Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig landeveissykling?


Trultefaren

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Drev på med landeveissykling for noen år siden, men etter at onkel døde (som fikk meg inn i sporten), så har jeg rett og slett mista gnisten. Fikk talentstipend, og fikk mye støtte om at jeg ville nå langt.

 

Dette er nå to år siden, men sitter hele tiden å venter på å gjøre comeback. Det eneste jeg er usikker og som skremmer meg mer nå er bilistene og hvordan syklister per 2013 blir sett på som? Tenker ettersom det har vært mye trøkk i avisa om syklister...

 

Noen tanker om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min personlige erfaring: 99.8% av alle bilister er hyggelig, de kjører forbi på en fornuftig måte og prøver å unngå å skape farlig situasjoner. 0.1% er over all forventning hyggelig, de stopper for å slippe deg frem, vinker og er generelt veldig hyggelig.

 

Derimot, så har vi de 0.1% som er igjen, dette er drittsekker som er ute etter å lage kvalme, eller kjører alt alt for nærme.

 

Om du oppfører deg pent, og ikke sykler på de mest trafikkerte veiene når alle skal hjem fra jobb, så tipper jeg at du kan sitte og kose deg på sykkelen :)

Lenke til kommentar

Det er bare en effekt av uansvarlige aviser som prøver å hisse opp stemningen. Fientligheten har nok bare økt i kommentarfeltene, ikke i det virkelige liv.

 

Pass bare på at du opptrer tydelig og korrekt så går det fint.

Følg trafikkreglene, hjelp andre frem, men ikke utsett deg selv for fare ved å opptre underdanig (I.e. ikke ligg på hvitstripa, ikke ligg til høyre i kjørefeltet når du skal rett frem eller til venstre i et kryss)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvis du sykler på veien og det er gangvei vedsidenav så kommer jeg til å kjøre så nærme deg som mulig og tute for å skremme deg.

 

Dette er det værste jeg vet når det er fin gangvei vedsidenav en greit trafikkert riksvei og syklistene bruker riksveien fordi den har bittelitt bedre asfalt slik at det går litt fortere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du sykler på veien og det er gangvei vedsidenav så kommer jeg til å kjøre så nærme deg som mulig og tute for å skremme deg.

 

Dette er det værste jeg vet når det er fin gangvei vedsidenav en greit trafikkert riksvei og syklistene bruker riksveien fordi den har bittelitt bedre asfalt slik at det går litt fortere.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#14

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du sykler på veien og det er gangvei vedsidenav så kommer jeg til å kjøre så nærme deg som mulig og tute for å skremme deg.

 

Dette er det værste jeg vet når det er fin gangvei vedsidenav en greit trafikkert riksvei og syklistene bruker riksveien fordi den har bittelitt bedre asfalt slik at det går litt fortere.

 

På tide å levere inn førerkortet. At du truer med å bruke et særdeles farlig redskap så uansvarlig demonstrerer alt for umoden holdning til at du bør ha førerkort.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Du har ingenting med å opphøye deg selv til politi og dommer ovenfor andre veibrukere. Til din informasjon er det mange gode grunner til å ikke bruke gangveier til å sykle på.

 

Til trådstarter: Det er heldigvis ikke mange slike uansvarlige sjåfører som B25S og disse krypene gjør mer av seg i diskusjonsfora og kommentarfelter enn i det virkelige liv, men siden det er noen der ute bør du alltid passe på å legge deg tilstrekkelig langt inn i kjørefeltet slik at de må gjøre en ordentlig forbikjøring, og slik at du har rom for å manøvrere mot høyre om de skulle komme for nære. Som en jeg kjenner sa: Han skulle ønske han ikke hadde lest avisene og nettdebattene men heller bare syklet, for da hadde han ikke visst at det var noen konflikt...

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du sykler på veien og det er gangvei vedsidenav så kommer jeg til å kjøre så nærme deg som mulig og tute for å skremme deg.

 

Dette er det værste jeg vet når det er fin gangvei vedsidenav en greit trafikkert riksvei og syklistene bruker riksveien fordi den har bittelitt bedre asfalt slik at det går litt fortere.

 

Skjønner du ikke at slik oppførsel er farlig? Er du sikker på at gangveien er så fin som du tror? Har du syklet der selv med landeissykkel? De tåler faktisk ikke så altfor mye (fortauskanter, hull, dumper osv)

 

Hva om syklister skulle holdt på sånn som deg. Hver gang det går to fotgjengere i bredden på en gang/sykkelsti, ja da er det bare å kjøre forbi så fort og nærme som mulig og avslutte det hele med ett brøl for å skremme mest mulig. Sikkert akuratt like "gøy" som det du holder på med, helt til man faktisk kommer ut for en ulykke og skader seg selv eller ett annet menneske. Skulle alle holdt på slik hadde det væt ett hyggelig samfunn å leve i. Eller?

 

Det som irriterer meg mest er hvor utrolig tøffe alle sammen blir når de får gjemt seg i en bil. Da er det bare å låse dørene og oppføre seg på en måte man ikke har baller til å gjøre andre steder, bortsett fra på internett da selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet skal man på gangvei passere fotgjengere i "gangfart". Det florer også påstander om en fartsgrense på 15km/t, noe jeg ikke har sett kilder på, men i såfall er ikke det en særlig høy hastighet.

 

9 av 10 bilister er greie og 9 av 10 syklister er greie, men det er den tiende hos begge som skaper problemer. De syklistene som durer rett ut i kryss , ligger midt på veien i snglefart og de bilistene som kommer i hundreoghelvete rett forbi, bruker hornet/spyleveske, osv. er de som skaper avisoverskrifter.

 

Begge parter har like mye ansvar, men jeg vil mene at det kanskje ligger litt mer på de kjørene iom. at de tross alt sitter inni 2 tonn med metall, mens syklisten sitter oppå 5-6 kilo.

Lenke til kommentar

Skjønner du ikke at slik oppførsel er farlig? Er du sikker på at gangveien er så fin som du tror? Har du syklet der selv med landeissykkel? De tåler faktisk ikke så altfor mye (fortauskanter, hull, dumper osv)

 

Hva sykkelen tåler er så sin sak. Mer relevant er det at det er gjerne større risiko fra å bli påkjørt av biler om man sykler langs gangveier enn langs veien siden disse gjerne har uoversiktlige kryss og utkjørsler og bilene som krysser ser stort sett bare etter trafikk i veien, ikke langs gangveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...