Gå til innhold

Fjern momsen, urettferdigheten og svart arbeid


Anbefalte innlegg

Hvis man velger å se fullstendig bort fra inntektsskatt, så kan man så klart få det til å se ut som rike investorer betaler mindre skatt/avgift enn fattige, men da blir i beste fall den første påstanden din upresis. Det skal også nevnes at investoren tar en mye større risiko når han investerer pengene sine, slik at de 50 000 kronene i eksempelet ditt like gjerne kan gå tapt. Hvis investeringen er lønnsom, er den mer samfunnsøkonomisk nyttig enn rent forbruk og både investoren og alle som tjener penger på investeringen må skatte av fortjenesten.

 

Ut over det, er jeg veldig enig i det Simen1 sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos usosial politikk har jeg noen forslag:

- Overfør tv-lisensen til statsbudsjettet/inntektskatten (fjern lisensavdelingen og konseptet tyvtitting)

- Sett dokumentavgiften = selvkost (2000 kr?)

- Øk boligbyggingen i pressområdene (så folk får råd til å kjøpe der behovet er)

- Forbedre transporten inn og ut av byene i rushtiden (så nedslagsfeltet for boliger blir større og folk får råd til de boligtypene de egentlig ønsker)

- Fjern tollmurer (sosial politikk handler også om hvordan vi behandler folk utenfor landegrensene. Konkurranse på likt vilkår vil være veldig bra sosial politikk)

Skattetrykket i Norge ligger på ca 70% i snitt medregnet skatt, MVA og særavgifter. Enkelte avgifter har til hensikt å redusere forbruket som f.eks. miljøavgift på energi.

Jeg er enig i at et høyt skattetrykk gir mer svart arbeid. Det er derfor på sin plass å se på hva som gir rett til fradrag. En, på sikt, omlegging til ren bruttobeskatning vil kunne redusere skatteprosenten vesentlig. Kanskje burde man også se på bruttobeskatning av bedrifter. En skatt på omsetning hvor utbetalinger av lønn var eneste fradrag fordi lønn blir beskattet privat. Det kunne gi en svært lav skattesats noe som ville redusert insentivet til svart arbeid helt.

I personinntekten kunne et fradrag i skattegrunnlaget for antall som ble forsørget på inntekten på, la oss si kr 50.000 pr person, utgjøre en sosial profil. Om man vil, kunne det jo også være noe progresjon i skatteprosenten.

Det ville ikke bare være sosialt kontrollerbart og redusert/fjernet svart arbeid. Det ville vært en enorm forenkling, og dermed besparelse, i skatteinnkrevingen.

For øvrig jeg jeg veldig enig i dine sluttrefleksjoner. Særskatt som ikke har til hensikt å vri forbruket, har det ingen hensikt å kreve inn gjennom forbruk. Jeg ville gjerne hengt på billetter på offentlig kommunikasjon. Ta det inn gjennom inntektskatten og gjør reisene gratis. Eller svært, svært billig.

Endret av Børre Aursnes
Lenke til kommentar

Skattetrykket i Norge ligger på ca 70% i snitt medregnet skatt, MVA og særavgifter. Enkelte avgifter har til hensikt å redusere forbruket som f.eks. miljøavgift på energi.

Jeg er enig i at et høyt skattetrykk gir mer svart arbeid. Det er derfor på sin plass å se på hva som gir rett til fradrag. En, på sikt, omlegging til ren bruttobeskatning vil kunne redusere skatteprosenten vesentlig. Kanskje burde man også se på bruttobeskatning av bedrifter. En skatt på omsetning hvor utbetalinger av lønn var eneste fradrag fordi lønn blir beskattet privat. Det kunne gi en svært lav skattesats noe som ville redusert insentivet til svart arbeid helt.

I personinntekten kunne et fradrag i skattegrunnlaget for antall som ble forsørget på inntekten på, la oss si kr 50.000 pr person, utgjøre en sosial profil. Om man vil, kunne det jo også være noe progresjon i skatteprosenten.

Det ville ikke bare være sosialt kontrollerbart og redusert/fjernet svart arbeid. Det ville vært en enorm forenkling, og dermed besparelse, i skatteinnkrevingen.

For øvrig jeg jeg veldig enig i dine sluttrefleksjoner. Særskatt som ikke har til hensikt å vri forbruket, har det ingen hensikt å kreve inn gjennom forbruk. Jeg ville gjerne hengt på billetter på offentlig kommunikasjon. Ta det inn gjennom inntektskatten og gjør reisene gratis. Eller svært, svært billig.

 

70%? Hvilket regnestykke baserer du det på? La oss si for en person med gjennomsnittsinntekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kunne gi en svært lav skattesats

For å dekke statens inntekt inntekter fra direkteskatt og MVA ville satsen kunne ligge på ca 9%. For å dekke opp den merkelige og skjulte skatten Arbeidsgiveravgift, så snakker vi vel omtrent 13-14% i brutto skatteprosent.

Et ramaskrik fra bedrifts-Norge selvsagt. Men ville prinsippet vært så galt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alt arbeid som gjøres svart er moms-unndragelse. Det er mest utbredt på håndverk og barnepass. (Dagmamma, som rett nok er redusert i omfang de siste årene) For middelklassen+ blir dette betydelige beløp. De som har mindre må gjøre håndverksarbeidet selv og får derved ikke momsfritt arbeid utført. For de som har mer enn middelklassen blir dette ofte (selvsagt ikke alltid) gjort gjennom et firma fordekt som arbeid på et eller annet prosjekt. Det er en annen form for moms-unndragelse.

 

 

Skatteundragelse er et lite problem med momsen i forhold til de innkekter som kommer inn. Ta en titt på de offentlige budsjetter å se hvor mye av statens inntekter som stammer fram momsen. Kan du si meg en skatt som er like effektiv og som det koster like lite å inndrive?

Lenke til kommentar

Børre, det er en grunn til at inntektsskatten er så progressiv som den er. Det er fordi progressiviteten er mye enklere å ta ut på den måten enn å innføre for eksempel progressiv mva. Mva er billig å inndrive blant annet fordi den er flat. (Ok, nesten flat. Noen idioter fant ut at det var lurt å dele den inn i tre steg: null, mat-mva og vanlig mva)

Lenke til kommentar

Familien som bruker 10k på livsnødvendigheter vil betale relativt mindre mva. fordi mat har en lavere mva-sats på 14 % enn familien som bruker 10k på luksus og betaler 25 %. Eller, snudd om, hhv. ~12 og 20 %.

 

Påstanden i førstepost om at det ikke er relevant hvor staten tar sine inntekter fra er jo også ganske hårreisende. Jeg tror ingen har hevdet at staten skal legge alle sine egg i en kurv (eller få kurver) siden dansketiden.

 

(Fire steg, Simen1. Transport og underholdning betaler 8 % mva, hvis jeg ikke husker helt feil.)

Lenke til kommentar

(Fire steg, Simen1. Transport og underholdning betaler 8 % mva, hvis jeg ikke husker helt feil.)

 

Tror det er vanlig moms på transport, da jeg betaler moms på postpakker og når jeg fortolles etter å ha mottatt en pakke fra utlandet.

 

Moms på persontransport derimot er noe laere, kankje 8% ja.

Lenke til kommentar

Både moms og inntektsskatt kan fjernes, og erstattes med skatt på forbruk. Professor ved NHH og tidligere Høyre-statsråd, Victor D. Norman, har vært forkjemper for dette i mange år. Her er hans forslag fra 2003:

 

http://www.aftenposten.no/fakta/Enklere-og-mer-rettferdig-6535014.html#.UbUxRNidOe8

 

Problemet med at fattige da bidrar med en større andel av sin inntekt til skatt enn rike, kan løses ved å gjøre skatten progressiv. En fersk artikkel i The New York Times tar opp hansken:

 

http://www.nytimes.c...consumption-tax

 

http://en.wikipedia....bushka_flat_tax

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...