Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avskilte bil midlertidig?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal få førerkort om litt under ett år, og sitter mye og ser på biler. Men jeg lurte hvordan det er hvis jeg vil kjøpe en bil nå, også vente med å kjøre den til jeg blir 18? Hvis jeg for eksempel finner en bil som er spesielt fin og billig, så vil jeg kjøpe den og ha den foreløpig, men jeg vil jo ikke betale forsikring osv. for en bil jeg ikke bruker.

 

Er det da mulig å avskilte bilen midlertidig eller noe sånt, også hente skiltene når jeg fyller 18, slik at jeg kan bevare den hjemme, gratis, og mekke på ting som må fikses osv. i mellomtiden? Hva koster eventuelt dette?

 

Finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gratis å innlevere skilter, og gratis å hente de ut så lenge du gjør dette før det har gått et halvt år.

Etter et halvt år påløper det kostnader for produksjon av nye skilter.

 

Dersom PKK skal utføres i perioden bilen er avskiltet må dette være i orden før du får på skilter igjen.

Lenke til kommentar

PKK?

 

Og hvor stor er produksjonskostnaden for nye skilter?

 

PKK=Periodisk kjøretøykontroll=EU-kontroll

 

Prisen er noen få hundrelapper..

Det du KAN gjøre, som jeg har gjort før er å levere inn skiltene et sted.. Vente 4-5 mnd, og gi beskjed om at du skal hente de ut på en annen trafikkstasjon og at de kan sendes dit for nye 6 mnd oppbevaring..

Så etter 4-5 nye mnd får du de sendt tilbake til den første.. :)

 

Jeg gjorde det fordi jeg hadde skilt av en type jeg aldri ville fått nye av, og ville beholde de jeg allerede hadde..

Lenke til kommentar

Skiltene leveres til Statens Vegvesen, kjent som Biltvilsynet.

Forsikring må selvsagt sies opp.

 

Biltvilsynet

Biltrangsynet

Satans Vegvesen

osv..

 

Hvis du skal skru på bilen er det jo deilig å slippe og betale forsikring på den det ene året da. Vet ikke hva slags bil det er snakk om og hvor mye forsikring koster.

Kan være lurt å ha Brann-/tyveriforsikring. Jeg tror jeg betaler 400.- i året på min 200sx med brann-/tyveriforsikring.

Lenke til kommentar

Men det er ingen sjelden bil. Hadde du fått et enestående tilbud på en unik doning du måtte slå til på nå eller aldri, ville jeg skjønt det. Vent heller til lappen er i boks.

 

Spørs vel om han har tenkt å gjøre noe særlig med bilen da, hvis du har lappen ender det ofte med at du utsetter arbeid som gjør bilen ukjørbar i et par måneder.

 

Men ja, E34 er kanskje en av de minst økonomisk smarte bilene å kjøpe som 18åring, snuste litt på noen slike selv, var en gang forsikringen var langt over 20k. Helt hull i hue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at dette vil lønne seg over en så kort periode. Har man en prosjektbil man regner med å bruke noen år på, så kanskje.

 

Tja, jeg har pleid å avskilte noen av mine biler om vinteren for å spare noen kroner.

Siden jeg alltid har tatt ut skiltene etter mindre enn 6 mnd har det vært null ekstrautgifter med det.

 

I tillegg har jeg da fått spredd årsavgiftene utover slik at det blir to avdrag på mange tusen fremfor en runde på det dobbelte..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Men ja, E34 er kanskje en av de minst økonomisk smarte bilene å kjøpe som 18åring, snuste litt på noen slike selv, var en gang forsikringen var langt over 20k. Helt hull i hue.

Men nå har det seg slik at jeg er veldig glad i BMW, spesielt E34 og E39, så tror jeg skal ha det uansett.

 

Men det er ingen sjelden bil. Hadde du fått et enestående tilbud på en unik doning du måtte slå til på nå eller aldri, ville jeg skjønt det. Vent heller til lappen er i boks.

Tenker på alle de gangene jeg har sett en strøken, jævlig fin E34 på Finn til en veldig god pris, og da er det kjipt å tenke på at den fort blir solgt til en annen.

Lenke til kommentar

Snart blir det din tur. :)

En annen grunn til å vente til lappen er i boks er at det kan bli en utfordring å holde seg i skinnet når din egen bil står der og venter. Den er jo din, ikke sant, og det kan jo ikke skade med en liten prøvetur, en forbrytelse uten offer .. og så plutselig sitter du der med sperrefrist og det som verre er.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...