Gå til innhold

Vannkjøling for en nybegynner


Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Noen av dere husker det kanskje, jeg har hatt en del spm om vannkjøling i "Den kalde kafeen" tråden som finnes her, men tenkte det er greit med en egen tråd nå. Jeg har litt spm og trenger litt hjelp.

 

Jeg har lyst til å kjøle ned en 3570K og en 680. Lave temperaturer og lavt støynivå er målet mitt. :)

 

Pumpe (PMP450)

CPU-blokk

GPU-blokk

Radiator

Vanntank

Vifter

 

Dette har jeg plukket ut så langt. Trenger slanger (hva slags?), hva burde jeg bruke til å feste slangene med? Hva anbefaler dere til å rense både GPU og CPU med for gammel kjølepasta, og hvilken burde jeg påføre? Destillert vann burde vel holde. Trenger jeg noe algedrepende middel i det også?

 

Er det noe jeg har glemt nå?

 

Kabinettet er forresten et Corsair Obsidian 550D. Det har ikke plass til den radiatoren uten at jeg modder det. Men tror jeg skal feste radiatoren bak skrivebordet mitt. Eller på veggen. Ikke helt bestemt meg ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger slange og fittings. Om du bruker 10/8,13/10 eller 16/10 spiller ingen rolle. Jeg foretrekker å jobbe med 13/10, men i kabinetter med begrenset plass er 10/8 en god løsning. Kompresjonsfittings er enkle i bruk, dog litt dyr.

 

Reservoiret har ubetydelig innvirkning på temperatur, så du kan med fordel ta ett som er litt mindre, så det får plass inne i kabinettet. (Med mindre du vil henge det på utsiden) Evt. et bay reservoir.

Nå er det vel ingenting som heter overkill, men den radiatoren holder i massevis. Hvis du ikke planlegger noe oc klarer du deg med en 240 rad.

Lenke til kommentar

Jeg klarer 4.8GHz med en i7 3770K ;)

Et tips: Kjøp Nickel blokker, de ser så mye bedre ut :)

Ellers så ser det veldig bra ut! Her har du et mer "kvalitets" res: http://digitalimpuls...0000067193.aspx

Et tips: Kjøp pumpe, nipler og slange fra utlandet!

Jeg vil også anbefale å ha en plan for draining!

Edit: Vifter: http://cdon.no/elektronikk/corsair_sp120_pwm_quiet_edition_4_pin_120x25mm_dual_pack-23495805

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Jeg klarer 4.8GHz med en i7 3770K ;)

Et tips: Kjøp Nickel blokker, de ser så mye bedre ut :)

Ellers så ser det veldig bra ut! Her har du et mer "kvalitets" res: http://digitalimpuls...0000067193.aspx

Et tips: Kjøp pumpe, nipler og slange fra utlandet!

Jeg vil også anbefale å ha en plan for draining!

Edit: Vifter: http://cdon.no/elekt...l_pack-23495805

Hvor anbefaler du at jeg kjøper det fra da? Fra hva jeg har funnet ut så er den pumpen jeg har linket til en anbefalt pumpe. Er det andre som muligens er bedre?

 

Takk for linken til viftene. Tror jeg kjøper noen med en gang.

 

Hva er forskjellen med viftene du linket til og disse?

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Hvor anbefaler du at jeg kjøper det fra da? Fra hva jeg har funnet ut så er den pumpen jeg har linket til en anbefalt pumpe. Er det andre som muligens er bedre?

 

Takk for linken til viftene. Tror jeg kjøper noen med en gang.

 

Hva er forskjellen med viftene du linket til og disse?

WCUK, eller Hellfire-PC på eBay (sistnevnte er villig til å endre verdi på pakken, slik at den slipper gjennom tollen ;))

Pumpen du har valgt er basert på Laing D5, og er en av de beste, eller den beste på markedet!

Forskjellen på viftene er prisen, og antall "pins" :)

Lenke til kommentar

WCUK, eller Hellfire-PC på eBay (sistnevnte er villig til å endre verdi på pakken, slik at den slipper gjennom tollen ;))

Pumpen du har valgt er basert på Laing D5, og er en av de beste, eller den beste på markedet!

Forskjellen på viftene er prisen, og antall "pins" :)

Ok, men hvis jeg ikke sparer noe på det så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe det fra utenlandske nettbutikker.

 

Til tipset du kom med tidligere. Jeg har ikke vindu i kabinettet så utseende på blokkene er ikke så viktig, men ellers takk. Har sett på en del andre blokker også.

 

 

Men ser at disse er til lik pris.

GPU

CPU

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å kjøle ned en 3570K og en 680. Lave temperaturer og lavt støynivå er målet mitt. :)

 

Er det noe jeg har glemt nå?

 

Du har glemt en radiator som yter bra på lave RPM.

Det vil si en radiator med lav finnetetthet, i motsettning til de som yter bra ved høy RPM.

 

The copper fins are optimized for both high- as well as low-speed fans

Dette er pisspreik. Man kan ikke optimalisere for to motsatte egenskaper samtidig. Det er som å optimalisere sko til å passe både store og små føtter. Altså passer den ingen føtter.

 

 

BlackIce sin SR1 serie er bra: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=index&cPath=59_457_458&sort=20a&page=2

Lenke til kommentar

Du har glemt en radiator som yter bra på lave RPM.

Det vil si en radiator med lav finnetetthet, i motsettning til de som yter bra ved høy RPM.

 

 

Dette er pisspreik. Man kan ikke optimalisere for to motsatte egenskaper samtidig. Det er som å optimalisere sko til å passe både store og små føtter. Altså passer den ingen føtter.

 

 

BlackIce sin SR1 serie er bra: http://www.performan...sort=20a&page=2

Det eneste jeg har funnet ut for vifter som spinner ved lav rpm (ca 1400 for de viftene jeg ser på) så burde jeg finne en radiator med under 12 fpi... Eller under 14 fpi kan det ha vært. Skal kjøre push/pull.

 

unparalleled performance from sub-800rpm to 2000rpm fans

Av den serien så blir det denne, men da må jeg spørre deg, optimalisert for vifter med under 800rpm, til ca 2000rpm. Det er et stort gap.

Lenke til kommentar

Jeg klarer 4.8GHz med en i7 3770K ;)

Et tips: Kjøp Nickel blokker, de ser så mye bedre ut :)

Ellers så ser det veldig bra ut! Her har du et mer "kvalitets" res: http://digitalimpuls...0000067193.aspx

Et tips: Kjøp pumpe, nipler og slange fra utlandet!

Jeg vil også anbefale å ha en plan for draining!

Edit: Vifter: http://cdon.no/elekt...l_pack-23495805

De har vel ikke EK res på Techbay? Bitspower er vel ca samme kvalitet som EK.
Lenke til kommentar

Push pull og 1400rpm er langt fra lavt støynivå, så da vet jeg ikke om SR1 radiatoren er noe særlig lengere :)

Jeg kjører mine Noctua 140mm vifter på 600rpm, og jeg synes 800rpm bråker for mye :D

Det står jo 23 desibel på støynivå. Kan vel alltids kjøre dem på 1000rpm. Er ikke det mulig? Legge inn en motstand før viften kommer burde vel gjøre susen?!?

 

 

På H100 som jeg har nå, kjører viftene på 1300 eller 1400 tror jeg. Men disse viftene bråker veldig. Noctua viftene jeg har, er jeg veldig fornøyd med støynivået på. Veldig stillegående. :)

 

 

Ingen har svart meg på hva jeg bør bruke som væske. Destillert vann?

Lenke til kommentar

Destilert vann bruker jeg for det meste. Eventuelt kjøpe dyrt farget vann :p Putte litt "algedreper" i vannet i tilfelle det kommer noen basselusker i resoaret :p

Du må aldri bruke rent destilertert vann, hverken i bilen, eller vannkjølingen. Når det er destilert er det rent H2O og det koroderer veldig. Ha bestandig i hvertfall 10% frostveske fra bil i vannet, for å hindre korosjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må aldri bruke rent destilertert vann, hverken i bilen, eller vannkjølingen. Når det er destilert er det rent H2O og det koroderer veldig. Ha bestandig i hvertfall 10% frostveske fra bil i vannet, for å hindre korosjon.

Frostvæske er ikke noe problem å få tak i. Burde ikke det fungere som algedrepende middel også?
Lenke til kommentar

Jo, har destilert vann med 10% frostveske og det funker fjell :)

Supert!

 

Tusen takk for hjelpen så langt :D

 

Da er det på tide at jeg går til innkjøp av de ulike delene jeg trenger. Men gjerne la tråden forbli åpen, Jeg har sikkert flere spørsmål om montering av de ulike delene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...