Gå til innhold

Ran, Tyveri og Heleri


Manisk

Anbefalte innlegg

Så, jeg har da fått oppleve NAV, støtteorganet for folk som trenger hjelp.

Jeg søker om sosialstønad for å klare å betale husleie og mat denne månen. Støtten blir forsåvidt innvilget, men de kan kun betale 2000.- for denne måneden siden jeg nylig er ferdigutdannet. Det dekker jo ikke akkurat utgiftene i det norske samfunn.

 

Så når det offentlige ikke kan hjelpe, hva skal man gjøre? Jo, kriminalitet er lyset i tunnelen. Problemet er at jeg vet ikke hva som er enklest for en nybegynner? Jeg vil jo ikke stjele av andre borgere, så innbrudd hos vanlige familier utgår. Hva med å rane en bensinstasjon? legger merke til at betalings systemet har blitt mer ranssikkret, og samme er det i 7 Eleven kioskene.. Hva med å sprenge en minibank? Sikkert ranssikkret meget mye utover mine kunnskaper. Det å faktisk gå inn i en bank å true til seg penger er jo ganske drastisk, men kanskje den rette veien å gå for å få seg penger til livets opphold?

 

Nei folkens, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, noen erfaringer rundt temaet?

Jeg skjønner nå hvorfor folk mener "NAV-helvette" er en organisasjon for å systematisk slite ut folk å gjøre de utbrent. Kundevennlig sa du? Jeg har aldri møtt mer nedlatende, sure og ubehjelpelige mennesker.

 

God helg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem tror du at du er? Påstå at jeg ikke prøver å forsørge meg selv. Tror du ikke jeg har søkt jobb? I de 2 siste ukene har jeg sendt over 30 jobbsøknader, fått avslag på 23 og venter på svar av resten. Det er ikke bare å være nyutdannet å få seg jobb. Nav er til for å hjelpe nordmenn også, ikke bare innvandrere.

Endret av Manisk
Lenke til kommentar

Jeg svarte med utgangspunkt i den sutrete og tåpelige førsteposten din. Der du hudfletter Nav for å ikke forsørge deg. At Nav støtter arbeidsøkere med dagpenger, eller andre trengende, syntes jeg selvfølgelig er positivt. Det jeg reagerer på er måten du framlegger problemet, med en jeg SKAL ha holdning. Som jeg skrev i min første post, får du ikke relevant jobb må du redusere kravene om du ikke alt har gjort det. Som en oppegående person får du alltids en jobb, så får du søke andre jobber underveis.

Endret av Christeven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, jeg har da fått oppleve NAV, støtteorganet for folk som trenger hjelp.

Jeg søker om sosialstønad for å klare å betale husleie og mat denne månen. Støtten blir forsåvidt innvilget, men de kan kun betale 2000.- for denne måneden siden jeg nylig er ferdigutdannet. Det dekker jo ikke akkurat utgiftene i det norske samfunnet.

God helg

 

Høres ut som det dekker mat, hvorfor bor du for deg selv når du er nyutdannet og ikke har jobb? Søker du bare jobber som er relevante, eller alle jobber som er tenkelige? Har du gått til vikarbyrå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte med utgangspunkt i den sutrete og tåpelige førsteposten din. Der du hudfletter Nav for å ikke forsørge deg. At Nav støtter arbeidsøkere med dagpenger, eller andre trengende, syntes jeg selvfølgelig er positivt. Det jeg reagerer på er måten du framlegger problemet, med en jeg SKAL ha holdning. Som jeg skrev i min første post, får du ikke relevant jobb må du redusere kravene om du ikke alt har gjort det. Som en oppegående person får du alltids en jobb, så får du søke andre jobber underveis.

Er på ingen måte "SKAL" holdning. Legger frem problematikken slik den er, faktabasert... Setter det på spissen for å få ut min frustrasjon av å bli motarbeidet i alle kanter.

 

Det å søke jobb for en ungdom i dag er absolutt ikke lett. Er du klar over hvor mange studenter som søker sommerjobb osv? Jeg vet med 100% sikkerhet at det er flere enn meg som sliter med dette. Å ja, kravene er ikke store, søker over alt for å få napp.

 

Å det med å bli kriminell for å forsørge seg er faktisk et faktum, jeg vet det er flere som driver smugling f.eks for å få til inntekt.

 

Og du har sikkert ikke erfaring med NAV systemet, da hadde du mest sannsynlig hatt en bedre forståelse av problematikken.

 

Tåpelig er den "bare bare" innstillingen din. Ta deg en banan...

Lenke til kommentar

Høres ut som det dekker mat, hvorfor bor du for deg selv når du er nyutdannet og ikke har jobb? Søker du bare jobber som er relevante, eller alle jobber som er tenkelige? Har du gått til vikarbyrå?

2000.- til mat, strøm, husleie, forsikringer etc... tror ikke det... Bor for meg selv fordi jeg var i kontakt med NAV før skolen var ferdig, å da fikk jeg beskjed om at dersom jeg ikke fikk jobb etter endt skolegang fikk jeg hjelp av de.... Gikk fem på jeg vettu... Søker alle tenkelige jobber, men stor pågang i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar

 

2000.- til mat, strøm, husleie, forsikringer etc... tror ikke det... Bor for meg selv fordi jeg var i kontakt med NAV før skolen var ferdig, å da fikk jeg beskjed om at dersom jeg ikke fikk jobb etter endt skolegang fikk jeg hjelp av de.... Gikk fem på jeg vettu... Søker alle tenkelige jobber, men stor pågang i sommerhalvåret.

 

At du får hjelp av de er ikke synonymt med at de skal sørge for at du kan bo på egenhånd, spesifiserte de det? Hva betaler du i leie og har du vurdert å flytte hjem mens du søker jobb?

Lenke til kommentar

At du får hjelp av de er ikke synonymt med at de skal sørge for at du kan bo på egenhånd, spesifiserte de det? Hva betaler du i leie og har du vurdert å flytte hjem mens du søker jobb?

Da jeg var i dialog med de fikk jeg beskjed om at de dekket til livets opphold og husleie. Dette stemte jo ikke etter at saksbehandler var ferdig med søknaden.

Husleiesummen er irrelevant, men ligger på vanlig lavt student nivå. Flytte hjem er nok uaktuelt siden mine foreldre har skilt seg og jeg ikke har noen bo-muligheter i deres nye boliger.

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du råd til mat, strøm, husleie, forsikringer etc som student? Skremmende holdning du viser. Da må du begynne med å kutte de utgiftene du har, kjøpt først price og fortsett å sende inn jobbsøknader. Møt opp på arbeidsplassene selv.

 

At du vurderer å bli kriminell er bare idiotiskt. Kan jeg få spørre om hva du har utdannet deg til?

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du råd til mat, strøm, husleie, forsikringer etc som student? Skremmende holdning du viser. Da må du begynne med å kutte de utgiftene du har, kjøpt først price og fortsett å sende inn jobbsøknader. Møt opp på arbeidsplassene selv.

 

At du vurderer å bli kriminell er bare idiotiskt. Kan jeg få spørre om hva du har utdannet deg til?

Statens lånekasse for utdanning.

Kriminaliseringen var for å sette det på spissen, er jo ikke hjernedød. Utdanningen er ikke relevant, jobbmarkedet er like vanskelig for de fleste studenter.

Lenke til kommentar

 

Da jeg var i dialog med de fikk jeg beskjed om at de dekket til livets opphold og husleie. Dette stemte jo ikke etter at saksbehandler var ferdig med søknaden.

Husleiesummen er irrelevant, men ligger på vanlig lavt student nivå. Flytte hjem er nok uaktuelt siden mine foreldre har skilt seg og jeg ikke har noen bo-muligheter i deres nye boliger.

 

Da er det ganske håpløst fra NAV sin side og du bør selvfølgelig henvende deg der igjen. Husleia er egeentlig ikke irrelevant, da den vitner litt om hvor dyrt du bor nå, jeg setter også spørsmålstegn ved at du er ferdig på skole dette semesteret og ikke har spart opp en buffer for å være klar til du ikke får lånekassenstøtte. Du vet du kan be om å få feriepenger utbetalt? Og de skilte foreldrene dine har ikke råd til å avse litt så du klarer deg?

Lenke til kommentar

Så 6900 kr i mnd dekka mat, forsikringer, strøm, husleie, tv lisens og alt det andre som følger med? Du virker som du er flink med penger så det er vel ikke noe problem.

 

Men du er jo ikke student, du skrev du er ferdigutdanna. Jobbmarkedet kommer helt an på hva man har utdannelse innen. Har man en bachelor/mastergrad skal det godt gjøres å ikke få èn eneste jobb.

Lenke til kommentar

La oss si at jeg er ganske sikker på at jeg er kommet i jobb neste måned, men dette hjelper ikke meg for denne måneden? Det er det som er problematikken her. NAV lovet hjelp dersom jeg ikke hadde fått jobb etter endt skolegang, men i praksis får jeg ikke den hjelpen jeg trenger.

Lenke til kommentar

Mulig å be om å få utsettelse på husleie til du har fått deg jobb?

 

Fins det noen studentsamskipnader eller organisasjoner i byen din som kan hjelpe deg med søknads- og cv-skriving? Det kan være verdt å ta seg tid til det, dersom du har et slikt tilbud i byen din. Selv sender jeg alltid rundt cv og søknad til pappa for å kvalitetssikre de før jeg sender til arbeidsgiver.

 

Hva ligger husleien din på nå, og har du lang oppsigelsestid? Det er klart det er trassig å måtte flytte ut av leilighet når man er ferdigutdannet, men om pengene virkelig ikke strekker til er det klart man må fire litt på kravene. Kan kollektiv med studenter være et alternativ? Tror du får noe brukbart i de fleste byer til rundt 4-5k.

 

Har du blitt kalt inn på noen intervjuer, eller har du bare sendt søknader?

 

Husk at dersom du får jobb neste måned, så får du ikke utbetalt noe før medio august.

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør kredittkort da. Hvis du har bunnskrapt kassa helt etter 1/3/5 års med utdanning og du i løpet av de siste månedene ikke har fått noe håndfast jobbtilbud, så har du enten satset alt på feil utdanning og/eller brukt mer enn du har fått inn.

 

Det sier seg selv at det å komme nå, midt på sommeren, er helt feil tidspunkt å hoppe på en jobb. De som ansetter har ferie, vikarer må læres opp før høysesong og det meste er tatt.

 

NAV for "nordmenn" kan virke udugelig, mitt inntrykk er at du må ha klare rettigheter iforhold til feks. dagpenger for å få hjelp. Sosialstønad er ment for de som sliter aller mest, ikke ferdigutdanna studenter som har lite penger over sommeren.

 

En bedre løsning hadde vært å få et lån fra foreldrene dine. Hvis de ikke bryr seg så har du virkelig satt deg selv i en vanskelig posisjon når du kjører null buffer.

 

Flytt ut, få depositumspenger, bo hos en kamerat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at jeg er ganske sikker på at jeg er kommet i jobb neste måned, men dette hjelper ikke meg for denne måneden? Det er det som er problematikken her. NAV lovet hjelp dersom jeg ikke hadde fått jobb etter endt skolegang, men i praksis får jeg ikke den hjelpen jeg trenger.

 

 

Da

 

1. Når du vet du kommer i en slik posisjon bruker du mindre penger/sikrer deg en deltidsjobb så du har en måned eller to buffer når du ikke får støtte i et eller to semester i forveien

 

2. Når du har ignorert det og er helt fattig så kan du be om utsettelse av leie (fungerer utmerket hos studentskipnader) eller sørger for å få noe kortsiktig lån fra familie eller venner

 

3. Går tilbake til NAV og forklarer situasjonen.

 

Det er en stor krisemaksimering som kommer ut av dårlig planlegging og at du ikke tar ansvar for situasjonen din

 

 

Forøvrig er du ikke ganske sikker på at du kommer i jobb, sannsynligheten er stor, men du har ikke jobb nå eller jobbtilbud stående og du har ikke engang kommet på intervju på 23/30 jobber. Der er mye "NAV redder meg ikke" og lite "hva slags smarte alternativer har jeg i situasjonen min"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...