Gå til innhold

Hva hvis jeg nå ønsker andrevalget?


Anbefalte innlegg

Ja, det er ulempen med å ha for få søkerpoeng til å kunne velge og vrake som man vil. Skjønt enslige ikke trenger å ta hensyn til en kjæreste, er det like mye en ulempe for dem. Løsningen for paret blir da å forbedre vitnemål eller å skaffe seg flere søkerpoeng på en annen måte, akkurat som alle andre må gjøre når de ikke kan studere der de helst vil.

 

Nei, les igjen. Begge partene kan ha gode nok snitt til alle stedene, unntatt førstevalget til den ene personen. Da låser alt seg, fordi når de finner ut av dette kan ikke den ene som kom inn på førstevalget nedgradere til andrevalget. I eksemplet ovenfor har begge personene gode nok snitt for trondheim og stavanger, men de kan allikevel bare gå i Bergen.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at om student A er sikker på å komme inn i Bergen, men klarer kanskje å komme inn i Oslo, Trondheim og Stavanger, og akkurat det samme gjelder for person B, SÅ kan de BARE søke Bergen om de skal være sikre på å holde sammen. Ellers risikerer de at person B kommer inn i Trondheim, mens person A kom inn i Oslo, men får på grunn av ordningen ikke lov å "nedgradere" til Trondheim selvom det har lavere snitt fordi han/hun kom inn på førstevalget.

 

Det blir ikke det samme som for enslige.

Ja, og hva er det som gjør dette med et "stort problem med systemet"? Poenget er og blir: Dersom du ikke på søknadstidspunktet er sikker på at du kommer til å ville takke ja til et gitt studietilbud, ikke søk.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Nei, les igjen. Begge partene kan ha gode nok snitt til alle stedene, unntatt førstevalget til den ene personen. Da låser alt seg, fordi når de finner ut av dette kan ikke den ene som kom inn på førstevalget nedgradere til andrevalget. I eksemplet ovenfor har begge personene gode nok snitt for trondheim og stavanger, men de kan allikevel bare gå i Bergen.

 

Jeg leste riktig. Hvis det er usikkert om en eller begge delene av paret kan studere i Trondheim eller Stavanger, så er det så klart rimelig at de, som alle andre, må skaffe seg flere søkerpoeng for å kunne velge fritt, hvis det er viktig å studere i én av de byene. Eventuelt må de ta en avveining på om det er viktigst å være sammen eller å gå på et bestemt studie i en bestemt by og risikere å være fra hverandre. Hvis de faller på det første, velger de i eksempelet ditt å studere i Bergen.

Lenke til kommentar

Jeg leste riktig. Hvis det er usikkert om en eller begge delene av paret kan studere i Trondheim eller Stavanger, så er det så klart rimelig at de, som alle andre, må skaffe seg flere søkerpoeng for å kunne velge fritt, hvis det er viktig å studere i én av de byene. Eventuelt må de ta en avveining på om det er viktigst å være sammen eller å gå på et bestemt studie i en bestemt by og risikere å være fra hverandre. Hvis de faller på det første, velger de i eksempelet ditt å studere i Bergen.

 

Men hvorfor skal alle som er noenlunde etablerte måtte være 110% sikker på å komme inn? Majoriteten er ikke det. De vet de har ca nok poeng og håper å komme inn. Det er en grunn til at man kan liste opp 10 studier på en samordna søknad, det er ikke fordi folk flest bare setter opp 1 valg de er 100% sikre på å komme inn på. Jeg syns reglen med at man ikke kan "nedgradere" til et lavere valg etter at man har motatt tilbud rammer de etablerte unødvendig hardt, mens unge enslige rett fra videregående ikke berøres i det hele tatt. Det er ikke rettferdig.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal alle som er noenlunde etablerte måtte være 110% sikker på å komme inn? Majoriteten er ikke det. De vet de har ca nok poeng og håper å komme inn. Det er en grunn til at man kan liste opp 10 studier på en samordna søknad, det er ikke fordi folk flest bare setter opp 1 valg de er 100% sikre på å komme inn på. Jeg syns reglen med at man ikke kan "nedgradere" til et lavere valg etter at man har motatt tilbud rammer de etablerte unødvendig hardt, mens unge enslige rett fra videregående ikke berøres i det hele tatt. Det er ikke rettferdig.

 

Men du ser vel at det ikke er et ubegrenset antall studieplasser på hvert sted, så hvis et par kunne ombestemme seg for at det skulle passe dem, ville en annen person bli nødt til å oppgi plassen sin?

Lenke til kommentar

Men du ser vel at det ikke er et ubegrenset antall studieplasser på hvert sted, så hvis et par kunne ombestemme seg for at det skulle passe dem, ville en annen person bli nødt til å oppgi plassen sin?

 

Nei! For det første er samordna opptak relativt nytt, før kunne man søke overalt uavhengig og det gikk da fint det også. Så godt som alle studier tar allerede opp ekstra folk når de som har kommet inn ikke møter opp, det er helt standard og noe som skjer på alle studier hvert eneste år. Ingen studieplasser hadde godt tapt om man dagen man får tilbud om plass kunne velge og gå ned til andrevalget. Det er jo nesten en MÅNED før de oppdager de som ikke møter opp, og selv de ødelegger ingen studieplasser. Det hadde ikke medført annet enn noen timer ekstra saksbehandlingsarbeid og den eneste grunnen til at vi ikke har dette valget er byrokratiet.

 

De gir også allerede tilbud til flere enn de har plasser til de fleste steder. Dette er ren statistikk.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Riktig, én søker fra eller til gjør ingen forskjell. Jeg vet ikke om du ser for deg at å bytte ønske kun skal være forbeholdt ektepar, kjærester eller alle som av en eller annen grunn skulle endre mening, men du risikerer at flere enn deg selv eller kona di velger et annet ønske. La oss si at et studie med 100 plasser i utgangspunktet blir tilbudt 120 søkere. Hvor mange søkere kan det være etter at folk har endret ønskene sine, før det ikke er plasser til alle som møter opp? 130? 140? 150? Hvem vet. Som Atmosphere sier, vil det kreve mange opptaksrunder og vil ikke være gjennomførbart.

 

Det er sikkert kjedelig å studere langt unna kjæresten sin og unge, enslige rett fra videregående er ikke rammet av kjæresteproblemet, men de har kanskje andre grunner til å ønske seg én by framfor en annen. Jeg ser ikke hvorfor kjærester skal gis noen fordeler. Hvis det er viktig å være på samme sted, får de heller søke der begge kommer inn. Hvis det eventuelt er én by som de gjerne vil studere i, men som ikke er mulig for begge, får den svake parten (eller begge) jobbe seg til flere søkerpoeng.

Lenke til kommentar

Det er et brutalt system, men det er nok det mest velfungerende også. Som flere over meg skriver ville det blitt et mareritt å organisere hvis alle skulle kunne endre. Jeg har i år søkt på studier sammen med kjæresten, og vi løste det ved at vi søkte på studier i én by. Nå er vi litt heldige i og med at jeg ikke hadde et studium jeg brant for å starte på, så jeg var åpen for de fleste byer så lenge de hadde noe morro å by på.

 

Slik jeg opplever det finnes det et like gjeldende problem for enslige; jeg kjenner to personer som jeg kommer på i farten som har førstevalget sitt i en by, og andrevalget i en annen. Problemet deres er at de ikke vet om de kommer inn på førstevalget, og de må vente med å ordne bosted inntil de får greie på hvor de kommer inn. Så når leiemarkedet allerede nå er en slagmark, da lurer jeg på hvordan det ser ut rundt 20. juli.

Lenke til kommentar

Riktig, én søker fra eller til gjør ingen forskjell. Jeg vet ikke om du ser for deg at å bytte ønske kun skal være forbeholdt ektepar, kjærester eller alle som av en eller annen grunn skulle endre mening, men du risikerer at flere enn deg selv eller kona di velger et annet ønske. La oss si at et studie med 100 plasser i utgangspunktet blir tilbudt 120 søkere. Hvor mange søkere kan det være etter at folk har endret ønskene sine, før det ikke er plasser til alle som møter opp? 130? 140? 150? Hvem vet. Som Atmosphere sier, vil det kreve mange opptaksrunder og vil ikke være gjennomførbart.

 

Det er sikkert kjedelig å studere langt unna kjæresten sin og unge, enslige rett fra videregående er ikke rammet av kjæresteproblemet, men de har kanskje andre grunner til å ønske seg én by framfor en annen. Jeg ser ikke hvorfor kjærester skal gis noen fordeler. Hvis det er viktig å være på samme sted, får de heller søke der begge kommer inn. Hvis det eventuelt er én by som de gjerne vil studere i, men som ikke er mulig for begge, får den svake parten (eller begge) jobbe seg til flere søkerpoeng.

 

En søker? Det er opp til så mange som 10 % som aldri begynner på studie de har kommet inn på nå, dette tar de høyde for og det er ikke noe problem. Tilsvarende kan de fint ta høyde for at noen prosent av søkerne går for andrevalget sitt istedenfor. Eneste negative konsekvensen er at noen flere vil få svar på om de kommer inn i suppleringsopptaket noen dager senere (da de ikke kan frigi like mange plasser da noen prosenter må stå klare til de som har det som andrevalg).

 

Jeg sier ikke at noen skal ha noen fordeler, men at alle burde kunne velge andrevalget da det ikke medfører noen store omveltninger. Om dette bidrar til at færre hopper av studiene sine under løpene så vil det være svært samfunnsøkonomisk også :)

Lenke til kommentar

Så vil noen ha tredjevalget, og noen fjerdevalget ... Det at man er sammen er ikke et godt grunnlag. Hva med de som har jobb i hjembyen? Familie? osv. osv. osv.

 

Det blir som å søke på en jobb: ikke søk på et firma i Harstad dersom du vet at du ikke kommer til å gå der, fordi dama mest sannsynlig kommer til å jobbe hjemme i Bergen. Ikke sett noe på førstevalget (eller listen forøvrig) dersom du vet at du ikka kan begynne dersom du kommer inn.

Lenke til kommentar

Det beste Trådstarter kan gjøre nå er å møte opp på nærmeste opptakskontor, evt ringe og høre om det går an å gjøre noe med det. Hvis du får endra det, så må du gjøre det gjennom å ta kontakt direkte når det er så sent. Hvis ikke prosessen med å tildele plasser er skikkelig i gang, så kan det godt hende det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Alternativet hadde vært å gitt alle med høyt nok snitt til førstevalget mulighet til å velge blant sine ti valg, så alle med andrevalget ... ELLER gjøre slik som "alle" andre land: å søke direkte til skolen/universitetet man ønsker å studere ved. :shrug:

Point being: det hadde blitt altfor dyrt og komplisert.

 

Det fungerte slik før datamaskinen ble oppfunnet, da søkte man direkte til skolen. Mange land har det fortsatt slik, uten at det er "altfor dyrt og komplisert".

 

Hvorfor ikke sende ut tilbud om plass på alle ønskene du har listet opp, som du har nok poeng til. Når fristen for valg går ut, gjøres et suppleringsopptak, akkurat som i dag.

 

Det burde også vært mulig å takke ja til to studieplasser. I dag må den som vil kjøre to studieløp samtidig, vente til neste år før den andre studieplassen kan bookes.

 

At dette ikke er mulig kan være en designmessig svakhet i systemet. Med en middels kraftig datamaskin skulle man tro de var mulig å automatisere inntaket nesten fullstendig. Eller det kan være problemstillinger jeg/vi ikke ser? Mulig. :)

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...