Litt grining og syting i starten, men det hadde nok gått seg til etterhvert når alle innser at de vil ha spillene allikevel ;)

 

Alle klager over hvor gammeldags og lite tilpasningsdyktig utviklerne er, men det samme kan vel sies om forbrukerne også ;)

Det ville ikke hindret pirater uansett, pga. det er ekstremt begrenset hva cloud computing kan brukes til(sett bort fra Microsoft sin magiske sky). I eksempelet med AI så blir det selvfølgelig ikke det samme for pirater, visse elementer vil mangle, men det må være en basis-AI allerede implementert i spillet for situasjoner hvor cloud computing ikke er tilgjengelig på et vis, og samtidig at cloud computing ikke kan streame en fullverdig AI på et vis som fungerer i en stor majoritet av spill(eneste jeg kan tenke meg en mulighet i er TBS-spill, men igjen kreves det basis-ai i bunn). Menyer sier seg selv kopieres lett, samme med lyd-filer "etc". Klarer ikke se for meg et scenario hvor cloud computing vil stoppe pirater, men for all del kom med ett hvis du har.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det ville ikke hindret pirater uansett, pga. det er ekstremt begrenset hva cloud computing kan brukes til(sett bort fra Microsoft sin magiske sky). I eksempelet med AI så blir det selvfølgelig ikke det samme for pirater, visse elementer vil mangle, men det må være en basis-AI allerede implementert i spillet for situasjoner hvor cloud computing ikke er tilgjengelig på et vis, og samtidig at cloud computing ikke kan streame en fullverdig AI på et vis som fungerer i en stor majoritet av spill(eneste jeg kan tenke meg en mulighet i er TBS-spill, men igjen kreves det basis-ai i bunn). Menyer sier seg selv kopieres lett, samme med lyd-filer "etc". Klarer ikke se for meg et scenario hvor cloud computing vil stoppe pirater, men for all del kom med ett hvis du har.

 

Vel, jeg så for meg et eksempel der all AI ble kalkulert i skyen, hvor mangel av internett da ville gjøre att ingen AI var tilstedet, og spillet nødvendigvis kræsjer, eller at alle motstanderne da står igjen som dummer pinner uten intelligens. Ved å ikke legge opp for mulighet til offline modus tror jeg det ville virka. På samme måte som bysimulasjon i f.eks GTA. Ting som ikke akkurat krever oppdatering på millisekundet. Alt dette må jo nødvendigvis basere seg på algoritmer som det har tatt måneder, hvis ikke år, å utvikle. Kan vanskelig se for meg hvordan pirater på magisk vis skal simulere denslags, de har ikke magiske evner de heller. Rett og slett bygge inn komponenter som spillet er 100% avhengig av for å virke, og legge det ut i skyen, uavhengig om det er oppgaver som er krevende eller ei.

 

Nå har jeg ikke sagt at det hadde vært noe særlig forbrukervennlig, men jeg tror det hadde knekt en stor del av piratkopieringa. Godt mulig jeg tar feil, men skulle likt å se noen prøve.

 

Edit: Kanskje en av grunnene til å satse mer på konsoll også. Det tok jo drøyt lang tid før PS3 kunne spille noe som helst kopierte spill, nå har jeg ikke fulgt særlig med, men det er vel ikke blitt lettere med tiden ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vel, jeg så for meg et eksempel der all AI ble kalkulert i skyen, hvor mangel av internett da ville gjøre att ingen AI var tilstedet, og spillet nødvendigvis kræsjer, eller at alle motstanderne da står igjen som dummer pinner uten intelligens. Ved å ikke legge opp for mulighet til offline modus tror jeg det ville virka. På samme måte som bysimulasjon i f.eks GTA. Ting som ikke akkurat krever oppdatering på millisekundet. Alt dette må jo nødvendigvis basere seg på algoritmer som det har tatt måneder, hvis ikke år, å utvikle. Kan vanskelig se for meg hvordan pirater på magisk vis skal simulere denslags, de har ikke magiske evner de heller. Rett og slett bygge inn komponenter som spillet er 100% avhengig av for å virke, og legge det ut i skyen, uavhengig om det er oppgaver som er krevende eller ei.

Hva om serverene er litt vel opptatte akuratt i det øyeblikket kundens spill ønsker kalkulasjoner, at kunden mister nettet noen sekunder eller sønnen fyrer opp stream, skal verden stoppe opp hver gang dette skjer? Dette er selvfølgelig sett bort at det lar seg ikke gjøre i noe annet enn turn-based spill, og selv der tror jeg ikke det lar seg gjøre og om så med ekstreme begrensninger. Hvem gidder forøvrig å vente på at køen skal males ned på serveren(e) slik at dine data kan kalkuleres for så og overføres. For ikke å glemme prisene på disse spillene, da en slik sky krever lokaliserte servere med latterlig kraft.

 

AI krever oppdatering på millisekund slik du påstår det ikke gjør, for hvor dumt ser det vel ikke ut om AI står stille 100ms hver gang du skyter på de før reaksjonen kommer. Eller i eksempelet ditt med GTA at biler ikke reagerer på at du kjører rett mot de og svinger unna i siste sekund før du ser at de gjør unnamanøver i sidespeilet etter du har passert. Det lar seg ikke gjennomføre på en praktisk måte, super-algoritmer eller ei, for du skal ha kunder villig til å kjøpe dette og spille det. Ingen ved sine fulle fem vil spille noe som henger etter absolutt alt du gjør med flere hundre millisekunder.

Noe så stort som bysimulasjon kan du bare glemme. Det lar seg ikke gjøre uansett hva Microsoft har overbevist deg om med 3x(tror jeg det var?) kraften til en Xbox, i noe annet enn LAN; og selv da er det dodgy at best. Du må huske at i din PC er det ikke millisekund som teller, men nanosekund. Cloud-computing kan ikke, og vil aldri kunne fungere som en erstatter av din maskinvare så lenge nettet er basert på lys. Det går for tregt. Da har jeg ikke engang berørt kapasitets-problemet, hvor data i din maskin overføres i gb/s. Ja man kan avlaste mindre tidkrevende kalkulasjoner (et jeg så nevnt var visse shaders f.eks.), men dette blir kun suplementering og ikke kritiske kalkulasjoner(Igjen: Vil fungere, men visse elementer vil mangle for pirater). Ei heller tror jeg det vil bidra til at spill får særlig ekstra kraft til overs, mao. en gimmick.

 

Kan vanskelig se for meg hvordan pirater på magisk vis skal simulere denslags, de har ikke magiske evner de heller

Det har ikke Microsoft heller gidt.. Hvem skal utvikle dette tatt fra en Harry Potter-bok forresten, og hvem skal betale for det, sluttbruker? Så du hade ikke hatt noe mot at spill plutselig ble antageligvis dobbelt så dyrt pga. et ekstremt overdrevent problem med helt feil løsning som kun vil føre til økt piratkopiering? For piratenes spill vil fungere offline om enn med visse begrensinger til gameplay, mens lovlige kunder sliter med utallige bugs og service-problemer; se f.eks. anno 2070 ved release. Visse elementer var avhengig av kontakt med sky, men ingenting som krevde kontinuerlig oppdatering. Spillet fungerte for pirater, men end-game manglet hvis jeg husker rett. Usikker på om det ble løst til slutt. Skal nevnes at antageligvis eneste grunnen til at dette ikke ble knekt med det første var mangelen på interesse. Assassins Creed-serien hadde noe lignende hvor små data-snutter var fjernet fra tid til annen i din progresjon gjennom spillet. Begge spill var sterkt plaget av variable bugs med rot i disse DRM-systemene, noe piratene slapp.

 

Nå har jeg ikke sagt at det hadde vært noe særlig forbrukervennlig, men jeg tror det hadde knekt en stor del av piratkopieringa. Godt mulig jeg tar feil, men skulle likt å se noen prøve.

Hadde også knekt forbrukerbasen, som nevnt over. Cloud-computing er forøvrig brukt i mangfoldige år allerede innen forskning. Det er derfor godt kjent hva begrensningene til cloud-computing er og hvorfor det ikke egner seg særlig til spill.

 

 

Løsningen er ikke å gjøre det mer komplisert med flere ledd som kan ryke for sluttbruker, derimot det stikk motsatte. Ingen drm, tilby bruker en bedre tjeneste enn hva piratene gjør og med flere frynsegoder.
Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja bare se på musikkbransjen etter at de tillot strømmetjenester som Spotify. Tilbudet er jo helt forferdelig dårlig nå sammenliknet med 5 år tilbake./sarcasm
De kan i stor grad tjene inn pengene på å spille live dersom artistene er av en viss størrelse, slik at de likevel kan ha råd til å gi ut album. Noe tilsvarende finnes ikke for levende bilder, og der er tilbudet nødt til å gå ned dersom inntjeninga går ned.

 

Eller så kan det hende at skuespillere også må leve på normal lønn, slik vi vanlige borgere gjør og ikke tjene noen hundre millioner i året. Se det, var en vanskelig tanke å tenke seg. Jeg er på ingen måte misunnelig på skuespillere som tjener noen hundre millioner for noen måneder med arbeide, men det er ingen grunn for dem å sutre, fordi de nå kanskje må gå ned i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...