Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USBporter og lyd fungerer ikke..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk du til chipsettet da?

 

Pakka du ut audiofilene før du kjørte .exe fila?

 

Problemet ditt kan nok løses software-messig. Det føler jeg meg ganske sikker på. Problemet er at det er vanskelig å forklare alle små ting du kan gjøre, via forumet her.

 

Er du komfortabel med en re-install av windows f.eks? Dette er ingen dum ide på en 2 år gammel laptop. Men du må vite hva du gjør mtp backup osv.

 

PS: Du er sikker på at du ikke har klart å disable eller mute noen av lydenhetene dine? (playback devices heter det hos meg...). Det hadde jo vært litt flaut :)

 

Og ang USB: Har du prøvd flere usb-enheter på alle portene?

 

Chipsetdriverene burde fikse biffen mtp usb. Jeg må gi meg nå, men kan svare deg i morgen igjen hvis det kan hjelpe.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt forskjellig her og det har ikke skjedd noe nytt.. jeg fikk ordnet den chip saken, men audio fungerte aldri.. jeg pakket ut den andre først.. ventet med audio til slutt, men den ville jo aldri åpne seg..

Jeg kunne sikkert re innstallert windows.. men jeg har jo en del bilder og slikt som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre det siden jeg ikke får lagt de over på den eksterne harddisken min. For usb fungerer forsatt ikke..

blah..

 

Jeg har nok ikke mutet nei.. jeg er blond altså, men ikke SÅ blond! hehe

 

Håper du kan hjelpe meg litt mer i morgen :) Er her igjen på kvelden.

Takk for bryet så langt :)

Lenke til kommentar

Det er ingen problem å redde bildene dine. En måte er vel å bruke dropbox? Et annet alternativ er å skru harddisken ut av maskinen din, og kopiere dem over på en annen maskin på dette viset. F.eks vba av en HotSwap brønn, koble seg på SATA portene til en desktop, eller vba av en slik http://www.komplett....aspx?sku=638601

 

Du må ha backup uansett! Så dette må du fikse en dag.

 

Her er noen ting du kan finne ut først:

 

1. Har du en windows 7 plate, eller har du bare sånn recovery funksjon?

2. Hvilken versjon av windows 7 har du? (Home Premium 64 bit norsk?)

3. Kunne du tenke deg å bruke litt penger på en ugrade?

 

Det jeg ser for meg som du kunne gjort "i samme slengen" her nå er:

1. Skru ut harddisk og sett denne i et ekstern kabinett som vist ovenfor. Der har du lagringen din.

2. Kjøp en SSD http://www.komplett....aspx?sku=750724 (Må bare dobbelsjekke at det er 2,5" du skal ha. Og så må vi finne ut hvordan bytte denne. Kanskje vi må via tastaturet på den dumme Vaio'n din)

3. Installere Windows på SSD. Hvis du bare har en sånn recovery funksjon laster du ned en eksakt kopi av din windows (F.eks Home Premium Norsk 64 bit hvis det er det) og brenner ut denne og installerer fra den. Så bruker du din lisensnøkkel under installasjon. En fordel med å bruke en ren windows, kontra Sony sin recovery, er at du slipper masse CrapWare som Sony sender med på kjøpet. Alskens dritt software du ikke trenger ...

 

Da får du en clean install av windows, på en raskere harddisk og du har en ekstern harddisk som backup og lagring. God deal for 1000 spenn.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

huff, dette ble komplisert.. har vært slik en stund, og forrige gang jeg forsøkte ga jeg opp da også! hehe..

 

Har prøvd litt på VAIO care i kveld.. men uten hell! :(

 

1. Dette spm skjønte jeg ikke noe av!

2. Home premium ja.. 64-bit.. norsk..

3. Ja, eller hva mener du med litt penger?

 

tror ikke jeg skal skru ut noen harddisk altså.. det er ikke trygt! :D

Lenke til kommentar

Har prøvd litt på VAIO care i kveld.. men uten hell! :(

 

1. Dette spm skjønte jeg ikke noe av!

2. Home premium ja.. 64-bit.. norsk..

3. Ja, eller hva mener du med litt penger?

 

tror ikke jeg skal skru ut noen harddisk altså.. det er ikke trygt! :D

 

1. Det jeg mente om du hadde en "ren" windows 7 plate fra microsoft, eller om du har en "Sony recovery DVD", eller om du har en recovery funksjon (partisjon), typisk F4 under boot eller lignende. (Jeg lurer bare på hvilke muligheter du har til reinstall). En clean install alltid er det greieste, uten alt "tullet" som følger med en pakkepc. Hvis du vet hvordan windows fulgte med maskinen, så kan du forberede deg der i fra.

 

Slike VAIO Care osv er ikke alltid til å stole på. [Edit] Som eksempel var jeg borte i noe MSI Auto download for AMD hovedkort. Det knakk biosen til maskinen. Måtte flashe fra bootbar usb pinne. Som eksempel ...

 

Hvis du ikke klarer det med de midlene du har, så må du kanskje få hjelp av noen, eller google det.

Du burde lære å ta backup av bildene dine, og hvordan re-installere windows. :) Det er veldig kjekt.

 

Vi dropper swap til SSD ja, helt klart :tease:

 

Hjelp til re-installasjon av windows.

 

 

Clean install av windows tutorial.

 

"Backup" for de som ikke har USB. Hehe ... En slik liten NAS er kanskje ikke så dumt. Den kan du sette opp på samme router/switch som laptopen er tilkoblet. Så kan du slippe alle bildene osv der. Da får du kopiert ut alt .. nettverk har du tydeligvis :) Skjønt "backup" er et begrep med mange nivåer. En slik disk er ikke backup, fordi ryker disken så er dataen tapt (hvis ikke man vil bruke mye penger på restore). Selv har jeg en NAS med Raid, da speiler jeg diskene, slik at hvis en disk ryker kan jeg bygge opp alt selv. Men det er litt mer for erfarne. Du trenger først og fremst å lagre bilder, musikk og film på en disk som ikke er tilknyttet windows.

 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...