Gå til innhold

Hva hvis jeg nå ønsker andrevalget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde det var slik at hvis man sa nei til førstevalget, så faller man ut av hele lista?

Hvordan var poengkravene i fjor på de to studiene du har som første- og andrevalg? Hvilket hadde høyest krav? Tror ikke du kan gjøre noe annet enn å håpe på at du ikke har nok poeng til førstevalget.

Lenke til kommentar

Jeg mener det (dessverre) er slik at man ikke får noe tilbud hvis man takker nei til plass på førstevalget. Nå har ikke jeg søkt høyere utdanning før, men det var i alle fall tilfellet da jeg søkte vgs. Jeg ringte til fylket like etter at fristen var utgått for å gi beskjed om at rekkefølgen på søknaden min var feil (jeg satte feil førstevalg ved et uhell), men den eneste beskjeden jeg fikk var at jeg måtte takke ja til det jeg kom inn på hvis jeg i det hele tatt skulle få skoleplass.

Lenke til kommentar

du kan alltids si nei, men da må du også håpe du kommer inn på 2.valget også

Skikkelig lurt å gi slike råd! Oppskrift på hvordan å stå uten studieplass.

 

På samordna opptak så blir man kun tilbudt plass på det høyest rangerte studiet man kommer inn på, mens man kan stå på venteliste på de over. Dersom du takker nei til et studie du har fått tilbud på står du uten studietilbud, med mindre du kommer inn på venteliste eller restetorget.

 

Det har tidligere vært diskutert her på forumet om man kunne slette høyere rangerte studieønsker etter omprioriteringsfristen. Jeg er usikker på om det fungerer, og jeg vil anbefale deg å ringe SO først så du ikke gjør noe kål, men det er i så fall den eneste muligheten. Å takke nei funker ikke.

Lenke til kommentar

Det er bare å tenke på hva som hadde skjedd dersom du faktisk kunne takket nei og fått andrevalget:

 

Tenk da på hvor mange "opptak" de måtte hatt: Først får alle ett tilbud, noen takker nei til førstevalget og har mer poeng enn de som kom inn på ditt andrevalg (som er deres førstevalg) i utgangspunktet, disse mister plassen og har igjen flere konkurransepoeng enn de som kom inn på tredjevalget ... Så vil gjerne noen av disse heller ha femtevalget sitt enn sitt førstevalg, som var noen andres andrevalg som de byttet til fordi de ikke ville ha førstevalget, som igjen var noen fjerdevalg. Det sier seg selv at dette hadde blitt et kaos uten like, og ikke hadde fungert i praksis.

 

Takker du nei til førstevalget ditt, så må du enten stå uten studieplass eller tråle restetorget.

 

Alternativet hadde vært å gitt alle med høyt nok snitt til førstevalget mulighet til å velge blant sine ti valg, så alle med andrevalget ... ELLER gjøre slik som "alle" andre land: å søke direkte til skolen/universitetet man ønsker å studere ved. :shrug:

 

Point being: det hadde blitt altfor dyrt og komplisert.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar

Det er etter min mening et stort problem med hvordan samordna opptak fungerer. Har selv vært i en håpløs situasjon hvor min kone søkte på studiet hun ønsket seg i de 4 store universitetsbyene og jeg gjorde det samme med et annet studie. Selv om vi hadde samme studieby på førsteplass kunne vi risikere at jeg kom inn i en by som førstevalg, og henne en annen, og selvom vi en av oss hadde høyere snitt enn nødvendig til byen den andre kom inn på er det umulig å bytte. Med andre ord tvinger samordna opptak den ene av et par til å vente et ekstra år med mindre de har ekstremt flaks eller ønsker å studere nøyaktig det samme (da kan man kun søke det stedet hvor det aktuelle studiet har lavest snitt).

Lenke til kommentar

aagmed: Det der er ikke "et stort problem". Dersom du er avhengig av å flytte til en spesifikk by, ja så søker du studier bare i den byen.

 

Tydelig at du ikke skjønte hva jeg mente. Jeg sier det er et stort problem for etablerte par. Eksempel:

 

Person A søker medisin med følgende prioritering Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø.

Ektefellen, person B søker Profesjonstudiet i psykologi med prioritering Oslo, Trondheim, Bergen.

 

Hvis person A nå kommer inn i Oslo, mens person B kommer inn i Trondheim, så kan ikke person A velge å begynne i Trondheim i stedenfor selvom han/hun har høyere snitt enn det som kreves. Person A må dermed vente et helt år og søke på nytt om de som par skal fortsette å bo sammen.

Lenke til kommentar

Som sagt, dersom du er avhengig av å flytte til en spesifikk by, søk til en spesifikk by. Med andre ord: Dersom Bergen har lavest krav, ja så putter dere begge Bergen som førstevalg. Ikke søk på studier i forskjellieg byer om du ikke har muligheten til å flytte til den av dem du måtte ende opp i.

Lenke til kommentar

Som sagt, dersom du er avhengig av å flytte til en spesifikk by, søk til en spesifikk by. Med andre ord: Dersom Bergen har lavest krav, ja så putter dere begge Bergen som førstevalg. Ikke søk på studier i forskjellieg byer om du ikke har muligheten til å flytte til den av dem du måtte ende opp i.

 

Men selvom det ikke er sånn i mitt eksempel så er det studier som ikke er ved alle byer og mange studier hvor ikke det er den samme byen som har lavest snitt.

Det er også lite rettferdige at par skal bli tvunget til den byen med lavest snitt for å kunne begynne samtidig.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Dere blir ikke tvunget til noe som helst. Som sagt, dersom du må studere i en gitt by, så bør du ikke søke på studier i andre byer. Dersom du søker på studier i forskjellige byer må du være villig til å flytte der du kommer inn. Et system hvor de med høyt snitt fikk tilbud fra 10 studiesteder og kunne velge og vrake ettersom det passet dem ville vært veldig, veldig mye dyrere å administrere, eller svært urettferdig for de studentene som da får svar mye senere, enn si ikke kommer inn fordi du ikke klarer å bestemme deg for hvor du vil begynne.

 

Løsningen på "problemet" ditt er svært enkel: Ikke søk på studier du ikke vil starte på.

Lenke til kommentar

Men selvom det ikke er sånn i mitt eksempel så er det studier som ikke er ved alle byer og mange studier hvor ikke det er den samme byen som har lavest snitt.

Det er også lite rettferdige at par skal bli tvunget til den byen med lavest snitt for å kunne begynne samtidig.

 

Det er like urettferdig for alle, enslige eller par, at man er "tvunget til" en by man ikke vil bo i fordi det er den byen som har studiet med så lavt snitt at man kommer inn.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er enkelt. Jeg søker høyere utdanning, og tror at jeg nå, etter at fristen for endring av rekkefølge har gått ut, helst har lyst å studere andrevalget mitt. Hva gjør jeg dersom jeg om et par uker får beskjed om at jeg har kommet inn på første?

Du kan fortsatt slette studieønsker fra lista di. Denne fristen går ut den 13. juli, så du har fortsatt tid på deg. Haken er at du ikke kan legge de du sletter inn igjen.

Lenke til kommentar

Det er like urettferdig for alle, enslige eller par, at man er "tvunget til" en by man ikke vil bo i fordi det er den byen som har studiet med så lavt snitt at man kommer inn.

 

Nei det blir ikke det samme. Et par kan ha godt nok snitt til å komme inn i mange forskjellige byer, men for å være sikret og begynne sammen må de bare søke på den byen med lavest snitt (for at det skal gå må det være samme byen på de to studiene, noe det ikke alltid er).

Lenke til kommentar

Eventuelt kan begge to skaffe seg så mange søkerpoeng at man har flere enn én mulighet.

 

Poenget er at om student A er sikker på å komme inn i Bergen, men klarer kanskje å komme inn i Oslo, Trondheim og Stavanger, og akkurat det samme gjelder for person B, SÅ kan de BARE søke Bergen om de skal være sikre på å holde sammen. Ellers risikerer de at person B kommer inn i Trondheim, mens person A kom inn i Oslo, men får på grunn av ordningen ikke lov å "nedgradere" til Trondheim selvom det har lavere snitt fordi han/hun kom inn på førstevalget.

 

Det blir ikke det samme som for enslige.

Lenke til kommentar

Ja, det er ulempen med å ha for få søkerpoeng til å kunne velge og vrake som man vil. Skjønt enslige ikke trenger å ta hensyn til en kjæreste, er det like mye en ulempe for dem. Løsningen for paret blir da å forbedre vitnemål eller å skaffe seg flere søkerpoeng på en annen måte, akkurat som alle andre må gjøre når de ikke kan studere der de helst vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...