Gå til innhold

Et spm til dere som mener demokrati er bra...


Anbefalte innlegg

Her er et spm til dere som mener demokrati er bra.

 

Det er regler for hvor tett man får lov til å schmokke en ny husvegg opp mot naboen.

 

Denne regelen veier epler mot pærer, fordi den veier opp hvor mye brannsikkerhet vi må ha, mot hvor mye tomteutnyttelse vi ønsker.

 

Sett at man nå fant ut at brannfaren var dobbelt så lav.

 

Hvordan tror dere at demokratiet vil rette opp i dette?

 

 

Jeg tror ikke demokratiet vil rette opp i dette.

 

Jeg tror forandringer av slike regler kun avgjøres av byråkrater, og at vi kun kan marginalt påvirke om byråkratene våre har en mer eller mindre spiss totalitær smak. Ettersom de som jobber som byråkrater, har valgt å jobbe som byråkrater, så regner jeg med at smaksforskjellen er liten. Det er folk som er glad i å skalte og valte, uansett. Og de vil neppe myke opp regler om de ikke må.

 

Fuck demokratiet.

Endret av antih3lt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et spm til dere som mener demokrati er bra.

 

Det er regler for hvor tett man får lov til å schmokke en ny husvegg opp mot naboen.

 

Denne regelen veier epler mot pærer, fordi den veier opp hvor mye brannsikkerhet vi må ha, mot hvor mye tomteutnyttelse vi ønsker.

 

Sett at man nå fant ut at brannfaren var dobbelt så lav.

 

Hvordan tror dere at demokratiet vil rette opp i dette?

Hvordan skal noe annet system rette opp i dette?

Hva er alternativet? Hva legger du i "demokratiet" ?

Du snakker som at demokratiet er en person som kan rette i ting...

Demokratiet er en betegnelse som beskriver folkestyret. Demo (folk) krati (styre).

 

Du mener altså at folk ikke skal styre samfunnet i den retningen de selv ønsker?

Hva er du tilhenger av?

 

Jeg tror ikke demokratiet vil rette opp i dette.

Som sagt: Demokratiet er ikke en person som kan rette opp i ting.

Hvis ikke folket kan rette opp i dette, hvem skulle da kunne gjort det?

 

Jeg tror forandringer av slike regler kun avgjøres av byråkrater, og at vi kun kan marginalt påvirke om byråkratene våre har en mer eller mindre spiss totalitær smak. Ettersom de som jobber som byråkrater, har valgt å jobbe som byråkrater, så regner jeg med at smaksforskjellen er liten. Det er folk som er glad i å skalte og valte, uansett. Og de vil neppe myke opp regler om de ikke må.

 

Fuck demokratiet.

(Gjesp)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan skal noe annet system rette opp i dette?

Hva er alternativet? Hva legger du i "demokratiet" ?

Du snakker som at demokratiet er en person som kan rette i ting...

Demokratiet er en betegnelse som beskriver folkestyret. Demo (folk) krati (styre).

Som jeg viste, så er ikke sosialdemokratiet vårt noe folkestyre. Det er en forskjell på å gå på butikken og velge deg ut hva slags potetgull du vil ha, og på å velge en regjering, som igjen velger ut byråkrater, som muligens vil tillate deg potetgull med paprikasmak, om du lar det gå nok tid. Det er ikke folkestyre, du blir styrt via representanter.

Kanskje du skal ta en runde i tankeboksen, og så ser du løsningen på de andre innvendingene dine.

Lenke til kommentar

Som jeg viste, så er ikke sosialdemokratiet vårt noe folkestyre.

Nå benytter du deg av den kjente logiske feilen: Moving the goalports.

Nå endrer du definisjonen av demokratiet vårt, og bruker et helt feil begrep om demokratiet vårt: sosialdemokratiet. Dette er feil, siden sosialdemokrati er en ideologi som blant annet Arbeiderpartiet baserer sin politikk på, og som labor party i England baserer politikken sin på. Osv.

 

Så hva visste du? Ingen ting? :)

Et tips fra meg; Sett deg litt grundigere inn i politikk før du begynner å krituisere styreformen vår (som så og si alle støtter oppom)... Og politikk generelt, før du begynner å kritisere i det hele tatt. :) Det er lurt. Da vil du komme bedre ut i debatter enn om du velger å uttale deg uten noen grunnleggende kunnskap.

 

Det er en forskjell på å gå på butikken og velge deg ut hva slags potetgull du vil ha, og på å velge en regjering, som igjen velger ut byråkrater, som muligens vil tillate deg potetgull med paprikasmak, om du lar det gå nok tid. Det er ikke folkestyre, du blir styrt via representanter.

Kanskje du skal ta en runde i tankeboksen, og så ser du løsningen på de andre innvendingene dine.

Byråkratene gjør bare det politikerne har satt dem til å gjøre. Så når du gang på gang stemmer på partier som holde på med sånne dumme ting, så blir det selvsagt et problem....

Hva skulle jeg da kommet fram til mener du?

Altså etter at jeg hadde gått i tankeboksen?

Hva slags løsning ville jeg sannsynligvis kommet opp med?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Vel, om vi skal se på styreformen i Norge, så er det ikke demokrati, men parlamentarisme.

 

Det rette navnet på fint norsk skulle da bli parlamentarisk diktatur. Folket har 0 innflytelse, selv om mange tror det fordi de får lov til å stemme ved hvert valg på om de vil ha pest eller kolera, .

 

Men vi får det som politikerne har bestemt hva vi skal få uansett.

 

Og det er uten unntak aldri noe bra for folket eller landet, men veldig bra for politikerne selv..

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Vel, om vi skal se på styreformen i Norge, så er det ikke demokrati, men parlamentarisme.

 

Det rette navnet på fint norsk skulle da bli parlamentarisk diktatur. Folket har 0 innflytelse, selv om mange tror det fordi de får lov til å stemme ved hvert valg på om de vil ha pest eller kolera, .

 

Men vi får det som politikerne har bestemt hva vi skal få uansett.

 

Og det er uten unntak aldri noe bra for folket eller landet, men veldig bra for politikerne selv..

Alle skulle vært sånn som deg, vet du... Ventet på at Jesus skal komme, og sette alt på vent...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er at hvis dette er demokrati, og mange i Norge ønsker noe, hvorfor blir det da ikke sånn? Dere sier at demokrati er styrt av folket, men igjen til det jeg sa, Flertall ønsker noe, men for det ikke ? Da blir det ikke en demokrati? Eller når noe blir innført i Norske lover, det som skulle vært en ekte demokratisk land er at det skal være folkeavstemning for vær eneste lov de skal innføre. Da kan vi se på flertallene som ønsker dette eller ikke. DA bestemmer folket = demokrati

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er at hvis dette er demokrati, og mange i Norge ønsker noe, hvorfor blir det da ikke sånn? Dere sier at demokrati er styrt av folket, men igjen til det jeg sa, Flertall ønsker noe, men for det ikke ? Da blir det ikke en demokrati? Eller når noe blir innført i Norske lover, det som skulle vært en ekte demokratisk land er at det skal være folkeavstemning for vær eneste lov de skal innføre. Da kan vi se på flertallene som ønsker dette eller ikke. DA bestemmer folket = demokrati

Eh, nei da blir det flertallet som bestemmer, ikke "folket" ettersom dette innebærer alle som er inkludert i folket, dvs mindretallet også men de har som kjent ingen rolle bortsett fra å adlyde flertallet. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, nei da blir det flertallet som bestemmer, ikke "folket" ettersom dette innebærer alle som er inkludert i folket, dvs mindretallet også men de har som kjent ingen rolle bortsett fra å adlyde flertallet. ;)

 

Ikke missforstå meg nå, men det du sier kommer det uansett til å være, alle blir ikke fornøyde. Det som er tingen er hvordan klarer samfunnet å tre i kraft en lov når mange reagerer kraftig på den.

 

Man hører uttrykkene "Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage", beklager men det blir bare vanskelig etter min mening når ingen av partiene oppfyller 50% av behovene til hva befolkningen sier. Heller ikke hva de lover å gjøre, bør blir straffet for det når de lyver rett opp i trynet på folket og sier innen sånn og sånn så skal dette og dette skje. Det er dette som irriterer meg mest.

Og jeg klarer ikke å følge med på debattene lengre, føler det blir bare verre og verre, frekke, respektløse , ingen sans for å kunne forklare seg. Som å se en barnehage diskutere om de skal ha jordbær eller sjokolade is. Uff.

Endret av realbunny
Lenke til kommentar

Hvilket styresett ønsker dere da, siden dagens tydeligvis ikke fungerer?

 

Direkte demokrati der hver minste detalj skal avgjøres gjennom daglige folkeavstemminger?

 

Dagens system fungerer bedre enn de fleste andre landene vi har her i verden! Det kan jeg være enig i, legger meg flat der! Men som en borger i den Norske stat er det alltid plass til å bli bedre, har ting på plass er det alltid noe annet du kan gjøre. Det er logikken jeg følger, ja ting kan ta tid(alt for lang tid her i Norge mener jeg) og jeg skal prøve å forholde meg til det. Skal ikke dra inn aktuelle emner her siden kan vi plutselig spore helt av.

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt og frustrert over medborgere som konstant sutrer over våre folkevalgte og den rådende politikk, uten å selv gjøre noe som helst for å forsøke å påvirke politikken utover de ordinære stortingsvalgene. Det brilliante ved et demokratisk styresett er jo nettopp at man har mulighet til å påvirke politikken ved å delta - ikke bare gjennom valg - men ved å danne nye politiske partier (f.eks. Anders Lange og FRP), eller ved å melde seg inn i et allerede etablert parti. 99 % av sutrekoppene har aldri vurdert å delta aktivt, f.eks. i et ungdomsparti. Selvfølgelig skal man kunne kritisere våre folkevalgte, men det går visse grenser før argumentene fremstår som tafatte og patetiske.

Endret av Lightbulb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt og frustrert over medborgere som konstant sutrer over våre folkevalgte

 

Jeg blir "oppigitt og frustrert" over at folk flest ennå tror at politikerne er "folkevalgt" på tross av at vi alle ser at politikerne og partiene selv velger hvilke andre politikere de vil ha både på stortinget og i regjering.

Og også på alle andre plasser i lokalpolitikken.

 

Ingen av politikerne dag er valgt av folket, de er valgt av andre politikere.

Folket får kun lov til å stemme på partier, men folket har også minimal innflytelse på hvilke partier som kommer i regjering , for det bestemmer politikerne ved hestehandel seg imellom.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt og frustrert over medborgere som konstant sutrer over våre folkevalgte og den rådende politikk, uten å selv gjøre noe som helst for å forsøke å påvirke politikken utover de ordinære stortingsvalgene. Det brilliante ved et demokratisk styresett er jo nettopp at man har mulighet til å påvirke politikken ved å delta - ikke bare gjennom valg - men ved å danne nye politiske partier (f.eks. Anders Lange og FRP), eller ved å melde seg inn i et allerede etablert parti. 99 % av sutrekoppene har aldri vurdert å delta aktivt, f.eks. i et ungdomsparti. Selvfølgelig skal man kunne kritisere våre folkevalgte, men det går visse grenser før argumentene fremstår som tafatte og patetiske.

Bullshit, jeg vil ikke ha noen folkevalgte til å regulere livet mitt i stykker i det hele tatt. Jeg driter loddrett i om SV eller Høyre sitter i regjering, fordi forskjellene rent eksistensielt er så marginale at det ikke er noe å snakke om. De folkene vi velger inn, er bare en refleksjon av andre bølger i samfunnet; er det økonomiske nedgangstider, stormer rasistpartiene frem, for eksempel. Dette har ingenting med at det er utlendingene sin skyld at vi har kjørt oss selv i dass, men fordi vi må ha noen å skylde på. Igjen vil dette føre til at jeg lider av at andre tullinger skylder på negerne.

 

Systemet vårt er ikke bra i det hele tatt. Det er lagt opp til at idioter skal dra andre ned i gjørma og at de demografisk sett største grupperingene i landet i praksis sitter med all makt. Og dessuten: du har ingen garanti for at ikke den éne personen som potensielt sett kan vippe et helt stortingsvalg i en retning er for eksempel en ekstremreligiøs rasist som har brukt hele livet sitt på å formidle ordene til ymse kristensekter. Værsågod, der har du demokratiet ditt. Et system der du er totalt avhengig av at andre er intelligente for at du skal kunne leve optimalt.

Endret av Lime Canes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bullshit, jeg vil ikke ha noen folkevalgte til å regulere livet mitt i stykker i det hele tatt.

 

-

 

 

Og hva er så ditt forslag til styresett? Anarki fungerer ikke i praksis, det er er gjort relativt grundige undersøkelser om det temaet. Samfunnet må dessverre reguleres, enten du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...