Gå til innhold

[Løst] Er det dyrt å eie bil?


lion33

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er 20 år og jeg vil gjerne kjøpe en bil snart når jeg tjener en del penger, jeg tenkte å sette bilen på faren min sitt navn, slik at det blir billigere, men hvor billigere blir det? Er det slik at faren min betaler det meste? jeg vil ikke at han skal betale for mye..Tenkte å kjøpe en bil mellom 70-100 .

Endret av nike10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig dyrt, du må belage deg på 500-1000kr/mnd på drivstoff. Du får billigere forsikring på faren din. Siden bilen koster litt, regner jeg med at du skal ha kasko, gjerne på noen tusenlapper i året. Det er nok ikke en ny bil, så du burde sette av drøyt 500kr i måneden for reperasjon.

 

Ellers, hvis du bor i en by må du ha autopass som koster noen hundre/tusen i måneden om du kjører mye.

 

Andre utgifter blir EU godkjenning og veiavgift, som totalt blir litt under ti tusen i året.

 

Har du inntekt med drøyt 3-4 tusen til overs hver måned, har du råd til bil.

Lenke til kommentar

Ikke sett den på faren din hvis du er 20 år, da er det på tide å begynne å opparbeide bonus istedet, så lenge du ikke driter deg ut flere ganger fremover, tjener du mye på det.

Er selv 21, forsikring på 8000,- i året, men har rabatter her og der for div. medlemskap, så jeg betaler 5,3k

 

Hvis bilen koster mer enn 50k, bør du har minimum delkasko(som jeg har) eller kasko.

Følg med på egenandelen når du bestemmer hvem du bestiller forsikring hos, der kan du bli knadd.

 

Drit i å sette av x antall kr. i måneden for rep, ha heller en grense for minimum sparepenger, for meg er det 20k. Det dekker det meste du vil komme borti med delkasko.

Lenke til kommentar

Hei, Jeg er 20 år og jeg vil gjerne kjøpe en bil snart når jeg tjener en del penger, jeg tenkte å sette bilen på faren min sitt navn, slik at det blir billigere, men hvor billigere blir det? Er det slik at faren min betaler det meste? jeg vil ikke at han skal betale for mye..Tenkte å kjøpe en bil mellom 70-100 .

Han vil måtte betale forsikring, årsavgift, bompenger og fotoboks-bøter. Hvis du ikke ønsker at han skal betale alt, så kan dere jo bare bli enige om at det er du som betaler regningene når de kommer. Årsavgift er 2940 for bensinbiler og 3425 for dieselbiler.

 

Som andre sier her er det kanskje lurt å heller kjøpe bilen i ditt eget navn for å samle bonus når du er så gammel som 20 år. Kjøp gjerne en billig og undermotorisert bil, helst en som har fin statistikk og som ikke er så dyr å forsikre. En liten Toyota Yaris kanskje?

 

Å kjøpe bil er ikke en god investering. Det er en luksus som desverre er svært kostbar.

Lenke til kommentar

Han vil måtte betale forsikring, årsavgift, bompenger og fotoboks-bøter. Hvis du ikke ønsker at han skal betale alt, så kan dere jo bare bli enige om at det er du som betaler regningene når de kommer. Årsavgift er 2940 for bensinbiler og 3425 for dieselbiler.

 

Feil, årsavgiften på 3425 gjelder kun dieselbiler uten montert partikkelfilter. Og det er knapt ingen dieselbiler fra de siste 10 - 15 årene som ikke har partikkelfilter.

Lenke til kommentar

En skjult kostnad er også verditap.

Som en generell regel: Jo dyrere bil du kjøper, jo mer taper den seg i verdi hvert år.

Men det merker du strengt tatt ikke før du selger den.

 

Jeg støtter forslagene om å kjøpe seg en rimelig bil og ha forsikringen på deg selv (dersom du skal kjøpe bil).

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter de over i å kjøpe rimelig bil og ha forsikringen på deg selv, samt å sørge for å ha sparekonto (eller sett av til en!) til å dekke reparasjoner osv.

 

Ikke kjøp bil hvis du må ta lån, det er så dumt å låne penger til en så elendig investering. Spar opp og kjøp for det du har råd til, altså en rimelig bil først. Deretter kan du forsåvidt begynne å spare til neste bil, slik at du om noen år kan selge den første billige bilen (ikke så stort verditap heller heldigvis på den første pga alder) og legge til sparepengene hvis du vil kjøpe nyere bil. Slik kan man fortsette og aldri ha behov for billån. Men - du vil raskt oppdage at sparepengene f.eks også kan brukes til bolig, og andre viktigere ting enn bil.

 

På nyere biler er verditapet absolutt den største utgfiten, deretter rentekostnaden på billånene folk insisterer på at de bare "må" ha, og så forsikring, årsavgift, vedlikehold, bensin, bom...

Lenke til kommentar

Det er ikkje sikkert det er så mykje billegare å ha bilen registrert på faren din. Rekner med at du må betale det meste sjølv og at du berre bruker av faren din sin bonus for å få billegare forsikringspremie. Dette forutsetter sjølvsagt at din far er villig til å miste sin opparbeida bonus dersom du kræsjer. Vegavgifta og slikt vil du nok du måtte betale sjølv om giroen blir sendt til din far.

 

Kostnaden med å ha bil vil variere ein del. Kor mykje kjem du til å kjøyre? Mykje kjøyring gjer at du forbruker meir drivstoff, olje, spylervæske, dekk, osv. Med lite kjøyring så er det det nesten berre forsikring og vegavgift som koster.

Er du i stand til å gjere mykje av vedlikeholdet/reperasjonane sjølv? Dette sparer du sjølvsagt ein del penger på. Er du avhengig av bom- eller ferjepenger for å få brukt bilen?

 

Den store X faktoren her er reperasjon og vedlikehold. Litt enkelt sagt så må du rekne med å bruke meir på reperasjoner på ein billeg (gammal) bil enn du må på ein dyr (nyare) bil.

 

 

 

Det eg anbefaler er at du finner eit par alternativer til kva type bil du har tenkt å kjøpe og deretter høyrer med forskjellige forsikringsselskap kor mykje det vil koste å forsikre bilen. Ofte så er det billegare for unge bilførere å forsikre biler med liten motor som ikkje er typisk ungdomsbil.

 

Når du veit sånn cirka kva bil du vil kjøpe så blir det også lettare å kalkulere kostnadane som er knytta til drivstofforbruk og antatte reperasjonskostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte en Bmw eller audi, men jaja jeg har ikke tenkt å ta opp noe lån. skal kjøpe bilen med cash.men vi får se kanskje jeg må ta bussen en stund.Koster jo bare 500 kr mnd .ettersom jeg er student blir det vanligvis ikke mye penger til overs, men har en fordel at jeg kan tjene opp penger, jobber ved siden av studiene + at foreldrene mine hjelper meg økonomisk :) Tror jeg venter et år til men ellers takk for alle besvarelser, setter pris på det :) Det er dyrt å eie bil .. :hrm::hm:

Lenke til kommentar

Ja det er dyrt å ha bil, ofte er det også dyrare enn du trur sidan mykje av det du betaler betaler du til forskjellige tider og til forskjellige mottakere slik at det er lett å miste oversikta.

 

Vil du ofte ha behov for bil som student eller er det meir snakk om ein kjekkt å ha ting? Dersom du ikkje har eit daglig behov for bil så kan det være ein idé å spleise på ein bil saman med eit par andre studenter. Dette gir sjølvsagt ikkje den samme friheita som å ha eigen bil, men du vil då disponere bil når du treng det til ein overkommelig pris. Husk berre å lage ein skikkelig avtale/kontrakt slik at alle medeigarane er innforstått med kven som skal betale kva, når bilen kan disponerast og kven som skal betale diverse uforutsette ting som f.eks uhell.

Lenke til kommentar

En gankse forenklet, men ikke helt fjern regnemåte:

Pris pr. år=nybilpris/10, altså 10% av nybilprisen.

 

I begynnelsen går det meste her i verditap, etterhvert synker verditapet mens vedlikeholdskostnader øker.

 

Det er dyrt å ha bil i Norge.

 

For lavt, fordi du da ikke tar med løpende utgifter som fort kan være 5 % - 10 % av nybilprisen, 3000 kr i årsavgift, 5 000 kr i forsikring (det er relativt lavt), 10 000 i bensin/diesel - ca 1 500 kr i dekk hver år - ca 3 500 kr i service hvert år. Det blir 23 000 kr i året. Generelt er også en 10 år gammel bil verd omtrent 15 (kanskje 20) % av nypris. Så kjøper man da en bil for 350 000 ny, selger den for 70 000 etter 10 år, er det årlige verditapet om vi regner likt hvert år på 28 000 kr. Så kommer årlige løpende utgifter på 23 000 - dvs tilsammen 51 000 kr, dvs ca 15 % av nypris - altså er nybilpris/8 trolig langt bedre.

 

Det er dyrt å ha bil nesten uansett i hvilket land du bor. F.eks er årlige driftsutgifter til en bil nesten de samme i Tyskland, Frankrike og Sverige som i Norge. En bil til 350 000 koster omtrent 50 000 kr mindre i Sverige, og ca 70 000 kr mindre i Tyskland. Når lønnsnivå bare er 75 - 85 % av det nroske, så blir det faktisk relativt sett dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fjern drivstoffkostnadene fra regnestykket ditt, så ser du at jeg ikke er så langt unna.. :)

 

For bilen min regner jeg ca 150k i årlige kostnader (inkl. kapitalkostnader osv), det stemmer ganske bra med 10% av nybilprisen.. Den er nå noen år gammel.

 

Hvor du finner prisdifferansen du opererer med mot land som Sverige og Tyskland forstår jeg ærlig talt ikke.

 

Ford Focus starter på kr 164900,- SEK i Sverige, det tilsvarer 145112,- NOK

Ford Focus starter på kr 223000,- NOK i Norge.

 

Altså er billigbilen hele 77888,- NOK dyrere i Norge enn i Sverige.

 

 

Focus ST starter på kr 284400,- SEK i Sverige, det tilsvarer 250272,- NOK

Focus ST starter på kr 455600,- NOK i Norge.

 

Altså er den spreke utgaven av Focus hele 205328,- NOK dyrere i Norge enn i Sverige..

 

At vedlikeholdskostnader og verditap er vesentlig lavere i eksempelvis Sverige vet man jo også..

 

For en del er også vedlikehold svært mye rimeligere i både Sverige og Tyskland..

 

En kamerat av meg er for tiden i Tyskland med bilen sin..

Der tar han en service samtidig som han slår ihjel en uke på ferie.

Totalt sett blir dette billigere enn å ta tilsvarende service på merkeverksted i Norge..

 

Videre kan jeg påpeke at 10%-regelen er noe som brukes av mange med biler i luksussegmentet, og det viser seg å stemme svært bra..

Lenke til kommentar

Min bil koster akkurat 52 000 kr mindre i Sverige og 48 000 mindre i Tyskland om vi justerer for mva. At 10 % regelen stemmer i luksussegmentet betyr ikke at den stemmer for de bilene folk flest kjøper. De store selgerne er biler fra 250 000 - 400 000, ofte med dieselmotor rundt 105 - 115 hester. Da er engangsavgifta rundt 50 000 - og det er ofte også prisforskjellen.

 

Jeg er fullt klar over at vedlikehold etc er rimeligere i både Sverige og Tyskland, men relativt sett til bilpris og lønnsnivå er det faktisk ikke store forskjeller. Vedlikehold vil være relativt sterkt relatert til lønnsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var særdeles liten forskjell i pris på din bil og biler flest..

Du kjører vel kanskje rundt i en hybrid?

 

En bil med 115hk dieselmotor, 118g CO2-utslipp og 1400kg egenvekt ender opp med en engangsavgift på kr 83350,-

 

Men nå er ikke avgiftsnivået alt, for vi bor som kjent i et høykostland.. Så her skal også forhandleren ha bedre fortjeneste på bilen enn i Sverige og Tyskland for å nevne noen eksempler.

 

Neste service på bilen min koster under en tredjedel i Tyskland i forhold til Norge.. Og det er da en helt kurant halvgammel stasjonsvogn bare. (drøyt 5000 i Tyskland, snaut 20000 i Norge)

 

Din oppfatning av prisnivået på bil i Norge er åpenbart ikke helt i tråd med det virkelige liv.. :)

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner prisnivået i forhold til lønnsnivået, dvs andelen av inntekt man bruker på bil. Og da blir ikke forskjellene så store - selv om vi ligger omtrent på topp. Men det har også årsaker knyttet til bosetning og hva slags biler vi faktisk kjøper. Det blir feil å sammenligne i rene priser - om prisen er 70 % men man tjener bare 50 % netto av norsk lønn er bil langt dyrere enn i Norge. At vi er et høykostland gjør klart at avanser er litt høyere osv, men det betyr ikke nødvendigvis at den relative kostnaden er høyere.

 

Jeg skal ellers korrigere meg litt når det gjelder engangsavgift. Bilen min har engangsavgifter på ca 56 081 kr (inklusive vrakpant), 115 hk diesel, 1400 kg egenvekt. 118g CO2 utslipp er høyt på nye dieselbiler med den motoreffekten. Den høyeste engangsavgifta jeg kom bort i på 115 hk da jeg kjøpte bil før jul var ca 73 000 - og det var faktisk bensinmotor.

 

20 000 er jaggu dyrt for en service - tror aldri jeg var over 8 000 kr på min gamle bil.

 

Og poenget mitt var at det er dyrt å ha bil i de fleste land, relativt sett i forhold til hva man tjener. Norge låg klart på toppen i 2005 når det gjelder andel - som er siste året jeg finner god statistikk fra. Men forskjellen er betydelig redusert og delvis borte - fordi lønnsutviklingen i Norge siden 2005 er så mye sterkere enn i mange andre land. Andelen nordmenn bruker til bil og transport er falt betydelig de siste årene i Norge.

 

PS! Jeg er har mange venner i Tyskland, Nederland, Sveits; Frankrike og Østerrike - og de klager akkurat som oss på at bilutgiftene er for store.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...