Gå til innhold

Test: Samsung Series 7 Chronos


Anbefalte innlegg

Det er jo en helt annen type maskin, det blir som å sammenlikne en series 7 chronos med en ultrabook. Series 7 chronos er etter min mening en all round bærbar maskin, mens asus modellene er gaming rettede skrivebordserstattere.

Så absolutt. Som nevnt var jeg veldig fornøyd med den, men "behovet" var noe større for meg.

Kunne jeg bare fått designet og en like støysvak pc med ytelsen til Asus... Til en rimelig penge selvsagt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som anbefaler å kjøpe denne da?

Det kommer jo helt an på dine behov egentlig. Jeg kan fint anbefale maskinen. Beste bærbare jeg har hatt, men dekket ikke mine behov og ønsker (skjermstørrelse, diskplass, skjermkort).

 

Har du lest de to foregående sidene av kommentarer? Tror det kommer greit frem at dette er en god bærbar. :)

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på dine behov egentlig. Jeg kan fint anbefale maskinen. Beste bærbare jeg har hatt, men dekket ikke mine behov og ønsker (skjermstørrelse, diskplass, skjermkort).

 

Har du lest de to foregående sidene av kommentarer? Tror det kommer greit frem at dette er en god bærbar. :)

 

 

Okey;) siden du har hatt den. hvordan var WIFI? hørt den ikke var så bra. prøvde du battlefield 3 på den?

Lenke til kommentar

Okey;) siden du har hatt den. hvordan var WIFI? hørt den ikke var så bra. prøvde du battlefield 3 på den?

Jeg spilte litt CS:GO over WIFI, men den var ubrukelig for det. Fikk lag spikes hvert minutt noe som er utrolig irriterende. Den var perfekt på alle mulige måter for meg unntatt spilling over nettet. Samsung har hatt problemer med antenna for WIFI på Chronos serien ganske lenge.

Håper på at neste generasjon blir bedre, for da skal jeg handle en :)

Lenke til kommentar

Okey;) siden du har hatt den. hvordan var WIFI? hørt den ikke var så bra. prøvde du battlefield 3 på den?

Jeg hadde ingen større problemer med WIFI på den personlig, men spilte heller ikke noe som satte store krav til nett.

 

Av spill som krever litt mer Bioshock Infinite, Call of Juares: Gunslinger og Need for Speed: Most Wanted. Bioshock og NFS fløt veldig bra, mens Call of Juares ser ut til å ha noen issues siden det ikke fløt speislt godt uansett hva jeg gjorde. Jeg mistenker at det kjørte på integrert skjermkort, selv om det sto på riktig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ingen større problemer med WIFI på den personlig, men spilte heller ikke noe som satte store krav til nett.

 

Av spill som krever litt mer Bioshock Infinite, Call of Juares: Gunslinger og Need for Speed: Most Wanted. Bioshock og NFS fløt veldig bra, mens Call of Juares ser ut til å ha noen issues siden det ikke fløt speislt godt uansett hva jeg gjorde. Jeg mistenker at det kjørte på integrert skjermkort, selv om det sto på riktig.

 

 

Brukte du da Cabel? fordi dt blir ikke så mye spilling på den, blir mest singelplayer gaming som f.kes dead space 3. blir altid å spille Bf fremover. usikker på hvor høy grafikk du treng til det.. det står mellom denne &

http://www.multicom.no/Kunshan-P150E-15e6-Full-HD-NTSC-95-Matte-Intel-Core-i7-3630QMe-8GBe-240GB-SSDe-DVDRWe-GeForce-GTX-680Me-HDMIe-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10624465

Lenke til kommentar

Brukte du da Cabel? fordi dt blir ikke så mye spilling på den, blir mest singelplayer gaming som f.kes dead space 3. blir altid å spille Bf fremover. usikker på hvor høy grafikk du treng til det.. det står mellom denne &

http://www.multicom....00042/p10624465

Brukte trådløst, men testet som nevnt lite av spill som krever noe særlig av nettet. Jeg kan også ha vært heldig.

 

Det er ingen tvil om at Multicomen gir mye mer for pengene. Skjermkortet i den, Nvidia GTX 680M, gruser det som sitter i Samsungen, et ATI Radeon HD 8870M. Du kan forvente mer enn det dobbelte av ytelse i BF3. Personlig er jeg veldig var for viftestøy, og har derfor foreløpig ikke vurdert Multicom i noe særlig grad.

 

Jeg satte sammen en liten sammenligning hos Notebookcheck, som viser dette veldig tydelig.

Lenke til kommentar

Brukte trådløst, men testet som nevnt lite av spill som krever noe særlig av nettet. Jeg kan også ha vært heldig.

 

Det er ingen tvil om at Multicomen gir mye mer for pengene. Skjermkortet i den, Nvidia GTX 680M, gruser det som sitter i Samsungen, et ATI Radeon HD 8870M. Du kan forvente mer enn det dobbelte av ytelse i BF3. Personlig er jeg veldig var for viftestøy, og har derfor foreløpig ikke vurdert Multicom i noe særlig grad.

 

Jeg satte sammen en liten sammenligning hos Notebookcheck, som viser dette veldig tydelig.

 

Stor forsjell ja! Nå tenker jeg litt fremover som blir mer konsoll fremover (PS4) selvom jeg altid har vært en pc gamer. den klare å kjøre high på bad company 2. dt funker bra får meg & bf3, spent på bf4. valget blir vanskelig.

 

Grunn til jeg vill ha allaround pc fremfor gamer data. så blir det mest brukt til surf,filmer & serier. av og til hardcore gaming

Endret av stolpy
Lenke til kommentar

Stor forsjell ja! Nå tenker jeg litt fremover som blir mer konsoll fremover (PS4) selvom jeg altid har vært en pc gamer. den klare å kjøre high på bad company 2. dt funker bra får meg & bf3, spent på bf4. valget blir vanskelig.

 

Grunn til jeg vill ha allaround pc fremfor gamer data. så blir det mest brukt til surf,filmer & serier. av og til hardcore gaming

Nøkkelordet her er hardcore-gamer, som også kan kalles minste felles multiplum. :)

Jeg skulle gjerne fått sett nærmere på en Multicom for å gjøre opp mine egne meninger om byggekvalitet og evt støyproblem. Nå heller jeg mot Asus G750JX, selv om den koster mer og gir mindre ytelse enn Kunshan. Den er høyst sannsynlig stillere, men jeg er litt bekymret for kvalitet på skjermen.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Toshiba'en der har ikke full HD skjerm, ingen dedikert grafikkkort, ingen SSD(som du påpekte), har dårligere batteritid, og er ikke minst en plastikkboks iforhold til Samsung sin aluminium maskin. Kvaliteten er ikke nærheten.

 

Samsung'en gir ikke mest ytelse pr krone, men gir en helt annen opplevelse enn en toshiba plastikkboks til 6000 kr.

 

Dinside påpeker det er den beste PCen de har testet:

 

 

Offffff, hva skal man si til sånt..? Er du svaksynt, har du dysleksi, eller er du bare glad i å slenge med leppa for å ha en mening? Hvis du faktisk leser i specen på den maskina så vil du se at jo, den har 1080p panel, og jo, den har chassis i børstet metall og ikke er en quote "plastikkboks".

 

Det største problemet med Toshiba laptoper tradisjonelt har vært diskfeil, men som Parapraxis meget korrekt påpeker så vil de aller fleste sette inn en ssd i den maskina uansett, og det andre problemet med Toshiba har vært kjip byggeutførelse, men igjen, så er denne maskina her i børstet metall, og til den prisen og med den specen der er den faktisk et kupp.

Lenke til kommentar

ja jeg tok noe feil ang deb toshibaen, den gir mye for pengene, kvaliteten på maskinen er god, men samsungen er forsatt noen hakk over, skjermen på den er feks forsatt bedre selvom begge har full HD, dog det at den mangler haswell gjør den til et dårlig kjøp i dag

Lenke til kommentar

Den Toshiba maskinen er ikke akkurat det verste jeg har sett nei, MEN! Det er viktig å huske på at maskinvare er ikke alt, og det at en maskinen har en finish i børstetmetall er ikke det samme som at den har godt design og god byggekvalitet, det er slettes ingen automatikk i at "maskin i metall = fantastisk byggekvalitet og design".

 

Det samme gjelder forsåvidt skjermen, det at skjermen har høy oppløsning betyr ikke det samme som at skjermen er av god kvalitet, det finnes bøttevis med TV-er og skjermer på markedet med ganske så oppegående oppløsning uten at skjermkvaliteten nødvendigvis er allverden. Utifra det jeg kan lese om denne Toshiba modellen så leveres jo den med et vanlig TN-panel på skjermen som burde bety at fargegjengivelsen / kvaliteten, innsynvinkelen og det meste vil være flere hakk under maskiner som Samsung 7-serie som leveres med PLS paneler, og eventuelt andre maskiner som leveres med IPS-paneler. Personlig tar jeg heller en PLS eller IPS panel med lavere oppløsning enn et TN-panel med litt høyere oppløsning.

 

 

Er jo også verdt å merke seg at Toshibaen kommer med bare 4-celler batteri, med andre ord så kan ikke batteritiden være allverden, og jeg tipper at både tastaturet og styreflaten (touchpadden) ikke er mye å skryte av men her er jo ikke Samsung 7-serie stort å skryte av heller, spesielt styreflaten er temmelig horribel i bruk om du spør meg. Ikke leveres den med noen SSD heller som vil bety at den vil føles betraktelig tregere da tradisjonelle "mekaniske" harddisker er den største flaskehalen i moderne maskiner og vil sinke opplevelsen av Toshiba maskinen betraktelig. Leveres jo kun med integrert skjermkort også, og det er ikke engang et Intel HD 5000 kort så grafikkytelsen til Samsung 7-serie med Radeon HD 8870M vil jo operere i en helt annen liga.

 

 

Toshiba har ikke akkurat den beste historikken når det kommer til problemfrie maskiner, og jeg ser ingen grunn til å forvente at designet på denne skal være så fryktelig mye bedre bare fordi finished er i børstet metall, det sier jo ingen ting om hvor godt optimalisert og designet kjøleløsningen og det øvrige på maskinen er, her har jo hvertfall Samsung en historikk som tilsier at de er av de bedre PC-produsentene på markedet noe Toshiba så definitivt ikke kan skryte på seg at de er.

 

 

 

Men det blir jo uansett å sammenligne fugl og fisk, det er to helt forskjellige maskiner i to helt forskjellige prisklasser. Den ene har integrert skjermkort og HDD, den andre har dedikert skjermkort og SSD, den ene koster nå 6'995,- kos Lefdal (ikke 6000?) mens den andre starter fra 11'500kr og oppover. Er vell liten tvil om at Toshibaen er og blir en svakere maskin / modell, men til gjengjeld så koster den også en god del mindre så her blir det jo snakk om å anskaffe maskin til sitt bruk og behov.

Lenke til kommentar

Å henge seg opp i at en maskin til 5-6000 ikke har ssd, og samtidig sammenligne den med en maskin som koster dobbelt så mye blir helt meningsløst. En får kjøpt ganske mye ssd for det mellomlegget for å si det sånn. De fleste vil som jeg tidligere skrev bytte disk på Toshibaen uansett. Når det gjelder argumentet om dedikert grafikk så er ikke grafikkortet i den Samsungen noe kjempekort uansett, og faktum er at Intel HD Graphics har gjort et kvantesprang hva gjelder ytelse med introduksjonen av Haswell, noe som faktisk gjør Intel HD graphics 4600-> konkurransedyktig med det aller meste av dagens dedikerte midrange grafikkkort.

 

Forøvrig helt enig i mye av de andre argumentene her om at det er stor forskjell på bildekvaliteten på paneler, FULL HD eller ei. Det samme når det gjelder kjøleløsninger osv. Samsung har jo også den kjempefordelen at de fabrikkerer det aller meste av sin hardware selv, og at den gjennomgående er av veldig god kvalitet, men forsvarer det og ta dobbel pris? Det er jeg ikke like enig i. Derfor jeg sier at value for money er Toshibaen bort imot uslåelig.

 

Når det gjelder prise på den så har den vært nede i 5995 hos både Elkjøp og Lefdal når den var på tilbud for bare noen uker siden, men er nå oppe i 6995. Treffer man på tilbudet og kjøper den til 5995 er den et røverkjøp kort og godt.

Lenke til kommentar

Klart den blir sammenlignet med Samsung maskinen, du har jo tross alt dratt den inn i kommentarfeltet til testen av en Samsung 7-Serie chronos maskin så hva hadde du forventet?

 

Greit nok at Intel sine integrerte grafikkløsninger har kommet seg, men Radeon HD 8870M er faktisk et ganske så solid dedikert skjermkort og leverer mange hakk bedre grafikkytelse enn Intel HD 4600 som du finner på Toshiba maskinen du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...