Gå til innhold

Økonomisk ruinert?


Olgadolga

Anbefalte innlegg

Har havnet i en veldig kjip situasjon som jeg kun har meg selv å skylde på for. Har 5 forskjellige smålån og forbrukslån. Det største er på 106.000 kr, det nest største er på 60.000 kr mens de andre er på rundt 6-8000 kr hver...

 

De fleste lånene ble tatt i desember i fjor og har ikke betalt noen avdrag på noen av dem (vet, helt idiotisk). Inngikk en avtale med noen av kreditorene for å få en nedbetalingsplan/avbetalingsordning for å nedbetale lånene, men disse har jeg misligholdt. Alle disse lånene har fått purring, gått til inkasso og nå blir gjelden mest sannsynlig tvangsbetalt så snart det kommer penger på kontoen. Jeg eier ingenting av verdi heller lenger, så kan ikke selge noe. Får likevel litt penger inn på kontoen hver måned fremover. Har sendt ny mail til kreditorene i håp om at de lar meg inngå nye avtaler, men jeg tviler egentlig siden jeg allerede har utsatt opptil flere ganger og inngått avtaler som jeg ikke har holdt. Så da må jeg forberede meg på at "de" får kontroll over kontoen min!

 

Jeg lurer ikke på hvordan jeg skal fikse problemet, men lurer på hvordan dette med tvangsinnbetaling foregår.

Har det noe med namsmann å gjøre? Blir politiet innblandet? Blir jeg sperret fra å bruke kontoen min helt til lånene er betalt? Hvem får kontroll over kontoen min?

 

Hvordan foregår egentlig denne prosedyren med å tvangsbetale misligholdte lån?

 

 

Moralprekener og spørsmål rundt pengebruken orker jeg ikke svare på og blir ignorert da det ikke er av betydning for akkurat dette med tvangsinnbetaling.

Håper noen faktisk vet og kan fortelle meg hvordan dette fungerer! Settes stor pris på. Vil jo helst få nedbetalt dette fortest mulig men tror jeg har krysset grensene til kreditorene, dessverre.. Håper bare jeg slipper fengsel eller noe sånt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe gjeldsfengsel i Norge. Så du blir ikke satt i fengsel med mindre du har svindlet til deg pengene og det har du vel ikke gjort utfra det du skriver her.

Namsmannen er jo sånn sett politi, men politiet blir strengt tatt ikke innblandet. (Med mindre du gjør noe dumt mot namsmannen.)

Tvangsbetaling fungerer vel stort sett gjennom fast trekk på konto, men du har rett på å beholde et lite beløp til livsnødvendigheter. Husker ikke eksakt sum.

Lenke til kommentar

Jeg googlet litt ang. lisensinnkreving fra NRK, og der ble det fortalt av hvis det gikk så langt som tvangsinndriving så ble det trukket automatisk fra lønna. Nå er jeg nylig blitt ansatt i et statlig firma. Får min sjef vite om at jeg blir trukket i lønna? Eller er det kun de lønnsansvarlige for hele konsernet som vet om det?

 

Leste også noe om allminnelig tvangsinndriving og at det ikke ble innkrevet før det var gått over 1 år. Stemmer dette? Isåfall blir jeg veldig glad! Det er gått 6 måneder siden jeg tok opp disse lånene.

Endret av Olgadolga
Lenke til kommentar

Hvis firmaet er av noen størrelse blir påleggstrekk automagisk sendt til lønnsavdelingen, men du har ikke krav på at de holder kjeft overfor sjefen din.

 

Du vil få varsel fra namsmannen i god tid før det nedlegges utleggstrekk i lønna di. Cirka en måned før. Men det er ingen regel om at det må gå ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er regler for hvor stort tvangstrekk du nødt til å tåle. Har du høy lønn, så vil du også oppleve at trekket vil kunne bli veldig høyt. I uansett tilfelle skal man få sitte igjen med noe penger selv for å dekke nødvendig livsopphold. Her kan det lønne seg å være oppmerksom. Hvis du f.eks får trekk via Statens Innkrevingssentral (SI) kan du sikkert få et skjema fra de, hvor du oppgir detaljer om din økonomiske situasjon. Hvis du har spesielle utgifter så kan SI i noen tilfeller ta høyde for dette og gå med på et lavere trekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...