Gå til innhold

Økte ettermiddagsrush E18 inngående mot Oslo fra Sandvika


Swirfin

Anbefalte innlegg

Har kjørt bil Oslo -> Asker på morgenen, og Asker -> Oslo på ettermiddagen i tre år nå. Min opplevelse er at køproblemene har økt betydelig. Siden nyttår synes jeg nesten det er kø hver dag.

 

Er det bare meg, eller er det flere der ute som opplever det samme?

 

Hva er grunnen? Flere biler på veien? Veiombyggning noen steder som gjør at køen kommer ut på E18? Jeg har nesten ikke opplevd ulykker på strekningen, og jeg tror hvertfall ikke det har vært ulykker hver gang det har vært kø.

 

Hva mener dere er løsningen på problemet?

  • Økt bruk av kollektivtrafikk
  • Flere filer
  • Holdningskampanjer
  • Senke fartsgrensen

Alt er jo åpenbart avhengig av om køproblemene faktisk har blitt større i det siste. Mulig det bare er en subjektiv opplevelse som ikke kan tallfestes. Er det noen som analyserer trafikken i Norge for å finne frem tiltak for å minske trafikken?

 

Jeg kan jo legge til at jeg tar av på ring3. Så jeg kjenner ikke så godt til forholdene videre inn mot Oslo på E18 fra avkjøringen.

Endret av Swirfin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva meiner du med kø? Kva er gjennomsnittstida på strekninga i rushtida kontra når det er lite trafikk?

 

Dersom jeg kjører når det ikke er kø bruker jeg rundt 25 minutter på min strekning. I ettermiddagsrushen tar det på gode dager rundt 40 minutter, noen ganger opp mot 60 minutter.

 

Det er nok ikke snakk om de verste køproblemene. Så poenget må være at problemene er økende. Så det vil jo i tilfelle være snakk om å sette inn tiltak før det blir altfor ille.

Lenke til kommentar

Mengden kø er et utrykk for hvilken 'pris' man er villig til å betale for, i dette tilfellet, å kunne velge bil som transportmiddel.

 

Trafikken består av individer som hver for seg på taktisk nivå tar sitt eget valg for hvordan de vil vil gjennomføre en aktuell reise, og på strategisk nivå velger hvor de vil bo og jobbe og med det velger hva slags reisebehov de ønsker/er villige til å ha.

 

Til enhver tid finnes det et ekvilibrium for hvor mye man statistisk sett er villig til å betale i tid og penger for å gjennomføre daglige reisebehov. Overstiges disse vil man forsøke å finne alternative løsninger som å bytte transportmiddel, flytte, bytte jobb etc.

 

Hvis man ser at køer øker kan det være et tegn på at viljen til å 'betale' mer i tid for å velge bil statistisk sett er på vei opp. Dette kan skyldes faktorer som begrensinger på arbeidssteder, begrensinger på mulige bosteder, begrensinger av alternative reisemåter eller helt andre faktorer (F.eks kulturelle; bruk av kollektivtranspport sees som lavstatus).

 

For oslo tenker jeg det først og fremst kan skyldes begreninger på bolig og alternativ transport. M.a.o. tror jeg det mest effektive man kan gjøre er å legge opp til attraktive boliger tettere på befolknings og kollektivsentra og bygge ut effektive transportformer som tog, kollektivprioriterte veier og sykkelveier.

 

Å bygge ut flere felter av vei vil ikke påvirke betalingsviljen for å reise med bil, så disse nye feltene blir raskt fyllt opp men noen nye bilbrukere. Siden kapasiteten på veier brukt til biler er ekstremt lav. (ca 1500-2000 mennesker/time/felt i rushtrafikk) vil ikke kapasitetsøkningen ha noe merkbart å si på kapasiteten på tog og buss*, dermed er det usannsynlig at veiutbygging vil påvirke ekvilibrium av køtoleranse.

 

*) For å matche kapasiteten på en tospors jernbane for persontrafikk i rushtiden må en motorvei være på 20 felter minimum

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går (torsdag) var det jo en haug av småuhell rundt om i byen..

Et eneste uhell er alt som skal til for at helvete skal bryte løs og det meste av trafikk stoppe opp.

Jeg er glad jeg dro fra jobb så tidlig som 15, for da kom jeg meg ut av Oslo og oppover Rv. 4 før det verste rushet :)

Lenke til kommentar

Problemet er at det riktignok tar meg 40 - 60 minutter å kjøre fra Asker til Oslo sentrum - midt mellom ring 2 og 3 ved Storo. Da kjører jeg når jeg selv vil, og tidsbruken regner jeg fra jeg setter meg i bilen til jeg går inn døra.

 

Kollektivt bruker muligens kortere tid i ren reisetid, men tog/buss bommer på når jeg vil dra / ankomme. Så tiden jeg sitter i kø - i egen bil, med musikk og kaffe - vil dermed gå bort til venting på kollektivt, eller tiden mellom ankomst og jobbstart.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...