Gå til innhold

Det flerkulturelle samfunnet: muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ble nettopp trukket til muntlig eksamen i samfunnsfag med tema "det flerkulturelle samfunnet".

 

Nå trenger jeg rett og slett hjelp med å finne en problemstilling som kan brukes. Den må kunne drøftes og forklares og jeg må finne en konklusjon. Alt kan jeg gjøre selv, bortsett fra selve problemstillingen.

 

Jeg tenkte først på asylbarn i forhold til skole og utestengelse, men jeg føler det blir litt for tynt i en 15 minutters fremstilling av temaet.

 

ALLE forslag mottas med stor takk! Dersom dere har erfaringer eller gode kilder/artikler/referater som kan brukes så hadde det vært fint å lese dette også.

 

På forhånd takk for alle tips!

 

- Teyana

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videregående, 2. klasse. Medier og kommunikasjon hvis det har noe å si. Noe jeg kanskje kan sanke poeng på ved en relevant problemstilling.

Mest interessert fordi jeg synes det var et rimelig idiotisk tema å gi til elevene.

 

Uansett...Et mulig område å gå inn på er jo hvorvidt 'det flerkulturelle samfunnet' er så flerkulturelt. Altså hvordan gruppene i samfunnet segregerer seg selv basert kultur og bakgrunn. Også i hvilken grad dette er ønskelig, og om man burde prøve å overstyre denne tendensen mer.

Lenke til kommentar

Mest interessert fordi jeg synes det var et rimelig idiotisk tema å gi til elevene.

 

Uansett...Et mulig område å gå inn på er jo hvorvidt 'det flerkulturelle samfunnet' er så flerkulturelt. Altså hvordan gruppene i samfunnet segregerer seg selv basert kultur og bakgrunn. Også i hvilken grad dette er ønskelig, og om man burde prøve å overstyre denne tendensen mer.

 

Vet du fy søren, det var dritbra!

Lenke til kommentar

Det at du i det hele tatt fikk en slik oppgave tyder på at du har en temmelig politisk korrekt lærer. Om det viktigste for deg er å få en god karakter, så fremstill multikulturalismen så naivt og godtroende som overhodet mulig. Mim etter de politiske korrekte samfunnstoppene. Inkluder gjerne noen pseudo-problemstillinger om integrering o.l., men for all del unngå å stille virkelige kritiske spørsmål om hele dette ideologiske prosjektets egentlige verdi og konsekvenser. Om du derimot søker sannheten i første rekke, så les synspunkter på flerkulturalismen fra vidt forskjellige ståsteder, enten det dreier seg om skriftlig materiale fra såkalte "høyreekstremister" (les: innvandringskritikere) eller fra de mest fanatiske apologetene for omfattende fremmedkulturell innvandring og multikulturalisme. Belys saken fra alle kanter, også fra de mer kontroversielle sidene. Vurder informasjonen objektivt (uten å dømme noen av retningene på forhånd) og kom frem til dine egne konklusjoner.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du i det hele tatt fikk en slik oppgave tyder på at du har en temmelig politisk korrekt lærer. Om det viktigste for deg er å få en god karakter, så fremstill multikulturalismen så naivt og godtroende som overhodet mulig. Mim etter de politiske korrekte samfunnstoppene. Inkluder gjerne noen pseudo-problemstillinger om integrering o.l., men for all del unngå å stille virkelige kritiske spørsmål om hele dette ideologiske prosjektets egentlige verdi og konsekvenser. Om du derimot søker sannheten i første rekke, så les synspunkter på flerkulturalismen fra vidt forskjellige ståsteder, enten det dreier seg om skriftlig materiale fra såkalte "høyreekstremister" (les: innvandringskritikere) eller fra de mest fanatiske apologetene for omfattende fremmedkulturell innvandring og multikulturalisme. Belys saken fra alle kanter, også fra de mer kontroversielle sidene. Vurder informasjonen objektivt (uten å dømme noen av retningene på forhånd) og kom frem til dine egne konklusjoner.

 

Takk for tips. Ja, læreren min er både glad i politikk og flink i det. Men det er ikke han som er sensor :)

Lenke til kommentar

Gitt http://en.wikipedia.org/wiki/Status_quo_bias

 

Så vil mulighetene for gode karakterer stort sett avhenge av at du gir noen observasjoner på begge sider av saken, for så konkludere at Status quo er den gyldne middlevei, der du balanserer ut de forskjellige aspektene du har vært innom i din analyse. (Dette fungerer stort sett uansett hvilket emne du omhandler, og uansett om hvor du befinner deg.)

 

At du dermed ofrer sannheten slik du ser det, på middelmådighetens alter kan du se på som en del av din inndoktringering aka utdannelse.

Lenke til kommentar

Det at du i det hele tatt fikk en slik oppgave tyder på at du har en temmelig politisk korrekt lærer. Om det viktigste for deg er å få en god karakter, så fremstill multikulturalismen så naivt og godtroende som overhodet mulig. Mim etter de politiske korrekte samfunnstoppene. Inkluder gjerne noen pseudo-problemstillinger om integrering o.l., men for all del unngå å stille virkelige kritiske spørsmål om hele dette ideologiske prosjektets egentlige verdi og konsekvenser. Om du derimot søker sannheten i første rekke, så les synspunkter på flerkulturalismen fra vidt forskjellige ståsteder, enten det dreier seg om skriftlig materiale fra såkalte "høyreekstremister" (les: innvandringskritikere) eller fra de mest fanatiske apologetene for omfattende fremmedkulturell innvandring og multikulturalisme. Belys saken fra alle kanter, også fra de mer kontroversielle sidene. Vurder informasjonen objektivt (uten å dømme noen av retningene på forhånd) og kom frem til dine egne konklusjoner.

 

Tror ikke det er læreren hans som har laget oppgaven men... kanskje jeg tar feil..

Lenke til kommentar

§ 3-30. Lokalt gitt eksamen i vidaregåande opplæring

Fylkeskommunen har ansvaret for gjennomføringa av alle lokalt gitte eksamenar. Faglæraren har plikt til å utarbeide forslag til eksamensoppgåver.

 

Eleven skal få vite kva fag han eller ho skal prøvast i, 48 timar før sjølve eksamen. Laurdagar, søndagar, høgtidsdagar og heilagdagar skal ikkje reknast med.

 

Eksamen kan organiserast i to delar der den første delen er ei førebuing og den andre er sjølve eksamen. Førebuingsdelen kan vere på inntil 2 dagar og skal normalt ikkje inngå i vurderingsgrunnlaget.

 

Rammene for eksamenen på eksamensdagen skal vere:

a)

skriftleg eksamen – inntil 5 timar

 

 

b)

munnleg eksamen – inntil 30 minutt per elev eller privatist

 

c)

munnleg-praktisk eksamen – inntil 45 minutt per elev eller privatist

 

 

d)

praktisk eksamen – inntil 5 timar.

 

Prøvesvara ved lokalt gitt eksamen skal vurderast av to sensorar. Den eine sensoren skal vere ekstern. Den andre sensoren kan vere faglæraren til eleven. Faglæraren har plikt til å delta i vurderinga som sensor. Dersom det er usemje om karakteren, avgjer den eksterne sensoren. Som sensor ved lokalt gitt eksamen i programfag i yrkesfaglege utdanningsprogram kan det også oppnemnast ein fagarbeidar med praksis frå arbeidslivet.

 

Ved eksamen som krev eksaminator, skal den eine sensoren vere eksaminator. Eksamineringa skal gi elevane høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg. Dersom det er usemje om kva eleven skal prøvast i, er det den eksterne sensoren som avgjer.

Så om ikke "ekstern sensor" (dvs en faglærer fra naboskolen) har sterke innvendinger så blir det faglærer som bestemmer oppgavene. Noen "nemda" er ikke involvert her, og på muntlig har du i praksis ikke klagerett heller (om ikke sensor er dritings eller noe lignende)

Lenke til kommentar

Ferdig med eksamen nå, hadde problemstillingen som Julenissen gikk inn på, men med fordypninger på lokale problemstillinger og konsekvenser. Fikk en fire, noe jeg er fornøyd med i forhold til tonen til sensor da hun stilte meg spørsmål og at jeg fikk følelsen av å få en 2er.

Lenke til kommentar

Ferdig med eksamen nå, hadde problemstillingen som Julenissen gikk inn på, men med fordypninger på lokale problemstillinger og konsekvenser. Fikk en fire, noe jeg er fornøyd med i forhold til tonen til sensor da hun stilte meg spørsmål og at jeg fikk følelsen av å få en 2er.

 

du ble trukket opp den 13 og ble ferdig kl 05 på natten idag? Hvilken skole/lang bor du i? haha

Endret av speedskater
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...