Gå til innhold

Så mye koster PC-en din per døgn


Anbefalte innlegg

Kalkulatoren du lenker til er unødvendig tungvindt og beregner for mye effekt. Ikke noe særlig godt eksempel.

 

AtW

kanskje , men den hardware har laget har for mange mangler til kunne være brukbar

eksemplet jeg kom med gir dog en pekepinn på hvor mye man må ta hensyn til

Det er jo den totale effekten PSUen avgir og hvor mye strømmen koster som betyr noe her

i tillegg har man jo skjerm , nettverk og eventuelt printer

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hjemme sier de PCen min gir oss høy strømregning, mens her står det er det omtrent 2 kroner dagen.

 

EDIT: Kunne hatt noe "antall skjermer" også. PC og skjerm er to seperate ting, ja, men har selv 3 skjermer, hadde vært gøy å se ca hva det ble med dem også.

 

Enda la på noen ekstra skjermkort som kompensering, men vet ikke hvor rett det blir.

Endret av Martin321
Lenke til kommentar

De selger en grei måle-sak på clasohlson, bare å ta skjermer+pc på padde, og ha måler mellom padde og vegg.

Varmen fra PC-en vil nødvendigvis redusere oppvarmingsbehovet fra panelovner, varmekabler, vedovn etc. Denne biten vil ikke den måleteknikken fange opp. Ignorerer du dette får du et veldig feil bilde av hvordan en PC endrer de totale energitotalkostnadene.

Lenke til kommentar

Martin: En PC bruker ikke mye strøm, muligens 50W når den er idle med skjermen av og 100-300W ved full last, samt ~75-125W per skjerm, altså rundt 100W i gjennomsnitt døgnet rundt. Det blir ikke penger av slikt, samt at ~100% av strømmen brukt av en PC blir omgjort til lokal varmeenergi som betyr at bruk av PC-en reduserer oppvarming av bolig tilsvarende bruk. (Dersom dere har termostat på ovn)

 

Du bør ikke stole på kalkulatoren her, tallet den oppgir stemmer ikke, du bør bare gjøre som fnatten over skriver og kjøpe en enkel energimåler. Den jeg har kan konfigureres med kronepris for strøm og så telle oppover i antall kroner etter hvert som den blir brukt. Sett den på PC-en din ett døgn, på TV-en et annet og så går du over på de egentlige tyvene som oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, tørketrommelen og elektriske ovner.

 

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

På kalkulatoren, hvorfor kan jeg ikke velge 2014 modell?

 

Ellers skjønner jeg ikke de valgene, hva er idle per døgn? hvordan vet jeg hva slags skjerkort jeg har?

og hvor mange?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...