Gå til innhold

18,5k PC, 27" 2560x1440 skjerm,


Anbefalte innlegg

Så er tiden inne for å skaffe nytt system :)

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1236012&su=55FA30AF-CA9E-4510-8FCA-5D7632833A54

 

Jeg er usikker på skjermkortet til denne og laget derfor en egen tråd om det. Jeg kommer til å bruke PCen til diverse, en del poker multitabling, trackmania, skyrim, leage of legends, kanskje lage/redigere video. Jeg har en gammel 19" 1280x1024 skjerm som jeg vil kjøre dual. Men vil bare spille spill på den nye skjermen.

 

Jeg vil ha en PC som ikke blir for gammel til å dra nye spill om 1-2 år hvertfall. Så må ha litt kraft.

 

Så lurer jeg på:

Vil delene passe i kabinettet?

Trenger jeg mer strøm?

Vil hovedkortet passe? Har ingen peiling på hovedkort så bare fant et.

Trenger jeg mer RAM? RAM er jo ikke veldig dyrt..

Er det et bra kjøp? Hvilke deler ville du ha byttet om? (og hvorfor)

 

Vil gjerne ha noen vurderinger før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 år er ganske lenge for en gaming PC. Om du ikke har behov "for det nyeste" ville jeg heller gått ett hakk ned på skjermkort og heller bytta dette en gang i året. F.eks GTX770 fremfor GTX780 og GTX670 fremfor 680/690.

 

Ser du har valgt et 670 4gb kort. Personlig ville jeg gått for 2GB, da du bare bruker 2 skjermer, hvor av 1 er lavoppløsning. Da kan du spare en 5-600kr.

 

Socket: Nå kom 1150 for noen timer siden. Prisen er litt dyrer enn 1155 med noen hundrelapper, men ytelse er bedre. Ville anbefalt vente noen dager og lest litt mer opp på komponenter til 1150socket.

 

PSU: Jeg kjørte 3 ganger RMA på XFX psu'er siste året (XFX ProSeries Black Edition 750W). Vet ikke om det gjelder generelt for XFX PSU'er, eller om jeg rett og slett bare var uheldig.

 

EDIT:

Hadde vurdert win8 kanskje? Dette er jo en smaksak. Jeg bruker bare win8 til spilling selv. Ellers foregår det meste i linux boot'n

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Du vil ikke kjøpe Haswell når det har nettopp har kommet? 4770 for eksempel? Da må du over på et nytt hovedkort forresten.

 

Ram er faktisk litt dyrt nå, husker jeg fikk 16GB HyperX for samme prisen av de 8GB som du har nå, men det var et halvt år siden...

 

Den SSDen er bare knall forresten, har den selv ;)

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

Både BD-leser og HDD er eksterne, men det visste du vel...

 

Noen alternativer:

-Corsair AX 760/860

-Asus GTX 770 DirectCU II (2GB videominne holder lenge)

-(s1155) Asus Sabertooth Z77 / eller (s1150) Asus-whatever-take-you-fancy

-Windows 7 Professional (jeg vet ikke om du er "pro" Windows-bruker, men for meg så har H.P. uakseptabelt mange begrensinger når det kommer til innstillinger og kontrollmuligheter til OS tweaking).

-Hvis du, som jeg, er noe skeptisk til evt. bugs helt hardware har: (s1155) Intel 3770K - eller: (s1150) 4770K

-Wifi: Asus PCI-AC66

-RAM: Videoredigering? Hiv inn mer! 16/32GB:

http://www.dustinhom...mhz-cl10-2x8gb/

http://www.dustinhom...mhz-cl10-4x8gb/

 

Sjekk forøvrig prisene på Dustinhome også - du får sakene sikkert billigere derfra. ;)

http://www.dustinhome.no/

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

2 år er ganske lenge for en gaming PC. Om du ikke har behov "for det nyeste" ville jeg heller gått ett hakk ned på skjermkort og heller bytta dette en gang i året. F.eks GTX770 fremfor GTX780 og GTX670 fremfor 680/690.

 

Ser du har valgt et 670 4gb kort. Personlig ville jeg gått for 2GB, da du bare bruker 2 skjermer, hvor av 1 er lavoppløsning. Da kan du spare en 5-600kr.

 

Mange skjermkort som ranger 3-3,5k. Det gjør ikke noe å betale litt mer så lenge jeg får grei verdi. Jeg vet ikke veldig mye om skjermkort, men når jeg søkte "Gpu for 2560x1440" mente flere at det er fordel med mer enn 2GB. Noen som vet noe om det?

 

Socket: Nå kom 1150 for noen timer siden. Prisen er litt dyrer enn 1155 med noen hundrelapper, men ytelse er bedre. Ville anbefalt vente noen dager og lest litt mer opp på komponenter til 1150socket.

 

Det var interessant. Hvordan er ytelsen bedre egentlig? Mitt inntrykk er at hovedkortet bare er det de andre delene trenger for å samsvare. Hvordan vil jeg merke 1150 forskjell fra 1155?

 

PSU: Jeg kjørte 3 ganger RMA på XFX psu'er siste året (XFX ProSeries Black Edition 750W). Vet ikke om det gjelder generelt for XFX PSU'er, eller om jeg rett og slett bare var uheldig.

 

Jeg tok den fordi den hadde grei pris og antok at 750W er nok. Noen som vet om noen bra/rimelig PSU?

 

Hadde vurdert win8 kanskje? Dette er jo en smaksak. Jeg bruker bare win8 til spilling selv. Ellers foregår det meste i linux boot'n

 

Jeg har hørt at win8 skal være så dårlig, mens win7 er grei/stabil. Jeg har ikke erfaring med noen av dem.

 

Du vil ikke kjøpe Haswell når det har nettopp har kommet? 4770 for eksempel? Da må du over på et nytt hovedkort forresten.

 

Som ny er vel prosessor kanskje litt overpriset?

 

Den SSDen er bare knall forresten, har den selv ;)

 

Valgte Kingston 240 opprinnelig, før jeg så artikkel på hardware.no og fant den. :D

 

Om du er en noe erfaren Trackmania-spiller kommer du til å hate den skjermen, 2560x1440-skjermer er ikke egnet for gaming i det hele tatt.

 

På hvilken måte? Jeg er klar over at den er treigere enn mindre skjermer. Trenger høy oppløsning når jeg skal spille mange pokerbord :X

 

Så lenge man ikke er hardcore FPS funker det vel greit?

 

Både BD-leser og HDD er eksterne, men det visste du vel...

 

HDD: Ja, BD? Blue Rayen? Nei.. Wtf..

 

Noen alternativer:

-Corsair AX 760/860

-Asus GTX 770 DirectCU II (2GB videominne holder lenge)

-(s1155) Asus Sabertooth Z77 / eller (s1150) Asus-whatever-take-you-fancy

-Windows 7 Professional (jeg vet ikke om du er "pro" Windows-bruker, men for meg så har H.P. uakseptabelt mange begrensinger når det kommer til innstillinger og kontrollmuligheter til OS tweaking).

-Hvis du, som jeg, er noe skeptisk til evt. bugs helt hardware har: (s1155) Intel 3770K - eller: (s1150) 4770K

-Wifi: Asus PCI-AC66

-RAM: Videoredigering? Hiv inn mer! 16/32GB:

http://www.dustinhom...mhz-cl10-2x8gb/

http://www.dustinhom...mhz-cl10-4x8gb/

 

Sjekk forøvrig prisene på Dustinhome også - du får sakene sikkert billigere derfra. ;)

http://www.dustinhome.no/

 

Den her? http://www.komplett....aspx?sku=779029

Er den mye bedre? Ser at den ikke har produktanmeldelser.

 

Er ikke spesielt "pro" i Windows, hva mener du med tweaking?

 

Den PSU'en var ganske mye dyrere uten å levere spes. mer watt. Er det kun støy den tar det på da?

 

Hvorfor akkurat Asus hovedkort?

 

Liker å kjøpe alt på ett sted. Da blir det også bare en fraktpris. Får ikke alt det der på dustin uansett.

Lenke til kommentar

Mange skjermkort som ranger 3-3,5k. Det gjør ikke noe å betale litt mer så lenge jeg får grei verdi. Jeg vet ikke veldig mye om skjermkort, men når jeg søkte "Gpu for 2560x1440" mente flere at det er fordel med mer enn 2GB. Noen som vet noe om det?

 

Så lenge du bare har 1 skjerm av den oppløsningen, så vil du ikke merke noen forkjell med 2GB etter min mening.

 

Det var interessant. Hvordan er ytelsen bedre egentlig? Mitt inntrykk er at hovedkortet bare er det de andre delene trenger for å samsvare. Hvordan vil jeg merke 1150 forskjell fra 1155?

 

1150 er socket typen til den nye Haswell CPU-en (formulerte meg litt dårlig med hovedkort). Ytelse ligger på 15%+ og mer etter det jeg har lest.

 

Jeg tok den fordi den hadde grei pris og antok at 750W er nok. Noen som vet om noen bra/rimelig PSU?

 

750W er nok for riggen du har posta. Var bare mitt personlig synspunkt om XFX. Normalt er PSU'er som er minst 1-1,5kr pr Watt greit nok. Har selv gode erfarninger med MIST, Corsair HX/AX serien og noen Antec modeller.

 

Men PSU er uansett verdt å putte penger i. De gode PSU'n har lang levetid (gjerne 5+ år)

 

Corsair HX750, Corsair AX760i og Antec High Current Pro 750W

 

Jeg har hørt at win8 skal være så dårlig, mens win7 er grei/stabil. Jeg har ikke erfaring med noen av dem.

 

Jeg bruker win8 kun til å spille i (linux til alt anna). Har ikke hatt noen ustabilitier selv, men er begrenset bruk hos meg. Aner ikke hvordan OS't er som "dagligdags". (men hadde uansett tatt pro fremfor home edition pga begresninger som en tidligere bruker har nevnt)

 

Liker å kjøpe alt på ett sted. Da blir det også bare en fraktpris. Får ikke alt det der på dustin uansett.

 

NetonNet har gratis frakt uansett tror jeg? og Dustin gratis frakt på varer over 2000kr (som student bare kanskje?)

Endret av DGN
Lenke til kommentar

HDD: Ja, BD? Blue Rayen? Nei.. Wtf..

 

Den her? http://www.komplett....aspx?sku=779029

Er den mye bedre? Ser at den ikke har produktanmeldelser.

 

Er ikke spesielt "pro" i Windows, hva mener du med tweaking?

 

Den PSU'en var ganske mye dyrere uten å levere spes. mer watt. Er det kun støy den tar det på da?

 

Hvorfor akkurat Asus hovedkort?

 

Liker å kjøpe alt på ett sted. Da blir det også bare en fraktpris. Får ikke alt det der på dustin uansett.

 

BD-leser: "Grensesnitt: Hi-Speed USB". ;)

 

 

Yep - her er reviews/info:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16833320136

https://www.asus.com/Networking/PCEAC66/

http://www.hardware.no/artikler/na-blir-det-snart-lettere-a-bruke-det-nye-supernettet/116287

 

Du vil nok ikke får høyere hastighet, men du vil mest sannsynlig få bedre stabilitet og signalstyrke.

Skal teste det kortet selv i en real-life situasjon til helgen, hvor det vil være mange enheter av forskjellig slag på nettet samtidig.

 

 

PSU: 100% modulær, bedre effektivitet (mindre bortkastet strøm), lengre garanti-tid...overall en bedre PSU - og du bruker bare ikke over 18k på en PC uten å legge det som trengs i en dugelig PSU, det bare en synd! :idea:

Det er tross alt PSUen som skal drive det hele...

 

Siden du nevner støy: ja, AX-serien lar ikke viften gå rundt i det hele tatt ved lav last/før PSUen mener det er behov for mer kjøling.

 

 

Tweaking, i.e. endringer i systemoppsettet, både hvordan det ser ut og oppfører seg...men det høres ut som du ikke har behov for den ekstra funksjonaliteten (no offence) i Pro/Ultimate.

 

 

Kan ikke peke på en spesiell ting utover at Asus lager bra HK - supporten deres er mer *sensurert*, men i Norge er det forhandler du skal forholde deg til uansett.

 

 

OK, Dustin fører ikke Roccat, men til gjengjeld får du f.eks. en BD-brenner til bare 20kr. dyrere enn Komplett...

Gjør deg selv en tjeneste og sjekk prisen på samme/tilsvarende deler hos Dustin. :)

Lenke til kommentar

På hvilken måte? Jeg er klar over at den er treigere enn mindre skjermer. Trenger høy oppløsning når jeg skal spille mange pokerbord :X

 

Så lenge man ikke er hardcore FPS funker det vel greit?

De aller fleste variantene har 30 ms inputlag, altså bruker de 30 ms på å prosessere bildet før de setter igang med å endre bildet som vises på skjermen, og pikselresponsen er så treg at du vil se merkbar ghosting i Trackmania.

Hah! Spiller WoT så det griner på en mac skjerm her med den oppløsninga!

WoT er minst 50 ganger tregere enn Trackmania, så jeg ser ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar

Hvis en var fornøyd med en gammel 1280x1024 skjerm er vel alt raskere nå.

1280x1024 er 5:4 (ikke 4:3) og var kontorskjermer, med sikkert 20ms+ oppfriskningsfrekvens og input lag var ikke akkurat bedre for noen år siden heller.

 

Likevel støtter jeg det arni sier, men når man er vant til noe tilpasser man seg...

Jeg var en stund uten stasjonær og hadde en MacBookPro med 8600mGT i 2007, og spillte endel spill og syntes 30-40FPS på medium var helt greit.. Like etter kjøpte jeg ny stasjonær med langt kraftigere skjermkort. Etter et par uker kunne jeg ikke engang tenke meg å spille på MacBooken.

 

Latency på PB278Q er målt it 11ms og inputlag på 22.5ms i følge:

http://www.prad.de/en/monitore/review/2013/review-asus-pb278q-part6.html#Responsiveness

 

Dell U2713H: 11ms og 35 ms:

http://www.prad.de/en/monitore/review/2013/review-dell-u2713h-part14.html#Responsiveness

 

Sammenligner du med gamingskjermer:

 

Eizo Foris 2333:

7.5ms og 4.6 ms

http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-foris-fs2333-bk-part9.html#Responsiveness

 

Benq xl2420t

3.1ms og 4.9ms

http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-benq-xl2420t-part7.html#Responsiveness

 

Du ser gamning skjermene ligger fra 8-12ms, mens kontorskjermene fra 33-46ms totalt.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg oppdatert listen på Dustin. Fikk ikke til å linke listen, så copy paste:

 

ASUS GEFORCE GTX 770 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

5010745337 GTX770-DC2OC-2GD5

3 399,00 kr 3 399,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

ASUS PB278Q 27" WIDE TFT LED BLACK

5010651209 PB278Q

4 079,00 kr 4 079,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

ASUS PCE-AC66 802.11AC 1.3 GBIT/S PCI-E X1 AD...

5010669009 PCE-AC66

639,00 kr 639,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

ASUS Z87-PRO Z87 S-1150 ATX

5010744957 Z87-PRO

1 490,00 kr 1 490,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

CM STORM MIDITOWER SCOUT II ATX BLACK

5010655016 SGC-2100-KWN1

679,00 kr 679,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600...

5010659260 CML16GX3M2A1600C10

999,00 kr 999,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

CORSAIR AX 760W PROFESSIONAL SERIES MODULAR P...

5010660984 CP-9020045-EU

1 249,00 kr 1 249,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

INTEL CORE I7 4770K 3.4GHZ 8MB S-1150

5010742247 BX80646I74770K

2 769,00 kr 2 769,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

LACIE RIKIKI 1TB USB 3.0/2.0

5010483156 301952

649,00 kr 649,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

LOGITECH GAMING KEYBOARD G510

5010465554 920-002769

699,00 kr 699,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR ...

5010587516 GFC-02061

749,00 kr 749,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC

5010655129 MZ-7PD256BW

1 629,00 kr 1 629,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

 

SAMSUNG BLU-RAY SLIM DL 6X SATA

5010646013 SN-506AB/BEBE

539,00 kr 539,00 kr

[Ta bort produktene fra handlevognen]

Oppdater handlevognen

Tøm handlevognen

 

Vareverdi 19 568,00 kr

Frakt Fra Mer info 99,00 kr

 

 

Valgte den nye CPUen og socket. Slang på mer minne og bedre PSU og den anbefalte PCE-AC66. Virker lovende dette. Det er nok litt billigere på Dustin.

 

Synspunkter?

 

Vil alt fungere? Passe i kabinnettet, passe på hovedkortet osv?

Lenke til kommentar

Ser grei ut den nye lista. Husk antistatisk lenke (49kr) .

 

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at at jeg anbefalte corsair AX tidligere i tråden. Har selv sjekket mye rundt PSU i går og i dag siden jeg ønsker meg en ny en selv. Virker som noen sliter med Coil Whine og "slurping" på vifta. Hvor stor % dette gjelder vet jeg ikke.

Seasonic X 750W kan være et bedre valg. Den koster 250kr mer hos dustin. Jeg tror du blir fornøyd med Corsair AX750, men tenkte jeg bare skulle gjøre deg oppmerksom på mine nye funn.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Den antistatiska lenka ser smart ut. Kan være verdt det.

 

Med coil whine, slurping mener du:

?

 

Den lyden høres faktisk litt kjent ut LOL, men utrolig plagsom. Får se om jeg bytter PSU eller ikke. Har du noen link til steder der man klager over coil whine på den PSUen?

 

Noen kommentarerer på resten av det nye oppsettet? Det er jo viktig at alt passer sammen på hovedkortet og i kabinettet.

 

Vil kanskje kjøpe i morra. Er vel 3-4 dager frakt fra Dustin? Det var et komponent bare som ikke var i "lager", men frakt innen 1-3 dager (PCE-A66).

 

Passer RAMbrikka til det nye hovedkortet?

Lenke til kommentar

Googla, men fant ikke noe spes. Går for 760 AX så får jeg heller bare returnere hvis den whiner.

 

Fant ut at jeg sannsynligvis kommer over 20k i vekt så må se på om jeg kanskje skal dele opp kjøpet så jeg ikke betaler 800kr i frakt.

 

Sjekket enda mer opp i går, og med litt hjelp fra arni90 fant vi fram til hvilke corsair som kanskje er troublemakern.

 

Corsair AX650/750/850 = Seasonic X 1st Gen (E307858)

Corsair AX760i/860i/1200i/1200 = Flextronics (E315671)

Corsair AX760/860 = Seasonic (ukjent generasjon, da jeg ikke finner UL nummeret, starter på E)

 

Det virker som det er AXi serien som noen opplever vifteslurps og Coil Whine med. I AX760/860 har Corsair gått vekk fra Flextronics og tilbake til Seasonic (referanse takk arni90!). Har ikke funnet UL nummeret, så vet ikke hvilken generasjon Seasonic det er.

Kanskje noen har en 760/860 og kan poste et bilde til meg på PM ?

 

Tilbake til topic. Eirik554, pass på at du ikke kjøper AXi, så tror jeg du blir fornøyd :D

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...