Gå til innhold

Her er Intels nye topprosessor - Haswell


Anbefalte innlegg

Er mest opptatt av de nye bærbare PC-modellene som vil lanseres i forbindelse med denne Haswell-arkitekturen.

 

Får vi endelig se bærbare som kan komme i nærheten av Macbook Pro sine specs?! Da tenker jeg i all hovedsak på skjermoppløsningen og formfaktoren. Er også spent på prisene på slike modeller, dersom de blir lansert - for de bør være litt rimeligere enn Macbook Pro.

 

Jeg er veldig enig i at bærbar prosessorene er de som kommer til å være viktigst her. Det er såvidt jeg vet et vesentlig større marked enn desktop PCer, og Haswell ser jo ut til å levere langt mer forbedringer med tanke på strømforbruk enn ren maksytelse.

 

Kanskje mest spennende var muligheten for en intel grafikkbrikker som skulle levere ytelse på linje med nVidia og AMDs grafikk, og selvfølgelig uten en ekstra 45W i TDP som f. eks. 650M (i tillegg til en 45W CPU). Etter Anandtechs resultater ser det ut til at de ikke helt klarer å matche 650M, selv med den nye Iris pro 5200 GPUen. Likevel er det tydelig at Intel satser på å dytte nVidia og AMD ut av et stort markedssegment.

 

Jeg har kjøpt en Ivy bridge maskin for et par måneder siden, så jeg er litt spent på hva jeg går glipp av med Haswell. Akkurat nå kan jeg ikke se noe enkelt område hvor Haswell virkelig vil gi store endringer for forbrukernes del, men man må vel vente på at de skal lansere noen produkter før vi kan si noe om det.

 

Når det gjelder retina macbook pro er jeg veldig enig i at det er et veldig bra produkt, og noe som ikke matches av mange PCer. Vel har den ikke grafikkytelse som en spillpc eller stort med lagringsplass, men bortsett fra det har den omtrent alt man kan ønske seg i en bærbar, samtidig som den er overraskende liten. Jeg vil trekke frem to modeller som leverer mye av det samme i PC verdenen: Samsung Series 7 Chronos (2013 utgaven), og Asus U500VZ. Ingen av dem kan matche oppløsningen til macbooken, men jeg er skeptisk til hvordan windows vil fungere ut med så høy DPI. Begge har imidlertid gode 1080p skjermer, omtrent like spesifikasjoner ellers, og spesielt samsung maskinen er vesentlig billigere.

 

Hvis du tenkte på 13" retina macbook virker den mer som en high end ultrabook med god skjerm, jeg vet ikke om noen som helt matcher den (selv når man ser bort fra oppløsningen), men umiddelbart ville jeg tenkt på zenbook prime (mye billigere, men lavere specs), og toshiba kirabook (veldig like spesifikasjoner, men like dyr), som alternativer. Jeg tror ikke det er noen ultrabook brikker blant de som lanseres i dag, men jeg tror ultrabooks vil ha minst like mye utbytte av haswell som større laptoper og desktop maskiner.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe... Ja, specs inkluderer formfaktoren, materialene og metoden chassiet fremstilles på. Etterlyser PC-produsenter som vil gjøre samme gode jobb som Apple gjør, som gir en skikkelig kvalitet som oser "gjennomtenkt", på produktet tvers igjennom. Eller, enda bedre, prøv å være enda bedre! Kanskje ASUS kan gjøre noe her... *krysser fingrene*Håper som sagt at noen produsenter som nå fornyer sine produktlinjer (bærbare PC-er bl.a.) med Haswell, samtidig speccer opp skjermene og bygger bedre chassier - nei takk til "plastic fantastic" eller frest alu (ala Surface Pro).Ja takk til (helst IPS)-paneler med oppløsninger på rundt 3200x1800 +/-, slik vi ser Samsung og Sharp lanserte nylig:http://www.macrumors...ebook-displays/

 

Heller litt "plastic fantastic" som tåler en trøkk, enn noe billig og ubegripelig tung legering av aluminium...

 

Skjermoppløsning kommer, men foreløpig skalerer vel både OS X og Windows, samt programmer svært dårlig med noe særlig over FHD, så rett ut av boksen kjører vel MBP noe ala 1440x900 siden alt annet blir utrolig smått, og ikke 2880x1800.

Lenke til kommentar

Det er vel snarere snakk om opptil 20% forbedringer i noen programmer (ref. AnandTech), men som ventet betyr det svært lite for ytelsen spill. Forbedringene i cache-ytelse og "instruksjonsvinduet" er interessante, men blir ennå mer spennende når vi får 6- og 8-kjernesvariantene til krevende arbeidsmaskiner.

 

Er det konkrete planer for 6+ kjerner for Haswell?

En annen ting: Nå koster Ivy/Sandy Bridge 6-kjerneren 4000 kroner, vil Intel fortsete å selge denne så lenge det ikke er noen 6-kjerner på Haswell og vil prisen komme til å falle?

Lenke til kommentar

Rotete med så mange modeller.

HD 4000 vs HD 4600 = 100% gain?
eller er det HD 5200 som gir 100% gain?

Isåfall er det lite imponerede at så få modeller har HD 5200.

Nevermind - der fant jeg det ut.

Hadde fått intrykket av at Haswell skulle stille med 100% kraftigere grafikkbit, men det er kun HD 5200 - ett fåtall som stiller med dette. HD 4600 er minimal økning.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hva gjør dere ift. kjøling av Haswell? Ser ikke ut som det er så mange CPU-vifter for 1050 tilgjengelig, men man kan kanskje stort sett bruke samme som til 1155?

 

Det som er så greit er at alle kjølere som passer 1155 passer også 1150. Så da trenger du ikke tenke så mye på det. De fleste produsenter vil nok legge ved at deres kjøler støtter 1150 for ikke å skape forvirringer etterhvert.

 

Rotete med så mange modeller.

 

HD 4000 vs HD 4600 = 100% gain?

eller er det HD 5200 som gir 100% gain?

 

Isåfall er det lite imponerede at så få modeller har HD 5200.

 

Det er ingen vits i å gi dekstop modeller bra integrert grafikk i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å betale mange hundre kroner ekstra for å ha en grafikkløsning jeg ikke bruker. i 99.99% av desktop prosessorkjøp så blir det også lagt ved et eksternt grafikkort.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å gi dekstop modeller bra integrert grafikk i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å betale mange hundre kroner ekstra for å ha en grafikkløsning jeg ikke bruker. i 99.99% av desktop prosessorkjøp så blir det også lagt ved et eksternt grafikkort.

 

Det der tror jeg er helt feil, i mange low end systemer (som definitivt er mer enn 0.1% av alle PCer), holder man seg til integrert grafikk, og da kan en dobbelt så kraftig GPU være en stor forbedring.

 

Ellers er det sånn at de fleste av bærbar CPUene de lanserte i dag også har HD4600, noe som er enda mer skuffende.

Lenke til kommentar

Det der tror jeg er helt feil, i mange low end systemer (som definitivt er mer enn 0.1% av alle PCer), holder man seg til integrert grafikk, og da kan en dobbelt så kraftig GPU være en stor forbedring.

 

Ellers er det sånn at de fleste av bærbar CPUene de lanserte i dag også har HD4600, noe som er enda mer skuffende.

 

De som kjøper low-end er heller ikke på leting etter superkraftige grafikkløsninger. Så "bra" som HD4600 er så trengs det ikke noe bedre for dem. Samtidig kjøper de low-end fordi det er billig og da vil de mest sannsynlig velge det billigste som gir best kraft. Ergo ønsker de ikke betale et par hundre kroner mer(guestimate) for HD5k.

Lenke til kommentar

Tror det bara är Anandtech som har talet 20% ökning av de 10 jag läst. De flesta verkar vara eniga i 10%.

Hvis du leser hva AnandTech sier så skriver han: "Ytelsesøkningen sammenlignet med Ivy bridge er avhengig av arbeidslast, men gjennomsnittlig ser man alt fra enkelt siffer til rett under 20%. De så gode resultater i FP (floating point) tunge applikasjoner og kompilatorer".

 

og

 

"Hvis du oppgraderer fra Sandy Bridge man du vente å se i gjennomsnitt rundet 20%, og hvis du kommer fra en eldre plattform som for eksempel Nehalem kan du regne med å se nærmere 40% forbedring på samme klokkefrekvens".

Lenke til kommentar

Hehe... Ja, specs inkluderer formfaktoren, materialene og metoden chassiet fremstilles på. Etterlyser PC-produsenter som vil gjøre samme gode jobb som Apple gjør, som gir en skikkelig kvalitet som oser "gjennomtenkt", på produktet tvers igjennom. Eller, enda bedre, prøv å være enda bedre! Kanskje ASUS kan gjøre noe her... *krysser fingrene*

 

Håper som sagt at noen produsenter som nå fornyer sine produktlinjer (bærbare PC-er bl.a.) med Haswell, samtidig speccer opp skjermene og bygger bedre chassier - nei takk til "plastic fantastic" eller frest alu (ala Surface Pro).

 

Ja takk til (helst IPS)-paneler med oppløsninger på rundt 3200x1800 +/-, slik vi ser Samsung og Sharp lanserte nylig:

http://www.macrumors...ebook-displays/

 

Fortsatt EKSTREMT irrelevant i forhold til Haswell-lanseringen.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å gi dekstop modeller bra integrert grafikk i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å betale mange hundre kroner ekstra for å ha en grafikkløsning jeg ikke bruker. i 99.99% av desktop prosessorkjøp så blir det også lagt ved et eksternt grafikkort.

 

Fordelen ved at det er en ok integrert grafikkløsning i alle prosessorer er at det totale antallet pc-spill kjøpere øker betraktelig.

 

Jeg tror ikke at forskjellen i pris er så forskjellig.

Lenke til kommentar

Det er R-modellen som har den beste integrerte grafikken, men den finner jeg ikke i Norge så langt.

R-modellen kommer kun i BGA (det vil si at den må loddes på hovedkortet. Den er primært lagd for OEM, men regner med at det etterhvert kommer hovedkort med ferdig loddet på prosessor for retail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...